GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 169 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 69 119 159 167 168 169 170 171 179 219 269 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.041 - 5.070 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #5041
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Ajoneuvohan pitää ohittaa riittävän kaukaa, turvallisessa paikassa ja kokonaan viereistä kaistaa käyttäen. Jos kokonaan kaistan keskikohdan oikealla puolella olevan kannen kiertäminen vasemmalta aiheuttaa vaaratilanteen, niin näin ei ole tapahtunut. Ehdottomasti turvallisempaa on pysyä pystyssä kuin kaatua eteen. Jos pyöräilijä tai pyöräilijäryhmä aiheuttaa kohtuutonta hidastusta etenemiseen, voi lyhyellä äänimerkillä ilmaista tarpeensa ohittaa. Ei tuolla liikenteessä kenenkään, pyöräilijän tai autoilijan, pitäisi olla tahallaan muita kiusaamassa.
    Toisaalta ajon on oltava ennakoitavaa, ja jos kaivonkannen väistö aloitetaan metri ennen miehen ja rinkulan kohtaamista voivat takaa tulevat hieman hämmentyä. Vähän sama kuin pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden taisto kelveillä. Tuota kantta nyt ei tarvitse edes kiertää kuin huvikseen muutenkaan.

  2. #5042
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Missä niin sanottu että pitää ohittaa kokonaan toisella kaistalla?

    Esim moottoripyörällä voi ohittaa kokonaan omalla kaistalla pysymällä sikäli se on mahdollista/turvallista ja nopeusrajoitusta noudattaen. Näin sanoi autokoulun opettaja.

  3. #5043
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Tuota ohituskysymystä on monesti tälläkin foorumilla sivuttu, tuohon käsitykseen olen jäänyt. Seison toki korjattuna, jos olen väärässä. Omasta mielestäni ohittaminen turvallisesti on mahdollista hieman pienemmälläkin sivuttaismarginaalilla, kunhan nopeusero on maltillinen.

    Toki pyörälläkin on ajettava mahdollisimman ennakoitavasti, ja samalla pitää myös pystyä ennakoimaan myös muiden tienkäyttäjien toimintaa. Railoja, routakuoppia ja teräviä kaivonkansia joutuu kuitenkin ajoittain väistämään. Marginaalit on lähtökohtaisesti pidettävä sellaisina, että pienille yllätyksille on tilaa. Tämä koskee kaikkia tienkäyttäjiä, tietenkin.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  4. #5044
    IncBuff Guest
    No se ei pidä paikkaansa. Toisen autonkin saa ohittaa samaa kaistaa käyttäen jos se vain on mahdollista eli sivuttaismarginaali riittää.

  5. #5045
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Ohituksen kaistavalinnassa käsityksiä varmaan sekoittaa se, että ohitus vastaantulijoiden kaistaa käyttäen on kielletty, jos ohitukseen käytettävä ajokaista ei ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen. Leveäkaistatiellä saa siis ohittaa, vaikka vastaan tulisikin auto, jos ohittaja ja ohitettava mahtuvat ajamaan rinnakkain omalla kaistalla.

    Laki koskee ajoneuvoja, joten pyörät ovat muutamaan poikkeusta lukuunottamatta samassa asemassa kuin autotkin. Erona on tietysti tilantarve, joten pyörällä ohituspaikkoja löytyy helpommin.

  6. #5046
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Onkos Ylöjärveä tuntevilla tietoa saako sitä kelviä ajaa mopolla mikä laskee siitä urheilutalon kulmalta alikulkutunneliin? Mielestäni ei? Äsken lenkillä yksi hamsteri päästi suoraan edestäni mäkeä alas skootterilla alikulkuun. Tällä kertaa ei ollut kovin lähellä, mutta pari vuotta sitten vastaava tapaus samalla paikalla ja se oli todella liki. Melkein meinasin lähteä perään. Ihan vaan varoituksena; siinä saa muutenkin olla melko tarkkana kun näkyvyys on kehno urheilutalon suuntaan.
    Kevyen liikenteen väylillä ja pyöräteillä saa ajaa mopoilla vain silloin, kun se on sallittu lisäkilvellä "sallittu mopoille". Tampereella, Ylöjärvellä, Nokialla, Lempäälässä, Kangasalla ja Pirkkalassa olen muutaman kilometrin ajanut polkupyörällä ja vielä ei ole näkynyt yhtään sallittu mopoille -lisäkilpeä. Voisin jopa väittää, että niitä ei ole edellämainituissa kunnissa yhtään.

  7. #5047
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    ratikan luvattu maa
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Kevyen liikenteen väylillä ja pyöräteillä saa ajaa mopoilla vain silloin, kun se on sallittu lisäkilvellä "sallittu mopoille". Tampereella, Ylöjärvellä, Nokialla, Lempäälässä, Kangasalla ja Pirkkalassa olen muutaman kilometrin ajanut polkupyörällä ja vielä ei ole näkynyt yhtään sallittu mopoille -lisäkilpeä. Voisin jopa väittää, että niitä ei ole edellämainituissa kunnissa yhtään.
    Joo, enpä ole minäkään paitsi Valkeakoskella.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

  8. #5048
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Kevyen liikenteen väylillä ja pyöräteillä saa ajaa mopoilla vain silloin, kun se on sallittu lisäkilvellä "sallittu mopoille". Tampereella, Ylöjärvellä, Nokialla, Lempäälässä, Kangasalla ja Pirkkalassa olen muutaman kilometrin ajanut polkupyörällä ja vielä ei ole näkynyt yhtään sallittu mopoille -lisäkilpeä. Voisin jopa väittää, että niitä ei ole edellämainituissa kunnissa yhtään.
    Ainakin tuolla on: https://www.google.fi/maps/@61.50339...LbHQ!2e0?hl=fi
    Tai sanotaanko että on ainakin ollut, sillä en ole tuolla nyt ollut liikkeellä joten en ole varma nykyisestä tilanteesta.

  9. #5049
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Kevyen liikenteen väylillä ja pyöräteillä saa ajaa mopoilla vain silloin, kun se on sallittu lisäkilvellä "sallittu mopoille". Tampereella, Ylöjärvellä, Nokialla, Lempäälässä, Kangasalla ja Pirkkalassa olen muutaman kilometrin ajanut polkupyörällä ja vielä ei ole näkynyt yhtään sallittu mopoille -lisäkilpeä. Voisin jopa väittää, että niitä ei ole edellämainituissa kunnissa yhtään.
    Ainakin Ponsantiellä ja taitaa Sahalahdentielläkin olla noi kyltit.

  10. #5050
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Ainakin tuolla on: https://www.google.fi/maps/@61.50339...LbHQ!2e0?hl=fi
    Tai sanotaanko että on ainakin ollut, sillä en ole tuolla nyt ollut liikkeellä joten en ole varma nykyisestä tilanteesta.
    Olin siis väärässä. Jostain kumman syystä sallittu mopoille -kylttejä on siis Tampereen naapurikunnissa. Ei varmaankaan kuitenkaan kovin monessa paikassa ja useimmat ovat haja-asutusalueella? Kuntakeskusten lähettyvillä ei varmaankaan ole sallittu mopoille -kylttejä?

  11. #5051
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Olin siis väärässä. Jostain kumman syystä sallittu mopoille -kylttejä on siis Tampereen naapurikunnissa. Ei varmaankaan kuitenkaan kovin monessa paikassa ja useimmat ovat haja-asutusalueella? Kuntakeskusten lähettyvillä ei varmaankaan ole sallittu mopoille -kylttejä?
    Tampereella ei kai ole koskaan suosittu mopoilua pyöräteillä, ja se näkyy onnettomuustilastoissa positiivisesti. Kannattaa kuitenkin huomioida, että maanteiden rinnalla kulkevien pyöräteiden mopoilusta päättää ely-keskus eikä kaupungin liikennesuunnittelijat kuten katujen varsilla kulkevista pyöräteistä. Olisiko ero tästä?
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  12. #5052
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Ohituksen kaistavalinnassa käsityksiä varmaan sekoittaa se, että ohitus vastaantulijoiden kaistaa käyttäen on kielletty, jos ohitukseen käytettävä ajokaista ei ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen. Leveäkaistatiellä saa siis ohittaa, vaikka vastaan tulisikin auto, jos ohittaja ja ohitettava mahtuvat ajamaan rinnakkain omalla kaistalla.

    Laki koskee ajoneuvoja, joten pyörät ovat muutamaan poikkeusta lukuunottamatta samassa asemassa kuin autotkin. Erona on tietysti tilantarve, joten pyörällä ohituspaikkoja löytyy helpommin.
    Pyörällä ja mopolla voi lisäksi ohittaa oikealta, tai jopa piennarta käyttäen, kun pientareellahan enimmäkseen niillä pitäisi ajaa jos se käy haitatta päinsä.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  13. #5053
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    mansester
    Viestit
    523
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Olin siis väärässä. Jostain kumman syystä sallittu mopoille -kylttejä on siis Tampereen naapurikunnissa. Ei varmaankaan kuitenkaan kovin monessa paikassa ja useimmat ovat haja-asutusalueella? Kuntakeskusten lähettyvillä ei varmaankaan ole sallittu mopoille -kylttejä?
    Pirkkalassa on jännittävä mopoille sallittu kelvi koulukeskuksen ja Huovin välillä. Tässä näkyy alku koulukeskuksella http://goo.gl/maps/P9kSL ja siitä jatketaan tunneliin. Tunnelin toisella puolen googlekuvassa tuuli on kääntänyt merkin pellolle päin http://goo.gl/maps/kzh2d , mutta "Sallittu mopoille" siinä lukee (tänään tsekattu viimeksi ja oli nyt oikeassa asennossakin).

    Aika hazardi paikka on mielestäni, kun täällä ei ole totuttu mopoihin kelveillä. Kirkko ja terveyskeskus ovat lähellä, joka on tarvittaessa hyvä asia... Siitä kun kouluhenkilö kruisailee mopolla kuuttakymppiä, niin voi tulla yllätyksenä Lentoasemantien suuntaista kelviä pyöräilevälle.
    Mopoja Pirkkalassa on onneksi tarkalleen katsottuna vähän, sillä suurin osa on viritetty kevareiksi...
    ttr muokkasi tätä : 06.08.2014 at 22.08 Syy: pilkunviilaus

  14. #5054
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Ja eikös Pirkkalassa ole enempi mopoautoja kun se varakkaampi väki asuu siellä?

  15. #5055
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    mansester
    Viestit
    523
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Ja eikös Pirkkalassa ole enempi mopoautoja kun se varakkaampi väki asuu siellä?
    Onhan niitä, milläpä muulla täällä pääsisi nuori itsenäisesti liikkumaan harrastuksiinsa. Lähimpään hampurilaisavintolaan voi olla neljäkin kilometriä!!
    Kelveillä niitä harvemmin näkee enää, kun Kurikan kuningaskin siirtyi oikean auton rattiiin.

  16. #5056
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    http://goo.gl/elbc9a

    Pirkkalan Citymarketin lähellä liikenneympyrässä naisautoilijalla oli tärkeää asiaa autossa pelkääjän paikalla istuvalle: kuljettaja katsoi pelkääjän paikalla istuvaa samaan aikaan, kun poistui liikenneympyrästä. Minä tulin risteykseen vasemmalta ja jo hyvissä ajoin huomasin, että nyt on auton nopeus aika kova ja kuljettajan pää on kääntyneenä täysin väärään suuntaan. Hiljensin siis vauhtia ja jouduin pysähtymään. Jos en olisi pysähtynyt, niin olisin ajanut suoraan auton eteen. Ilmeisesti pelkääjän paikalla ollut matkustaja huomasi minut, sillä auton vauhti hiljeni selvästi risteyksen jälkeen. Toivottavasti kuljettaja ymmärsi tehneensä väärin ja jatkossa muistaa keskittyä hieman enemmän autolla ajoon.

    Toinen ihan yhtä yleinen vaaratilanne oli lähellä. Tälläkin kertaa minä osasin ennakoida, että auton kuljettaja ei muista katsoa kevyenliikenteenkulkijoita, kun tulee pihasta kadulle. Kuljettaja siis ajoi auton pyörätienpäälle ja odotti siinä sopivaa väliä päästäkseen kadulle. Auton edessä olisi ollut tilaa mennä pyörällä ohi mutta jostain syystä olin täysin varma, että kuljettaja ei katso oikealle, kun lähtee liikkeelle. Eikä katsonut. Kuljettaja huomasi minut siinä vaiheessa, kun oli saanut autonsa kadun suuntaisesti ja minä seison pyöräni kanssa siinä ihan vieressä. Hieman pelästyi kuski eli toivoa on, että seuraavalla kerralla pää kääntyy myös oikealle. Tai sitten ei.

