http://reviews.mtbr.com/philips-safe...ights-shootout Ei nyt Ixon Premiumia löytynyt mutta toki toinen commuutterisuosikki.
http://reviews.mtbr.com/philips-safe...ights-shootout Ei nyt Ixon Premiumia löytynyt mutta toki toinen commuutterisuosikki.
I väntan på ännu dåligare tidet
Näköjään olit jo tilauksen tehnyt. Hyvä niin. En saanut kännykkäkameralla järkevää otosta aikaiseksi. Eli en laita kuvaa.
Ajelin pienen pätkän pimeää kelviä. Toki viereisten teiden valot hieman valaisi pätkää, mutta sanoisin että valo riitti 2/3 osuuden lamppujen välistä. Eihän toi mitenkään erikoisesti valaise, mutta sen verran että kuopat yms. näkyy. Jos kirkkautta haluaa enemmän, se on aina muutama euro enemmän.
Tilasin eilen Fenix BC30 -häikäisimen, saahan nähdä milloin tulee kotia asti. En vaadi tuolta paljoa, kunhan on parempi kuin nykyinen Lezyne SuperDrive XL, koska siihen en uskalla luottaa hetkeäkään. Lezyneä on tullut käytettyä, kun ei muutakaan ole, eikä muuhun ollut viime talvena yksinkertaisesti varaa. Nyt, kun taloudellinen tilanne on taas vähän vakaampi, ajattelin kokeilla jotain paremmaksi haukuttua.
Enemmän taikka vähemmän huonoiksi tai välttäviksi todettuja Lezynejä on pari taajamalamppuina käytettäviksi. Ainoa hyvä Lezyne, johon olen törmännyt, on Zecto-takavalo. Meillä nuo Lezynet joko imaisevat kosteuden rakenteen sisään tai sekoavat muuten vaan. Etuvalossani valoteho ei ole lähelläkään luvattua ja akun kesto on surullisen kehno. Myyjä onneksi tuli tässä vastaan ja korvasi tämänkin murheenkryynin puutteet. Tämän valossa Fenixille ei tosiaan aseteta suuria paineita, kunhan olisi luotettava.
Itse etsin sellaisen wanhan Soliferin lyhdyn, ja upotin sen sisään näitä:
http://www.xenonled.com/product/373/...superflux-5led
Perään 1300-milinen 3S-lipo. Hyvin tykittää. Lokarissa on lisäksi ns.torpedo light, jossa näitä yksi lisää. Yhteensä kolme, ihan hyvin riittää kelveillä ja keskuspuiston väylillä.
Valoteho jotain aivan muuta kuin hehkulanka-dynamo-systeemillä.
Nuo käyvät suoraan Solikan lyhtyyn. Lyhdyt alkavat olla hinnoissaan, pelkillä kuorilla pyydetään jo viittäkymppiä.
Perässä 13 perusledin nippu.
Virrankulutus noin 150 milliä/tunti/12V.
Nyt on uusi MJ-872 latautumassa. Katsotaan illalla näkeekö sillä mitään. Valokuvio on aika laaja pallo mikä pitäisi metsässä toimia.
Jos tuolla oikeasti jotain näkee niin ostan toisen kypärään. Akun ajattelin pistää halpaa pullovyöhön missä on pullopaikan lisäksi vetoketjutasku. Akku näyttäisi mahtuvan juuri ja juuri.
Tilasin Knogin blinder 1:t työmatkakäyttöön, hieno minimalistinen design ja täyttää kait lain kirjaimen valojen osalta. Otsalamppu lisänä jolla itse näkee.
![]()
Tässä kanssa hauskat ja itseasiassa selvästi huomiota vetävät kippuratankoon. Täyttävät lain kirjaimen; kiinteät, vaaleaa valoa eteen ja punaista taakse. Lisänä vilkkutoiminto (eipä ole tullut sitä käytettyä).http://www.evanscycles.com/categorie...lights/f/tacx#!
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
No, jospa minäkin. Tuolta löytyy:
https://www.flickr.com/photos/126230363@N07/
Yritin suunnata niin ettei korkeimmilla tehoilla mene valtavasti valoa hukkaan. Märkä (satoi kun kuvasin) puinen silta ja käsivaralta ylämäkeen hiekkatietä. Sillan kyltit ovat n. 75-80 metrin päässä, hiekkatien nopeuskyltti n.30 metrin päässä.
Totta joka sana!
Olisiko sama kuin tämä:
http://www.dx.com/p/cree-xm-l-t6-480...x-18650-199920
Lumenet on eri, mutta muuten samanlainen.
Löytyy tuo ja magicshinen MH-872.
872:ssa on tasaisempi ja leveämpi valokeila. Tehoa vähän vähemmän.
872 myös paljon keveympi ja pienempi. Fillari käytössä painoero ei merkanne paljoa, mutta suunnistuksen otsalampussa alkaa jo tuntua.
Väitän että fillariajossa 872:n tasainen valokeila on parempi. Suuremmat lumenet tuntuvat n. 150m päässä ja näkyvät lähinnä sumuna ilmassa.
Vauhti saa olla suht kova jos näkyvyys ekalle 100 metrille ei riitä :-)
Tilasin hassutellessani myös tämän
www.dx.com/p/marsing-b70-7-x-cree-xm-l-t6-3-mode-5500lm-white-bike-light-headlamp-black-6-x-18650-308400
Tuossahan on vielä 2 samanlaista lediä lisää. Toivottavasti valokuvio on myös yhtätasainen kuin 872:ssa.
Hintahan noilla molemmilla DX:n lampuilla on noin 40 dollaria. Eli vielä puolet tuon XXL:n hinnoista.
Halvaksi ovat menneet esim. vs. Lupinet.
Itsellä ja tuo 7 ledinen. Taisi olla skyray 7T6 nimellä, onkohan sama?
Ainakin saman näköinen ja valoa lähtee aika mukavasti hintaansa nähden ja jos ei riitä,
niin tuunausohjeita löytyy netistä.
Huono puoli tuossa on kiinnitys. Pelkällä kumilenkillä ei noin painava valo tahdo kestää samassa asennossa.
Dodiin, eka lyhyt pyrähdys metsässä on suoritettu. Lamppu oli kypärässä mikä olikin sitten oikea valinta. Jopa tuolla yhdellä lyhdyllä pystyi ajamaan suhteellisen märässä metsässä. Sumuakin oli paikotellen.
Kantama oli luokkaa 10-15m mikä riittä hyvin. Valokuvio on iso pallo mikä toimii hyvin poluilla eikä ylikirkasta spottia ole.
Tankoon pitää kyllä ostaa toinen samanmoinen vaikka kyllä kypärävalollakin pärjää.
Vähän silti jäin tuumimaan josko se 4000lm malli sittenkin olisi parempi. 1600lm mallia pitää käyttää täydellä teholla.
Talvella lumella riittäisi varmaan 500lm mutta nyt märkä metsä ilmee kaiken mahdollisen valon.
Ja vielä kerran oikea paikka yhdelle valolle metsässä on kypärä paitti kun on sumua. Voi hitto että häikäiseen. Sumussa tankovalo voisi toimia paremmin.
Ainoa huono asia tuossa MJ-872ssa on sammuttaminen. Kahta nappia pitää paina yhtäaikaa. No toisaalta eipähän sammu vahingossa ja kun stroboakaan ei ole niin kahdella (+ ja -) napeilla on helppo säätää valotehoa vaikka eipä siihen ole tarvetta.
Tässäkin lampussa tuppaa lamppu vähän painumaan pikkuhiljaa alaspäin. Pitänee karhentaa kypäräkiinnnittimen "putken" pinta tai pistää siihenkin 2-puolista teippiä.
Mitä valoa käytätte läpi yön brevetissä ja vastaavissa. Epäilen että kiinan tuikkuni eivät kyllä jaksa loistaa auringon laskusta auringon nousuun talvipäivän seisauksen aikaan.
^ 2 x B&M Ixon IQ Premium ja backuppina joku Vartan pyöräileville tms. lelu. Vara-akkuja (AA) muutama mukaan ja tarpeen vaatiessa akunvaihdot. Noilla mentiin alkukevään yönyli ajelut ja varmaan samalla setupilla yritän pärjätä tulevaisuudessakin.
Tänään sain viimein aikaiseksi otettua kunnon kameran mukaan, jolla sain pätevämmät kuvat B&M Ixon IQ Premiumin tarjoamasta valosta ja kameran asetukset olivat samat kuin täällä http://reviews.mtbr.com/2014-mtbr-bi...-beam-patterns. Tässä nyt kaksi kuvaa eri korkeuksilta, joka johtuu lähinnä mini kamerajalustastani. Toinen oli otettu lähempänä maata, jotta saatiin varmasti tärähtämätön kuva, kun toinen taas on jalusta ohjaustangon päällä ja käsillä pitäen tukea mahdollisimman vakaasti. 1,6 sekuntiakin tuntui silti liian pitkältä ajalta pitää kameraa täysin vakaasti, joten ohjaustangon korkeudelta ei ole niin skarppia kuvaa.
Tarkkaavaisimmat voivat ehkä huomata, että kuvaus paikka on sama, kuin aiemmassa kännykamerakuvassa. Ei saa harakat tämän valon kanssa valohoitoa, elleivät tule maankamaralle. Tuota lamppua saa nostaa aika paljon, jos meinaa vastaantulijoita häikäistä, joten jo siinä mielessä tämä on hemmetin hyvä valo puhumattakaan kuinka hyvin tämä valaisee tietä pitkän matkaa ja leveästi. Pitää yrittää vielä ottaa jossain vaiheessa vertailun vuoksi aiempi Solarstorm X2 lamppu, joka on lähtökohtaisesti kirkkaampi, kuin Ixon IQ Premium. Tosin Ixon kyllä vie jo voiton tässä vaiheessa omissa kirjoissa huomattavasti järkevämmän valokuvion ansiosta, joka on pitkän matkaa kirkas, kun noissa kiinanihmeissä on se yksi kirkas piste ja himmeämpi valokeila ympärillä.
Hyvältä näyttää, enköhän tuolla pärjää. Taitaa ensi viikko mennäkin iltalenkeillä, pitää testata kelvivalossa illalls ja täysin pimeällä maantiellä.
Lampussa taisi olla joku pikalukko millä saa telineestä irti vai pitääkö ottaa koko paska aina telineineen päivineen?
#fillarifoorumi @ IRCNet
Pikalukko, joten saa parissa sekunnissa irti ja paikalleen.
Hitto, nyt 1600lm MJ-872 lamppu onkin tippunut 80e XXL:ssä ja minä ostin sen eilen 100e hintaan. Tuolla hinnalla ehdottoman kannattava maastoon.
Ostin minäkin MJ-872 kun tänään sen sai XXL:stä halvalla ja ensivaikutelma on valtava pettymys. Testeissä sitä kehutaan laajasta, tasaisesta valokeilasta, mutta se onkin tämänhetkisenä versiona tavallinen 27° spotti. Nimittäin testilampussa etulasi on valoa hajottava:
kun taas ostetussa lampussa se on kirkas:
Olisiko mitään mahdollisuutta löytää tähän valoa hajottava etulasi? Lampun avaaminenkaan ei taida olla kovin helppoa…
Valostore.fi on ainakin jotain hajoittajaa, passaavuudesta en tiedä. Tosin aika aika halpa muistaakseni.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kiitos, mutta en löytänyt sieltä sopivaa. Siinä on näköjään linssit mukana, tämä on se, mitä tarvin (33mm linssi 4 ledille):
http://www.aliexpress.com/item/High-...605601610.html
Itse linssi ei maksa paljon, kunhan löytäisi jostain järkevillä postimaksuilla…
Laita siihen linssin päälle Scotchin asiakirjateippiä.
Ei se teippi siihen sula, tuolla metodilla menty hyvällä menestyksellä jo muutama talvi.
Vai mitä, Tetsa
Kävin, toki, kokeilemassa – ihan tavallinen spottivalo! Onhan 27° leveämpi, kuin esim. 20°, mutta silti siinä on terävä spottikohta ja hyvin vähän hajavaloa. Näkee melkein paremmin pienemmällä tehoasetuksella, kuin suuremmalla, kun kirkas keskikohta ei ”häikäise”.
Spottivaloja löytyy taloudesta jo valmiiksi vaikka kuinka, nyt oli hakusessa ohjaustankoon sopiva leveäkeilainen valo, niin kuin MJ-872:n testeissä oli mainittu, mutta onnistuivat pilaaman hyvän testimenestyjän vaihtamalla muutama senttiä maksavan heijastimen.![]()
Kirjanmerkit