BikeshopLostInLaplandGiantElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 27 / 27

Aihe: TULTA MUNILLE ja munasarjoille, eli miten pidät alavatsan ja -selän lämpimänä?

TULTA MUNILLE ja munasarjoille, eli miten pidät alavatsan ja -selän lämpimänä?

Pitkissä trikoissa tarkenee muuten mukavasti pikkupakkasille asti, siten että pidän alla lyhyitä pyöräilyhousuja, mutta monesti alavatsan ja ristiselän alueella on turhan viileä fiilis. Vaikuttaakin siltä, että polvet on perustrikoissa suojattu aika mukavasti, mutta reisistä ylöspäin kiivettäessä lämpö on uhrattu liikkuvuuden hyväksi.

Näin tässä päivänä muutamana jännät talviajoon suunnitellut topatut shortsit, jotka on selvästikin tarkoitettu vedettäviksi trikoiden (tai shortsien ja irtolahkeiden) päälle. "Säämiskän" kohta oli noissa muistaakseni vain ohutta harsomaista kangasta eli alla on tietenkin pidettävä normaalia varustusta. Samaan sarjaan kuuluu topattu takki.

Hinta noissa Vaude Minaki shortseissa on kuitenkin suhteellisen suolainen (jopa alennusmyynnissä aika hintavat: 79,90€ [norm. 185€], XXL) ja ne vaikuttavat pakkaskeliin sopivilta, mutta näille vähän suojan puolella pysyville räntä- ja vesikeleille voisi ehkä löytyä jonkin muukin ratkaisu. Sanomalehteä ei sentään viitsisi housuihin tunkea, vaikka se on vanha ja koeteltu konsti suojata rinta viimalta...
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

Not in stock oli Minakeille....

Ja piti sanomani että hyvissä housuissa kuten Pearl Izumin Amfib mallissa on hyvä vatsan ja selän suoja kun taas esim Northwaven halpiksissa ei. Jos ei löydy sopivaa niin sanomalehti auttaa myös 😃

Onpa sitä sanomalehteä nähty housuissakin, muttei ehkä silti optimaalinen ratkaisu. Onko trikoot ja alla olevat shortsit riittävän lämpimät? Esim Assoksen tiburu (aik. 607?) on lämmin materiaali niin shortseihin kuin trikoisiin, ja eikä kastuttuaan tunnu märältä ihoa vasten. Alavatsasta ja ristiselästä puhuttaessa myös alimmainen paita voi olla merkityksellinen?

Noita aloittajan esittelemiä shortseja myydään aika paljon alppihiihtäjille. Kannattaa kysellä Mankkaan Suksihuollosta ja JK-Shopista. Jos shortsien väljyys ei haittaa, myös purjehdukseen tehdyt Gore Tex shortsit vois toimia. Niissä on yleensä korkea selkämys on tehty kumaraan asentoon. Löytyy useilta merkeiltä.
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

Pelkkien "ongelma kohtien" suojaamisen lisäksi kannattaa huolehtia siittä, että on ylipäätään tarpeeksi vaatetta päällä. Itsellä jäätyy kyllä ihan muut paikat ekana mutta kai se tohonkin pätee, että jos on kokonaisvaltaisesti vähän viileä olla niin ne sormet tai pallit jäätyy entistä helpommin.
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

"Not in stock" on verkkokaupan tilanne, mutta Itiksen XXL:ssä noita näkyi olevan hyllyssä.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

Itse tuppaan pukemaan muilta osin pikemminkin liikaa kuin liian vähän, mutta alavartalo tosiaan helposti kärsii viimasta. Yhdellä foorumilla suositeltiin villasukkaa etumukseen... aika rock & roll -ratkaisu! Uu beibi!

TetedeCourse Guest
    Eräs tuntemani hieman vanhemman polven pyöräilijä käyttää angoravillasta tehtyä 'kappaletta' suojaamaan arempia paikkoja viimalta.

http://www.bikeshop.fi/Gore_Bike_Wea...UNP/&listpos=0

Ei ole ikinä palellu mitään paikkoja. Kelin mukaan kerrosta alle.

Hyvät talviajohousut (esim. Pearl Izumin AmFibit), riittävän pitkähelmainen aluspaita ja tarvittaessa verkkoalushousut (meraklonia, esim. Brynje, tai merinovillaan, esim. Aclima) eristävää ilmakerrosta luomaan.

Näillä eväillä olen pärjännyt niin kylmässä kuin olen ajanut eli hiukan päälle kymmenessä pakkasasteessa (jossa silmien, näppien ja varpaiden lämpimänä pitäminen alkaa tuottaa minulle vaikeuksia, koska en viitsi ruveta pukeutumaan kuin naparetkeilijä).

Reidet ja vyötäröstä alaspäin yleensä viimeinen paikka joka palelee, ajohousut, jossain miinus viidessä pitkät alleja sitten lisätään tarpeen vaatiessa... Kasvot ja näpit suurempi ongelma mutta nekin ratkaistu.

Nuo pehmusteelliset "Windstopper boxerit" voisivat olla yksi ratkaisu. Hupaisaa sinänsä, että englannin sana wind on monitulkintainen.

Tänään oli töihin tullessa jalassa nuo Goren boxerit ja Goren Path windstopperit, eikä ollut yhtään liikaa. Työmatkaa sellainen tunti / sivu. Kun tulee pakkaset, niin itse joudun turvautumaan tähän http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...allinen-27193/

Tänään ajoin crossarilla hyvin märän 2 1/2 tunnin lenkin, johon mahtui hiekkatietä, mutaisia polkuja lätäkköineen ja märkää asfalttia. Tihkusadetta, lämpöasteita noin kaksi, sen verran ettei sisämaassa satanut lumi ollut sulanut teiden varsilta ja paikoin teilläkin oli vähän sohjoa. Päällä Halti DryMaxX -pyöräilyasu, jonka alla tavalliset lyhyet ajohousut, pitkähihainen tekninen aluspaita, sen päällä lyhythihainen vintage-pyöräilypaita (akryylineuletta). Jalassa kesämallin mtb-kengät normaaleine sukkineen ja kenkien päällä ohuet, suht vedenpitävät suojat, kädessä Yoko-hanskat (lienevät hiihtoon tarkoitetut, mutta aika toimivaa mallia). Muuten vaatetus riitti mainiosti, mutta perinpohjainen kastuminen sai varpaat ja sormet lopulta kohmeeseen. Pahamaineinen DryMaxX-puku on oikeastaan ihan kohtuuhyvä sekä tällaisella märällä nipin-napin-suojasäällä että kuivemmalla pikkupakkasella; vähänkään lämpimämmässä se on useimmiten sietämätön, koska tuo materiaali hengittää huonosti. Mutta tänään pysyi alavartalo lämpimänä.

Täytyy hommata noiden ohuiden kengänsuojien alle neopreenisuojat ja katsoa lämpimämpiä, vedenpitävämpiä hanskoja. Märät hanskat muuten pitävät huonosti hiilikuituisilla yhdistelmäkahvoilla, huomasin tänään, joten ymmärrän hyvin miksi esimerkiksi Katie Comptonin kahvoja on modattu yhdistelmällä "Krazy Glue and Colorado sand".
    Trollberga muokkasi tätä : 07.11.2014 at 22.26

Olemme tunnetusti kaikki samanarvoisia mutta myös erilaisia: ajoin kutakuinkin samanlaisen lenkin - tosin ilman mutaisia polkuja ja ilmeisesti hieman myöhemmin sillä lunta näkyi enää vain Sipoonkorven pohjoisosassa - osin samanlaisessa, mutta osin kevyemmässä vaatetuksessa:

- talvijuoksutrikoot, edestä tuulisuojatut (Lidl)
    - lyhyet ajohousut (Nalini)
    - softshelltakki, kalvoton (Warmpeace)
    - pitkähihainen urheilualuspaita (Lidl)
    - kesäkengät, SPD (Sidi)
    - kengänsuojat (Pro H2O)
    - merinovillasukat, ohuet (Tesema)
    - hansikkaat, vedenpitävät (Shimano)
    - kypärähuppu (Lidl)

Annan itse itselleni kouluarvosanan 9 koska aina pitää jättää parantamisen varaa ja koska hivenen kuivemmissä oloissa ei ajovarustus tullut jalkojen osalta yhtä testatuksi.

Kengänsuojat riittävät kyllä yleensä niin kauan kuin jatkuvat roiskeet (tai jalkautumiset lätäköiden kohdalla) eivät kastele kenkiä klossiaukkojen kautta. Märemmille lenkeille olen suosiolla vaihtanut kengiksi Diadoran Polarikset eli eurooppalaiset talvikengät jotka eivät muutamassa plusasteessa ole aivan liian kuumat kengänsuojienkaan kanssa (mutta kostuvat kyllä).

Nuo Shimanon hanskat ostin alennusmyynnista kahdeksalla eurolla ja kyllä ne sen veroiset ovat: kastuvat ennen pitkää sisältäpäin, eivät pidättele runsasta sadetta loputtomiin ja ovat pakkasen puolella kylmähköt aluhanskojenkin kanssa, mutta juuri näissä oloissa ja tällaisella lenkeillä ne toimivat hienosti. Neopreenihanskoja hankkineeet ovat niitä kehuneet.

PS Haltin housuista voisi löytyä ratkaisu otsikon ongelmaan - kun leikkaa niistä lahkeet pois ja käyttää shortseina ajohousujen päällä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trollberga Katso viesti
    Nuo pehmusteelliset "Windstopper boxerit" voisivat olla yksi ratkaisu. Hupaisaa sinänsä, että englannin sana wind on monitulkintainen.
    Komps Windstopper-boksereille. Craftin vastaavaa löytyy lähes jokaisesta urheiluliikkeestä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jojo^^ Katso viesti
    Komps Windstopper-boksereille. Craftin vastaavaa löytyy lähes jokaisesta urheiluliikkeestä.
    Rakennuksissakin tuulisuoja on eristeiden ulkopuolella. Kylmällä kelillä lähestulkoon hyödyttömät tuollaiset alimmaiseksi tulevat tuulisuojat.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Onko "Craftin vastaavissa" säämiskä (pehmuste)? Itse uskoisin, että tuo tuulensuojabokseri voisi toimiakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Rakennuksissakin tuulisuoja on eristeiden ulkopuolella. Kylmällä kelillä lähestulkoon hyödyttömät tuollaiset alimmaiseksi tulevat tuulisuojat.
    Toi on WS-bokserit ittellä enempi välikelin ratkaisu. Kylmemmällä ilmalla käytössä Löfflerin kauttaaltaan WS-kalvolla olevat löysät muotoon leikatut housut (en löydä tähän linkkiä), joissa on haaroväli vahvistettu ja puntin alaosassa pari tarraa, jolla nilkan ja pohkeen alueen saa tiukaks. Noiden alla on sit tietenkin säämiskälliset shortsit ja tarvittaessa aluskerrasto. Noi housut on esim. muutaman plusasteen lämpötiloissa ja reippaalla, lähes tuulettomalla lenkillä/maastossa turhan lämpöset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trollberga Katso viesti
    Onko "Craftin vastaavissa" säämiskä (pehmuste)? Itse uskoisin, että tuo tuulensuojabokseri voisi toimiakin.
    Ei säämiskää, joten sen suhteen saa kikkailla...

Vannomatta paras, mutta Craftin WS boxerit ovat yhtä kuin Gunde-kalsongit eli yleis/hiihto/juoksukäyttöön tarkoitetut eli säämiskättömät. Linkkaamasi Goret ovat ainoat WS pyöräilyalushousut jotka tiedän.

Itse olen havainnut hyväksi (kuten väsymättä jaksan kertoa) yhdistelmän tavalliset lyhyet ajohousut ja tuulisuojatut verkkoboxerit,

PS Seuraavalla kylmän viimaisella lenkillä voisin kenties ruveta koekaniiniksi lansiven puolesta ja laittaa tuulisuojatut alushousut pitkien ajohousujen päälle...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Vannomatta paras, mutta Craftin WS boxerit ovat yhtä kuin Gunde-kalsongit eli yleis/hiihto/juoksukäyttöön tarkoitetut eli säämiskättömät. Linkkaamasi Goret ovat ainoat WS pyöräilyalushousut jotka tiedän.
    Pahoittelut, en lukenut näköjään tuota pehmustehommaa.. Niin kuin edellä on jo mainittu niin Craft on perusbokseri windstopperilla...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Olen eri kokemusperäisesti eri mieltä. Kauan aikaa ennen tämän vuosituhannen pyöräilykiimaani olen alusasuna käyttänyt kun olen tarpeelliseksi nähnyt tuulisuojattuja. Alkuun Finsvalan ja nyt Craftin vermeitä ja oikein hyväksi havainnut.
    I väntan på ännu dåligare tidet

jarit Guest
    Viime viikolla etsiskelin juuri vaatetusta alavatsan suojaksi.windstopper sukkikset on toki hyvät, mutta pyöräilytakin etuhelma meinaa jäädä joskus vähän korkealle. Ei, minulla ei ole pelastusrengasta siinä mutta kenties hieman lyhyitä takkeja. Ratkaisu löytyi hiihto osastolta: hiihtoliivit ovat yleensä mitoitettu hieman etuhelmastaan pidemmiksi, joten niillä saa alavatsaan aika hyvän tuulenpitävyyden. Läheisessä Intersportissa oli Stoneham:n tuotteita joten sellainen liivi tuli hankittua. Kokemuksista lisää myöhemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Olen eri kokemusperäisesti eri mieltä. Kauan aikaa ennen tämän vuosituhannen pyöräilykiimaani olen alusasuna käyttänyt kun olen tarpeelliseksi nähnyt tuulisuojattuja. Alkuun Finsvalan ja nyt Craftin vermeitä ja oikein hyväksi havainnut.
    Mullakin on ollut noita tuulenpitäviä kalsareita mutta päälipuolen tuulisuojassa on se etu, että niitä toppauksia tarvii vähemmän. Helpompi liikkua - minun ainakin. Minähän kaipaisin kesähousuihinkin tuulisuojaa jo +15 asteessa, ettei tarvitsisi pitää lökäshortseja lisäksi. Löfflerillä oli joskus lyhyet ws-trikoot, mutta ei ole kaupoissa pahemmin näkynyt. Ehkä tällaisia keskivartoltaan kylmänherkkiä ei sitten ole tarpeeksi tai ei kehdata tunnustaa ja kärsitään vaan.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

sledgehammer Guest
    Mä heitin pyyhkeen kehään viime talvena, kun ei mikään toiminut. PI:n Amfibit oli parhaat omalla kohdalla, mutta kun en niilläkään pystynyt ajamaan paria tuntia pikku pakkasella, totesin, ettei talvipyöräily ole mun laji. Olin vielä leikannut fleecestä sopivan kappaleen etumukseen amfibien alle ja silti sain lenkin jälkeen istua tunnin perse pesuvadissa(joka oli täynnä lämmintä vettä) saunan lauteilla palautuakseni ulkoilusta. Onneks ei mitään suurempia vaivoja tullut, mutta ymmärsin kyllä, että parempi ajaa trainerilla ja rullilla kiltisti sisällä. Alavatsa muillakin aina jäätyi, eikä siihen auta edes kerrokset, kun lopulta viima sen hien jäähdyttää ja sitten alkaa palelu. Hikoan todella reilusti ja helposti ja se kai se suurin ongelma on.

Onneksi amfibit palvelevat hyvin juoksu ja hiihtohommissa, niin eivät menneet hukkaan.

Edellinen raadollinenkin kommentti kertoo paljon. Samassa kelissä samoilla kamppeilla yhdellä hyvä , toinen palelee ja kolmas hukkuu hikeensä.

Vaikka parhaani mukaan noita porukassa tehtyjä Lapin vaelluksia vältinkin niin homma tuli tutuksi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •