FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 172 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 72 122 162 170 171 172 173 174 182 222 272 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.131 - 5.160 / 15293

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Kellon ja vihellyksen ohella kolmas tuntemani menetelmä on huutaa "Pyörä!" Ehkä se on sittenkin parempi kellonkorvike?
    Minusta on. Itse huutelen vastaavaa, jos kellon kilautin on vaikka vääntynyt väärään asentoon. Korkeintaan jotkut pikkuskidit joskus vuosia sitten on tilanteessa kuittailleet kellon hankinnasta.

Vihellys toimii hyvin. Sellainen lempeän kevyt, helmeilevä muttei tungetteleva. Ei täysillä vaan sillai 70% volumella. Ja mikä tärkeintä, ajoissa, ei paria metriä ennen tai kohdalla vielä kun jaksaa kiitoksen heittää niin ei voi ketään ahdistaa, paitsi yhtä pappaa talvella ku muori veti zipzappia pitkin pyörätietä, papan vierellä tietty. Silloin vastaus oli 10 vapaavalintaista kirosanaa ja uhkausta.

Suuntamerkki.

Lähdin kelvillä ohittamaan toista pyöräilijää, joka sitten alkoi siirtyä juuri kohdalle päästessäni vasemmalle. Ohitin ja takaa kuului kolinaa. Kaveri pelästyi, pasmat menivät sekaisin ja hän kaatui siihen kelvin viereen. Palasin katsomaan, ettei sattunut mitään. Tyyppi nousi ylös, eikä ollut onneksi satuttanut itseään. Hän totesi, ettei sattunut mitään ja olisihan hänen pitänyt näyttää suuntamerkkiä aikoessaan kääntyä. Niin olisikin, mutta aina jää jotenkin harmittamaan, kun joutuu osapuoleksi tuollaiseen tilanteeseen.

Vilkaisu olan yli ja suuntamerkki.

Olin kelvillä ohittamassa kahta pyöräilijää, joista jälkimmäinen lähti kääntymään vasemmalle ilman mitään ennakkovaroitusta kun olin rinnalla. Tiukkaa jarrutusta ja väistöliike vasempaan niin kosketukselta vältyttiin. Eteenkiilannut oli kovasti pahoillaan ja harmitteli ettei ollut katsonut ollenkaan. Toivottavasti jatkossa muistaa vilkaista olan yli ennen vasemmalle kääntymistä.
    "Every time I commute, I commute so fiercely my legs will cry"

^ ihan jokapäiväistä nähtävää tuossa työmatkalla... Yksi syy välttää pyöräteillä ajamista tai jos on pakko niin ennakoida kaikki mahdolliset eteen kääntymispaikat jotta voi ohittaa ennen niitä tai jälkeen.

Sent from my Lumia phone using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Ohituskiellosta tieliikennelaissa:
    6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

Saako siis pyöräteiden risteyksessä ohittaa pyöräilijän? Itse en enää ohittele pyöräilijöitä risteysalueella. Muutaman kerran on käynyt aiemmin niin, että pyöräilijä on kääntynyt vasemmalle samaan aikaan kun olen ohittamassa tätä pyöräilijää. Pyöräilijä ei tietenkään ole ilmoittanut millään tavalla aikeistaan kääntyä.

Kerran kävi niin, että pyörätiellä pyöräilijä päätti tehdä u-käännöksen paikassa, jossa ei ollut risteystä lähimaillakaan. Pyöräilijä ei katsonut taakseen tai näyttänyt millään tavalla aikeitaan tehdä u-käännöstä. Onneksi olin muutaman metrin päässä vasta aikeissa aloittaa ohitus.

Viime kesänä itse törttöilin tiellä, joka on keskellä ei mitään: olin ajanut yli kymmenen kilometriä näkemättä yhtään pyöräilijää ja käännyin vasemmalle mökkitielle ilman suuntamerkin näyttämistä. Juuri silloin tuli takaa pyöräilijä ohi noin 45 km/h nopeudella. Hieman säikähdin. Pyöräilijältä en voinut pyytää anteeksi, kun jatkoi matkaa samalla nopeudella. Nyt näytän suuntamerkkiä lähes aina kääntyessäni.

Ajaakohan kukaan muu säännöllisesti Knapaksenkuja, Vantaa kautta Tuusulanväylän rinnalla kulkevalle yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle? Siihen Knapaksenkujan päästä jatkuvalle sorapintaiselle siirtymäpyörätiepätkälle on kesän aikana laitettu betoniporsas poikittain keskelle tietä. Ilmeisesti tarkoituksena on hidastaa pyöräilijöiden vauhtia, koska kieltämättä risteyksessä näkyvyys on huono. Mutta onkohan toi nyt sitten fiksu tapa, että betoniporsas on tosiaan poikittain keskellä tietä...

Meinasin, että soitan joku päivä hätäkeskukseen aiheesta, että betoniporsas on keskellä tietä ja aiheuttaa vaaraa liikenteelle, mutta en ole vielä jaksanut...
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Tänä aamuna viimeksi ajoin siitä. Noteerasin sen porsaan tässä jo joskus aikaisemmin. Vähän kaksipiippuinen juttu.

Ai tämä osataan muuallakin?

https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll...,92.43,,0,9.91

Talvisin, jos lunta on ollut, possujen päälle on ilmestynyt lumikasa.

Laitoin muutama viikko sitten palautetta Vantaan kaupungille siitä Knapaksenkujan betoniporsaasta ja kainon toivomuksen että päällystäisivät sen sorakaistaleen. Voisinpa kysellä mitä asialle kuuluu...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Ai tämä osataan muuallakin?

https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll...,92.43,,0,9.91

Talvisin, jos lunta on ollut, possujen päälle on ilmestynyt lumikasa.
    Eikö tuollainen haitanteko ala olla jo poliisiasia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    Eikö tuollainen haitanteko ala olla jo poliisiasia?
    Sanoisin, että 3§ menee rikki notta kilahtaa.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Ajaakohan kukaan muu säännöllisesti Knapaksenkuja, Vantaa kautta Tuusulanväylän rinnalla kulkevalle yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle? Siihen Knapaksenkujan päästä jatkuvalle sorapintaiselle siirtymäpyörätiepätkälle on kesän aikana laitettu betoniporsas poikittain keskelle tietä. Ilmeisesti tarkoituksena on hidastaa pyöräilijöiden vauhtia, koska kieltämättä risteyksessä näkyvyys on huono. Mutta onkohan toi nyt sitten fiksu tapa, että betoniporsas on tosiaan poikittain keskellä tietä...

Meinasin, että soitan joku päivä hätäkeskukseen aiheesta, että betoniporsas on keskellä tietä ja aiheuttaa vaaraa liikenteelle, mutta en ole vielä jaksanut...
    Voisin melkein väittää että possu on siinä sitä varten ettei siitä oikaistaisi henkilöautolla, ihan niinkuin varmaan tuossa Salon ABC:n possujen tapauksessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Voisin melkein väittää että possu on siinä sitä varten ettei siitä oikaistaisi henkilöautolla, ihan niinkuin varmaan tuossa Salon ABC:n possujen tapauksessa.
    Tässä ei kyllä moottoriliikenteestä ole kyse, koska Tuusulanväylälle tuosta ei pääse mitenkään järkevästi autolla: https://maps.google.fi/maps?q=knapak...339.66,,0,7.85

Selvennys: Se betoniporsas on siis tuohon Googlen streeviewin osoittamaan paikkaan keskelle pyörätietä laitettu. Streeviewissä ei tietenkään näy, koska laitettu tänä kesänä.

^Voihan sitä ajaa Josvanpolkua, ei siellä ole edes soraosuuksia^ ellei matka pitene siitä liiaksi.
    Luulen että se on siinä englantilaistittan laitettuna FartHinder:ksi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Eilen ohitettiin n 45km/h nopeudella maantietä käyttäen kaksi pientä lasta jotka leikkivät hiekka leluilla (!) pyörätiellä. Toinen huusi perään "ei siellä saa ajaa pyörällä".

Olisipa tehnyt mieli pysähtyä ja käskeä pikku kaverin kertomaan isälleen terveisiä saako pyörätiellä leikkiä hiekkaleluilla. Epäilin nimittäin huutelun tulleen kotikasvatuksesta. Tosin hetken päästä ajattelin että saattoihan vanhemmat vaan olleet kieltäneet lapsien menemisen pyörällä tielle, minkä he sitten yleistivät koskemaan myös maantiepyöräilijöitä. Toivottovasti näin eikä niin että iskä kiroaa maantiepyöräilijöitä maantiellä samaan aikaan kun antaa jälkikasvun leikkiä pyörätiellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Tässä ei kyllä moottoriliikenteestä ole kyse, koska Tuusulanväylälle tuosta ei pääse mitenkään järkevästi autolla: https://maps.google.fi/maps?q=knapak...339.66,,0,7.85

Selvennys: Se betoniporsas on siis tuohon Googlen streeviewin osoittamaan paikkaan keskelle pyörätietä laitettu. Streeviewissä ei tietenkään näy, koska laitettu tänä kesänä.
    Siis tottakai siitä pääsee Tuusulanväylälle, ihan samaa reittiä kuin pysäkillä käyvät bussitkin.

Itse käytän kyllä yleensä Oatmeal Stoutin mainitsemaa reittiä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Siis tottakai siitä pääsee Tuusulanväylälle, ihan samaa reittiä kuin pysäkillä käyvät bussitkin.

Itse käytän kyllä yleensä Oatmeal Stoutin mainitsemaa reittiä...
    Näyttää kyllä tiukilta käännöksiltä tuo Josvanpolun kautta kiertäminen, ja sittenhän joutuu pohjoiseen ajettaessa tuossa (sokeassa) risteyksessä väistämisvelvolliseksi (Knapaksenkujalta tuleva tulee oikealta...). Itsehän tosin hidastan ja väistän kaikkia Knapaksenkujalta alas tullessani... Ei tuo sora nyt niin paljon minua pelota vaikka kapeilla maantierenkailla ajankin. Ja bonuksena viime syksynä joku Knapaksenkujan asukas oli laittanut koriin omenia siihen kujan poskeen kyltillä "saa ottaa", joten onhan se pöhköä kiertää tällaiset palvelut. :-)

Mutta mitäköhän tapahtuu jos jonain päivänä soitan hätäkeskukseen betoniporsaasta keskellä tietä ja saan poliisit paikalle? Pistetäänkö arvauskilpailukehiin, ja minulle hyvät palkinnon niin viitsin soittaa? Saa toki muutkin raportoida viranomaisille TLL 62 § http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...19810267#L4P62 mukaisesta esteestä keskellä tietä.

Minä kuljen Kirkkotie-Kyläraitti-Josvankuja-Josvanpolku työmatkatemmossa ja toki juuri siksi katkeroidun noita hiekkateiden kulkijoiden aiheuttamia tappioita TMT:ssä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Olisipa tehnyt mieli pysähtyä ja käskeä pikku kaverin kertomaan isälleen terveisiä saako pyörätiellä leikkiä hiekkaleluilla.
    Saa. Ja nyt painu vittuun. Perille päästyäsi ota esille tieliikennelaki ja ala lukemaan.

Tosiasiassa lasten vanhemmat ovat kieltäneet lapsilta ajoradalla pyöräilyn ja lapset tietysti olettavat, kun lapsia ovat eivätkä tiedä miten lapsen ja aikuisen huomiokyky eroaa toisistaan, että kielto koskee ihan kaikkia. Mutta et ymmärrä tätä, koska olet vain isoksi kasvanut pikkulapsi, joka ei lainkaan käsitä sitä, että maailma jatkuu oman navan ulkopuolella.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Saa. Ja nyt painu vittuun.
    Sinulla tuskin on usein ongelmia kevyen liikenteen väylillä, koska tuollaisella myrkyn syytämisellä saa varmaankin helposti tilaa.

Saa. Ja nyt painu vittuun. Perille päästyäsi ota esille tieliikennelaki ja ala lukemaan.

Tosiasiassa lasten vanhemmat ovat kieltäneet lapsilta ajoradalla pyöräilyn ja lapset tietysti olettavat, kun lapsia ovat eivätkä tiedä miten lapsen ja aikuisen huomiokyky eroaa toisistaan, että kielto koskee ihan kaikkia. Mutta et ymmärrä tätä, koska olet vain isoksi kasvanut pikkulapsi, joka ei lainkaan käsitä sitä, että maailma jatkuu oman navan ulkopuolella.
    Kun tieliikennelakia aletaan tulkitsemaan onnettomuustilanteessa, voi sanoma olla, että ei saa. Liikennekoulutus on siis vanhemmilta jäänyt kesken. lmeisesti taas pitää vaan "muistaa ajatella lapsia" ja painaa villaisella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Ohituskiellosta tieliikennelaissa:
    6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

Saako siis pyöräteiden risteyksessä ohittaa pyöräilijän? Itse en enää ohittele pyöräilijöitä risteysalueella. Muutaman kerran on käynyt aiemmin niin, että pyöräilijä on kääntynyt vasemmalle samaan aikaan kun olen ohittamassa tätä pyöräilijää. Pyöräilijä ei tietenkään ole ilmoittanut millään tavalla aikeistaan kääntyä.

Kerran kävi niin, että pyörätiellä pyöräilijä päätti tehdä u-käännöksen paikassa, jossa ei ollut risteystä lähimaillakaan. Pyöräilijä ei katsonut taakseen tai näyttänyt millään tavalla aikeitaan tehdä u-käännöstä. Onneksi olin muutaman metrin päässä vasta aikeissa aloittaa ohitus.

Viime kesänä itse törttöilin tiellä, joka on keskellä ei mitään: olin ajanut yli kymmenen kilometriä näkemättä yhtään pyöräilijää ja käännyin vasemmalle mökkitielle ilman suuntamerkin näyttämistä. Juuri silloin tuli takaa pyöräilijä ohi noin 45 km/h nopeudella. Hieman säikähdin. Pyöräilijältä en voinut pyytää anteeksi, kun jatkoi matkaa samalla nopeudella. Nyt näytän suuntamerkkiä lähes aina kääntyessäni.
    Eipä sillä taida olla suurta merkitystä mitä laki sanoo, järkeväähän on olla ohittelematta paikoissa joissa helposti sitten sattuu ja tapahtuu tai ohittaa oikealta, pyörällä ja mopollahan saa ohittaa oikealta, tosin tuolloinkin pitää varautua siihen, että se teoriassa ehkä kääntyvä koukkaa ensin oikealle ja sitten kääntyy vasemmalle, noitakin on paljon.

Kun tuntee vähänkin kuinka porukka noin yleensä toimii, niin osaa sitten aika helposti arvailla sen missä paikoissa ne saattavat tehdä niitä täysin varomattomia äkkiliikkeitä ja sen kun osaa, niin on aika helppo välttää ne riskialttiit ohitustilanteet.

Tosin mun mielestä tärkeintä on päästä ehjänä perille, ei äkkiä perille, jos äkkiä tahtoo, niin laki voi antaa mahdollisuuksia toimia toisinkin, jopa nopeammalla tavalla, mutta niin hullua kuin se onkin, lain sallima tapa voi olla paljonkin riskialttiimpi tapa, johtuen siitä, että suhteellisen harva pyöränpäällä matkustava toimii täysin lain mukaisella tavalla.

Tästäpä johtuen sitten näen viisaimmaksi toimia tilanteen mukaan, enkä niinkään pilkun mukaan ainakin niin kauan kunnes se täti on setä.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Vittuun olisikin kiva painua, mutta sultako se sellainen löytyy johon voi painua?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    Kun tieliikennelakia aletaan tulkitsemaan onnettomuustilanteessa, voi sanoma olla, että ei saa. Liikennekoulutus on siis vanhemmilta jäänyt kesken. lmeisesti taas pitää vaan "muistaa ajatella lapsia" ja painaa villaisella.
    Niin pitää. Lapset ja muut rajoittuneen havainnointi- tai toimintakyvyn omaavat tulee liikenteessä kohdata erityisellä varovaisuudella.

Saa. Ja nyt painu vittuun. Perille päästyäsi blaa blaa
    Jollain foorumeilla tuollaisesta kielenkäytöstä langetettaisiin ansaittu menolippu banaanisaarille.

Kukahan se tässä on keskenkasvuinen lapsi? Varmaan hyvä tulevaisuus sulla kun et kykene asialliseen keskusteluun.

Kyseessä ei muuten ole taajama vaan taajaman ulkopuolella oleva lyhyt pyörätien pätkä joka loppuu tuon paikan jälkeen muutaman sadan metrin päässä. Ei tietysti vaikuta lakiin mutta siihen vaikuttaa viitsiikö sitä käyttää ajamiseen.

Itellä on lapsia enkä kyllä salli niille leikkimistä pyörätiellä. Tiet eivät ole leikkipaikkoja, ei edes pyörätiet. Sanoi laki mitä tahansa. En salli kyllä lapsille pyörällä ajamista maantien reunassakaan jos on pyörätie.

Hauskaa sinänsä tämä asb lapsellinen avautuminen että itse olen sitä mieltä että myös maantiepyöräilyssäkin tulee käyttää pyörätietä kun se on mahdollista ja sopivaa tilanne nopeutta. Kuitenkin on muutamia tuttuja paikkoja jossa pyörätien kunnon, olemattoman pituuden tai muun melko perustellun syyn takia ei voi tai viitsi siirtyä pyörätielle. Lisäksi huomioin kellonajan ja esimerkiksi työmatkalla käytän kelvejä aina johtuen runsaasta muusta tieliikenteestä.

(Autollakin tulee ajettua monta kymmentä tuhatta kilometriä vuodessa joten en oikein saa näitä liikenne juttuja väännettyä autoilija vs pyöräilijä kamppailuksi)
    Jami2003 muokkasi tätä : 16.08.2014 at 07.47

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Vittuun olisikin kiva painua, mutta sultako se sellainen löytyy johon voi painua?
    Olisko uudelle aiheelle kysyntää? Kuvasi vit***ssa? Pääsis tälläinen pohjoisen poikakin osallistuun ku Aidalle on liian pitkä matka mulla olis jo mielessä yks hyvä kosteikko..

Kirjoittelen nyt tänne viime viikon kokemukseni, voisi olla yhtä hyvin onnettomuus- tai törttöily- topicissa.... ajelin keskiviikkona työpäivän jälkeistä maastolenkkiä Keskuspuistossa, siirtymäosuuksina käytän ulkoiluteitä. Lähestyin Ruskeasuon ratsastushallin suunnasta risteystä, jossa halleilta tuleva tie risteää pohjoiseen menevän tien, risteyksen vieressä alkaa surullisenkuuluisa hevostyttöjen aita. Vauhtini oli lenkkivauhtia, joka oli ilmeisesti liian kova tilannenopeus.... vasemmalta risteyksessä tuli pyöräilijä, jonka havaitsin, mutta oletin hänen väistävän minua (törttilyni)... vaan eipä väistänyt. Sain pyräni vaivoin melkein vastakkainsuuntaiseksi vasemmalta tulijan kanssa, mutta en aivan..... ja sitten lensinkin tangon yli kaaressa nokkospuskaan. Putosin alaselälleni, ja noin viiteen minuuttiin en pystynyt kuin kiroilemaan ja räpiköimään puskassa. Vähitellen siitä sitten kotiin ja terveysasemalle, josta saatujen kipupiikkien ja lääkkeiden jälkeen pystyin jälleen liikkumaan jotenkin itsenäisesti. Kolarin osapuoli jäi auttamaan minua kiitettävästi ja antoi mys yhteystietonsa, mistä kiitokset hänelle.Onneksi vastapuoli pysyi ilmeisesti ihan pystyssä ja säilyi suuremmitta kolhuitta. Opetus minulle: lenkkivauhtia vaan poluilla Keskuspuistossa.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Kyseessä ei muuten ole taajama vaan taajaman ulkopuolella oleva lyhyt pyörätien pätkä joka loppuu tuon paikan jälkeen muutaman sadan metrin päässä. Ei tietysti vaikuta lakiin mutta siihen vaikuttaa viitsiikö sitä käyttää ajamiseen.

Hauskaa sinänsä tämä asb lapsellinen avautuminen että itse olen sitä mieltä että myös maantiepyöräilyssäkin tulee käyttää pyörätietä kun se on mahdollista ja sopivaa tilanne nopeutta.
    Tahtoisin nähdä tämän ihmeellisen taajaman ulkopuolella olevan pyörätien. Ilmeisesti se on vielä hiekka/sorapintainen, muuten lapsilla ei taida juuri olla syytä leikkiä hiekkaleluilla siinä. Onhan googlen streetview-auto ajanut siitä ohi jotta linkkiä olisi tarjolla?

Mahtoiko lasten huutelu ärsyttää poikkeuksellisen paljon koska he olivat lain mukaan oikeassa?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •