GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 61 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61 62 63 71 111 161 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.801 - 1.830 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #1801
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    perus laakerivaseliini voi reagoida keulan sisäisten kumiosien kanssa.
    Laakerivassu on ennen kaikkea aivan liian jäykkää vähänkään kylmempään keliin.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  2. #1802
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    398
    Cube AMS HPC Race täysjousto naksuu, kun takajoustoa liikuttelee mistä tahansa kohdasta.
    Laakereiden kireyden tarkistin ja jotenkin ääni tuntuu kuuluvan iskarista. Eli kun painaa voimalla, kuuluu voimakas naks ääni kaikilla iskarin asennoilla.

    Löysin videonkin aiheesta:
    https://www.youtube.com/watch?v=ftWnXOD-i3g

    Onko tuo nyt normaalia, sillä uutena tuota ei kuullut ja tuo alkoi jonkun aikaa sitten? Keulassa oli jo uutena väljää ja aattelin naksumisen johtuvan siitä, mutta juuri löin 2 viikon odottelun jälkeen korjatun keulan kiinni ja välys lähti, mutta naksuminen ei...

    Edit: Huomasin, että jos iskaria vähänkin tukee kädellä runkoon, ääni häviää. Eli esimerkiksi nippuside tai jesari iskarin ja rungon ympärille poistaisi ongelman. Koitin painaa erikseen iskarin rungosta, liukuputkesta ja molemmista ja kaikkia painaessa ääni lähti. Ilmeisesti laakereista pitäisi etsiä tuota vikaa?
    Kaatuilija muokkasi tätä : 27.08.2014 at 20.04

  3. #1803
    Liittynyt
    09/2010
    Viestit
    59
    Kiitokset Tmh, El-Carpaso ja Iansive. Dual-air on joo. Näillä neuvoilla uskaltaa aloittaa.

  4. #1804
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    705
    Tähän on tultu, eli täpärin FOX FLOAT CTD custom race valven säädöt. Jäykkäperällä opitut temput ei enää täpärillä luonnistu, joten iskaria varmaan pitäis säätää. Olenko pahasti hakoteilla kun pitäis saada esim. bunny jump tehtyä niin iskari vaan ei palauta tarpeeksi nopeaa pumppausta, jotenka teho häviää eikä mitään tapahdu. Tapahtuu niin sanottu idiootti niiaus ja renkaat pysyvät tiukasti maassa Itse kuutioin asian niin, että paluuvaimennusta pitäisi nopeuttaa ettei ponnistuksen teho häviä?!?

  5. #1805
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaatuilija Katso viesti
    Onko tuo nyt normaalia, sillä uutena tuota ei kuullut ja tuo alkoi jonkun aikaa sitten? Keulassa oli jo uutena väljää ja aattelin naksumisen johtuvan siitä, mutta juuri löin 2 viikon odottelun jälkeen korjatun keulan kiinni ja välys lähti, mutta naksuminen ei...
    Ilmeisesti videon mukaisesti CTD kyseessä? Luultavasti iskarissa ilmat ja öljyt sekaisin? Myöskin CTD iskarille oli jossain määrissä ominaista tuo naksuminen kun vaimennusta oli vähä enemmän ja paineet ison kaverin mukaiset.

  6. #1806
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.033
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti toripolliisi Katso viesti
    Tähän on tultu, eli täpärin FOX FLOAT CTD custom race valven säädöt. Jäykkäperällä opitut temput ei enää täpärillä luonnistu, joten iskaria varmaan pitäis säätää. Olenko pahasti hakoteilla kun pitäis saada esim. bunny jump tehtyä niin iskari vaan ei palauta tarpeeksi nopeaa pumppausta, jotenka teho häviää eikä mitään tapahdu. Tapahtuu niin sanottu idiootti niiaus ja renkaat pysyvät tiukasti maassa Itse kuutioin asian niin, että paluuvaimennusta pitäisi nopeuttaa ettei ponnistuksen teho häviä?!?
    No periaatteessa noin, mutta käytännössä iskari kyllä säädetään normaaliin ajoon sopivaksi. Kyllä se bunny hop lähtee, vaikka reboundia ei olekaan säädetty överinopealle. Tekniikoiden opettelu täysjoustolla jäykkäperän jälkeen vaatii opettelua, eli suomeksi sanottuna riittävästi aikaa. Täysjoustolla jousitukset pitää ladata pohjaan ennen bunny hoppia, mutta tottumisen jälkeen tämä tapahtuu ihan automaattisesti eikä asia tunnu mitenkään oudolta. Tässä on kyseessä vähän sama juttu kuin siirtymisessä lukkopolkimista avopolkimiin tai päinvastoin. Joillakin se onnistuu parissa viikossa, joiltain menee siihen vuosi.

  7. #1807
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Ilmeisesti videon mukaisesti CTD kyseessä? Luultavasti iskarissa ilmat ja öljyt sekaisin? Myöskin CTD iskarille oli jossain määrissä ominaista tuo naksuminen kun vaimennusta oli vähä enemmän ja paineet ison kaverin mukaiset.
    CTD on kyseessä. Tutkin asiaa vielä tarkemmin ja huomasin, että iskarin joustomatkassa ei ole mitään tiettyä kohtaa, jossa naksahtaa. Eli esim. pienillä paineilla kun painaa satulasta ja iskupituus on melkein kokonaan käytetty, kuuluu silti naksahdus. Samoin iskari C -asennossa kovilla paineilla kaikuu naksahdus nopeasti painamalla, vaikka iskari ei näytä liikahtavankaan.

    Normaalisti iskari ja asetukset toimivat kyllä. Täytyy varmaan näyttää jossain liikkeessä pyörää, jos osaisivat paikantaa.

  8. #1808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaatuilija Katso viesti
    CTD on kyseessä. Tutkin asiaa vielä tarkemmin ja huomasin, että iskarin joustomatkassa ei ole mitään tiettyä kohtaa, jossa naksahtaa. Eli esim. pienillä paineilla kun painaa satulasta ja iskupituus on melkein kokonaan käytetty, kuuluu silti naksahdus. Samoin iskari C -asennossa kovilla paineilla kaikuu naksahdus nopeasti painamalla, vaikka iskari ei näytä liikahtavankaan.

    Normaalisti iskari ja asetukset toimivat kyllä. Täytyy varmaan näyttää jossain liikkeessä pyörää, jos osaisivat paikantaa.
    Tuo voisi viitata et vaimentimen öljyjen seassa on muutakin kuin öljyä . Ota iskari irti pyörästä ja laita se kiinni johonkin et pääset painelemaan sitä kunnolla. Samalla selviää onko siinä pyörän linkustossa jotain häikkää. Oireet on kyl samat kuin omassa CTD oli ja pyöräkin vastaavanlainen niin syytän CTD ;D.

  9. #1809
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Tuo voisi viitata et vaimentimen öljyjen seassa on muutakin kuin öljyä . Ota iskari irti pyörästä ja laita se kiinni johonkin et pääset painelemaan sitä kunnolla. Samalla selviää onko siinä pyörän linkustossa jotain häikkää. Oireet on kyl samat kuin omassa CTD oli ja pyöräkin vastaavanlainen niin syytän CTD ;D.
    Tuota täytyy kyllä koittaa. Sen verran googlailin, että ilmeisesti öljyjen ja ilman sekoittuminen aiheuttaisi sen, ettei CTD asetukset toimi.

    Toisaalta huomasin pienen välyksen jokaisen naksahduksen kohdalla, joten sekin viittaisi linkustoon

  10. #1810
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    398
    Ilmeisesti ainakin ilmakammio helppo huoltaa ja tarkistaa, kun iskarin rungon vain pyörittää irti?
    Kyllä se nimittäin iskari taitaa naksua, kun ensihuollossa olivat irrottaneet iskarin puslat ja tarkistaneet kaikki linkuston laakerit tuloksetta.

    Itse huoltamalla säästyisi ainakin iskarin/pyörän lähettämisestä Tampereelle

  11. #1811
    Liittynyt
    08/2014
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    17
    Mitä pitäis tehdä kun takaiskarin 63mm iskusta jää lähes 10mm käyttämättä, vaikka (ainakin omasta mielestä) yrittää kuinka kovaa ajella. Paineita olen jo laskenut ja sag on jo sen 25 % verran, mutta edelleen jää loppu iskusta käyttämättä. Paineetkin on laskettu pariin kertaan jo pois ja varmistettu, että menee pohjaan asti. Iskarina on RS Monarch plus RC3 DA tän vuoden mallia.

  12. #1812
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VEn Katso viesti
    Mitä pitäis tehdä kun takaiskarin 63mm iskusta jää lähes 10mm käyttämättä, vaikka (ainakin omasta mielestä) yrittää kuinka kovaa ajella. Paineita olen jo laskenut ja sag on jo sen 25 % verran, mutta edelleen jää loppu iskusta käyttämättä. Paineetkin on laskettu pariin kertaan jo pois ja varmistettu, että menee pohjaan asti. Iskarina on RS Monarch plus RC3 DA tän vuoden mallia.
    Toimiiko toivotulla tavalla ja tuntuuko kivalta? Minusta tuo kuulostaa vaan siltä että siellä on vähän pelivaraa sitä pahinta pommia varten.

  13. #1813
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VEn Katso viesti
    Mitä pitäis tehdä kun takaiskarin 63mm iskusta jää lähes 10mm käyttämättä, vaikka (ainakin omasta mielestä) yrittää kuinka kovaa ajella. Paineita olen jo laskenut ja sag on jo sen 25 % verran, mutta edelleen jää loppu iskusta käyttämättä. Paineetkin on laskettu pariin kertaan jo pois ja varmistettu, että menee pohjaan asti. Iskarina on RS Monarch plus RC3 DA tän vuoden mallia.
    Onko kuski kevyt hippiäinen? Jos pyörän päällä on painoa vähemmän mitä iskarin valmistaja on ajatellut ilmajousen progressiivisuutta säätäessään, voi olla ettei joustomatkaa saa täysin käyttöön. Mutta kuten kolistelijakin, olisin ihan tyytyväinen tuohon tilanteeseen jos iskarin käytöksessä ei ole muuta valitettavaa. 15% joustomatkasta on kuitenkin kohtuullisen vähän ja hyvää puskuria niille tosi isoille iskuille.

    Progressiivisuuteen voi tehdä muutoksia joko kotikonstein tai ammattilaisen avulla. Käsittääkseni esim. Fillariosa.fi laittaa ainakin Foxin iskarit juuri sellaisiin säätöihin joita tarvitaan.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  14. #1814
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Mitenkä tuo CCDB toimii pidemmällä aikavälillä? Tuollainen olisi harkinnassa kun uutta notkupyörää speksailen. Entä toiminta talvella? Pysyykö paineet sisällä? Pitääkö paljonkin rukata säätöjä kylmälle vai meneekö samoilla?
    Nostetaas tätä. Onko kellään jotain jaettavaa asiasta?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  15. #1815
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VEn Katso viesti
    Mitä pitäis tehdä kun takaiskarin 63mm iskusta jää lähes 10mm käyttämättä, vaikka (ainakin omasta mielestä) yrittää kuinka kovaa ajella. Paineita olen jo laskenut ja sag on jo sen 25 % verran, mutta edelleen jää loppu iskusta käyttämättä. Paineetkin on laskettu pariin kertaan jo pois ja varmistettu, että menee pohjaan asti. Iskarina on RS Monarch plus RC3 DA tän vuoden mallia.
    Tiputa sagia 30%:iin ja kokeile onko parempi.

  16. #1816
    Liittynyt
    08/2014
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Onko kuski kevyt hippiäinen? Jos pyörän päällä on painoa vähemmän mitä iskarin valmistaja on ajatellut ilmajousen progressiivisuutta säätäessään, voi olla ettei joustomatkaa saa täysin käyttöön. Mutta kuten kolistelijakin, olisin ihan tyytyväinen tuohon tilanteeseen jos iskarin käytöksessä ei ole muuta valitettavaa. 15% joustomatkasta on kuitenkin kohtuullisen vähän ja hyvää puskuria niille tosi isoille iskuille.

    Progressiivisuuteen voi tehdä muutoksia joko kotikonstein tai ammattilaisen avulla. Käsittääkseni esim. Fillariosa.fi laittaa ainakin Foxin iskarit juuri sellaisiin säätöihin joita tarvitaan.
    No kuskihan on ihan hippiäinen, sellaset 65 kg. Tune on mid rebound/low compression. Olishan se tietty mukava saada enemmän joustoa käyttöön. Toi 10mm iskussa on kuitenkin sellaset 2,5 cm joustomatkassa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mannavelli
    Tiputa sagia 30%:iin ja kokeile onko parempi.
    Täytyypä testailla enemmän vielä matalemmilla paineilla. Tosin vähän näyttää siltä, että se menee tohon tiettyyn rajaan asti kovemmillakin paineilla, mutta ei siitä yli.

  17. #1817
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VEn Katso viesti
    Mitä pitäis tehdä kun takaiskarin 63mm iskusta jää lähes 10mm käyttämättä, vaikka (ainakin omasta mielestä) yrittää kuinka kovaa ajella. Paineita olen jo laskenut ja sag on jo sen 25 % verran, mutta edelleen jää loppu iskusta käyttämättä. Paineetkin on laskettu pariin kertaan jo pois ja varmistettu, että menee pohjaan asti. Iskarina on RS Monarch plus RC3 DA tän vuoden mallia.
    Mikä runko?

  18. #1818
    Liittynyt
    08/2014
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Mikä runko?
    Specialized Enduro Comp -13

  19. #1819
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Äkkiseltään saattaisi vaikuttaa turhan progressiiviselta ilmajouselta, kenties siellä on ilmakannussa jotakin täytepalaa jota voisi koittaa ottaa pois?

    Sägiä voi koittaa suurentaa, mutta ei kannata turhaan ruveta kasvattamaan vain sentakia että saisi ne viimeiset millit käyttöön, käy helposti niin että perä ui vaan syvemmällä ja alueella mihin sitä ei ole tarkoitettu, voi vaikuttaa poljettavuuteen ja geometriaan muutenkin.

    Voi olla myös vaimennuksia liikaa, mutta tuo low compression tune jotenkin viittaisi liian progressiiviseen ilmajouseen, etenkin jos se jousitus muuten toimii hyvin => ilmakannusta tavaraa pois tai isompaa kannua...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  20. #1820
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Nostetaas tätä. Onko kellään jotain jaettavaa asiasta?
    Pitää ilmat sisällä. Toimii kylmällä, mutta kun tuon idea on just se säädettävyys, niin kannattaa hakea joka kelille optimisäädöt. Toki käytönnössä tarkoittaa että aluksi korjaus- ja optimointisäädöt menevät käytännössä kategorisesti vituralleen, mutta kun ahkerasti palauttaa aloitussäädöihin, niin logiikka alkaa löytyä. Ja pitää sagin samana.

    Hauska puoli myös, että kymmenen täysjoustovuoden jälkeen oli pakko opetella oikeasti mitä iskarin säädöt tarkoittavat.






    Sent from my iPad using Tapatalk

  21. #1821
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Vantaanlaakso
    Viestit
    163
    Mikä on nimeltään sellainen prestan varren kanssa samalla kierteellä varustettu täyttöventtiili? Esiintyy ainakin DT Swiss m210 takakepin typpisäiliössä ja Marsun Bomber 66 keulan vaimennuspuolen venttiilinä. Minulla oli yksi sellainen. On varmaan vieläkin, en vaan tiedä missä. Olisi helpompi etsiä uusi kun tietäisi nimeltä kysellä.

  22. #1822
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Siis tämä?

  23. #1823
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Vantaanlaakso
    Viestit
    163
    Juurikin tuo.

  24. #1824
    Liittynyt
    02/2014
    Viestit
    172
    Onko fox 32 float merkittävästi parempi kuin reba? Iha perus polkuajoon mahollisesti tulossa. Miten huollot molemmissa?

  25. #1825
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.833
    Keula pitäisi vaihtaa vanhasta rungosta uuteen runkoon. Vanhassa rungossa kiinni kaulareiän ala sekä yläpuolella ne renkaat, joihin kuulalaakerit tulevat kiinni. Millä hitolla saan ne irti vanhasta rungosta, ja laitettua uuteen runkoon? Saako käyttää väkivaltaa?

  26. #1826
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    ^ otat teräs tai alumiini putken joka mahtuu laakerikuppien läpi, pistät kallelleen jotta ottaa irroitettavan kupin reunaan ja koputtelet vähintään neljästä eri kohdasta sievästi veks. Sama toiselle puolelle.

    Sent from my Lumia phone using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  27. #1827
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juze Katso viesti
    Onko fox 32 float merkittävästi parempi kuin reba? Iha perus polkuajoon mahollisesti tulossa. Miten huollot molemmissa?
    Floatista on useampia versioita, mutta ainakin kashima-pinnoitettu, fit-valmennuksella varustettu versio on herkempi ja hallitumpi (=tasaisesti jouston läpi liikkuva).

    Huoltaminen ei sitten foxussa ihan herkästi onnistukaan fit-vaimentimen osalta, toisin kuin rebassa. Alajalkojen huoltamisessa ei sen sijaan eroja ole.

    Mutta kannattaa ottaa huomioon, että tämä fit-vaimennin on ilmeisesti hyvin erilainen evolution-sarjan vaimentimien kanssa, jotka ovat helpompia huoltaa, mutta niiden erosta rebaan en osaa sanoa, että onko eroa.

  28. #1828
    vitus nucleus saapu tänää kottiin ja nyt on pieni kysymys.

    kun istahdan pyörän selkään niin keula on kokonaan pohjassa??? onko tossa joku mahdolline säätö jossain? en ainakaa ohjekirjasta mitään löytäny muutako rebound speed säätönamiskan.

    linkki pyörään http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod107043

  29. #1829
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kesähessu Katso viesti
    vitus nucleus saapu tänää kottiin ja nyt on pieni kysymys.

    kun istahdan pyörän selkään niin keula on kokonaan pohjassa??? onko tossa joku mahdolline säätö jossain? en ainakaa ohjekirjasta mitään löytäny muutako rebound speed säätönamiskan.

    linkki pyörään http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod107043
    Tuliko pyörän mukana pieni iskaripumppu? jos ei, reklamoi itsellesi moinen CRCltä tai osta oma liikkeestä tai kysy jos paikallinen fillariliike laittaa sinne ilmaa.

  30. #1830
    ei tullu pumppua, täytyy pistää sähköpostia crclle. eihän tossa toimi toi speed lockkikaan. kehuivat vielä et tekävät pyörälle tarkastuksen ennenkun lähettävä maailmalle ku kysyin ku toimitus kesti nii kauan

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •