Lukot ovat vaaralliset jo kesällä saati sitten talvella!
Lukot ovat vaaralliset jo kesällä saati sitten talvella!
Paskanmarjat
En aja, sopivalla kelillä nuoska lumi pakkautuu jääksi lukkoihin/klosseihin ja sitä saa potkia pois. Ei ole myöskään kunnon talvikenkiä.
Mukavuus ajaa ohi, kun fläteillä voi valita jalkineensa vapaasti. Ei palele koskaan ja kuvanakin pysyy. Mutta joo, jos sitä rahaa olis kylvettäväksi riittävän moniin pyöräilykenkiin, niin voisin ajaakin. Satoja euroja muutaksi kuukaudeksi tuntuu paljolta.
For the record - Täähän aika pitkälti käytiin läpi viereisessä ketjussa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...aat-krossariin
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Vähän niinkö moottorisaha meikäläisen kourassa. Mutta, onko se sahan vika, on sitten eri juttu.
Eli, kyllä ajan myös talvella lukkopolkimilla ja olen jopa investoinut ihan 70 euroa talviajokenkiinkin aikanaan. Tänä vuonna tulee seitsemäs talvi, eli 10 euroa/vuosi tulee kuluja, niin senkään takia ei tarvi pihistellä.
Tästä nyt varmaan nousee taas kädenvääntö suuntaan jos toiseenkin, mutta muistitko renkaan datasheetissä mainitun 50 kilsan sisäänajon ilman kovia kiihdytyksiä/jarrutuksia. Pitäis kuulemma vielä olla kelinkin kuiva ja ajoalustan mieluiten kuivaa asfalttia.
Ostin tuollaiset Prismasta vuos sitten hintaan 35 € kappale, mutta enpä sitten ajanutkaan kuin tuon mainitun totutusajon kun into pyöräilyyn lopahti totaalisesti. Heinäkuussa ostamani läski sitten taas on ajoittain innostanutkin pyöräilemään tieverkoston ulkopuolellla. Tienlaitapyöräily jostain syystä sylettää edelleenkin ja pyöräteitä meilläpäin ei olekaan kuin parin kilsan pätkä,,,
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Olen aloittelemassa lukkopolkimien käyttöä reilu viisikymppisenä ja tuntuu että kyllä sen oppii. Hyvällä onnella on selvitty parista pikatilanteestakin. Aivan varmasti on kuitenkin vedettävä jossain vaiheessa klassiset spedulipat.
En nyt niitä sanoisi merkittävästi vaarallisemmiksi kuin polkupyöräily muutenkaan. Talvi voi mennä hyvinkin fläteillä.
Täytyy kääntää kalenteri pari kuukautta taaksepäin, niin voisi löytyä sopivat ja "speksien mukaiset" olosuhteet renkaiden sisäänajoon...
Nyt kävin nysväämässä tuolla pimessä ja märässä kelissä 30km. Vielä kun tuulta oli 11m/s (puuskat 14m/s) niin loput sisäänajosta jäi toiselle päivälle.
Ainiin, kelvillä vielä oli jotain sepeliä viime pakkasten aikana kylvettynä, tekee varmasti hyvää sisäänajossa oleville renkaille.
Onneksi jäi vielä muutama nasta lopulle sisäänajolle, ihan kaikki ei vielä olleet irronneet
On se ihme homma, että en etes tienyt mitään pyörän nastarenkaiden sisäänajosta, kun hankin W240:set maasturiin ja nastat ovat silti paikoillaan.
Jos näissä Nordic Spikeissä ei nastat pysy "huonon" sisäänajon vuoksi pysy paikoillaan, niin menen kyllä myyjäliikkeeseen ja ilmoitan haluavani w240:set myös Hybridiin!
Ei tarvi erikseen talvi-pyöräilykenkiä, kun saa hyviä ja toimivia kenkäsuojia jotka myös lämmittävät ja suojaavat myös nilkan, tässä esimerkiksi edullinen ja hyväksi todettu vaihtoehto (itse ostin Prismasta): http://www.motonet.fi/fi/tuote/40125...r-Kengansuojat. Muitakin vaihtoehtoja on pyöräilytarvike liikkeissä useita.
Itsellä klossit aina kiinni, myös talvella jos ei ihan pääkallokelit. Kun polkimet SPD M324, niin helppoa vaihtaa klossit irti vain kääntämällä poljin.
Onneksi "lukkovalat" tehty ja vielä pariin kertaan ihan kesäkelillä.
SPD M324 polkimet, eikö tule multirelase klossit mukana? Vai pitääkö ne hankkia lisänä...
http://www.koga-signature.com/docs/S...24_English.pdf
Tietääkseni ei koskaan tule mukana, vaan pitää aina ostaa erikseen. Helppo tunnistaa M-kirjaimesta.
[QUOTE=ealex;2284645]Osta Multirelease klossit, niin ei tarvitse:
QUOTE]
Kiitos hyvästä ideasta.
Ostettujen M324:n mukana tuli klossit joissa oli juuri tuo "M" isolla, siis parit M324 satsit olen ostanut.
Tarkistin vielä molemmat ja niissä mukana tulleissa klosseissa on iso "M", just kuin ealex:n esille laittamassa kuvassa.'
Kaikissa omissa pyörissä vain lukkopolkimia kesät ja talvet maantiellä, maastossa ja hyötyajossa. Olen jo sen verran tottunut niihin, että mulla on turvaton olo, jos jalat eivät ole kiinni. Vähän kuin ei olisi sormia, joilla pitää kiinni ohjaustangosta taikka yrittäisi hiihtää ilman siteitä. Yhdet Shimanon klossit kuluivat niin, että alkoivat irrota tahtomatta. Se vasta vaarallista olikin, kun tiukassa ylämäessä kovaa ylös vetäessä kenkä pamahti irti. Mua ei siten henkilökohtaisesti multi-releasen idea oikein innosta. Haluan, että kenkä irtoaa vain ja ainoastaan sivulle kääntämällä, se on selkärangassa. Lukkoihin totuttelijalle voi ollakin ihan hyvät.
Aiheeseen... piti kokeilla Nordic Spike 120:siä, mutta taitaa jäädä koska norjalainen pulju myikin ei-oota 15 e tarjoukselleen. Tekisi vähän mieli pistää rahat mustaan hevoseen eli NiceTrac Snow 200 Pro Foldable 37-622. Kärkkäiseltä tilaamalla tulisi parille hintaa 88 euroa, mikä on kyllä hieman liikaa renkaista, joista oikein kellään ei ole kokemuksia.
Sitten olisi tämä nastaton vaihtoehto Contin Top Contact Winter II (Premium)
https://www.bike-components.de/de/Co...reifen-p33190/
No niin, nyt Contin Nordic Spikes 240:set sisäänajettu ja pikaisen tarkastuksen jälkeen voin todeta, että nastat paikoillaan... vaikka ajoin sisään märässä, sepelissä ja vielä pimeässä.
Nyt vain paineiden nosto 4.5bar ja odotellaan niitä talvikelejä, kun klo. 20 kun tulin iltalenkiltä takaisin kotipihaan compuutterin lämpömittari näytti +9.9 astetta... reilusti enemmän kuin Juhannuksena! Ainut tuo pimeys, täytyy hankkia muutama Led tuikku lisää, toinen tankoon ja yksi vielä kypärään.
Itse harkitsin NiceTrack:ia henken aikaa, kun vielä myyjäliike kaupungissa (en arvannut ostaa, kun kuitenkin tunnetusti hyviäkin renkaita tarjolla):
http://www.nicetrac.com/wp/?lang=fi
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...-ottaen/page36
Eli on niitä hankittu jo vuonna 2011, mutta hiljaista on ollut sen jälkeen.................
Olis hyvä jos joku NiceTracki:lla ajanut kommentoisi renkaita, voi olla hyvätkin?
Taas tuli iltalenkki tehtyä, paikkipaikoin mustaa jäätä ja kuuraa, nastarenkaat oli ihan tarpeeseen. Toivat tarvittavan turvallisuuden tunteen, kun vielä ajan lukot kiinni.... lukot myös pysyvät kiinni, jos keli kuitenkaan ei ihan "pääkallokeli".
Tuossa kuurasta lisää juttua, mielenkiintoista sanoisin: http://blogi.foreca.fi/2014/10/kaunis-petollinen-kuura/
Nyt jotain negatiivistä sanottavaa Contin Nordic Spikes 240:stä, rullanut huonosti ja ainakin tuota alurunkoista ja jousittamonta Hybridiä täryyttänyt tuntuvasti. Tosin tärinä väheneen vauhdin kasvun myötä, mutta kun rengas ei rullaa, niin kuinka saa vauhtia?
Sanoisin että jopa maasturin W240:set rullaavat paremmin, tietysti niissä kesäkumeihin vertalukohta epäreilu Hybridiä kohtaan.
Tarkistin Nordic Spikes 240:ten rangaspaineet ja ne oli noin 4bar. Nostin ennen tämäniltaista ajelua paineet 4.5bar eteen ja 5.0bar taakse, eipä ollut apua rullaavuuteen. Joten paineiden vaikutus on testattu...
Mitä mieltä raati on mieltä Contin Nordic Spikesien rullaavuudesta?
JH-R muokkasi tätä : 30.10.2014 at 21.01 Syy: Typo korjattu
Punnitsin omat uudet Contin Nordic Spike 120 -renkaat, joille luvataan painoksi 850 g, ja vaaka näytti 975 g. Vaatimattomat 15 % yli luvatun.
Vaimon "hybriidiin" tuli laitettua Nordic spike 240 taakse ja ISP 2,35 eteen.
Rullaavudesta sen verran että kesärenkaina on muutenkin pistosuojatut Contin ankkurit joten ei Nordic Spike häviä niille yhtään.
Tuolla väitetään Nordic Spikes 240 ja 28" 1.6" eli noin 700 x 40C painoksi 900g, jos siihen lisätään se 15%, niin painoa olisi todellisuudessa 1035g
http://www.cycleways.com/store/produ...ke-240-28x1.6/
Tuolla suositeltavat paineet olisi 50psi eli 3.45bar ja max. paineet 65psi eli 4.5bar, joten painesuositukset ainakin samat kuin minulle annetut.
En tiedä, nyt ajon kumit sisään about 4bar painella ja rullasi huonosti... sisäänajon jälkeen nostin paineet 4.5bar eteen / 5.0bar taakse ja rullasi edelleen huonosti.
Voisko olla että rullaisi paremmin noilla 3.5bar painella? Vaikea uskoa kun kuitenkin pistosuojatut kumit ja ne rullaavat huonosti... yleensä kaikki pistosuojatut rullaavat parhaiten kun painetta riittävästi...
Miten Phillarilla ja muilla rullaa nämä Contin Nordic Spikes renkaat?
Näitähän myyty pilvin pimein, joten käyttökokemuksia pitöisi kyllä löytyä...
Talvikelit tuli... viimeyönä 15 cm lunta ja nyt illalla -10 astetta. Kävin ajamassa iltakenkin 1h 48min ja olisin ajanut pitempäänkin, mutta varpaat ja sormet jäätyivät.
Asiaan: Nordic Spikes 240 toimi hyvin pakkaantuneella lumella, jota on monesti auratulla kelvillä. Matkan varrella oli paikkapaikoin jäistä/uraista ajorataa ja myös sen NS240 hoiti hienosti. Ainostaan auraamattomilla pätkillä 28" NS240 ei olisi pärjännyt maasturin 26" W240:sille... umpisella irtolumella maasturin leveämpi kumi ja ehkä W240:sen harvempi kuvio olisi selkeästi parempi.
Summa surum, Contin Nordic Spikes 240 tuntuisi olevan jopa erittäin hyvä rengas Hybritiin vauhdikkaaseen talviajoon ja mikä etei myös Cyclorossin alle talviajoon.
Paineet kuskin mukaan, 3.5-4.5 bar on suositus, mutta esim. minulla 4.5 edessä ja 5.0 takana. Pito ei tunnu katovan paineiden myötä, vaan paineet kannattaa valita kuskin painon mukaan![]()
Väänsin ne Nordic Spike 120 tänään vanteille. Heti alkoi harmittamaan. Ihan jäätävät traktorinrenkaat, älyttömän jäykät kyljet, huonosti viimeistelty (käsillä joutui irroittamaan ylimääräistä kumia renkaan reunoista). Oikein "Made in Finland", eipä ollut mitään yhteistä Saksassa tehtyjen contien kanssa. Voin jo kuvitella kuinka paskasti noi rullaa, toivottavasti tulee nopeasti lumet maahan ja voi ottaa maasturin ja ISP:t alle. Miksi markkinoilla ei ole kohtuuhintaista, ohut- ja taittuvakylkistä 40mm nastarengasta, miksi?
Vertailukohtaa muihin nastarenkaisiin ei ole, mutta nämä keräävät keskiosaan aivan saatanallisen määrän sepeliä. Joka lenkin jälkeen saa nyppiä toistakymmentä pientä sepelipalasta irti per rengas. Toisaalta tämä syksy on ollut ainakin Keski-Suomessa sepeliterroristeilta kenties suurin overkill ikinä.
Oon vähän tuumaillut ostavani talveksi nastarenkaat työmatkapyörääni, Nishiki 401 (2012). Kannatan kohtuuhintaista, mutta toimivaa ratkaisua, koska työmatka on vain 2,7km suuntaansa, mutta haluan silti pysyä pystyssä tuollakin pätkällä.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-va...018223_1_style
Onko näistä vielä tai enää mihinkään? Nyt lähtisi aika huokeasti vrt. joihinkin n. 50 euron nastoihin mitä katselin viikko sitten. Olikohan Schwalbet, en muista juuri nyt. Ja toisekseen mietityttää, että mahtuuko nuo pyörimään kun vakiorengas on Nishikissä 40mm ja nuo on 42mm. Mitä mieltä? Vai onko vaihtoehtoista ratkaisua, renkaan kokohan on siis 28" eli 622.
#fillarifoorumi @ IRCNet
On ne hyvät. Nuo on oikeasti jotain 37-38mm joten mahtuvat pyörimään.
Näin sanottiin tuolla irkin puolellakin, mutta mitäs peliä se sellainen on?
Miksi tuotetiedoissa ei ole Contilla sitten vaikka 38mm? Taidan laittaa tilaukseen kun parit suositukset nyt saanut ja nuo on kohtuuhintaiset kyllä. Saksassakin kympin kalliimmat per rengas kuin täällä.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Kyllä ne tuohon hintaan kannattaa ostaa, toimivat hyvin kunnon talvikeleillä... paitsi umpilumessa.
Täryyttävät hiukan asfaltilla, mutta talvikelillä ei niinkään. Ei myöskään täryytä jos saat kunnolla vauhtia, mutta taitaa vauti mennä näiden renkaiden myötä, rullaavat nimittäin todella raskaasti. Mun mielestä leveys noin 40.
Mutta ainostaan W40:set voisivat olla paremmat talvikelillä ja kyllä W40:nenkin täryyttää![]()
JH-R muokkasi tätä : 19.11.2014 at 18.05 Syy: typo
Mikäli tilaan renkaat nyt niin saan ne tod. näk. ensi viikon alussa ja vaihdan ne viikolla (jos kerkeän yhdessä illassa taitojeni kanssa, en ole vaihtanut renkaita koskaan) tai sitten seuraavana viikonloppuna eli kuun viimeisenä. 50km piti ajaa noilla asfaltilla rauhassa, mutta jos 25km tulee työmatka-ajoa per viikko, pitäisi joulukuun puolivälissä tulla sitten jo lunta niin ei tarttisi ajella asfaltilla kerta rullaavat huonosti.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Kirjanmerkit