Kim, noi yli-isot kuvat he...tiin, niinku nips tms, alkuperäiset riittää
Kim, noi yli-isot kuvat he...tiin, niinku nips tms, alkuperäiset riittää
mutanaama muokkasi tätä : 11.09.2014 at 07.57
http://www.bikestation.fi/shop/rohlo...c4dfde3f440f63
Bike-station on hinnoitellut Rohloff XL:n, pitää vissiin alkaa keräämään pulloja tai myymään tarpeettomia sisäelimiä![]()
Kyssäri: kuinka hyvin teillä on riittänyt etenkin takana grillivartaassa (skewer, mikä tuo on suomeksi?) voima pitämään akselin tasan tarkkaan paikallaan?
Itselläni tuntuu, että (ysinollaseiska, 170-millinen takapää) taka-akseli aina ajossa tahtoo hieman muljuta paikaltaan. Vaikuttaisi, että vasen puoli jotenkin siirtyy hieman paikaltaan. Keskiön takaa kun katsoo renkaan ja chainstayn välistä rakoa, niin vasemmalla on hetken ajon jälkeen aina vähän vähemmän tilaa. Kiekon uudelleen paikalleen laiton jälkeen tilaa on aina saman verran molemmilla puolilla.
Ilmeisesti noita DT Swissin RWS -tikkuja ei ole vielä olemassa 170-millisinä. Mitkähän olisivat laadukkaimmat "tavalliset" vartaat?
Tätä on käsitelty aiemmissa viesteissä paljonkin mutta kokeile ens alkuun voidella sen pikalinkun nivelet jonka jälkeen saat sen todnäk tiukemmalle kuin ennen voitelua.
Sain väännettyä juurikin tuollaisella hyvin öljytyllä versiolla momentit tod tiukalle, jonka seurauksena tuo läpiakseli meni naps just pari tuntia ennen viime FinlandiaMTB:n lähtöä. Tästä viisastuneena ajattelin ostaa varasetin, jonka vuoksi kyselen ns. parasta merkkiä. Tänks kuitenkin.
Yopon naksuminen senkun jatkui vain. Tämmöistä löytyi. Ei naksu enää.
![]()
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Kiitokset vinkeistä - Shocktherapyn kuulinkin jossain vaiheessa ottavan ainakin jotain tuotteita hyllyyn, kysynpäs sieltä ensin. Itävallasta tilaten säästää omalla kohdalla 2 eur, mutta säästö se on pienikin säästöBackcountrybiking valitettavasti kallis tuotteiden osalta, mutta hyvä tietää että löytyy sieltäkin.
Toista vuotta käytössä PDW Dave's Mud Shovelit, ja pelkkää hyvää sanottavaa: https://www.ridepdw.com/goods/fenders. Tilasin omani aikanaan Charlie Bike Mongerista kun myivät todella edullisesti settiä (28 puntaa posteineen koko setti (!), nyt pyytävät näköjään pelkästä takalokarista 25 puntaa...) eikä Suomestakaan niitä hyllystä vielä silloin saanut. Tuo Mucky Nutzin satulalokari kyllä vaikuttaa mainiolta myös.
Herättää kyllä vahvaa omistamisen halua, oikeastaan ainoa päivitys mitä omaan Fatbackiin voisi ajatella - ehkäpä sitten kun voimansiirto on menossa muutenkin uusiksi, voisi itseään hämäten perustella sillä päivityksen (jos vain ehtii ropot haalia kasaan siihen mennessä). Omassa rungossa olisi tosin tarpeen vielä tuo ketjunkiristin, joka tuo liikkuvaa/rikkoutuvaa osaa tuohon muuten huolettomaan systeemiin (mahdollista kuitenkin kolauttaa tuo kiristin jonnekin, vaikka se ilmeisen tukeva onkin ja kestänee höykytystä).
Kävin eilen hakemassa Whiten ja ensi lenkki on heitetty. Kaipa sillä toisenkin lenkin heittää, polkimet tuntui vaan osuvan tantereeseen jatkuvasti.
Eturengas ei ole noussut vanteelle n. 10 cm matkalta. Paljonkohan renkaaseen uskaltaa laittaa painetta renkaan nostamista varten?
Ohhoh... täällä rengas meni vanteelle jossain 15psin tienoilla helposti.
Oliskos viisaammilla heittää vinkkiä? -14 golden Mukluk Cane creek 40 serie ohjainlaakeri. Ostin uudet laakerit, kun välystä jäi ohjainlaakeriin mukamas vaikka kuinka kiristi. Aiheutti arsyttävää natinaa varsinkin putkelta ajaessa/keulaa kevennellessä. Tänään innolla uusia laakereita paikalleen ja testi. Vidu sama natina jatkui.
Otin eturenkaan pois ja haarukka maata vasten ja edestakas nitkuttavaa liikettä sarvista ja välys tuntuu selkeesti.
Itellä ei tule muuta mieleen enään, kuin että laakeri pesät on jotenkin väljistyny ja siksi uudet laakerit ei auttanut.
Pesät siis alkuperäiset.
Ylä lääkerin päälle tulevassa kannessa ilmeisestikkin pitää kiristys kartio mennä tiivisteen alle, niin että ne on ikäänkuin yksi osa. Ainakin räjäytyskuvasta saa tämän käsityksen ja siltä se vaikuttaa?
Täytyypä Toikkalaan kilauttaa huomenna.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
^Tuossa taannoin kyllä sahailin keulaputkea lyhemmäksi. Spaceri tulee noin 3mm yli kaulaputken, eli pitäs riittää, mut pakkohan toi on tarkistaa. Sama ilmiö oli ennen sahausta ja pelitti pitkään ongelmitta. Oire on pahentunut pikku hiljaa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Ok, mulla oli ongelma jo uutena.
^Minun ostettu runko settinä eli alkuun oli keula täys pitkä ja nyt viimein lyhentelin.
No joo pakko oli mennä testaamaan paksummalla spacerilla ja oikeassa olit hitusen oli pitkä keulaputki. Alu spacerin sisä ulokkeet oli vielä usean kiristelyn toimesta lyttäätynyt lisää ja se aiheutti ongelman pahenemista ja vanhat saattoi laakeritkin olla kulunut.
Mutta ihmetyksiä jäi silti. Ohjainlaakeri vaati minusta turhan paljon kiristystä ennen, kuin ongelma poistui. Siltikin jäi sen tuntuinen lievä ajoittainen natina, että olisi väljää tai sitten tiukalla oleva laakeri aiheutti sitä.
Ennen kaulaputken lyhennystä vanhoilla laakereillakin oli lievää natina ongelmaa vaikka oli varmasti reilummin speiceri yli kaulaputken pään.
EDIT:
Se mikä tässä aiheutti varmasti ongelmia ohjainlaakerin kiristykseen/mahdolliseen viottumiseen ennen kaulaputken lyhennystä oli Truvatitiv AKA stemmi missä ylä ja ala pinta ei ollut linjassa kaulaputken kanssa, eli stemmi painoi vinoon yläpäätä, kun kiristi. Nyt on uusi stemmi, laakerit ja korkeampi spaceri. Täytyy ajaa lenkki ja tuumailla josko se, nyt toimis kuitenkin.
Taas se tuli todistettua, että kun kyselee muilta, niin osaa kokeilla uudestaan jotan mukamas ehjää kohtaa.
Antza44 muokkasi tätä : 12.09.2014 at 08.18
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Itse unohdin yhden osan pois parisen päivää sitten kasaamastani ohjainlaakerista ja kokemus oli saman oloinen kuin edellä. Syynä oli ettei alalaakerille tullut kaikkea painetta vaan rungon ja haarukan välille. Toimi hyvin kun kokeili rengas ylhäällä miten herkkä ohjainlaakeri on, mutta ajaessa painon ollessa päällä tuntui nihkeältä ja vähän ajan päästä löysältä.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
^Kaikki osat on paikallaan.
Edit. No nyt on ajettu korkemmalla spacerilla varmasti riittävästi yli kaulaputken. Pahin natina ja välys hävisi juu, mutta jotain tosi hämärää on vieläkin ohjain laakeri osastolla. Kiristin, löysäsin ja kiristin lisää useita kertoja, mutta vaikka on sika tiukalla silti tulee outoa natinaa varsinkin, kun putkelta ajaa ja sarviin kohdistuu enempi voimia. Paikallaan etujarru pohjassa tuntuu edelleen ihan pieni välys, kun nytkyttelee edes takaisin.
Edelleen tulee mieleen, että onko pesät väljistynyt tai sitten on jotain muuta hämärää keulassa tai rungossa ohjain laakerin tienoilla. Tän päiväiväsen perusteella veikkaan, että vanhat laakeritkin olisi toiminut yhtä hyvin, kuin uudet.
Ohjain laakerin kiristys ruuvia löysätessä ja kiristäessäkin saattaa kuulua naksahtavan tyylinen ääni.
Nyt kyllä kelpaa kaikki vinkit, sen verran rasittavaa on ajella tolla.
Antza44 muokkasi tätä : 12.09.2014 at 21.33
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Onkohan RS Bluton säätämisestä jo kokemusta miten poikkeaa normaalista? Inertiaa on kiekossa melko paljon, mikä vaimentaa pientä epätasaisuutta, varsinkin läskin alhaisilla rengaspaineilla. Eli tuolla kepillä pitäisi sitten suodattaa isommat röykyt pois. Massiivisempi etukiekko aiheuttaa varmaan voimakkaampaa rytkettä, jota sitten pitäisi tehokkaasti vaimentaa.
Love the Ride!
Ettei olis haarukan kruunu ei-suora eli alakooli on ns. persiillään? Onhan tuommoista tuulia jo käytetty? Ja emäputken päät samansuuntaiset, tarkistettu esim tuollaisella lastuimella? Jos leekeri ei suostu kiristymään niin mulla on joka kerta ollut liian vähän speisereitä topcapin alla. Joskus riitti milli, joskus tarvittiin 5 tai sit rautasahalla siivu veks kaulasta.Alkujaan tämän lähetti Antza44
Minulla Mukluk 2:lla samankaltainen ongelma korjaantui osittain uusilla laakereilla. Uusilla laakereilla kiristäessä ainoastaan naksahduksen jälkeen natinat katoavat, mutta tulivat takaisin 10-20min rymistelyn jälkeen ja lisää ajaessa natinan määrä kasvoi ajan myötä. Kiristelin laakereita melkein joka lenkin jälkeen, kunnes kyllästyin. Epäilin laakerinkiristysruuvin ja/tai putken sisällä olevan 'kruunun' liikkuvan.
Kokeilin kiristää laakerin nakstiukkuuteen ja kiristää sen jälkeen stemmin ruuvit ihan tajuttoman tiukalle. Tämä auttoi eli paketti pysyy huomattavasti paremmin kasassa ilman natinaa. Ei vieläkään täydellinen, mutta kestää viikkoja...
Kirjanmerkit