Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
Polkimen oikea kiristysmomentti on ~35nm. Jos se on jäänyt selvästi alle, lienee kai mahdollista että se pikkuhiljaa olisi auennut tärinästä. Mites se vaurioitunut prikka?
Tämä selittää mun taannoisen polkimen löystymisen 2000 km maastorymistelyn jälkeen. Onneksi huomasin asian rutiinirtarkastuksessa ja vahinkoa ei tullut. Kyseessä oli shimanon XT-sarjan maastopoljin. Asennuksen aikainen momentti ei ollut minulla silloin lähellekkään tuota tasoa. Sen verran löystyminen opetti, että nykyisin taidankin vetää suunnilleen tuolle tasolle. Tuo merkkaa kuusiokoloavaimen varrella aikamoista voimaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matidas Katso viesti
Omaan piikkiini otan sen, että poljinta ei tarkastettu ennen llenkille lähtöä, enkä tehnyt kiristystä momenttiavaimella. Tähän mennessä käsituntumalla kiristäminen on aina toiminut. Tästä lähtien käytän kuparipastan sijaan kierrelukitetta. Se lähtee kyllä irti, kun valitsee oikean laadun, mutta ei hevillä irtoa itsekseen.
Uudemmissa autoissa on lukitetta ängetty lähes joka ikiseen ruuviin tai sen tapaiseeen jos ruuvilla voi olla vähänkään vaikutusta turvallisuuteen. Ehkäisee mukavasti kiinnijuuttumista ja estää tahattomat aukeamiset. Ei ollenkaan hassumpi aine. Lukitteessa on sekin hyvä puoli vaikka kiinnitys irtoaisi, niin se pistää senkin jälkeen niin paljon hanttiin, että totaali irtoaminen ei yllätä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matidas Katso viesti
Edelleen on mysteeri, mitkä ovat ne kierteen suulla olevat kartiomaiset "laipat", jotka ovat Campan kammissa? Jos katsotte kuvaa, missä poljin adaptereineen on, voitte nähdä tuon "laipan" irronneena kartiomaiseksi vääntyneen prikan alla.
Ei se laippa voi hypätä prikan alle, eli se kartio ei siis ollutkaan vääntynyt prikka, vaan kammesta irronnut laippa. Laipalla on varmasti haettu lisää kestävyyttä. Jos vetää polkimen, jossa pieni pinta-ala pehmeää alumiinia vastaan 35 nm voimalla, niin siinä alkaa helposti alumiini antamaan periksi. Laipallaon varmasti haettu sitä, että kampi on edelleen ehjä useammankin polkimen vaihdon jälkeen. Laippa on joko irronnut kierteiden pettäessä tai sitten löystyminen on tapahtunut laipan kiinnityksen pettäessä. Kyllä tuolla tapauksella voi pyörätehdasta kiusata, jos on sitä mieltä että momentti on ollut edes lähelle oikea.

Koska kyseessä ei ollutkaan kartiomainen prikka, vaan kammesta irronnut osa, niin syy seuraus suhde ei ole ollenkaan päivänselvä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
Itse sorkin kierteisiin vauvan puklun verran vaseliinia tai kuparitahnaa ( tämä se parempi). Ei spontaaneja irtoamisia, mutta irtoaa tarvittaessa.
Ei kuparitahnaa. Jos haluaa pistää alumiiniin tahnaa, niin sitten alumiinitahnaa tai vaseliinia. Kupari alumiinia jalompana ei ole hyvä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
Minusta olet täysin oikeassa. Jos mietit mihin kohtaan pyörässä kohdistuu suurimmat voimat, vääntömomentit on sulle varmasti tuttuja. Ja sysipaska idealtaan oleva adapteri polkimeen.
En edelleenkään usko, että vika olisi adapterissa tai sen laadussa. Alkaa olla jutut sitä luokkaa, että täytynee käydä haekmassa tuollaiset kauppakassiksi työn alla olevaan fillarin ja kokeilla kestääkö polkaista yli 200kg voimalla Ko fillarilla tullaan käytössä polkemaan aina penkistä ja pettäminen ei ole katastrofi.

On tästä ketjusta ainakin se hyöty, että opin että mihin momenttiin polkimet kuuluu vetää...