Rose:lta uutta 2015 mallistoa tulossa http://enduro-mtb.com/en/exklusiv-ro...lpalette-2015/ Tuo Uncle Jimbo ja Granite Chief kai enemmän endurolaitteita...
Oon tässä miettinyt jos päivittäisi fillarin ensi kaudeksi ja näitä olen tähän mennessä pähkäillyt, onko mielipiteitä?
http://www.canyon.com/_en/mountainbi...ke.html?b=3509
Tuossa on se uusi "shapeshifter", tiedä sitten miten toimii?
http://www.yt-industries.com/shop/en...apra-CF-Comp-1
Tässä taas nykysuuntauksen mukaan aika lyhyt geometria?
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Olikos täällä kukaan vielä koeponnistanut Polen pyöriä? http://www.pole.fi/bikes/gravity-enduro/
Rosen tapauksessa pyöräkuumetta ei ainakaan laske se, että niitä pyöriä voi aika vapaasti muokata oman mielen mukaan ennen tilaamista.
Pyörässä "sielu" on hyvästä...
Näinhän se kyllä on. Näissä olisi sielua.
http://nicolai.net/160-1-ION+15.html
http://www.nicolai.net/172-1-ION+16.html
Ei taida olla kellään täällä vielä kokemusta tuosta uudesta Strive CF:stä, mutta omasta mielestä tuossa on kyllä yksi parhaista hinta/laatusuhteista tällä hetkellä. Hiilarirunko, Monarch Plus, Pike RCT3, X01 ja hinta vain 3700e. Tosin vastaavaa pakettia on tarjolla myös YT Caprassa, mutta se on kuulemma myyty loppuun ens vuodelle asti? Tosin näköjään Strive CF:kin on myyty loppuun tiimiväreillä (paitsi S-koko) ja sinisenä taas menis joulukuulle toimitus. Tuostahan on muuten ilmeisesti kaksi eri mallia, toinen race-geometrialla ja toinen perinteisemmällä. Ite ottaisin ensin mainitun... Sielusta en tiedä, mutta kyllähän se arvostusta nostaa kun Canyonilla on EWS-tiimi ja tolla uudella Strivellä (?) ajaa Joe Barnes podiumille.
Tästä ,että nykysuuntaus olisi lyhyt geometria nimenomaan enduropyörissä olen vähän eri mieltä. Jos kattoo vaikka ton Canyonin racegeometriaa niin m-koossa
top tube on 629cm ja l-koossa peräti 648cm. Top tuben pituus ei kerro kaikkea ,mutta nykyisin maailmalla mennään niin kovaa ,että pitkä ja matala pyörä
on selkeesti vakaampi kovissa vauhdeissa ja kuskeilla riittää taitoa kääntää ne silti tiukkoihin mutkiin. Toi canyon oli vaan yks esimerkki. Yetillä sama juttu ,mut niillä
se on ollu aina.
- Fear is a mindkiller -
Niin siis sitä juurikin tarkoitin, että tuossa YT:ssä on aika lyhyt geometria verrattuna siihen mitä nykyään muilla tuppaa olemaan. Vähän epäselvästi vain ilmaisin itseni.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ostin tuossa 3viikkoa sitten cube fritzz hpa 160:sen. Etu joustossa toimii rockshox pike,mutta taka iskari on manitou Radium Pro DC RL, 216x64mm, Rebound, Lockout. Onko kyseisestä iskarista mihinkään ja muuttuuko pyörä ihan erilaiseksi jos vaihtaa vaikka johonkin foxiin?![]()
Veikkaan että samaan rahaan saa Cane Creekin, osta mieluummin sellainen jos se vaan mahtuu runkoon
Tällä hetkellä Capraa näyttää saavan loka-marraskuun vaihteessa. Pyörän voipi tilata nyt ja maksaa noin 2 viikkoa ennen ilmoitettua toimitusaikaa, kunhan rahat näkyy YT:n tilillä ennen suunniteltua toimitusta. Eli ennakkomaksuja tai käsirahoja ei tarvita.
Jostain muistan lukeneeni, jotta YT:ltä kertoivat noiden syksyllä toimitukseen tulevien pyörien olevan jo vuoden 2015 osilla (josko tällä nyt mitään väliä on). Regnier näytti olevan edellisessä EWS:n kisassa 8. Capralla, joten yhden sijan näyttäis tosiaan Canyon olevan nopeempi (vitsi vitsi!).
Mulla on ollut nyt vajaat pari kuukautta ollut Capra Pro ja omana kokemuksena olen tykännyt pyörästä todella paljon. Ajoa on tullut tasamaalenkeillä, bikeparkissa, enskapätkillä ja isommissa mäissä. Arvoin pyörän kokoa juuri johtuen puheista lyhyestä geometriasta, mutta päädyin kuitenkin 180cm mittaisena M-kokoon YT:n kokotaulukon mukaisesti. En ole kokenut pyörän olevan mitenkään liian lyhyt tai pieni, mutta nämähän ovat makuasioita. Jos nyt oikein vilkaisin, niin M-koon Canyonissa on sama reach kun L-koon Caprassa.
Veikkaisin, että päädytpä sitten Canyoniin tai YT:en, täyttää pyörä odotukset enemmän kuin hyvin. Vertailemalla pyöriä on aika vaikea tehdä eroa, etenkin kun oletuksena kumpaakaan ei pääse kunnolla koeajamaan. Valitset sen mikä houkuttaa enemmän ja ajelet tyytyväisenä...
Commencal julkaissut uuden 2015 Metan, jossa linkusto muuttunut edellisestä huomattavasti. Vitalmbt:ssä juttua http://www.vitalmtb.com/photos/featu.../iceman2058,94
Ja valmistajan kotisivut http://www.commencal-store.com/PBCPP...asp?ID=1480533
Pikkuhiljaa vähän parempaa kuvaa ja tietoa Ibiksen protosta:
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/ar...ototype-41939/
Hmm. Kona, commencal, spessu jne. näyttävät siirtyvän varsin saman tapaisesti aseteltuihin iskareihin...
Jos ei ole tässä topicissa jo noteerattu, niin WMB:n kesänumerossa YT:n Capraa kehutaan ihan tolkuttomasti, täydet pojot sai.
Lyhennelmä Bikeradarissa.
Kattelin tuota Capran geometriatalulukkoa niin aika vaikeeksi menee. Jos on 174cm kuski niin M kokoisessa Caprassa on liian lyhyt vaakaputki ja pitäs ottaa L. L koossa on taas on niin pitkä satulaputki, että M koon kuski ei voi ajaa kuin max 10cm hissitolpalla. Onko jollain suurinpiirtein samankokoisella kokemusta?
Onko kukaan punninnu Orangen Alpine 160RS:n runkoa? Siis sitä 650b versiota?
Kaljakori Vasikalle
AAC Member
\,,/ Can't Hurt Jelly \,,/
Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Kuinka helvetin pitkä sen pyörän pitää olla? Omasta mielestäni tuo 422mm reach pitäisi riittää ihan hyvin itsellenikin 180cm pitkänä. Vaakaputken pituuttahan voi säätää satulan kiskoilla, jos se istuessa tuntuu liian lyhyeltä.
edit: Tuo Capran lyhyt vaakaputkihan on ihan suoraa seurausta 75 asteen (eli jyrkästä) satulakulmasta. Jos siitä ei tykkää eikä satulan kiskoissa riitä säätövara, niin sitten pitää ajaa jollain Pivotilla tms. joissa on tolkuttoman loivat satulakulmat.
Itse olen jyrkän kulman kannalla, omassa Orange Fivessa penkki on jotakuinkin niin edessä kuin sen saa, jotta vaakaputki ei kasva liian pitkäksi eikä tunnu siltä etä istuu takarenkaan päällä.
Kannattaa unohtaa vaakaputken mitalla vertailu ja katsoa reachia. Syynä se, että monissa uusissa enskapyörissä on jyrkkä satulaputken kulma ja loiva keulakulma, ja ne saa top tuben näyttämään lyhyeltä verrattuna vanhoihin pyöriin, vaikka todellisuudessa ohjaamossa on reilusti enemmän tilaa. M-kokoinen Capra pitäis olla hyvä 174cm kuskille ja luultavasti selvästi pidempi ohjaamoltaan kuin vanha pyöräsi, mikäli se on M-kokoinen. Veikkaisin, että Sappeen enskakisassa voi spotata Caproja ja kannattaa kysyä, jos saa istua päälle. Sama juttu oli kun vaihdoin vanhasta Nomadista uuteen. Paperilla ETT ei ollut juurikaan pidempi, mutta todellisuudessa ohjaamossa on 2.5cm lisää tilaa (reach).
Joo, ei se satulan siirtäminen oikein auta asiaa, jos reach on liian lyhyt. Onneksi nykyään valmistajat ilmoittavat reach-mitan, jotta ei tarvitse enää kuvasta yrittää mittailla. On kuitenkin aika lailla se tärkein mitta.
Mutta tuosta Capran mitoituksesta: kyllä minunkin mielestä tuossa on m-kokoiseksi hieman liian lyhyt reach. Itse olen 174cm pitkä ja Processissa 435cm reach ja en kyllä haluaisi sitä yhtään lyhentää. Mieluummin ehkä kiinnostaisi kokeilla vielä hieman pidempää...
Kirjanmerkit