  17. #5057
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533

  18. #5058
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Ai että laittoi vihaksi äsken. Paikka oli tämä: https://www.google.fi/maps/@61.68114...qP7XnYKcFg!2e0 jossa eräs herra kuulapää (yllättäen pönäkkä keski-ikäinen mieshenkilö) tuli reipasta vauhtia oikealta jatkeen yli jarruttelematta kääntyäkseen oikealle samalla kun kaksi kouluikäistä poikaa lasketteli kelviä alaspäin. Pojat onnekseen ymmärsivät pysähtyä ennen jatketta, sillä ukkoa ei näyttänyt kiinnostavan väistämisvelvollisuutensa millään tavalla. Vauhtiakin oli sen verran reilusti, että kuolonuhreilta ei olisi vältytty jos pojat jatkeelle olisivat ajaneet. Tilanne näytti sen verran vaaralliselta, että yritin seurata äijää kysyäkseni onko kiire vai onko vaan sosiopaatti, mutta en onnistunut tavoittamaan. Pyörällä kun itsekin olin liikkeellä. Helvetin sarvikuonot Autom Miehet.

  19. #5059
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Espoossa valkoista Mersua juustokupu katolla ajavan kuskin olisi syytä opetella väistämissäännöt ja se mitä tuo kolmio tuossa tarkoittaa. ja samalla voisi katsoa sinne oikealla myös eikä pelkästään vasemmalle kun on kääntymässä oikealle https://www.google.fi/maps/@60.20701...SHjp2W0sXg!2e0 Oli turhan lähellä etten jäänyt alle kun herra taksikuski tuli vauhdilla kuvanottosuunnasta ja minä oikealta. Kauppareissulla olin asemapyörällä ja vauhtia ei juuri kävelyvauhtia enempää ollut.

  20. #5060
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Eilen tässä https://www.google.fi/maps/@60.20092...eNdtfIiw9g!2e0 se klassinen autolla ohi ja heti sen jälkeen käännytään eteen ( mulla ja autolla vihreät valot ) ja olin jo risteysalueella eturengas ekan valkoisen viivan päällä.
    Ajoin sitten kuskin kiinni tässä kun pysäköi tuohon parkkipaikalle https://www.google.fi/maps/@60.19948...D9G38enkkg!2e0 ja kysyin syytä moiseen käytökseen. Tyyppi heittäytyi mykäksi eikä sanonut mitään vaikka kysyin eikö ymmärrä Suomea ja kysyin puhuuko ruotsia, englantia, saksaa ja sanoisi edes jotain, pyytäisi anteeksi tai.... mutta ei niin olisin voinut antaa olla.
    Kuskin vieressä ollut nainen sai sen verran suuta auki että sanoi nähneensä minut ja sanoi kuskille että sano nyt jotain, mutta ilmeisesti kissa vei kielen. Kun ei sitten kuski sanaa saanut suustaan niin näytin kuskille kypärän päällä olevaa kameraa ja sanoin että video löytyy täältä ja poliisi voi olla kiinnostunut siitä. Pistääpähän tyypin miettimään miten ajaa seuraavalla kerralla ja saa olla kylmä rinki perseen alla vähän aikaa ja pelätä että poliisi ottaa yhteyttä.

  21. #5061
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    194
    Monasti samanlaisia mietteitä itsellänikin lukuisista pyörätie ratkaisuista. Näköjään ja valitettavasti perseilylle ei näy loppua. Pöyristyttävimpänä seikkana se että vaikka takana on poliittista tahtotilaa ja massiivinen virkakoneisto huolehtimassa lopputuloksesta, asiat ei kuitenkaan suju suunnitellusti muutaman virkamiehen välinpitämättömyyden takia. Ja heille siis maksetaan kaupunkilaisten kukkarosta sen takia että toimisivat kaupunkilaisten hyväksi.. mutta ei vaan kiinnosta ei. Vai onko kyse peräti jonkinlaisesta henkilökohtaisesta sabotaasista tai agendasta pyöräilyä vastaan? Sen verran suunnitelmallista touhu vaikuttaa olevan. Ainahan voidaan selitellä, mutta tarviiko niitä selityksiä loputtomiin kuunnella? Näyttöjä on jo annettu omasta mielestä ihan riittävästi. Tai toisaalta, sehän on VAAN pyöräilijä..

  22. #5062
    mutanaama Guest
    Tikkurilantiellä meinasi eilen pari fillaristia taas törmätä teboilin suunnalta tulevaan rekkaan. Perkele, tolle paikalle on tehtävä jotain ennenkuin alkaa tulemaan ruumiita. Ei edes välttämättä fillaristeista. Seuraavaan puljuun on menossa valistuskirje.

  23. #5063
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Liikennevaloristeys ja valot pois päältä. Kolmion takaa risteävälle tielle kääntyviä on jonossa neljä autoa. Pyörätienjatkeen ja tien väliin mahtuu yksi auto ja muiden pitäisi odottaa siellä pyörätienjatkeen takana. Ensimmäisenä jonossa oleva jatkaa matkaa. Toisena ollut odotti oikeassa paikassa ja siirtyi eteenpäin haittaamatta kevyenliikenteenkulkijoita. Kolmantena ollut miesautoilija vanhalla autonromulla päätti sivuilleen katsomatta ajaa edessä olevan taakse eli keskelle pyörätienjatketta samaan aikaan kuin minä tulin pyörällä kyseiseen risteykseen. Kuljettajan oven ikkuna oli auki ja minä vähemmän sivistyneenä ja välinpitämättömyydestä ja vaaranaiheuttamisesta vittuuntuneena huusin kuljettajalle "Vitun ääliö". Kuljettaja ei tästä pitänyt ja hän tuli vauhdilla ulos autosta ja rupesi tulemaan kohti huutaen väkivaltaan viittaavia kommentteja. Jatkoin matkaa aika vauhdikkaasti. Olin siis juuri ja juuri mahtunut auton takaa ohi. Tämän ääliön takana oli myös auto jonossa. Ja ääliön edessä oleva auto odotti edelleen pääsyä risteävälle tielle...

  24. #5064
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Tikkurilantiellä meinasi eilen pari fillaristia taas törmätä teboilin suunnalta tulevaan rekkaan. Perkele, tolle paikalle on tehtävä jotain ennenkuin alkaa tulemaan ruumiita. Ei edes välttämättä fillaristeista. Seuraavaan puljuun on menossa valistuskirje.
    Tämä on varsin tuttu ongelma vastaavanlaisilla teillä. Esimerkiksi Tattariharjuntie ja Malminkaari ovat tommottisia teitä joilla autoilijat aivan liian herkästi unohtavat kevyen liikenteen. Isojen ja pikkusten autojen erona on vaan se että ne pikkuset voi jollain tavalla joskus ehkä mahdollisesti pelastaa tilanteen, sillä unohtunut pyöräilijä näkyy usein näkökentän reunamilla ja siihen ehtii (tuurilla) reagoida. Isot perkuleet sen sijaan tulevat aina päälle jos unohtavat, sillä ei sitä villaria sit enää näe kun on jo risteyksessä. Saakelin perkuleet eivät käsitä vastuutansa, ja sit vielä suuttuvat kun niille käy sanomassa "Ois kiva jos et yrittäis ajaa päälle".

  25. #5065
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Tämä on varsin tuttu ongelma vastaavanlaisilla teillä. Esimerkiksi Tattariharjuntie ja Malminkaari ovat tommottisia teitä joilla autoilijat aivan liian herkästi unohtavat kevyen liikenteen. Isojen ja pikkusten autojen erona on vaan se että ne pikkuset voi jollain tavalla joskus ehkä mahdollisesti pelastaa tilanteen, sillä unohtunut pyöräilijä näkyy usein näkökentän reunamilla ja siihen ehtii (tuurilla) reagoida. Isot perkuleet sen sijaan tulevat aina päälle jos unohtavat, sillä ei sitä villaria sit enää näe kun on jo risteyksessä. Saakelin perkuleet eivät käsitä vastuutansa, ja sit vielä suuttuvat kun niille käy sanomassa "Ois kiva jos et yrittäis ajaa päälle".
    Tattariharjuntiellä erityisesti tämä https://www.google.com/maps/@60.2442...022DELJSOQ!2e0 on hankala paikka. Saa ajaa todella hiljaa ja varovasti tuolta oikealta tai vasemmalta tulevaa kelviä pitkin.

  26. #5066
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Pitäisi varmaan siirtyä takaisin KLV:lle jotta voisi valittaa siitä. Ei ajoradallakaan helppoa ole… justiinsa joku nulikka yritti kiilata liikenteenjakajaan Hesarilla. Jouduin kopauttamaan autoa kun ei muuten viesti mennyt perille—ei edes siinä hetken aikaa huutamalla.

  27. #5067
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.165
    Kyllähän fiksumman pään ihmisistä suurin osa nykyään jo osaa huomioida kevyeen liikenteen väylällä liikkuvat. Törttöilijöistä aika iso prosentti alkaa olla ihmisiä, joilla on vähän vaikeeta oman elämänsä kanssa useammalla sektorilla. Jos avautuu niin kannattaa varautua kaikkeen.

  28. #5068
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Kyllähän fiksumman pään ihmisistä suurin osa nykyään jo osaa huomioida kevyeen liikenteen väylällä liikkuvat. Törttöilijöistä aika iso prosentti alkaa olla ihmisiä, joilla on vähän vaikeeta oman elämänsä kanssa useammalla sektorilla. Jos avautuu niin kannattaa varautua kaikkeen.
    Silläkin uhalla ettei tämä ole avautumista, olen samaa mieltä. Liekö taustalla pyöräilyn saama lisääntynyt huomio vai kasvaneet pyöräilijämäärät, mutta keskimäärin tuntuisi kevyen liikenteen huomiointi parantuneen. Tämä koskee sekä ajoradalla ajamista että klv-liikennettä. Suurin osa tienkäyttäjistähän pyrkii ajamaan turvallisesti ja sujuvasti, varmasti pääosa tötöilystä on tahatonta. Sen määrää vähentää tietoisuuden lisääminen. Tahallinen sikailu on taasen eri eläin.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  29. #5069
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    45
    Näin kesäisin villiintynyt kasvillisuus on suuri näkyvyysongelma klv-risteyksissä. Tampereella, Kangasalalla, Pirkkalassa ja Nokialla on paljon risteyksiä joissa näkyvyys on rajoittunut aivan turhan takia. Välillä oksat roikkuvat väylällä niin alhaalla, että joutuu kumartelemaan.

    Tuli käytyä kesällä Münchenissä. Siellä on tietysti paljon enemmän väkeä. Pyöräilyssä vaikutti olevan sama meno kuin autobahnoillakin. Kaikki ajoivat suomalaisittain kovaa, 30km/h ihan perusvauhti, tosin ilman kypärää. Se aiheutti myös jonkinlaista kunnioitusta ja huomioimista jalankulkijoiden puolelta. Pyöräiljät ottivat tilansa haltuun aivan eri tavalla kuin täällä.

  30. #5070
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Harvassa on ne kelvit joissa ei tarvitse kumartua jonkin puun oksan takia, samoin myös noita sivulta väylälle tunkevia puskia on niin paljon, että hankala ajella jos joku muukin liikkuu samaan aikaan. Typerintä on, että niitä puskia on ihan tarkoituksellisesti jopa istutettu, ovat tosiaan sitten näköesteenäkin, mutta pitäähän se olla 'nättiä'

    Puun juuretkin ovat asfaltin rutanneet aika monesta paikasta, mutta eihän tuo iso ongelma.

    Autotien laitaa hankala ajaa, kun vaikka ajaisi ajoradalla siinä reunassa, niin puskat tulee tielle ja niitä saa väistellä, asfaltti on pitkittäisrailoilla, kun tien reunat ovat pettäneet ja paikkasivat vain ajouria vähän sieltä täältä, sitten välillä on pyöräilykypärän kokoisia pattejakin siinä ajoradan puolella.

    Onneksi on maasturi ja leveät renkaat, voi rymistellä ja vaikka hyppiä yli kaikenlaisista esteistä. Kun korjasivat sieltä täältä tietä, niin yhteen alamäkeen jättivät sellaisen asfalttimöykyn siihen auton renkaiden uran ja valkoisen viivan väliin, asfalttihan loppuu valkoisen viivan alla, joten siinä saa aina hypätä, kun muutoin tuo 2-3cm suht teäräväkanttinen kasa täräyttää kohtalaisesti.

    Tosin eipä noista mikään oikeasti haittaa, ajaa olosuhteiden mukaisella tavalla ja kalustolla, puskien takiakin voi hidastaa jne. Mikä hätä valmiissa maailmassa
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •