ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 170 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 70 120 160 168 169 170 171 172 180 220 270 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.071 - 5.100 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Jaahas - nyt on palattu arkeen ja porukkaa taas liikkeellä. Törttöilijät valitettavasti järjestään pyöräilijöitä minun aamuisen työmatkani varrella. Useampi täysin muista piittaamaton törppö noussut satulaan. Liekö helle ja alkoholi pehmentänyt aivot loman aikana...

Pyöräilijät kevytväylillä, ilmaiskaa itsestänne jollain tavoin kun lähestytte takaapäin. Soittakaa kelloa, sumutorvea, päristelkää suulla tai vaikka viheltäkää. Kaikkein *ttumaisinta on se että joku pyyhkäisee trikoon hihat olkapäätä viistäen ohi yllättäen ja ennalta varoittamatta. Itse olen usein koiran kanssa aamulenkeillä ja koira poukkoilee kuononsa ohjaamana hiukan ennalta arvaamattomasti. Kyllä minä sen fleksin tai hihnan vedän kireälle ja otan koiran hallintaan jos vaan tiedän että takaa lähestyy Työmatkatempoilija jonka matkantekoa ei mikään saa keskeyttää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Pyöräilijät kevytväylillä, ilmaiskaa itsestänne jollain tavoin kun lähestytte takaapäin. Soittakaa kelloa, sumutorvea, päristelkää suulla tai vaikka viheltäkää. Kaikkein *ttumaisinta on se että joku pyyhkäisee trikoon hihat olkapäätä viistäen ohi yllättäen ja ennalta varoittamatta. Itse olen usein koiran kanssa aamulenkeillä ja koira poukkoilee kuononsa ohjaamana hiukan ennalta arvaamattomasti. Kyllä minä sen fleksin tai hihnan vedän kireälle ja otan koiran hallintaan jos vaan tiedän että takaa lähestyy Työmatkatempoilija jonka matkantekoa ei mikään saa keskeyttää.
    Tästä jää vähän se kuva, että mielestäsi vastuu koirasi kulkemisesta on muilla.

^ Ei kyllä jää, vaan fiksu kuvaus siitä, että liikkuminen on yhteispeliä ja järjenkäyttöä kaikilta osapuolilta.

Koiran kulkeminen on omistajansa vastuulla mutta ei ole liika vaadittu että ilmoittaa tulostaan. Itse ajan fillarilla ja AINA ilmoitan itsestäni ja on myös koira
    Tiedän kuinka TTUmaista on kun joku TANAn sukkisnisse paahtaa ohi ilmoittamatta koiran kanssa ulkoilessa.
    Eli hankkikaa se kello tai opetelkaa vaikka viheltämään

Kaikki me mahdutaan sinne KLVille hyvin, pelisilmää vaan pitää olla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti saukkma Katso viesti
    Tiedän kuinka TTUmaista on kun joku TANAn sukkisnisse paahtaa ohi ilmoittamatta koiran kanssa ulkoilessa.
    Ja kaikki eisukkiksissa olevat ilmoittavat ja kaikki sukkiksissa pyyhkivät Sinulla pölyjä?
    Miten mielenkiintoista.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Tiedän kuinka TTUmaista on kun joku TANAn toppahousu löntystelee piskinsä kanssa reagoimatta yhtikäs mitenkään kellon kilkutteluun - joten enää en kilkuttele.

Kertokaa samalla, keiden ja missä tilanteissa pitäisi kilkuttaa, että tietää varottaa niitä, jotka eivät muuten pysty huomioimaan takaa tulevia? Vai pitäisikö laittaa keulaan lehmänkello, joka kilisee jatkuvasti?

^TTUmaista kun TANAn hölmö jätän kerran kilkuttamatta ja RKELE toppahousu, maastopelle, hipsteri, koirankusettaja, valitseihanitsemikä mokaa ja minä makaan leuka veressä asfaltilla STANA.

Eli päätä ihan itse.

Kaikki me mahdutaan sinne KLVille hyvin, pelisilmää vaan pitää olla
    Jätät sen kymmenen metrin fleksin kotiin ja tarkkailet ihan itse ympäristöä "yllätysten" varalta ... ei pitäisi olla vaikeaa.

Yleisenä periatteena lienee hyvä, että nopeammalla ja voimakkaammalla on suurempi vastuu. Kyllä klv:lle mahtuu koiranulkoiluttajat flekseineenkin mainiosti. Itse kilauta kelloa, kun edessä näkyy jotain vaarallisen näköistä, joka ei huomaa katsella ympärille. Jos ajan päälle, niin en kai siitä ketään muutakaan kuin itseäni voi syyttää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cokekola Katso viesti
    Yleisenä periatteena lienee hyvä, että nopeammalla ja voimakkaammalla on suurempi vastuu.
    Jos pitää koiraansa väylän tukkeena tai antaa sen säntäillä muiden tienkäyttäjien eteen vastuu on tasan koiranomistajalla eikä kenelläkään muulla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Kertokaa samalla, keiden ja missä tilanteissa pitäisi kilkuttaa, että tietää varottaa niitä, jotka eivät muuten pysty huomioimaan takaa tulevia? Vai pitäisikö laittaa keulaan lehmänkello, joka kilisee jatkuvasti?
    Jos itsestä tuntuu vähäkin siltä että mihinkähän suuntaan tuokin jalankulkija/pyöräilijä/rullaluistelija/koirankusettaja saattaa tuosta äkkinäisesti sännätä, niin eiköhän viisainta liene aina silloin kilauttaa? Eihän sitä välttämättä tarvitse jokaiselle eteen tulevalle perseelle tööttäillä. Sillä kaikesta huolimatta niillä kevleillä liikkuu sellaistakin porukkaa joka kulkee säällisesti siellä reunassa sen kummemmin mihinkään poukkoilematta.

Tietysti jos haluaa ottaa aivan varman päälle niin soittelee sitten kaikille muille liikkuville. Mutta eiköhän se jatkuva soittelu kuitenkin liene vähän liiallista varmuuden maksimointia ja pidemmän päälle turhauttavaa.

Tänään pienet koululaiset aloittivat koulutiensä ja melkein ymmärrettävästi seikkailivat kelvin laidasta laitaan pyörällä tai jalkaisin. Kevyt kellon kilautus ja lapsukaiset siirtyivät kauniisti kelvin laitaan. Suurempi riesa olivat näitä kullanmuruja vastaan tulleet äidit työntämässä tulevia koululaisia hyökkäysvaunuissa kolme rinnakkain. Eräskin äitikatras oli parkissa, katsoi näkemättä suoraan kohti lähestyvää polkupyörää mutta heräsi vasta kellon kilahdukseen (todistaako, että nainen ei voi tehdä kahta asiaa yhtäaikaa - katsoa, nähdä ja vielä tajuta?).

Toinen äärilaita sitten autoilijat. Varttia vaille eläkeikäinen baijerilaiskuski lienee viemässä nuorempaa puolisoaa iltavuoroon lahtelaiseen panimoon ja odotti tilaisuutta kääntyä vasemmalle keräten taaksensa varsin kunnioitettavan pitkän jonon. Kaverin sitten kääntyessä kelvin ylitse viitoin kohteliaasti hänelle tietä, jotta ruuhka tiellä pääsee purkautumaan. Kaveri katsoi kääntyessään odottelevaa pyöräilijää sen näköisenä, että keskisormi olisi taatusti hänellä noussut jos vaimoltaan olisi kehdannut. Olisipa ollut maasturi maantiepyörän sijasta niin olisi voinut pyöräyttää punaisen baijerilaisen kylkeen pystysuuntaisen vauhdiraidan.... Teet niin tai näin niin ei ole hyvä.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Yleisenä periatteena lienee hyvä, että nopeammalla ja voimakkaammalla on suurempi vastuu. Kyllä klv:lle mahtuu koiranulkoiluttajat flekseineenkin mainiosti. Itse kilauta kelloa, kun edessä näkyy jotain vaarallisen näköistä, joka ei huomaa katsella ympärille. Jos ajan päälle, niin en kai siitä ketään muutakaan kuin itseäni voi syyttää.
    Mielenkiintoinen lähestyminen. Jäädesäsi suojatiellä rattijuopon alle, niin varmaan sekin on sinun syysi ? Kyllä kai sovituista säännöistä poikkeavaa voi syyttää, eikö. On tietysti ihan eri asia saako oikeassa olemalla ja syytämällä muita luut ja nahkan ehjäksi.

LOL Kaikille. Tulipa mieleen vanha sanonta: "Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa".
    Kommenteista voisi kuvitella teidän olevan aina oikeassa ja ajavan vaikka rekan alle jos vain Te olette oikeassa
    Peace and love.

ps. Ei ole flexiä eikä tule ja toppahousut jätin jo lastentarhaan

Vihdintie-Muonamiehentie. Anteeksi Transit-kuski jos säikytin sinua tänään. Tulin ehkä hieman pimennosta, ehkä hieman lujaakin, mutta joskus olen aika piru polkupyörän päällä. Jarrutan joskus viime hetkellä ja pidän oikeuksistani kiinni. Tänään jätin kuintenkin reiluna miehenä melkein puoli metriä rakoa takakulmaasi, joten kolari ei onneksi ollut edes lähellä.

Jos et muuten näe tuleeko takaa fillaria, pysäytä auto ja ryömi repsikan ikkunaan kurkistamaan. Niinhän minäkin tekisin. Tai jos kesämasu on edessä astu ulos katsomaan, liikunta on terveellistä.

Ja risteykseen mennään täysillä kun on vihreät, vai miten se oli...
    Ennen luulin tietäväni, nyt tiedän luulevani.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mattia Katso viesti
    Mielenkiintoinen lähestyminen. Jäädesäsi suojatiellä rattijuopon alle, niin varmaan sekin on sinun syysi ? Kyllä kai sovituista säännöistä poikkeavaa voi syyttää, eikö. On tietysti ihan eri asia saako oikeassa olemalla ja syytämällä muita luut ja nahkan ehjäksi.
    Miten ihmeessä pystyt lukemaan kirjoitettua noin pieleen? Mainitsemassasi esimerkissä suojatiellä olen juuri se hitaampi, auto on voimakkaampi ja nopeampi. Enkös juuri edellä kirjoittanut, että vastuu on voimakkammalla ja nopeammalla, eli yleensä päälleäajajalla? Siteeraan vielä itseäni, jos ehdit jo unohtaa itsekin siteeraamasi tekstin alun:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cokekola
    Yleisenä periatteena lienee hyvä, että nopeammalla ja voimakkaammalla on suurempi vastuu.
    Yleinen liikenteen periaate on se, että väistämisvelvollisen tulle väistää, mutta vaikkei tämä väistäisikään, ei se anna päälleajoikeutta. (Tästä on tiettävästi lukuisia oikutapauksia.)

Yleinen liikenteen periaate on se, että väistämisvelvollisen tulle väistää, mutta vaikkei tämä väistäisikään, ei se anna päälleajoikeutta. (Tästä on tiettävästi lukuisia oikutapauksia.)
    Koira ei ole tieliikennelain silmissä oikeussubjekti. Jos omistaja laiminlyö koiran hallinnan ja valvonnan, koira on törmäystilanteessa ihmiseen nähden 100 % lainsuojaton.

LOL Kaikille. Tulipa mieleen vanha sanonta: "Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa".
    Kommenteista voisi kuvitella teidän olevan aina oikeassa ja ajavan vaikka rekan alle jos vain Te olette oikeassa
    Peace and love.

ps. Ei ole flexiä eikä tule ja toppahousut jätin jo lastentarhaan
    Ei kun te kaikki olette väärässä ja olette MUN kelvillä, poistukaa siitä kotiinne

On noista pahkoista kelvillä jotain iloakin, nuorison edustaja rullalautaili tuossa kelvinpätkällä ja fiksusti reunaan pysähytyi kun tulin takaa, katsoin että siinä vähän matkan päässä on tuollainen reilu patti, joten vähän lisää vauhtia, ponnistus ja kunnon hyppyristä hyppy, saikin aika hyvin ilmaa renkaiden alle tuosta, varmaankin skeittirampistakin käy moinen.

Samaa toiseen suuntaan ja vastaan tuli nuori nainen pyörällä, sekä paljon tenavia, tottahan pikkupiru olkapäällä käski hyppäämään myös ylämäen suuntaan ja kyllä siitä ilmaa siihenkin suuntaan sai renkaiden alle, tosin jostain syystä sillä nuorella naisella oli jotenkin tuima ilme. Onko se muka jotain huonoa esimerkkiä taas kerran?

Tosi paljon oli pyöräilijöitä liikkeellä ja kaikki ajoi oikein fiksusti, urheilukentälläkin näkyi olevan paljon kansaa tekemässä ohjattuna haarahyppyjä.

Täällä ei asu kuin muutama sata ihmistä kyläkeskuksessa ja näin yli 10 pyöräilijää vaikka ajoin vain nopeasti ohi keskustan kahteen suuntaan, täkäläisittäin jopa ruuhkaksi voisi sanoa, mutta kaikki vaahtosammutimen kokoisetkin ajoivat hienosti kuten kuuluu, häkellyttävää.

Tai sitten itse ajoin niin kehnosti että kaikki muut näyttivät toimivan oikein
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Olen kuulut varmalta taholta, että koira on mahdollista opettaa kulkemaan omistajan vieressä ilman, että se pompsahtelee pitkän fleksin päässä kuin ADHD tapaus.
    Toisaalta se kirpaisee varmasti raskaasti koiran isäntää/emäntää, jos piskistä tulee välkympi kuin sen omistaja.

Eikös kellon tarkoitus ohitettaessa ole saada ohitettavan huomio, jos tältä vaaditaan tilanteessa jotain toimenpiteitä. Ei kai kukaan motarillakaan rallata jatkuvasti torvi pohjassa. Koiraa ulkoiluttaessa ruuhka-aikaan saa sitten useamman kerran minuutissa kuulla kellon laulantaa ja kääntyä katsomaan rutiiniohituksia.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Äänimerkki tulee antaa vaaran välttämiseksi, niin sanotaan mielestäni laissa.

Ei vaaratilanteen merkiksi.

Ei ilmaisemaan mielipidettä tai toisen virhettä.

Vähän kuten suuntamerkkikin annetaan kun tiedotetaan aikeesta kääntyä.

Sitä ei anneta merkiksi siitä, että nyt käännyn, tai käännyin, eikä kun olen kääntymässä.

Kaikkein helpointa on siis ajaa riittävästi metelöivällä pyörällä.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Eikös kellon tarkoitus ohitettaessa ole saada ohitettavan huomio, jos tältä vaaditaan tilanteessa jotain toimenpiteitä. Ei kai kukaan motarillakaan rallata jatkuvasti torvi pohjassa. Koiraa ulkoiluttaessa ruuhka-aikaan saa sitten useamman kerran minuutissa kuulla kellon laulantaa ja kääntyä katsomaan rutiiniohituksia.
    Äänimerkki annetaan vaaran välttämiseksi (ks. relevantit lait). Jos sä olet jo oikeassa paikassa (yleensä yksi rimpautus) niin ei tarvita mitään toimenpiteitä; tosin jos jaksat osoittaa että kuulit, aina parempi.

Tänään oli lähellä etten saanut fillaria kylkeen.
    Ajoin Hesarin kelviä ( pyörätien puolta ) ylämäkeen diakonilaitoksen puolella eli tässä https://www.google.com/maps/@60.1858...a4PDBkJxxA!2e0, kun alaspäin Kolmannen linjan jalkakäytävää pitkin https://www.google.com/maps/@60.1857...dG9WXlWTYA!2e0 mummopyörällä ajanut rastapää tulee kulman takaa, kääntyy alas Hesarille pyörätielle leveällä ajolinjalla ja melkein mun kylkeen. Sen verran se sai väistettyä ja käännettyä sisäänpäin että ei osunut. Muutama kirosana pääsi mun suusta ja melkein toivoin että tyyppi olisi kaatunut.

Kyllähän te nyt aikuiset ihmiset osaatte dogen ohittaa fillarilla? Dogeja on yleisesti ottaen kahta sorttia: rempseät perhedoget jotka voi joskus tehä höpsöjä juttuja ja sitten särmädoget joista näkee kaukaa että tämä doge hallitsee ja osaa.

Ohje on yksinkertaisimmillaan sellainen että perhedogen kohdalla aina rimpautus, sama jos on pienintäkään epävarmuutta kumpi tapaus on kyseessä. Niissä harvoissa tapauksissa joissa voi olla varma että doge on särmätapaus, voi jättää rimpautuksen tekemättä.

Mites ohitetaan oikeaoppisesti sellainen puudelidoge? Emäntä kävelee aivan tien oikeaa laitaa ja ihailee tienviereisen pihamaan istutuksia samalla kun puudelidoge nuuskii pensaanalusia vasemmalla puolen tietä. Puudelia ja emäntää yhdistää asfalttia vasten vaikeasti havaittava ohut, tumma flexin naru. Pyöräilijälle tilanne paljastuu ennalta vain, jos havaitsee naisihmisen kädessä (tässä tapauksessa) vaaleanpunaisen soikion ja kokemuksesta tunnistaa sen felxinkelaksi.... Ehkä on syytä rimpauttaa kelloa aina nais(mies)ihmisen kulkiessa tien reunassa....?
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Kiitos Kolistelija! Tätä ketjun kommentointia lukiessani olin jo vaipua epätoivoon, kun arvon pyöräilijät näyttävät puolustavan eksplisiittistä oikeuttaan ajaa päälle koska tahansa, vain sillä perusteella että koira ei ole oikeustoimikelpoinen vastustaja. Onneksi muutama fiksusti ajattelevakin henkilö on joukossa.

YocceT: Ei sillä ole väliä vaikka täällä oltaisiin kaikki yhtä mieltä hyvistä tavoista ja säännöistä. Minä kyllä hidastan ja tarpeen mukaan kilautan, eli en ole ongelmallinen ohittelija koiraihmisille tai muillekaan.

Vaan tuolla ulkona on pyöräilijöitä, jotka ajavat miten ajavat.

Koiran omaksi parhaaksi se on tämän vuoksi pidettävä KLV:llä kulkiessa hallinnassa niin, ettei ohittaminen vaadi pyöräilijältä muuta kuin sen, että ajaa ohi. Mulla on pieni musta koira, joka on niin tärkeä otus etten laske sen henkeä ja terveyttä muiden tienkäyttäjien kilauttelun varaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •