GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 99 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 49 89 97 98 99 100 101 109 149 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.941 - 2.970 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hösö Katso viesti
    Onko kukaan punninnu Orangen Alpine 160RS:n runkoa? Siis sitä 650b versiota?
    Ei, mutta se 26" runko painaa M-koossa Float CTD iskarilla ~3,35kg. Orangen sedät väitti että tää uusin ois kevyempi. Säädeltävän iskarin kiinnityksen poisto voi hyvinkin keventää 100g, mikäli muuten samat materiaalivahvuudet. Uusissa taas on 20mm pitempi etukolmio, niin paljonko se sitten tuo painoa...
    "I think a bike is a major part of anybody winning races." Steve Peat

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henkka.k Katso viesti
    Kattelin tuota Capran geometriatalulukkoa niin aika vaikeeksi menee. Jos on 174cm kuski niin M kokoisessa Caprassa on liian lyhyt vaakaputki ja pitäs ottaa L. L koossa on taas on niin pitkä satulaputki, että M koon kuski ei voi ajaa kuin max 10cm hissitolpalla. Onko jollain suurinpiirtein samankokoisella kokemusta?
    Eipä vissiin Caproja kovin montaa vielä Suomessa ole, joten autetaan miestä mäessä omalla kokemuksella. Pohdin itse kokoa M:n ja L:n välillä ja päädyin vertailemalla eri aiemmin kokeilemieni pyörien geometrioita M-kokoon. Olen 180cm pitkä ja valmistaja suosittelee M-kokoa 184cm asti, joten myös YT:n taulukko vahvisti osaltaan päätöstäni.

Voisin ajaa varmastu ihan hyvin M- tai L-kokoisella, mutta jos nyt olisi tilaisuus valita, niin valitsisin edelleen M-kokoisen. Samaan hengenvetoon täytyy todeta, että en ole päässyt ajamaan L-koon Capraa

174 kokoisena en edes harkitsisi L-kokoa, mutta edelleen makuasia, sanoi koira kun muniaan nuoli. Sanottakoon tässä vielä, että tuo Pro (mikä siis itsellä on) tulee 40mm stemmillä, kun Comp mallit jostain syystä tulee sentin pidemmällä stemmillä. En ole jaksanut kokeilla pidempää (50mm) stemmiä, kun en ole kokenut siihen ainakaan vielä tarvetta.

Pyörää saapi testailla, jos on täällä Kempeleen vuoristossa liikenteessä. Voipi jopa olla, että raahaudun Sappeelle, jos oikein hurjaksi heittäydyn.

Vaikka Bike Radarin puolella tuota Cabraa hehkutetaankin paljon niin sanotaan siellä myös näin:

"The only thing to watch is the sizing. With a top tube that’s only 580mm long, a super steep seat tube and 50mm stem, the medium Capra is very short and we’d have gone for a large (602mm) if we hadn’t been sharing the bike with smaller testers. The large is the biggest option available too, so if you’re proper tall you’re out in the cold."

Mä en kädettömänä ja hitaana kuskina tajua tuota rungon pituuden liioittelua. Just vaihdoin oman pyöräni 20 mm lyhyempään ja nyt on paljon mukavampi ajaa.
    --

Onko kukaan punninnu Orangen Alpine 160RS:n runkoa? Siis sitä 650b versiota?
    Meinasitko hommata kyseisen rungon?

Mä en kädettömänä ja hitaana kuskina tajua tuota rungon pituuden liioittelua. Just vaihdoin oman pyöräni 20 mm lyhyempään ja nyt on paljon mukavampi ajaa.
    Eikös se idea ole pidentää runkoa stemmin kustannuksella niin, että mitta satulasta tankoon pysyy vakiona?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NikHa Katso viesti
    Eikös se idea ole pidentää runkoa stemmin kustannuksella niin, että mitta satulasta tankoon pysyy vakiona?
    On. Mutta kun 35 mm stemmi ei riittänyt ajoasennon passaamiseen niin pääsi käymään näin.
    --

"oldschool"-enduro sai uutta rengastusta, ratastusta, jousi-iskaria ja vähän värikoodausta osakseen enne sappeen karkeloita.. mun ajotyylille sopii tuo 70mm stemmi jota moni varmaan pitää hirvityspitkänä..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NikHa Katso viesti
    Tuleehan siitä pyörästä samalla vakaampi mutta kankeampi. Ellei sitten etupään pidentymistä kompensoida takapään lyhentämisellä, jolloin kuskin paikka pyörän päällä siirtyy taaksepäin.

"I think a bike is a major part of anybody winning races." Steve Peat

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Tuleehan siitä pyörästä samalla vakaampi mutta kankeampi. Ellei sitten etupään pidentymistä kompensoida takapään lyhentämisellä, jolloin kuskin paikka pyörän päällä siirtyy taaksepäin.
    Tästäpä sujuvasti seuraavaan aiheeseen. Mites toi balanssin pätkäkohtainen säätö sagin kautta: http://www.pinkbike.com/news/devinci...ler-ews-6.html Onko toi pelkkää kanssakilvoittelijoiden johtamista väärille teille vai pitäiskö seuraavaks hommata Bionicon talliin?
    --

Oma näppituntuma saman pyörän kahdesta eri koosta on, että pienempi runko pidemmällä stemmillä on kankeampi kuin isompi runko lyhyellä stemmillä. Tanko pysyy samana molemmissa.

Tämä siis suht loivalla HA:lla ja jyrkällä SA:lla varustetulla fillarilla jossa lyhyehkö CS.

Laitetaas tännä räpsy ja speksit omasta pyörästäni.

Titus El Guapo V3 -13

Keula: Rock Shox Lyrik RC2DH Coil
    Iskari: Elka Stage 5 titaani jousella
    Kammet: Shimano Saint
    Takavaihtaja: Shimano Saint
    Takapakka: Shimano Deore 12-36 9sp
    Kiekot: DT Swiss 440 navat/Mavic EX729 Kehät
    (Fulcrum Red Zone)
    Renkaat: Surly Dirt Wizard 26" x 2,75"
    (Maxxis 2,35" Ikon/Maxxis Ignitor 2,35")
    Jarrut: Shimano XT
    Vaihdevipu: Shimano XT
    Stemmi: Titus El Guapo 35mm
    Tanko: Easton Monkey Bar DH Carbon
    Satulatolppa: Ritchey WCS
    Satula: SDG Duster
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    "oldschool"-enduro sai uutta rengastusta, ratastusta, jousi-iskaria ja vähän värikoodausta osakseen enne sappeen karkeloita.. mun ajotyylille sopii tuo 70mm stemmi jota moni varmaan pitää hirvityspitkänä..
    Eihän se ole enää yhtään ton kuvan näköinen

Onko käsitystä miten hiilikuituiset endurorungot kestävät ISCG tai BB chain guidea missä on taco/bash?
    Käytännön kokemukset ja valmistajien kommentit kiinnostaisivat. Ainakin YT sanoitui irti Capra carbonin kestävyydestä niiden kanssa.

Toisaalta onko sillä rungon kannalta väliä tuleeko isku eturattaaseen vai BB mount chain guideen?

ISCG on tietysti oma juttunsa. Ilmeisesti valmistaja voi laittaa runkoon tabit, muttei niitä "saa" käyttää tacollisen chain guiden kanssa.
    Tai siis saa, muttei pidä sitten mennä karauttamaan tacoa mihinkään kovaan eli mikähän virka sillä sitten on?

Minä olen ainakin niin onneton kuski ja kolhin pyörää niin, että pakko olla tacollinen chain guide.
    Jos hiilikuitu ei kestä niin varmaan pitää säästää rahat ja pysyä alumiinissa.
    Ei alumiinikaan loputtomiin kestä, mutta ilmeisesti paremmin tuon tyyppisessä rasituksessa.

Hoocee! Onko mimmonen ajaa elkalla toi titus?

Omani sain tänään aika mukaviin säätöihin ccdba:lle...
    Kaljakori Vasikalle
    AAC Member
    \,,/ Can't Hurt Jelly \,,/
    Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pelichio Katso viesti
    Onko käsitystä miten hiilikuituiset endurorungot kestävät ISCG tai BB chain guidea missä on taco/bash?
    Käytännön kokemukset ja valmistajien kommentit kiinnostaisivat. Ainakin YT sanoitui irti Capra carbonin kestävyydestä niiden kanssa.

Toisaalta onko sillä rungon kannalta väliä tuleeko isku eturattaaseen vai BB mount chain guideen?

ISCG on tietysti oma juttunsa. Ilmeisesti valmistaja voi laittaa runkoon tabit, muttei niitä "saa" käyttää tacollisen chain guiden kanssa.
    Tai siis saa, muttei pidä sitten mennä karauttamaan tacoa mihinkään kovaan eli mikähän virka sillä sitten on?

Minä olen ainakin niin onneton kuski ja kolhin pyörää niin, että pakko olla tacollinen chain guide.
    Ei alumiinikaan loputtomiin kestä, mutta ilmeisesti paremmin tuon tyyppisessä rasituksessa.
    Mikset laita kampeen kiinnitettävää bashringia jonkun perinteisen tacottoman ohjurin kanssa? Se ei hajota runkoa, korkeintaan kammen spiderin jos oikein kova isku tulee. Mulla on aina ollut kaikissa pyörissä bashringit ja olen niitä ahkerasti kolhinut, ja vain yhden kammen olen näin saanut rikki, en yhtään runkoa.

Tacot on nykyään paljon yleisempiä kuin bash ringit. Sanoisin, että varsinkaan uusissa enskapyörissä juuri kukaan ei käytä bash ringiä. En myöskään muista ikinä lukeneeni tai nähneeni foorumeilla kuvaa rikki menneistä tabeista. Santa Cruzilta kyselin asiaa edelliseen Nomadiin liittyen ja sieltä vastasivat, että ovat nähneet rikkinäisiä tabeja eivätkä suosittele tacon käyttöä. Käytännössä kyse on varmaan kyse siitä, että mitä takuu korvaa ja mitä ei. Valmistaja haluaa tietysti sanoutua ainakin virallisesti irti tällaisesta vastuusta. Jos haluaa olla varma asiasta, niin sitten kannattaa käyttää bash ringiä. Mutta väittäisin, että 95% kuskeista joko luottaa nykyään pelkkään narrow-wide rattaaseen tai käyttää joko yläohjuria tai tacollista ohjuria. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään, enkä stressaa asiaa. Mun mielestä niin kova isku, joka välittyisi tacon läpi runkoon ja hajottaisi ISCG05-tabit on sen verran harvinainen, että samantein voisi lakata ajamasta pyörällä kaatumisen ja hajoamisen pelossa. Varmaan käytännössä vaatisi sen, että ajaisi DH:ta ja hyppäis/droppais keskiön suoraan kiveen. Mutta esim. Suomen enskaradoilta ei tuu mieleen yhtään tällaista mahdollista spottia. Omassakin tacossa on osumajälkiä ja sitäpaitsi kovasta iskusta saattaa taco hajota ennen tabeja, vaikka ei siitä tietenkään varma voi olla. Enkä usko, että alumiini tässä on yhtään parempi kuin hiilikuitu, koska alumiinikin voi murtua.
    mehukatti muokkasi tätä : 22.08.2014 at 11.00

Siis YT:n takuu ei korvaa jos runko hajoo käytettäessä taco/bashringiä? Lukeeko se jossain takuuehdoissa?

Hoocee! Onko mimmonen ajaa elkalla toi titus?

Omani sain tänään aika mukaviin säätöihin ccdba:lle...
    Alunperin ostin tuon rungon Rokkarin Monarch rt3:lla kun en viitsinyt pistää sitä ylimääräistä 400€ että olisin saanut tuon CaneCreekin, mulla kun jäi ylimääräiseksi vanhasta pyörästä 190/50mm Elka jonka sai huollettua ja muokattua sopivan mittaiseksi alta 200€.

Ajoin pari kuukautta RT3:lla jotta saisin hieman käsitystä tuon perän toimivuudesta. Kävin Fillariosassa juttelemassa Markuksen kanssa ja hän katseli hieman perän rakennetta ja kokeili sitä vähän, tultiin molemmat samaan lopputulokseen toimivuudesta ja Markus sitten sen perusteella rakensi tuon Elkan sopivaksi tuohon pyörään, ja hyvin sopivaksi tulikin.

Mutta joo... tuo siis kantaa hyvin verrattuna RT3:seen, alku herkkyyttä löytyy sekä viimeinen puolikas on hyvin progressiivinen.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henkka.k Katso viesti
    Siis YT:n takuu ei korvaa jos runko hajoo käytettäessä taco/bashringiä? Lukeeko se jossain takuuehdoissa?
    Taitaa olla aikalailla merkki kuin merkki joka laittaa tällaiset failuret kategoriaan "crash replacament" eikä warranty.

ISCG on tarkoitettu ketjuohjurille. Jos haluaa takuun pelaavan ohjureiden kanssa missä on taco tarttee käyttää BB adapteria. Tosin heikompi juttu jos valmistaja on speksannut pyörään pressfit bb:n...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Tacot on nykyään paljon yleisempiä kuin bash ringit. Sanoisin, että varsinkaan uusissa enskapyörissä juuri kukaan ei käytä bash ringiä.
    Ei se silti tee bashringistä yhtään sen vähemmän vakavasti otettavaa vaihtoehtoa.

Joo, tolla bashilla on hyvä nojalla kiviin ja kantoihin pelkäämättä minkään hajoamista.

Olen tähän mennessa ajanut 2x9 setupilla normaalia spider-bashin kanssa ilman kummempia ongelmia. En ajatellut, että hiilikuiturunko ja ISGC taco tai bashring olisi mikään ongelma. Kuitenkin, kun googlailin harrastajien kokemuksia YT Caprasta löysin joitain ikäviä murtumistapauksia (chainstay ja nämä ISGC tabit). Ajattelin kysyä YT:ltä mielipidettä noiden suojien suhteen ja vastaus oli tämä:

Hello Simo-Petteri.

Unfortunately we can`t give you any release to mount a chain guide with a taco as bash guard at the Capra. We cannot ensure that the forces which will be initiated into the frame won`t damage it. We never had a bench test regarding the ISCG mount at out Capra.
    At this point it doesn't matter if the chain guide is mounted at the bottom bracket or at the ISCG mount.

Sorry for this news Simo-Petteri. If you have any further questions don`t hesitate to contact me.

Best regards.

Thomas Stöhr
    Leiter Werkstatt / head of workshop

Kuten mehukatti mainitsi aikaisemmin, ymmärrän hyvin ettei valmistaja voi suositella ISGC tacoa. Tuo vähän ihmetytti, ettei noita olisi muka ollenkaan edes testattu. Tiedä sitten onko oikeasti testattu vai ei, virallinen vastaus on kuitenkin tuo.
    pelichio muokkasi tätä : 22.08.2014 at 18.20 Syy: rivitystä

Ei se silti tee bashringistä yhtään sen vähemmän vakavasti otettavaa vaihtoehtoa.
    Bash ring on ihan pätevä, muttei rattaan pultit ja keskiölaakeri ole välttämättä oikea osoite sille iskuenergialle. Tosin en ole kylläkään kuullut, että sen kanssa olisi hajonnut pultteja (ei-alumiinisia), keskiölaakereita tai muita osia. Ja jos runko ei kestä ISGC tacon välittämiä suoria iskuja niin ehkä se bash ring vois olla parempi (=turvallisempi), kun ne pultit ja laakerit saa sentään vaihdettua tarvittaessa uusiin.

Mutta ihan turha selittää, ettei chainguide+taco olisi hienomman näköinen kuin bash ring!
    Ja miten kävisi hienojen anodisoitujen ja koneistettujen chain ringien valmistajien, jos kaikki käyttäisivät bash ringia rattaan edessä?

Minä itseasiassa tykkään enemmän bashringien ulkonäöstä kuin paljaiden rattaiden, ne näyttää jotenkin alastomilta

Kyselin tätä jo 1x10-ketjussa mutta ei tullut kommentteja, täällä sivutaan samaa asiaa ja asia on edelleen ajankohtainen itselle:
    Millaisia yläpuolen ohjureita olette käyttäneet bashringin kanssa ja joutuuko rinkulalle tekemään lovea jotta mahtuu?
    Ja onko joku tehnyt direct mount-kiinnitystä ise?

Itse? Direct Mount? Trolli?
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Ei ollu rölli. Meinaan ohjurin kiinnitystä runkoon direct mountiin. Pelkkä ohjuri maksaa luokkaa kympin mutta direct mount-kiinnityksellä jotkut yli satasen. Esim. tämä E13.

En vaan tajua miten kiinteä kalikka voi maksaa niin paljon kun sellaisen voisi tehdä itse halvalla ja helposti. Ja taidanpa tehdäkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moby Katso viesti
    Ei ollu rölli. Meinaan ohjurin kiinnitystä runkoon direct mountiin. Pelkkä ohjuri maksaa luokkaa kympin mutta direct mount-kiinnityksellä jotkut yli satasen. Esim. tämä E13.

En vaan tajua miten kiinteä kalikka voi maksaa niin paljon kun sellaisen voisi tehdä itse halvalla ja helposti. Ja taidanpa tehdäkin.
    Mulla on tuollainen E13 jota on vuoltu niin että toimii bashin kanssa. Ei kyllä mikään vaikea homma mutta sellaisenaan tosiaan ei toimi bashin kera. Ja joo, aivan hävyttömän hintainen kilke jonka tekeminen itse ei olisi kovinkaan vaikeaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •