GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 35 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 33 34 35 36 37 45 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.021 - 1.050 / 2131

Aihe: Lapin polut?

No onpa ollut kiva reissu ja hieno rapsa! Näyttää olevan syssyllä paikoin hieman märempää kuin heinäkuisin

Välituvalle pitäisi kyllä joku sissikaivo kaivaa tai merkitä maastoon mistä se vesi pitäisi ottaa. Ei löytynyt vettä 2013 heinäkuussakaan

Paljonko muuten tuossa tanko- ja runkolaukussa oli painoa? Kokonaistavaramäärän paino kiinnostaisi.

Yhdelllä vaihteella, melko raisua!

Muillekin vinkiksi, tuolla Koiravaaran ja Kaamusjärven välillä ei tarvitse kahlata suossa kun ottaa "yläpolun", joka kiertää entisen poroaidan vartta. Hieman tarkkana pitää olla kun ei se juuri maastossa nykysin erotu.

Hippo, hieno reissu ja mukava tarina, kiitos siitä!

Minkä valmistajan tankolaukku sinulla on?

Jepujepu, eipä sitä vaihteita osaa edes kaivata kun ei ole moneen vuoteen sellaisia maastossa käyttänyt... Eikä kyllä jäänyt yksikään paikka tuolla ajamatta sen vuoksi, että niitä vaihteita ei ollut. Siis sellainen paikka jonka halusi ajaa tai se muuten oli edes jokseenkin järkevää yrittää.

Vettä löytyi rahtusen Välitupaa alempaa, paikassa jossa tuo pohjoisluoteesta tuleva hieman leveämpi jonkka on jo yhtynyt välituvan ohittavaan pusikkoiseen ojaan.

Molemmat laukut pyörässä ovat Revelate Designsin tekemiä. Tangle runkolaukku ja Sweetroll tankolaukku. Painot niissä ovat arvailuja, mutta tosiaan, edessä oli ohuet PearlIzumin sadehousut, Packlilte Gore takki, Expedin ilmatäytteinen makuualusta ja toilettikamat. Mitähän noista tulisi... alle kaksi kiloa? Viimeisenä päivänä sulloin sinne vielä kevyttoppatakin ja sen eron kyllä ajossa huomasi, mutta ei se silti vielä ajoa pahemmin kiusannut.
    Runkolaukun sisältö kevyempi, koska ei ne putket, kiilat, pumppu ja paperit/kartat loppujen lopuksi paljoa paina. Arvailuja vain nämä minun horinat kyllä nyt...

Muutama kuva Utsjoen ruskasta kuluneelta viikolta. Ailiggaalla oli joku muukin ollut liikenteessä pyörällä.

Rásttigáisá:

Utsjoen Ailigas:

Baddáskáidilta Tenolle:
    utsjoenmtbreitit.weebly.com

Melko värikästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti thm Katso viesti
    ...Rásttigáisá:
    Mihin sää muuten jätät auton kun menet Norjan puolelle seikkailemaan? vai ajatko sinne fillarilla?
    Kuulinpa vaan kesällä, että taas oli jonkun onnettoman turistin autosta lasit rikottu ja renkaat puhkottu Sirbmassa

^Rásttigáisálle mennessä jätän auton Levajoen parkkipaikalle ja Sirbmassa Sirbman polun parkkikselle. Aina on auto säilynyt koskemattomana, mutta olen kyllä kuullut noista suomalaisten autoihin kohdistuneista sabotaaseista, joita ollut mm. Tenon varrella kesäisin. Viime kesänä kuulemma joku itäeurooppalainen porukka oli tehtaillut Pohjois-Norjassa useamman automurron, mutta se ei tietysti selitä kaikkia tihutöitä.
    thm muokkasi tätä : 19.09.2014 at 08.33 Syy: s

UKK puistoon kaavaillaan ihan kivoja päiväretki/yön yli pyrähdyksiä:

Pyöräily sallitaan merkityillä kesä- ja talvireiteillä sekä seu-raavilla reiteillä:
    - Kakslauttanen-Kopsusjärvi
    - Niilanpää-Suomunruoktu
    - Rajajooseppi-Anterinmukka
    - Kemihaara-Peskihaara-Keskipakat
    - Kemihaara-Mantoselkä
    - Matkailupalvelureitti Kemihaara-Rakitsat.
    Pyöräilyyn käytettävä reitti voidaan sulkea tai muuttaa perus-telusta syystä (esim. luontokohteen suojelu, kulttuuriperin-nön suojelu, käyttäjäryhmien ristiriita). Talvipyöräily on mahdollista talvikävelyreiteillä, mutta ei laduilla tai huoltourilla.
    --

Hyvä poiminta Grr:ltä. (Lähtee tutkimaan karttakääröjä...)

Kesällä en ole tuolla käynyt niin mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Paljonko noita merkittyjä reittejä on? Muilla poluilla ei saisi ajaa? Vai onko paljon muita polkuja?

Kyllähän tuossa käytännössä on listattuna ne pätkät, mitä sulan maan aikana on mukava tavallisella maastopyörällä ajaa UK-puistossa. Luirojärvelle asti olisi tietysti mukava päästä, mutta ei se baana Suomujoelta ylös mitään ajonautintoa tarjoa.

Talvipyöräilykieltoa en ymmärrä, koska hankikanto ja kelkkaurat mahdollistaisivat vaikka millaisia seikkailuita ilman jälkiä. Liekö kyseessä ylivarovaisuus poronhoidon suhteen, ylivarovaisuus kelkkailuturvallisuuden suhteen vai joku väärinkäsitys läskipyöräilyn mahdollisuuksista?
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

Lukuisia talvivaelluksia myös UKK puistoon tehneenä en ymmärrä kuka haluaisi tehdä talvivaelluksen pyörällä ja toisaalta jos joku haluaa, miksi se ei ole sallittua. Latu kiellon toki ymmärtää mutta erämaa osan huoltokelkka urat mahdollistaisivat hyvin talvipyöräilyn. Ja jos itseni kuvittelen tapaavan uralla pyöräilijöitä, aiheuttaisi se vain positiivisia mielikuvia.

Muutenkin mun on vaikea kuvitella että pyöräilijöitä olisi ongelmiin asti koskaan erämaassa. Mihinkään vuodenaikaan. Aina löytyy syrjäisempää osaa missä ei liiku paljon kukaan.

e: mutta kovasti kyllä alkaa ensi kesälle kasvamaan himot sellaisen lapin mtb turneen tekemiselle...

Sitten vaan antamaan asiallista palautetta ja kommentteja tuosta talvipyöräilystä ja miksei myös kesäreiteistä

"Myös yksityiset ihmiset voivat kommentoida suunnitelmaa 19.11. 2014 asti.

Lausunnot ja kommentit pyydetään lähettämään sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo(at)metsa.fi tai kirjeitse
    osoitteeseen: Metsähallitus / Kirjaamo, PL 94, 01301 Vantaa.
    "
    Nappulakenka muokkasi tätä : 24.10.2014 at 19.26
    Still rides with 26er

Hymy Talvifillarointi UKK:ssa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Lukuisia talvivaelluksia myös UKK puistoon tehneenä en ymmärrä kuka haluaisi tehdä talvivaelluksen pyörällä ja toisaalta jos joku haluaa, miksi se ei ole sallittua. Latu kiellon toki ymmärtää mutta erämaa osan huoltokelkka urat mahdollistaisivat hyvin talvipyöräilyn. Ja jos itseni kuvittelen tapaavan uralla pyöräilijöitä, aiheuttaisi se vain positiivisia mielikuvia.
    Sama täällä. Näkisinkin pyöräilijät UKK:ssa mieluummin talvella kuin kesällä.
    Tämä kieltolinja lienee nyt samaa sarjaa kuin taannoinen leiriytymiskielto avotunturissa. Eihän siinä ollut mitään järkeä. Vähin äänin se säännöistä sitten poistettiinkin.

Nyt leiriytymistä esitetään vapautettavaksi käytännössä kaikkialla puiston alueella lukuunottamatta pieniä plänttejä aivan arimmilla alueilla. No – eihän sitä leiriytymistä tähänkään asti mitenkään valvottu. Minäkin telttailin kesät talvet missä huvitti eikä kukaan tullut koskaan sanomaan.

Tähän talvipyöräilykieltoon voitaneen suhtautua samalla tavalla. Sinne vaan kantavalle kelkkauralle heti kun säät sallii! Ja sitten jos vesikeli yllättää, niin voi voi. Kokemus on ehkä kasvattava ja seuraavalle UKK-talvireissulle harkitaan varmaankin muita menetelmiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Samaa määkin haluaisin tietää. Eikö kukaan..?

Eiku menkää vaan, älä usko mitä täällä sanotaan. Muista kirjoittaa tänne raportti kokemuksistanne
    Vanhaan juttuun kommentti:
    Olos-Äkäsmylly oli tämän päivän agendalla, mutta polku oli minulle vähän liian semitekninen ja piti suorittaa aikataulun takia "hätäpoistuminen" Nivunkijärven tien kautta.

Olos-Juuvanrova oli hyvää, mutta Juuvanrovan nousussa sai pyörää talutella. Juuvanrovan kämpältä lähes Kuusimaan tuvalle asti eteneminen oli melko hidasta. Vähän ennen tupaa maasto muuttui taas helpommaksi ja matka eteni. Luulen, että loppumatka Nivunkijärven tieltä äkäsmyllylle olisi ollut ok, voiko joku varmistaa?

Huoltoreiteillä ajo läskipyörällä on upeaa. Kelkkareitit on liian ruuhkaisia ja patikkoisia, mutta rauhallisia huoltoreittejä on ilo ajaa. Viime talvena tuli ajettua Syötteellä, eikä siellä siitä kukaan mieltänsä pahoittanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti a-o Katso viesti
    Olos-Äkäsmylly oli tämän päivän agendalla, mutta polku oli minulle vähän liian semitekninen ja piti suorittaa aikataulun takia "hätäpoistuminen" Nivunkijärven tien kautta.

Olos-Juuvanrova oli hyvää, mutta Juuvanrovan nousussa sai pyörää talutella. Juuvanrovan kämpältä lähes Kuusimaan tuvalle asti eteneminen oli melko hidasta. Vähän ennen tupaa maasto muuttui taas helpommaksi ja matka eteni. Luulen, että loppumatka Nivunkijärven tieltä äkäsmyllylle olisi ollut ok, voiko joku varmistaa?
    Huoltoreiteillä ajo läskipyörällä on upeaa. Kelkkareitit on liian ruuhkaisia ja patikkoisia, mutta rauhallisia huoltoreittejä on ilo ajaa.. .
    Talvella 2013 Juuvanrova-Kuusimaan nurkilla näytti, et lynx-kuskeilla on tuli vapaa missä tahansa. Paras oli yritänyt ajaa Oloshotellin uima-altaassa.
    Kun katsoo kelkkamiesten touhuja, niin tuntuu oudolta talvipyöräilyn kieltäminen ainakaan luonnonrauhaan vedoten. Toki tuolla menolla voi joutua yliajetuksi.
    usko juntunen muokkasi tätä : 25.10.2014 at 13.28

Niin ja selvennyksenä , kelekkareitti on siis semmonen virallinen reitti kelekoille, merkitty yleensä X-tolpalla kesät talvet maastossa. Niitä huolletaan, ja niille on oma kartastonsa.
    Kelekkaura voi olla "virallinenkin" mutta sitä ei huolleta, ja monesti ne on pinttyneitä siirtymiä, joiden olemassaolo ei ketään haita, taajamassakaan.
    Sitten kelekkaura voi olla siis yhen tai pari kelekkailijan lumeen ajama jäläki, joka ei oo millään lailla "virallinen" ja häipyy kesän tai uuden lumen tullessa.
    Huoltoreitit on yleensä yhden kelekan levysiä ja niitä käytetään taukotupien ja taukokaffiloiden huoltamiseen, ja myös jonkinlaisia hätäteinä. Kaikissa noissa saa liikkua lihasvoimalla, tai jopa Läskillä, tiettyä varovaisuutta noudattaen.
    Itse ajan tosi vähä kelekkareiteillä ku niissä on lumi monesti semmosta rakeista ja möyhättyä ja ne on kallellaan joka suuntaan. Jos ajan niin 24h valot eessä ja takana. Urat on ihan loistavia ku ne yleensä kantaa ja vie minne vaan. A-On mainitsemat huoltoreitit on ihan loistavia.
    Jokasella kelekan jälellä pittää silti pitää nöyrästi korvat auki ja väistää hyvissä ajoin jos alkaa valoa tai ääntä kuuluun. Siihen uralle ei kannata jäädä seisoskeleen
    Uskon kuvat taas kertoo enempi ku tuhat sanaa

Äkäsmyllyltä oon ajanu 6-7km Metsä-Ruonan lammien ohi Ruonavaaran ja Pahtavaaran välistä menevälle metsäautotielle, mutten siitä eteenpäin Oloksen suuntaan. Tuolla pätkällä pari hienoa suopätkää ja pitkoksia, mutta pätkiä todella hidastakin/lähes umpeenkasvanutta varvikkoa, mutta kyllä jotenkin ajettavissa. Itseäkin kiinnostaisi jonkinmoinen kuvaus Pahtavaaran- Ruostevaaran väliltä, onko pahasti tunkkausta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pusikko Katso viesti
    Äkäsmyllyltä.... pari hienoa suopätkää ja pitkoksia, mutta pätkiä todella hidastakin/lähes umpeenkasvanutta varvikkoa, mutta kyllä jotenkin ajettavissa. Itseäkin kiinnostaisi jonkinmoinen kuvaus Pahtavaaran- Ruostevaaran väliltä, onko pahasti tunkkausta?
    Edellisen kanssa samaa mieltä: hienoja pätkiä, mutta paikoin hyvin pientä ja myökkyistä polkua. Metsäautotieltä Pahtavaaralle (about tuvan pistopolun lähelle) aluksi hyvää,sitten kivistyy. Tuvan kohdalta eteenpäin ainakin itelle liian kivistä, Tupakkalaella tunkkausta ja osin Ruostevaarallakin. (Ja tiedoksi: sitä vanhoissa kartoisa vielä roikkuvaa tupaa ei enää ole, ja Pahtavaaran tupa on polusta sivussa eikä pistopolkua helposti huomaa.) Rustevaaran metsäautotietä pikku pätkä, sitten mukavaa pikkupolkua ja ajettavia pitkoksia Nivunkijärventielle. Siitä Kuusikonmaan tuvalle pääosin ajettavaa, mutta pientä polkua. Kuusikonmaa-Juuvanrova lienee parempi talvireitin pohjaa kuin kesäreittiä (mutta tämä väli vain arvio, vaativaa varmasti on). Juuvanrovalta Tammikämpälle myös talvireitin pohjaa (ihan pieni polku, mutta ainakin alaspäin ajettavissa), ja Tammikämpältä Oloksen suuntaan sitten merkittyä retkeilyreittiä (yhdet heinittyneet kapeat mäkipitkokset, muuten ok).
    Tämä mielikuva noin parin vuoden takaa, sen jälkeen olen käynyt tuolla alueella vain suksilla (mm. pimeässä umpihangessa eksyillyt Pahtavaaralla).

Kokonaisuutena sanoisin, että Ylläs-Olos-Muonio (tai Ylläs-Olos-Jeris) on mahdollista ajaa kohtuullisin tunkkausmäärin, Juuvanrova-Kuusikonmaa-väliä lukuunottamatta.

Jos jotain kiinnostaa lueskella retkikertomuksia Utsjoelta, niin olen pari juttua kirjoitellut sivuille viime kesältä.

Taisin joskus kyselläkkin, mutta kysytään uudestaan:
    Kellään tietoa löytyykö Ruotsin Lapista ilmaisia gps-karttoja (garmin) ja jos kyllä niin mistä? Jos ei niin mistä kannattaa ostaa? Kiitos.
    Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahma Katso viesti
    Taisin joskus kyselläkkin, mutta kysytään uudestaan:
    Kellään tietoa löytyykö Ruotsin Lapista ilmaisia gps-karttoja (garmin) ja jos kyllä niin mistä? Jos ei niin mistä kannattaa ostaa? Kiitos.
    Minkälainen GPS-laite sulla on käytössä, voiko siinä käyttää itse tekemiä karttoja(custom maps)? Mä olen tehnyt omia karttoja eTrex30:lle. Kartat olen napannut tuolta http://kso.lantmateriet.se/?lang=en
    Nappulakenka muokkasi tätä : 08.01.2015 at 10.43
    Still rides with 26er

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Minkälainen GPS-laite sulla on käytössä, voiko siinä käyttää itse tekemiä karttoja(custom maps)? Mä olen tehnyt omia karttoja eTrex30:lle. Kartat olen napannut tuolta http://kso.lantmateriet.se/?lang=en
    Mulla on etrex20 ja olen ihan käsi koneiden kanssa. Pystytkö laittamaan simppelisti miten nappaat kartan ja miten siirrät sen koneelle? Jos ei onnistu niin yritän itsekseni, kiitos jokatapauksessa, loistava vinkki.

^ tuolta saa suoraan garmiini-yhteensopivaa karttaa. Swe/No laadusta en tiedä, mut aineskin FRA/SUI/AUT/ITA summertopoilla on reiteillä pysyny

Mulla on etrex20 ja olen ihan käsi koneiden kanssa. Pystytkö laittamaan simppelisti miten nappaat kartan ja miten siirrät sen koneelle? Jos ei onnistu niin yritän itsekseni, kiitos jokatapauksessa, loistava vinkki.
    Jos englanti vain taittuu, niin tässä on erittäin hyvä opastusvideo How to Create a Garmin Custom Map.
    Still rides with 26er

Kiitos molemmille, näillä selvittäneen.

Kiitos molemmille, näillä selvittäneen.
    Kyselit tuolla aikaisemmin, että miten kopion kartan omalle koneelle, niin olen käyttänyt tuota windowsin omaa snipping tool/leikkaustyökalua, todella näppärä ja helppokäyttöinen
    Still rides with 26er

Suunnitelmissa lähteä ensi heinäkuussa Lappiin maastoreiteille soolona. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kuljettaisin pyörän juna-bussi-yhteydellä Nuorgamiin ja lähtisin sieltä lyhentämään kotimatkaa. Ensimmäisenä etappina olisi Kaldoaivin reitti, sen jälkeen muonavarojen ja suunnitelmien täydennystä. Aikaa olisi käytettävissä pitkäänkin keilaukseen, jos oma motivaatio ja jaksaminen riittää.

Lapissa on tullu joitain satasia vaellettua jaloin, mutta ekan maastopyöräni oon hankkinut vasta viime syksynä.
    Aiemmat pyörävaellukset on tehty Turun saaristossa ja Ahvenanmaalla maantiepyörällä ja tavaraa on ollut mukana turhan rutkasti.

Onneksi lähtöön on vielä hyvin aikaa, koska valmistautumista on jonkun verran ja varusteitakin pitää hankkia / etsiä / tehdä. Jään seuraamaan viestiketjua.

Kiitos thm:lle kattavasta ja selkeästä informaatiosta sivuillasi!

^Mukavaa reissua! Itselläkin on suunniteltuna kesälle pari reissua Utsjoelle kavereiden kanssa ja yksin. Täytyy itsekseen käydä muutamia reittejä tarkistamassa, josko niissä olisi jotain mainitsemisen arvoista.

Mahtaako Ylläs/Äkäslompolo suunnalla näin talvella olla mitään reittejä joissa ajella ilman, että tarvitsisi poiketa hiihto/kelkkareiteillä?
    Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •