BikeshopLostInLaplandElectrobikeGiant
Sivu 1 / 4 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 91

Aihe: Campan kampi hajosi --> onnettomuus, mitä nyt?

Huutomerkki! Campan kampi hajosi --> onnettomuus, mitä nyt?

Lähdinpä ajelemaan innoissani kohti Nuuksiossa sijaitsevaa luontokeskus Haltiaa. Maastohan on melko mäkistä. Vedin muuten aika rauhallisesti, mutta kaksi mäki-intervallia lähes täydellä teholla. Jälkimmäinen jäi lyhyeksi, sillä parin sekunnin vedon jälkeen kaaduin melko jyrkkään ylämäkeen, vauhtia jälkikäteen Sports Trackerista katsoen noin 27km/h.

Aika nopeasti kaikki tapahtui niin kuin yleensäkin näissä . En kuitenkaan kaatumisen jälkeen koskenut pyörään ollenkaan vaan otin runsaasti kuvia siitä puhelimella.

Mitään pahaa loukkaantumista ei onneksi sattunut, siihen olisi kyllä ollut edellytykset. Kuitenkin oikea polvi on aivan verillä, lisäksi ruhjeita tuli toiseen jalkaan, kyynärpäähän ja kyynärtaitteeseen(!).

Ongelma on nyt se, että kuka maksaa kaikki korjaukset ja osat? Oikea kampi, kuten kuvasta näkyy, on ainakin selvästi hajonnut, mitä sen ei todellakaan pitäisi tehdä kaltaiseni 25-speksillä ajelevan tyypin alla, lisäksi stemmissa on isoja naarmuja, paita meni selästä hieman rikki (no se oli Lidlistä ) ja puhelimen suojakotelo hiertyi pinnastaan rumaksi.

Mielestäni kyseessä on selvästi valmistusvirhe kammessa, joten kannattaisiko ottaa yhteyttä Campan maahantuojaan vai keneen? Pitääkö koko oikea kampisetti rattaineen vaihtaa, vai riittääkö uusi kampi? Joka tapauksessa hinta lienee satoja euroja.

Ai niin, pelottaa ajatuskin, että rungossa olisi vikaa. Mitään ei kyllä näy.

Tälläistä tänään

Näyttäisi noiden kuvien perusteella siltä, että polkimia ei ole kiristetty oikeaan momenttiin, jolloin ne ovat päässeet kiertymään auki ja lopulta kierteet ovat pettäneet. Polkimien asentajan piikkiin menee.

Toisaalta ainanhan se pyörä pitäisi tarkastaa, ennen kun lähtee ajamaan. Eli omaan piikkiin menee osittain.

Sitä itsekin mietin. Polkimet ovat kuitenkin pari päivää sitten asennetut, ja ne oli varmasti kiristetty tiukkaan.

Polkimen kierre ei kuvasta päätellen ole ollut loppuun asti kierretty, ei ihme jos kaatuessa irtoaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Polkimen kierre ei kuvasta päätellen ole ollut loppuun asti kierretty, ei ihme jos kaatuessa irtoaa.
    Itse ymmärsin, että kaaduttiin juurikin sen takia kun poljin irtosi.

Yhtä kaikki kampi tuossa ei liene rikki tai hajonnut. Tai ainakaan kuvan perusteella ei näyttäisi siltä, että kammen kierteet olisivat korkanneet, ja tulleet polkimen kierteiden mukana pihalle? Jos näin on käynyt, syynä siinäkin tapauksessa olisi luultavasti asennusvirhe: liian kova momentti, polkimen teräsakseli kovempaa materiaalia kuin kammen alumiinikierre.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Polkimen irtoamisen seurauksena tosiaan kaadun. Tutkin vielä tarkemmin tuota kampea ja poljinta.

Pistä kuva siitä ehjästä kammesta niin että nähdään miten pitkälle polkimen kierreosa tulee läpi kammesta.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapina Katso viesti
    Itse ymmärsin, että kaaduttiin juurikin sen takia kun poljin irtosi.
    No niin tai näin, kierre ei ole kuvien perusteella ollut pohjaan asti kierretty.
    Ilmeisesti kierretty "väärille jengoille" ja luultu sen olevan kireällä.

Aika erikoinen tapaus. Eikös tuo kierre ole kuitenkin sellainen että polkiessa polkimen ei pitäisi aueta vaan pikemminkin pysyä paremmin kiinni kammessa. Eri tilanne toki sitten jos on väärille kierteille kiristetty, temppu sinällään sekin.

Tuossa polkimen kierteessä näkyy vinossa oleva prikka. Onko se juumittanut vinoon, jolloin polkimen kierre on kiertynyt vain osittain kammen sisään. Kuvasta voi päätellä, että poljin ei ole ollut perille kierretty. Prikka vinossa saatta jumittaa niin, että kierre ei kierry loppuun, mutta momentti tuntuu silti oikealta, vaikka kiristys tapahtuukin itse asiassa prikkaa vastaan.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Yhtä kaikki kampi tuossa ei liene rikki tai hajonnut. Tai ainakaan kuvan perusteella ei näyttäisi siltä, että kammen kierteet olisivat korkanneet, ja tulleet polkimen kierteiden mukana pihalle? Jos näin on käynyt, syynä siinäkin tapauksessa olisi luultavasti asennusvirhe: liian kova momentti, polkimen teräsakseli kovempaa materiaalia kuin kammen alumiinikierre.
    Näyttäisi tuosta kierre olevan alkupäästä sökönä.

Väärin kiristetyt polkimet vaikuttaisi olevan kuitenkin syy eikä kammen hajoaminen.

Eiköhän noi jäljet jengoihin ole tulleet irrotessa? Jos on kerran poljettu niin pitkään, että poljin irtoaa, niin eiköhän se jätä jäljet kierteiden alkuosaan.

Tässä kuva ehjästä kammesta.

Kyseessä on tosiaan vasta vähän käytössä olleet pikakiinnitteiset polkimet. "Istukka" kuitenkin kierretään ihan normaalisti kampeen. Poljin ei ollut irronnut istukasta missään vaiheessa.

Itse en polkimia kiinnittänyt, vaan isäni laittoi ne. Hän on tehnyt metallitöitä kymmeniä vuosia ja opettaakin konetekniikkaa, en millään jaksa uskoa että hän kiristäisi polkimia väärille kierteille.

Prikka on tosiaan muuttunut kartiomaiseksi, sekin vähän erikoista.

Onkohan tuossa käytössä nämä; http://www.clasohlson.com/fi/QRD-Wellgo--pidike/31-5113
    I väntan på ännu dåligare tidet

Jaaha, siis oli. Minä noita joskus Clasulla kattelin että kukahan tommoisia kaipaa, nyt se selvisi Adapteri vie itse polkimen kauemmaksi kammesta jolloin kierteisiin kohdistuu tavan pedaaliin verrattuna enemmän vääntöä jolloin kammen kierteet on pettäneet. Minusta selvä tapaus, ei kuulu takuun piikkiin. Omasta pörsästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Jaaha, siis oli. Minä noita joskus Clasulla kattelin että kukahan tommoisia kaipaa, nyt se selvisi Adapteri vie itse polkimen kauemmaksi kammesta jolloin kierteisiin kohdistuu tavan pedaaliin verrattuna enemmän vääntöä jolloin kammen kierteet on pettäneet. Minusta selvä tapaus, ei kuulu takuun piikkiin. Omasta pörsästä.
    Jos tämä paljastuu lopulliseksi syyksi tapaturmaan, niin saattaa olla, että oli viimeinen halpispoljin mun pyörässä

No katsellaan vielä. Täytynee yrittää noita kuluja ja rikkoutuneita osia saada tapaturmavakuutuksen piikkiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Tämän kuvan perusteella voisi ymmärtää, että polkimen akselin pääty menee yhtä syvälle kuin adapterikin, jolloin polkimen pitäisi olla yhtä kaukana kammesta kuin ilman adapteriakin.

E: Tosin eihän noita polkimia edes saa kiinni ilman adapteria: http://www.clasohlson.com/fi/Poljin-...go/Pr315096000
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Itsekö polkimet asensit? Kierre ei ole ollut ilmeisestikää loppuun kiristetty, siltä kuvissa näyttää. Niinkuin edellä joku sanoi, ehkä väärällä kierteellä ollut. Tai paskaa jengalla. Asentaja lie syyllinen, jos et itse ollut asialla, vie sille joka homman suoritti. Hän on vastuussa. Ei noissa osissa oikein mitään valmistusvikaa voi olla, joka olisi tällaisen vaurion aiheuttanut.
    onks pakko, jos ei haluu

Joo, siitä on aikaa kun noita ihmettelin.
    Edit. Semmoinen mielikuva mulla on että isompi q-factor kuin normipolkimilla.

Paljon on myös mahdollista, että noissa clasun poikimissa ei ole kierrettä riittävän pitkästi. Olen pari kertaa aiemmin törmännyt tyhmyyttäni samaan virheeseen kun poljin kyllä kiertyy ok kampeen, mutta polkimen kierreosa on liian lyhyt ja silloin ei polkimelle tule riittävästi pitopintaa kampeen ja ennenpitkää käy juuri noin kun on käynyt. Polkimen kierteet tulee tulla aivan polkimen toiselle puolelle asti eikä jäädä vajaaksi. Sen takia ehjästä kammesta 'sisäpuolelta' oleva kuva kertoisi paljon.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Oli miten oli, nyt vahingosta viisastuneena muistan huomioida poljinasiat entistäkin paremmin. Ei tämä ole ensimmäinen kerta, joskus 10-vuotiaana katkesi poljinakseli useamman kerran, samoin sain kerran alumiinikammen ihan rehellisesti katkeamaan . Valmistusvirhehän siinä oli toki.

Turvautunen tulevaisuudessa Shimanon tai muiden laatumerkkien polkimiin.

Entäpä onko se ostettava koko kampisetti uusi? Eikö pelkkää kampea pysty vaihtamaan? http://www.bike-discount.de/en/buy/a...C5mm-11s-85317

Yleensä vain non-drive-puolen kampia voi olla irtotavarana nettikaupoissa jos on, näin ainakin sramilla ja muistaakseni cannondalen kampea olen joskus nähnyt irtonaisena. Eli jos drive-puolen kammesta on nyt korkannut poljinkierre (mitä epäilen, samoin kuin muut edellä, ja joskus korkanneenkin kierteen voi saada elvytettyä), niin vaikuttaisi se kokonaan uuden kampisetin hommaamiselta.

Erikoinen tapaus, itse ensimmäiseksi kokeilisin asentaa toiset polkimet kiinni, niin saa vähän osviittaa mistä on kysymys.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Yksi vaihtoehto on myös polkimen laakerin leikkaaminen kiinni ja sen vuoksi polkimen kiertyminen itsestään ulos, näkyvät vauriot johtuisivat sitten ihan vaan polkimen irtoamisvaiheessa käytössä olleesta polkemisvoimasta.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

Kyllä tuon Helicoililla tai vastaavalla kierteenkorjaussysteemillä saa korjattua. Kierteestä tulee luultavasti jopa vahvempi kuin alkuperäinen.
    Ne kierreosat on halpoja, jotain 5-10€ mutta se kierretappi maksaakin jo aika paljon eli kannattaa kysellä pyörähuolloista korjausta.

Eli tällainen systeemi http://thegoldenwrench.blogspot.fi/2...al-thread.html

Kyllä iteltä vaatis paljon kanttia lähteä tuollaisella adapteri virityksellä ajamaan kun katsoi vielä noita hintoja! Ja ei, en brassaile omilla polkimillani vaan luotan niihin enemmän kuin noihin....
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

No hoh, sehän on porsinut. Mulla joskus porsi kiinan DX poljin, huonot kierteet ja itse olin onnistunut sitten tuhoamaan kammesta kierteet (ei iso vahinko, se oli suntouri), en onnekseni silloin vielä käyttänyt voimaa polkieassani, kun sitä ei ollut ja poljin vaan tipahti maahan, ajelin sitten kotiin pyöritellen toisella polkimella ja avustaen toisenpuolen kammesta ilman poljinta, varsin mielenkiintoinen ylämäkien kohdalla.

Mulla tosiaan antautui kammesta kierteet kokonaan, tulivat polkimen mukana pihalle, eikä siinä voinut muuta kuin hommata uudet kammet.

Pyörän osien kierteet tuppaa olemaan vähän heppoisia, nimenomaan kammen osalta ja usein halvemmissa polkimissa varsinkin saa olla tosi tarkkana ettei mene pieleen, välttämättä konepuolen "vartti kiellonpäälle" ei tee siinä kohtaa hyvää.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    Yksi vaihtoehto on myös polkimen laakerin leikkaaminen kiinni ja sen vuoksi polkimen kiertyminen itsestään ulos...
    Viitaten siihen mitä Juha Lehtinen edellä totesi, näin ei pitäisi käydä edes poljinlaakerin leipoessa totaalisesti kiinni, koska kierteet ovat molemmilla puolilla niin päin, että poljin ei löysty vaan kiristyy polkemalla (jos polkemissuunta on eteenpäin)
    -L.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Viitaten siihen mitä Juha Lehtinen edellä totesi, näin ei pitäisi käydä edes poljinlaakerin leipoessa totaalisesti kiinni, koska kierteet ovat molemmilla puolilla niin päin, että poljin ei löysty vaan kiristyy polkemalla (jos polkemissuunta on eteenpäin)
    Mieti hetki uudelleen. Oikeassa kammessa on oikea kierre, eli aukeaa kuin kossupullon korkki. Poljin pyörii polkiessa akselin ympäri samaan suuntaan kuin se kossupullon korkki avataan. Laakerin leikatessa kiinni akseli pyörii... kyllä, kampeen suhteutettuna samaan suuntaan kun kossupullon korkkia avataan.

Saa käyttää limupulloa kossupullon tilalla jos haluaa.

Tai sitten olen väsynyt...

En mä oo varma Tekniikan tohtorit voisivat nyt hieman aktivoitua että saadaan oikeaa tietoa. Ehkä pragmaattisesti ajateltuna olennaista olisi lisäksi se, ettei poljin yleensä leikkaa kokonaan kiinni *HÄPP vaan kyllä se edelleen pyörii mutta erittäin nihkeästi. Ja alkaa samantien polkimen sisukalut hajota, näin kävi ainakin änkyräveljesten munanhakkaajissa, kun neulalaakerin neulat irtosi, suli mömmöksi ja söi itsensä akseliin. Olisi varmaan ihan hyvä tässä tapauksessa suorittaa ruumiinavaus sille irronneelle pedaalille (jos sen saa auki), että onko siellä kiinnileikkaamisen merkkejä.

Mutta siis, mitä tapahtuu jos polkimen pyörintä akselinsa ympäri alkaa olla nihkeää (tai loppuu aivan tyystin), muuttuuko se kammen ja polkimen yhdistävän kierteen suunta jommalla kummalla puolella kiristävästä avaavaksi..? Arkijärjellä ajattelisi että ei.
    -L.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •