Niin ja selvennyksenä , kelekkareitti on siis semmonen virallinen reitti kelekoille, merkitty yleensä X-tolpalla kesät talvet maastossa. Niitä huolletaan, ja niille on oma kartastonsa.
Kelekkaura voi olla "virallinenkin" mutta sitä ei huolleta, ja monesti ne on pinttyneitä siirtymiä, joiden olemassaolo ei ketään haita, taajamassakaan.
Sitten kelekkaura voi olla siis yhen tai pari kelekkailijan lumeen ajama jäläki, joka ei oo millään lailla "virallinen" ja häipyy kesän tai uuden lumen tullessa.
Huoltoreitit on yleensä yhden kelekan levysiä ja niitä käytetään taukotupien ja taukokaffiloiden huoltamiseen, ja myös jonkinlaisia hätäteinä. Kaikissa noissa saa liikkua lihasvoimalla, tai jopa Läskillä, tiettyä varovaisuutta noudattaen.
Itse ajan tosi vähä kelekkareiteillä ku niissä on lumi monesti semmosta rakeista ja möyhättyä ja ne on kallellaan joka suuntaan. Jos ajan niin 24h valot eessä ja takana. Urat on ihan loistavia ku ne yleensä kantaa ja vie minne vaan. A-On mainitsemat huoltoreitit on ihan loistavia.
Jokasella kelekan jälellä pittää silti pitää nöyrästi korvat auki ja väistää hyvissä ajoin jos alkaa valoa tai ääntä kuuluun. Siihen uralle ei kannata jäädä seisoskeleen
Uskon kuvat taas kertoo enempi ku tuhat sanaa
Kirjanmerkit