Kysymys konversiokittejä myyviä kauppoja enemmän kahlanneille: sähköistykselle ehdolla olisi Trekin SOHO-cityfillari 26" rengaskoolla. Konversiokiteistä kiinnostaisi eniten eturenkaaseen tuleva lumikelien ajo-ominaisuuksien takia. Ongelmana on se, että fillarissa on Shimanon napajarrut, eikä etuhaarukassa ole mitään kiinnikkeitä johon saisi kiinni joko vanne-tai levyjarrut. Käytännössä siis vastaantulleita eturenkaan sähkökittejä varten joutuisi uusimaan etuhaarukan kiinnikkeelliseen sekä hankkimaan itse jarrut. Hinta ja vaiva nousee liian korkeaksi.
Onko myynnissä konversiosettejä jotka ovat suoraan yhteensopivia roller-jarrujen kanssa? Itse navassahan ei tarvitse olla kuin sopiva hammastus jarrussa olevaa vastaavaa varten, mutta en ole nähnyt yhdistelmää sähkömoottorinapa+roller-jarru kuin valmiissa pyörissä. (Lisäksi tietysti etuhaarukassa pitää olla leveyttä riittävästi jotta siihen mahtuu sekä jarru että itse moottori, mutta Trekissä on onneksi kohtalaisesti tilaa.) Suurempiin DIY-hommiin ja osia metsästämään en haluaisi alkaa, vaan greencyclen myymien valmiiden settien tapainen olisi pop.
edit: itse itselleni vastaten, crystalyten kaupassa näkyisi olevan konversiokittejä joissa optiona myös roller brake; hinta vain nousee kohtalaisen kovaksi mukana tulevien tarakoiden jne myötä.
Kirjanmerkit