ElectrobikeEfatGiantGarmin
Sivu 50 / 85 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40 48 49 50 51 52 60 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.471 - 1.500 / 2521

Aihe: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Nuo muut on ongelma, temposarvet kasvaa päähän ja kympin sisään maksimisykkeistä aina muutama kilsa, kun jotain saavuttaa, tuo yhdistettynä suht tyhjään tankkiin ja 4,5 tunnin rääkkiin, ei tee hyvää läskinpoltolle.

Hiilarit kun on loppu ja tyhmyyksissään vetää sitten liki maksimisykkeille muutamaksi tunniksi, niin ei se taida kovin hyvin auttaa itse asiaa, mutta ohihan pitää päästä ja tietty ylivoimaisesti ohi...
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Sami Inkinen soutaa parhaillaan Tyynellä merellä maailmanennätystä ravinnolla jossa vain alle 10% hiilihydraattia. Ilmeisen kovakuntoinen kaveri kun on pärjännyt Ironman-kisoissakin, kai sitten tietää mitä tekee.
    http://www.fatchancerow.org/expedition

Ei voi kuin ihmetellä miten tuollaisella rasvaruualla pärjää. Itse ei meinannut jaksaa edes kevyttä metsätyötä (keskisyke alle 80) tuossa energiavajepäivänä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaani Katso viesti
    Sami Inkinen soutaa parhaillaan Tyynellä merellä maailmanennätystä ravinnolla jossa vain alle 10% hiilihydraattia. Ilmeisen kovakuntoinen kaveri kun on pärjännyt Ironman-kisoissakin, kai sitten tietää mitä tekee.
    http://www.fatchancerow.org/expedition

Ei voi kuin ihmetellä miten tuollaisella rasvaruualla pärjää. Itse ei meinannut jaksaa edes kevyttä metsätyötä (keskisyke alle 80) tuossa energiavajepäivänä.
    Miksi ei pärjäisi? Energiaa menee päivätasolla sisään abt. saman verran kuin on kulutusta. Mielestäni heidän ruokavalio kuulosti tervelliseltä ja tasapainoiselta, joskin kasviksia voisi olla enemmän. Tietysti tuollaiselle reissulle niitä ei oikein saa järkevässä muodossa mukaan.
    http://faijapolkee.blogspot.fi/

Kolmen edellisen päivän kulutus yhteensä 11500kcal, ravintoa sisään 4200kcal, paino nousi kaksi kiloa kolmessa päivässä...
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

^ Joku ei nyt oikein täsmää
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

IncBuff Guest
    Nestettä..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Nestettä..
    Vähän pakko olla, jos energian kulutuksen ja sisäänmenon mittaus on oikein, tai sitten joku ns. lääketieteellinen syy.

Nämä helteet nyt yleensäkin sotkevat aineenvaihduntaa. Mulla lakkasi eilen Jämin kisassa (oli ihan lämmin) joskus 60km haminoilla menemästä nesteet sisään, ja laatta lensi yms hauskaa, niin en edes viitsi pariin päivään käydä vaa'alla vaan vasta kun tilanne on normalisoitunut.
    -L.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Vähän pakko olla, jos energian kulutuksen ja sisäänmenon mittaus on oikein, tai sitten joku ns. lääketieteellinen syy.

Nämä helteet nyt yleensäkin sotkevat aineenvaihduntaa. Mulla lakkasi eilen Jämin kisassa (oli ihan lämmin) joskus 60km haminoilla menemästä nesteet sisään, ja laatta lensi yms hauskaa, niin en edes viitsi pariin päivään käydä vaa'alla vaan vasta kun tilanne on normalisoitunut.
    Helteet + simona nestettä kurkusta alas, niin eiköhän se läski ole vaan alkanut vettymään tai jotain tosiaan, en minä oikein muutakaan keksi, niin tai sitten sykemittari ampuu tosi rankasti yli noi kaloriarviot, vaikka paljon pahemmin sports-trackerin kalorit ampuu yli, etten tiedä sitten siitäkään.

Ajattelin pitää yhden viikon rankemman kuurin, että saisi painonpudotuksen starttaamaaan, muttei tämä kovin hyvin nyt suju.

Ai niin ja onhan vielä tuo puntarikin yksi muuttuja, en pitäisi sitä luotettavimpana, välillä se kiekko jumittaa, joten pitää pari laudanpätkää pitää siinä päällä ja kalibroida rullasta nolla kohdilleen, sitten onnistuu ehkä punnitseminen tai sitten ei.

Raajoista on pahimmat makkarat lähtenyt jo liikunnalla, mutta tuo yläkroppa sekä vyötärö ne teettää vähän enemmän kuin vain liikkumista.

Keskivartalotreeniä varten askartelin sähköliimalla kasaan tuollaisen etäisesti keskiaikaista miekkaa muistuttavan rautapalan, jolla voi sitten horsmia huitoa, käyhän tuo työstä vaikkei paina kuin 3 kiloa, aika paksua rautaa tuli valkattua, mutta jos se on sitten vaan tehokkaampaa keskivartalojumppaa.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Helteet + simona nestettä kurkusta alas, niin eiköhän se läski ole vaan alkanut vettymään tai jotain tosiaan, en minä oikein muutakaan keksi, niin tai sitten sykemittari ampuu tosi rankasti yli noi kaloriarviot, vaikka paljon pahemmin sports-trackerin kalorit ampuu yli, etten tiedä sitten siitäkään.
    Mittarit sun muut algoritmit arvioivat kulutuksensa aivan varmasti rankasti yli. Ihmiset arvioivat kulutuksensa melko varmasti reilusti yli. (Jotkut tietysti vähemmän, jotkut enemmän yli.)

Syömisensä tai juomisensa arvioiminen on tunnetusti vaikeaa, ellei punnitse tai muuten mittaa aivan kaikkea ja pidä tiukasti kirjaa. (Jotkut ovat tietysti luonnostaan tarkempia, jotkut ovat tarkkoja vain osan aikaa.)

Punnitukseen sain kerran ohjeen unohtaa yksittäisiin mittaustuloksiin tuijottamisen. Pienin vertauskelpoinen yksikkö on kolmen perättäisen päivän lukemien keskiarvo. (Jos haluaa esim piirtää itseään varten painokäyrää, voi laskea joka päivä uuden juoksevan keskiarvon, joka sekin on parempi vaihtoehto.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Mittarit sun muut algoritmit arvioivat kulutuksensa aivan varmasti rankasti yli. Ihmiset arvioivat kulutuksensa melko varmasti reilusti yli. (Jotkut tietysti vähemmän, jotkut enemmän yli.)

Syömisensä tai juomisensa arvioiminen on tunnetusti vaikeaa, ellei punnitse tai muuten mittaa aivan kaikkea ja pidä tiukasti kirjaa. (Jotkut ovat tietysti luonnostaan tarkempia, jotkut ovat tarkkoja vain osan aikaa.)

Punnitukseen sain kerran ohjeen unohtaa yksittäisiin mittaustuloksiin tuijottamisen. Pienin vertauskelpoinen yksikkö on kolmen perättäisen päivän lukemien keskiarvo. (Jos haluaa esim piirtää itseään varten painokäyrää, voi laskea joka päivä uuden juoksevan keskiarvon, joka sekin on parempi vaihtoehto.)
    Lukeehan se yleensä kaupasta tuotavissa paljonko ne painaa ja niistä voi sitten arpoa, jos ei halua punnita, mutta itse olen punninnut kun se puntari on pakastimen päällä ja ei ole iso vaiva pakastimeen tunkiessa tsekata mitä painoja leipäpussit ja liharasiat näyttävät.

Oikeastaan mun paino ei muuttunut mihinkään ties kuinka pitkään aikaan, riippumatta siitä kalorivajeesta tai ylijäämästä, nyt vaan näkyi nousua kun kasvatin vajetta hyvinkin epäterveisiin mittasuhteisiin ton sykemittarin ilmoittaman kulutuksen mukaan tarkasteltuna.

Kropan vaatima minimikulutus on Harris-Benedict, Mifflin-St Jeor, Katch-McArdle kolmen keskiarvona laskettu, joten senkin pitäisi olla suht tarkka, kun lähtötiedot on tarkasti oikein rasvaprosenttia myöten.

Luulen, että kulutukseni olen arvioinut enemmänkin alakanttiin, kumminkin sykettä sinne 75-85% luokkaan käytännön maksimista nostavaa toimintaa on vähintään 5 tuntia joka päivä ollut näinä kolmena päivänä, pakko sen on kuluttaa vähintään tuo arvioitu määrä.

Huomenna täytyy kyllä pitää lepopäivä, arvatenkin sitten taas vaaka heilahtaa alaspäin, että olisi oikein kivan epäloogista
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

mutanaama Guest
    Tuo kolmen päivän arvo ei tosiaankaan kerro yhtään mitään. Viime viikolla painoin kevyimmilläni 82,3 ja painavin taisi olla 85, 2. Tänä aamuna 85,0. Parempi mittari lienee vatsan ympärys, joka muuttuu hyvin hitaasti ja rauhallisesti. Näemmä nestetasapainokaan ei sitä liiemmin heilauttele. Muista myös, että treenatessa lihakset kerää nestettä ja uutta ravintoa kovalla vauhdilla varsinkin, jos rasitus menee kovaksi.

Tuo kulutuksen määrä on melko kova, mutta ilman tarkkoja lukemia on täysin mahdoton sanoa, kuinka paljon sitä energiaa on kulunut. Käytännön maksimin tietää sitten, kun sen on kerran vetänyt. Omalla kohdalle se tulee saavutettua kerran pari vuodessa (tänä vuonna 180, viime vuonna 185)

Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Hei,

varmaan tuo paino vaihtelee tosi paljon päivittäin. Myösitselläkin. Siihen vaikuttaa treenit, helteet, nesteytys, hormonit ym.

Luotettavampaa suuntaa antaisi varmaan kerran kuussa tehty viiden päivän aamupainosarja. Ja sitten siitä laskettaisiin keskiarvo. Silloin pitkän linjan käyrässä trendit kuitenkin tulisivat näkyviin.

Itse en ole tätä metodia malttanut ottaa vielä käyttöön. Se kun ei anna välitöntä tietoa. Mutta uskoisin, että kärsivällisyyden salliessa se antaisi tarkempaa tietoa ennen kaikkea pitkän aikavälin kehityksestä.

tempokisu Guest

Punapää vakio

No ei se paino päivän mittaa vaihtele paljo mitään.
    Minulla se on pysyny vakiona...noin 15 vuotta 50-53kg.
    Yhtenä syksynä kun olin paljon antibioottikuureilla ientulehdusten takia, paino meni alle 50kg. Voimatkin hupeni.
    Ja 2007 kun en päässyt juuri sängystä ylös, oli lähellä 60kg varmaan.
    Tekee mitä hyvänsä tai on tekemättä, kunhan jotain pääsee ajamaan niin pysyy tuossa 50kg hujakoilla. Yleensähän jos ei pääse ajelemaan, niin ei syökään niin paljoa.

Pidemmän aikavälin muutoksena on tullut havaittua pientä laskevaa trendiä, kilon verran on taas kadonnut jonnekin. Ehkä se johtuu tästä jatkuvasta ravittamisesta joka suuntaan ja kuumemmalla ilmalla kun ei tee mieli syödäkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti devon Katso viesti
    ...ravittamisesta...
    "Havupuu setsuurin ravittaa" lauletaan kuuluisassa laulussa. Onko ravittaminen muutakin kuin ravita tjsp..? Ei kyllä yhtään liity aiheeseen, paitsi jos joku täällä syö pettuleipää
    -L.

Ravittaa, niinkuin kaakit pakkaa ravaamaan. Minun ravittaminen on sellaista yleistä joka suuntaan höntyämistä ja häseltämistä eli paljon liikettä ilman varsinaisia tuloksia. Koulukaveri sanoisi sutkuttaa (hänellä oli tietynlainen ruumiinkielikin, joka oikein huusi sutkuttamista).

niin edit: sawolaista ei aina ymmärrä edes toinen sawolainen
    devon muokkasi tätä : 05.08.2014 at 21.03 Syy: Selite

Valaisevaa! Aina oppii uutta
    -L.

Oma paino on näemmä tippunut 5 kg vuodessa, nyt näytti olevan 78 ja risat. Kas viime vuosi menikin löysäillessä vuorotteluvapaalla.
    Seisomatyö ja säännöllinen syöminen. Ruokaa ei edes hirveästi tee mieli töissä syödäkään, kun sitä joutuu kuiternkin maistelmaan koko ajan.
    Saa nähdä mitä vaaka näyttää syyskuussa loman jälkeen, tänään Lidlistä lihistä ja nakkeja ja perunasalaadia. nami.

^Onko liiterissä Atrian kuorettomia nakkeja? Kunnioitettavaa...itse en uskaltaisi huudella tässä ketjussa herkkujen perään :P
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Itse asiassa mukaan lähti Kivikylän Wanhanajan nakki, ehkä paras. On siellä kyllä Suomen lipulla varustettuja kuorettomiakin..
    Saksalainen(?) pottusalaatti oli ihan jees
    Ai tässä ei voi huudella herkuista..
    Oma läskimaha pysyy kurissa suht hyvin kun ei ota kuin harvoin jos ollenkaan colaa, sipsei, limpsaa; puhumattakaan alkoholista.
    Perusruoalla mennään, kun muistaa syyvvä välillä karjalanpaistit ja muikut ja kukot niin hyvin menee.

Meillä on vaimon kanssa kerran viikossa karkkipäivä, ja se oli tänään. Toiminut lapsesta asti! Muuten ei syödä karkkia, sipsiä tai limua paitsi jos ollaan kylässä tms
    -L.

Viime viikolla tepsuteltiin Prahassa kolme päivää ja taas heräsi uteliaisuus, että kuinkahan paljon tuollainen matkustuspäivä oikein kuluttaa energiaa.
    Eli onko teillä kokemuksia askelmittareista yms härveleistä millä tuota pystyisi seuraamaan?

Ps. Aikanaan kyselin Polar Beatin perään hiukan samasta syystä...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Tuolla sanotaan, että pitäisi syödä proteiinin 1,8-2g per painokilo, kun pudottaa painoaan, ettei lihakset hupene kovin pahasti.
    http://www.terveurheilija.fi/kymppiy...jasuorituskyky

Siellä myös sanotaan, että yli 500kcal vajaus alkaa viemään lihasta huomattavasti ja 1500-2000kcal vajeella voi lähes puolet olla lihasta mitä lähtee. Maltti on siis valttia painonpudotuksessa.

Mutta mistä hemmetistä sen reilu 200 grammaa proteiiniä oikein keksii päivän ateriaan? Reilu 4kg herneitä tai 0,84kg sika-nautaa sisältää sen 210g proteiiniä, herneet ovat kilohinnaltaan kalliimpia.

Poronlihassa ja broilerissa olisi jo aika paljon sitä proteiinia, mutta lihojen ongelma on sitten, että energiamäärät paukkuu yli aika raskaasti, joutuu melkein kaiken muun jättämään pois ja pelkkää lihaa vetämään, että pysyisi energiamäärät kurissa, siltikin tuollaisen määrän syöminen olisi aivan liian kallista.

Sitten soijassa, liivatteessa ja maitojauheessa on paljon, mutten mitään niitä voi syödä.

Lisäksi mun pitäisi pysyä ehdottomasti alle 3€/pv ruokakuluissa, mielellään selvästi pienemmissä kuluissa.

Kallista on syödä niin paljon, että laihtuu =:-O

Mikä ihme on tumma proteiini pasta? http://www.fineli.fi/food.php?foodid=31174&lang=fi
    Tollahan saisi proteiinejä lisättyä, mutta energiaakin on aika hurjasti, jos tahtoo hiilarien osuutta lisätä, niin tuollainenhan voisi olla hyväkin painonpudotuksen aikaiseen proteiinitarpeeseen.

Keitettäessä tosin sen verran vettä imeytyy tuohonkin, että siitä tulee vain 7.1g proteiiniä / 100g kohti, mutta onhan sekin melkein tuplasti tavalliseen tummaan makaroniin verraten, silti vähän heikosti kun vertailee kalorien suhteen kuinka paljon monessa muussa on.

Aikoinaan opiskelijoiden suosikki oli tonnari, sitä sai niin halvalla, nykyään se on suht arvokasta ja onhan se aika suolaistakin, mutta siinäkin on hyvin proteiiniä, kuten muissakin kaloissa.

Lähimpään rantaan ja onki järveen?
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Viime viikolla tepsuteltiin Prahassa kolme päivää ja taas heräsi uteliaisuus, että kuinkahan paljon tuollainen matkustuspäivä oikein kuluttaa energiaa.
    Eli onko teillä kokemuksia askelmittareista yms härveleistä millä tuota pystyisi seuraamaan?

Ps. Aikanaan kyselin Polar Beatin perään hiukan samasta syystä...
    Ainakin android-pohjaisiin älypuhelimeen saa liudan askelmittareita, joka jokusen testin perusteella toimii säädön jälkeen kohtuu hyvin. Tosin jos tykkää rummutella jaloillaan istuessaan tai tekee piikkaushommia työkseen, saattaa askelmäärät olla melko optimistisia.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Tuolla sanotaan, että pitäisi syödä proteiinin 1,8-2g per painokilo, kun pudottaa painoaan, ettei lihakset hupene kovin pahasti.
    Liioittelua, sanoisinpa. Jos nyt saa edes sen 1 g / kg, niin se on jo ihan hyvä. Lihaskatoa voi ehkäistä treenamaalla niitä ja ajoittamalla syömiset sopivasti eli treenin jälkeen proteiinia. En minä syö tällä hetkellä varmasti 2 x kiloja proteenia, mutta silti lihakset vain kasvavat, vaikka olen reiluilla miinuskaloreilla ajatuksena timmiytyä viimeisen päälle. Tiedän sen, koska vaaka sanoo, että paino ei putoa, ja peili sanoo, että lihasten erottuvuus paranee päivä päivältä.

Kananmunat ovat suhtkoht edullisia ja niistä saa proteiinia hyvin ja ovat kevyitä etenkin, jos ei syö ihan jokaista keltuaista (varmaan ihan fiksua kolesterolin kannaltakin). Tuo on aika suuri ongelma, että et pysty käyttämään maitotuotteita, koska rahka on yksi halpa ja kevyt proteiininlähde. Vai pystytkö syömään jotain maitotuotteita?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Liioittelua, sanoisinpa. Jos nyt saa edes sen 1 g / kg, niin se on jo ihan hyvä. Lihaskatoa voi ehkäistä treenamaalla niitä ja ajoittamalla syömiset sopivasti eli treenin jälkeen proteiinia. En minä syö tällä hetkellä varmasti 2 x kiloja proteenia, mutta silti lihakset vain kasvavat, vaikka olen reiluilla miinuskaloreilla ajatuksena timmiytyä viimeisen päälle. Tiedän sen, koska vaaka sanoo, että paino ei putoa, ja peili sanoo, että lihasten erottuvuus paranee päivä päivältä.

Kananmunat ovat suhtkoht edullisia ja niistä saa proteiinia hyvin ja ovat kevyitä etenkin, jos ei syö ihan jokaista keltuaista (varmaan ihan fiksua kolesterolin kannaltakin). Tuo on aika suuri ongelma, että et pysty käyttämään maitotuotteita, koska rahka on yksi halpa ja kevyt proteiininlähde. Vai pystytkö syömään jotain maitotuotteita?
    Juustoa menisi, mutta siinä on ongelmansa, liikaa kaloreita, suolaa ja hintaa.

Kananmunia ei myöskään voi, jos voisin, niin mulla tepsuttelisi pihalla kanoja parhaillaankin.

Mulla on nyt jotain viikko taatusti miinuskalorista aikaa takana. Kirveenvarressa olen hikoillut ja läähättänyt useampana päivänä sen 6 tuntia, yli tunti pyöräilyä päivässä, onpa yli neljän tunnin lenkkikin joukossa, hiilaripainotteisesta ravinnosta siirryin sellaiseen enemmän proteiiniä sisältävään, 400g sikanautaa ja tummaa makaronia 200g, tosin olen myös pihalta napsinut hernettä naamariin sitä mukaa kun sitä on valmistunut, niitä en edes vaivautunut punnitsemaan, ei niillä mitenkään pysty saamaan kaloritasapainoa ylijäämäiseksi.

Sykemittarin mukaan 5000-6000kcal päiväkulutuksia, mitä sitten onkaan todelliset, tiedä siitä, mutta aivan varmasti energiaa kuluu enemmän kuin sitä tulee sisään.

Aika on tietty lyhyt, mutta puntari ei juurikaan ole muuttanut kertomaansa.

Pikkaisen enemmän kuin sen 1g/kilo verran tuosta saan proteiiniä ja se on halvin mitä olen kyennyt kyhäämään minkä pystyn syömään ja ehkä lyhytaikaisesti jopa kustantamaan.

Herneitä vedän kaliumin takia lähinnä ja koska ne ovat ilmaisia, sain siemenpussin ilmaiseksi kun oli päiväykset menneet vanhaksi, hyvin toimivat siltikin

Ehkä kuvitelmaa, että olisi jotenkin kevyempää heiluminen, tai sitten oikeasti, mahdotonta sanoa. Pitää yrittää nyt kuukausi jotenkin saada tällä reseptillä onnistumaan, sinällään jos paino ei tipu, niin ei se mitään, kunhan rasvaprosentti vähän laskisi, että kroppa ei rajoittaisi toimintaa, pyöräilynopeus tietty voi kärsiä hieman siitä suurimmasta mahdollisesta, mutta mun pitäisi noita tukkeja sekä kiviäkin viskoa, myös 1,5 käden miekkaa pitäisi jaksaa heiluttaa enemmän kuin nykyiset kymmenen minuuttia, kun nuo horsmat leviää niin turkaisen nopeasti.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Puntarissa ei näy kyllä mitään, mutta laitoin tuossa ensimmäistä kertaa kuukauteen reisitaskuhousut jalkaan ja niiden kanssa tulee käytettyä vyötä, piti tehdä kaksi uutta reikää vyöhön, että sen verran tässä on vaikutusta tullut.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Vyöreikämittari onkin se paras mittari ja motivoija
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

mutanaama Guest
    Links

Hyvä että on jossain ylhäällä mitä on joskus painanut. Nyt tänä kesänä alkaa pikkuhiljaa vöihinkin joutua laittamaan lisää reikiä, ja vatsa navan kohdalta mitattuna on jo alle metrin (97cm) Siitä kun saisi sen 10cm veke, niin hyvä olis.

Tuosta ekasta viestistä liikunnan määrä on lisääntynyt noin 1-15h viikossa, ruokaa syön mitä huvittaa, karkkia mässäilen ja kaljaa tulee juotua liikaakin. Aika hyvä dieetti, pitäis varmaan tehdä kirja.

Tuossa painoja tiivistettynä:

Paino 27.12.2008 91,6
    Paino 2.1.2009 89,4
    Paino 4.1.2009 88,3
    Paino 10.1 2009 87.6
    Paino 21.1.2009 86.9
    Paino 30.1.2009 85.6
    Paino 31.1.2009 85.4
    Paino 23.7.2009 85.0
    Paino 30.10.2010 82.6
    Paino 2.2.2013 85,8
    Paino 30.7.2014 84,6