GarminEfatElectrobikeGiant
Sivu 47 / 85 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 45 46 47 48 49 57 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.381 - 1.410 / 2521

Aihe: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Sitten vedetään salaattia johon sotketaan öljyä niin että rasva loiskuu, kun muutoin ei saada energiaa yhtään ja muita epämääräisiä sooseja purkista joiden syöpävaarallisuus on jopa moninkertainen, kuten esimerkiksi nyt jugurtin ja raejuuston, mutta sehän ei ole paha kun se on tätä korkeamman moraalin syömistä, jota kaikkien pitää ehdoitta harjoittaa, vähän kuten aikoinaan kaikkien piti kulkea kirkossa.
    Miksi kasvisruokavaliota pidetään vain salaatin syömisenä? Itse tykkään tehdä kasvislasagnea - munakoisoa, kesäkurpitsaa, tomaatteja, mitä vain kauden mukaan - runsaasti juustoa ja ai miten on hyvää. Toinen herkku on perunapizza vuohenjuustolla ja fenkolilla. Ja peruslounas on usein kaurapuuro paikallisen myllyn hiutaleista. Kasvisten kanssa voi varioida paljon enemmän ja saa monipuolisemman hyödyn. Etenkin parsakaali on aivan yliveto.

Itse en seuraa mitään virallisia suosituksia, vaan syön sitä mikä on hyvää ja josta tulee hyvä olo. Enkä pidä nykyistä lihansyönnin kritisoimista pelkkänä maatalouspolitiikkana - aiemmin liha oli juhlaruokaa, jota syötiin harvoin, ei päivittäin. Juurikin lihavalmisteiden halpuus on vääristänyt ihmisen suhdetta ruokaan, moni pärjäisi sillä että lihaa syödään vain vaikka kahdesti viikossa.

Värinäkökin itseasiassa kehittyi juurikin siitä, että esi-isämme olivat kasvissyöjiä, joten ei tässä märehtijäksi tarvitse muuttua. Värinäkö mahdollisti sen, että apinat osasivat ja osaavat yhä syödä puiden lehdistä ne punaisimmat eli tuoreimmat versot kun hedelmistä oli ilmaston muuttumisen vuoksi pulaa.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Kasviksista saakin ihan hävyttömän hyviä pihvejä, keittoja, soseita yms. Itse en syö juuri lainkaan nelijalkaisten lihaa, koska en pidä sen mausta, siivekkäitä ja kalaa syön vähän.

sledgehammer Guest
    Mua kyllä vähän hymyilyttää tää punaisesta lihasta tule syöpä läppä. Syövän synty on aika monisäikeinen prosessi ja käsittääkseni hyvin harvoin syöpä syntyy yhden asian summana. Se on vähän niin kuin hedelmäpelin rullat, että täytyy osua monta juttu kohdalle, ennen kuin kilisee. Tutkimuksia on tehty niin kuin on tehty monesta muustakin asiasta. Nyt on punaunen liha pahasta, 10v päästä varmaan on valkoinen liha pahasta. Nyt benecoleilla panannetaan sydän ja verisuonitauteja ja varmaan seuraavaksi joku toteaa nuo kemialliset levitteet haitallisiksi. Sitten toi punainen liha yhdistetään jo monesti makkaraan ja leikkeleisiin. Punaista lihaa -> syöpä tulee. On pikkusen eri asia vedellä vaikka possun sisäfilettä tai jotain jauhomakkaraa. Duunissa yks vanhempi eukko jaksaa aina mainostaa, että syön vain kanaa ja kalaa kun oon niin hemmetin tiedostava ja vältän näin syövän sekä pysyn terveenä. Ainoo vaan, että marlboroa palaa puoli toppaa päivässä... Melkoisella suodattimella kannattaa näihin ruokatrendeihin kyllä suhtautua. Ei muuta kuin joku ruokatutkimus vaikka juuri lihan vaarallisuudesta naistenlehteen ja seraavalle sivulle Tofu tuotesarjan mainos. Taas on tofu-laari tyhjänä kaupassa ja edelleen kansa ihmettelee, että hitto, enkö mä laihtunutkaan, vaikka muutin juuri ruokavalioni terveelliseksi.

Edit:
    Vaimon laittaman Chili-porkkanakeitto on kyllä taivaallista herkkua. Sinne kun paistelee vielä kasan kanafilesiivuja kyytiin nin aina vaan paranee. Mulla kasvisruoissa tökkii niiden rasvaisuus ainakin toisten laittamana. Joka soppaan kaadetaan joku kasvisrasvasötkö tai jotain muuta vastaavaa, kaikki vihannekset hukutetaan juustoliejuun jne. Työpaikkaruokaloissa kasvisruoat ovat takuulla se epäterveellisin vaihtoehto. Aina jotain vuokaa jossa hemmetisti juustoa ja öljyä. Sosekeitot on tosi petollisia, saattaa sisältää ämpärikaupalla ihan kermaa. Onko se niin, että siinä ravinnossa ei vaan oikeasti ole tarpeeksi potkua pitämään mies tiellä ja siksi sitä energiaa sitten tuupataan sinne rasvojen muodossa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sledgehammer Katso viesti
    Nyt on punaunen liha pahasta, 10v päästä varmaan on valkoinen liha pahasta.
    Lievästi vihertävä liha on pahasta
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

sledgehammer Guest
    Juu, se vasta kamalaa onkin

No, ettehän tietenkään usko, sehän koko järjestelmän hienous on, mutta suosittelen ottamaan riippumattomista lähteistä selvää asioista eikä välttämättä kannata ihan niellä sitä mitä opetuslaitos ja THL suoltaa ulos.
    Kannattaa muistaa, ettei THL tai mikään muu tieteeseen perustuva taho koskaan milloinkaan ikinä esitä sitä absoluuttista totuutta. Voimassa olevat suositukset perustuvat aina siihen näyttöön, joka on siihen päivään mennessä tieteellisillä menetelmillä kerätty ja varmennettu. Tulee uusia tutkimuksia, ja mikäli riippumattomissa kokeissa tulokset pystytään toistamaan riittävän monta kertaa, muutetaan suosituksia.

Ei koko THL:ää kannata loata sen takia, että laitos ei suosituksiaan kritiikittömästi muuta jokaisen nettidieetin mukana. Ei myöskään auta olla vihainen, kun joku päivä suositukset sitten muuttuvatkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti adelaine Katso viesti
    Kannattaa muistaa, ettei THL tai mikään muu tieteeseen perustuva taho koskaan milloinkaan ikinä esitä sitä absoluuttista totuutta. Voimassa olevat suositukset perustuvat aina siihen näyttöön, joka on siihen päivään mennessä tieteellisillä menetelmillä kerätty ja varmennettu. Tulee uusia tutkimuksia, ja mikäli riippumattomissa kokeissa tulokset pystytään toistamaan riittävän monta kertaa, muutetaan suosituksia.

Ei koko THL:ää kannata loata sen takia, että laitos ei suosituksiaan kritiikittömästi muuta jokaisen nettidieetin mukana. Ei myöskään auta olla vihainen, kun joku päivä suositukset sitten muuttuvatkin.
    Toki tiede kehittyy, mutta kun ko. lafka käyttää tiedettä keppihevosena omille tarkoitusperäisille agendoilleen, jotka eivät liity mitenkään siihen tieteelliseen puoleen.

ilmora, nuo kuvailemasi sapuskat sai jo mielikuvana mulle pahoinvointia, vaikka ne varmasti sulle taas toimii kympillä, kaikki tuollaiset sekoitukset tekee mulle aina yökötyksen ilman järjellistä loogista syytä, jota ei mitenkään ole saatu pois, joten mulle se salaatti ilman mitään kastikkeita tai öljyjä on ainoa mitä pystyy syömään, mielellään kuitenkin kaali/salaatti, herne ja tomaatti omissa lokeroissaan, eikä nyt ainakaan pidä mennä niiden koskettamaan toisiaan...

Itsekkään en seuraa mitään dieettiä, se mikä toimii vaan sattuu olemaan lähellä karppausta, muttei silti ihan sitäkään ja sitä olen vetänyt ennen kuin kellään oli tässä maassa kotonaan nettiä, joten tuskin silloin edes vielä tiedettiin mistään karppauksestakaan.

Mun näkemys on se, että kaikkea syömällä kuolee, paree syödä sitä mikä itselle toimii. Se tosin olisi kiva jos viralliset tahot aivan kaikissa sapuskan ulkopuolisissakin asioissa antaisivat vain datan ja jokainen saisi tehdä ihan omat johtopäätökset, mutta ei, kun pitää yrittää ohjailla porukkaa, juurikin esimerkiksi tuolla lihan syöpäpelottelulla, jolle ei ole tieteellisiä perusteluita, kun ovat menneet sotkemaan ne jalosteet ja aidon asian, toki niinhän niissä tutkimuksissakin on onnistuttu ne sekoittamaan, joihin nuo perustavat näkemyksensä, kun se tukee heidän tarkoitusperiään, mutta jos olisi siellä riittävää halua niin voisivat äkkiä tutkimusta lukien saada selville, ettei se oikea liha olekkaan se ongelma vaikka tutkimuksessa niin väitettiin, kun toinen tutkimus joka erottelee lihan ja jalosteet näyttää kuinka se jalosteiden osuus näyttäytyy syöpäpiikkinä, mutta ehkä tälläistä ristiin vertailua ei tehdä, suoritetaan pykäliä ilman kokonaiskuvaa?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti adelaine Katso viesti

Thl:n lähdetietona taitaa toimia vielä nykyisinkin Pohjois Karjala projektin "pätevät" päätelmät. Suomen diabeetikkoyhteisö on jo ajat sitten kuollut nauruun näitten suositusten kanssa.

No onpas täällä nyt taas paskaa tietoa liikkeellä.

Pari perusjuttua ihan alkuun.
    1) lihan syövän aiheuttaminen ei ole edes mikään kyseenalainen juttu vaan ihan laajoilla meta-analyyseillä ja yksittäistutkimuksilla todettu asia. Kun verrataan eri ruokatuotteita syöpää ehkäiseviksi nousevat samantien kasvikset, ja mitä ravinteikkaampaa sen parempaa yleensä (parsakaali on aika ykkönen tässä). Liha toisaalta on pääasiallisesti syöpää aiheuttavassa kategoriassa. Pekoni on kaikista lihatuotteista pahin ja eräässäkin graaffissa oli reilusti kaikkea edellä syövän aiheuttamisessa. Lihan syövän aiheuttavuutta pystytään myös kohdistamaan koska kyse on usein suolistosyövistä eikä syövistä yleensä. Kasvit tosin tuntuvat ehkäisevän syöpiä in general mitä enempi niitä syö. Lihan syöntiä pystyy kritisoimaan myös sen aiheuttamilla ympäristöhaitoilla/vaikutuksilla/kuormittavuudella mutta se ei liity terveyteen joten se siitä

2) THL ei ole illuminatin tai muunkaan maailmanvalloitus organisaation tai korruption alainen. THL on valtion virasto jolla on maailman mittakaavassa erittäin edistykselliset suositukset ravitsemukseen ja paremmaksi menee koko ajan. Mä en oikeen edes ymmärrä mistä porukka kiskoo perusteluita mussuttaa THL:n suosituksista koska ne on vähän siinä rajoilla onko ne jopa tämänhetkistä tutkimustietoa ja erityisesti tieteellistä konsensusta edellä. Ruotsissa nyt ainakin mennään todella pitkällä karppaussuositusten kannattamisessa kakkostyypin diabeetikoille, mutta suomessa tullaan aika hyvin perässä.

Sit jos mietitään nyt näitä ihme mussutuksia että "salaattiin ja kasvisruokaan pitää laittaa rasvaa kun ei ole lihaa joka pitää miehen tiellä"
    No shit! Se on vähän ikäänko se pointti. Ihminen tarvitsee tasan kahta makroruoka-ainetta selvitäkseen: Proteiinia ja rasvaa. Hiilari on toissijainen tuote joka on tosin hyvin käytännöllinen osa tasapuolista ruokavaliota.
    Eli jos meillä on esim. kasviruoka (voi olla salaatti tai muu) johon on saatu jo ladattua hivenaineet ja proteiinit niin sitä ruokaisuutta/terveellisyyttä saa siihen lisäämällä öljyä/hyviä rasvoja. Juusto on vähän kyseenalainen liialla käytöllä, mutta tässäkin on tämä kohtuus kaikessa. Ihminen tarvitsee pääosin pehmeitä rasvoja mutta myös jonkin verran kovia rasvoja. Mikä tässä on nyt niin vaikeeta?

Jos vielä mietitään tätä rasvan vaikutusta niin rasva, erityisesti kova rasva voi olla erittäinkin epäterveellistä, mutta se riippuu myös aika paljon muista ruoka-aineista joita yksilö syö. Kuitenkin ihminen tarvitsee rasvaa ja nykyisten ravintosuositusten kannalta abaut 30-40% kokonaisenergiasta. Jos tämä rasva saadaan just öljystä salaatin seassa, kalasta, kanasta ja pähkinöistä niin vaikea kuvitella terveellisempää yhtälöä. Jos se tosin tulee ranskalaisista (hiilaria ja rasvaa), sipseistä (hiilaria ja rasvaa), makkarasta (kovaa rasvaa, suolaa, possua) ja siihen päälle vielä syö yli kaloritavoitteen ja jättää kuidut/kasvikset vähälle niin eihän se ***** ole hyvästä vaikka kuinka kitisee.
    Eli täytyy pitää mielessä konteksti.
    Öljy salaatissa (ei paha)
    Makkaraa, uusia perunoita ja voita (no oikeestaan aika paha)

Vähän mun lähtökohtia tähän ravitsemusjuttuun.
    Hiilaria niin vähän kuin mahdollista eli tarpeen mukaan (väh 130g päivässä ja enemmän kulutuksen mukaan)
    proteiinia tarpeelliset eli 90-150g päivässä. Koitan välttää just punasta lihaa (tulee oksu aika nopeesti nykysin) ja suosia terveellisempiä vaihtoehtoja kuten kanaa, kalaa, papuja, pähkinöitä jne.
    Rasvaa paljon eli just öljyä salaatissa, juustoa jne mutta kuitenkin niin että jää kaloritavoitteeseen.
    Ja tietenkin niin paljon kasvia kun vaan saa käsiinsä päivän mittaan.

Pakko vielä mainita siitä punaisesta lihasta
    Okei siinä on roheiinia, mutta siinä on myös
    Kovaa rasvaa. Tällä hetkellä terveyshaitat vielä kyseenalaisia yksisteen mutta ei terveyshyötyjä verratuna pehmeisiin ja etenkin korkeahiilihydraattisessa kontekstissa aiheuttaa aika paljon pahaa kropassa.
    Se syöpää aiheuttava vaikutus. Turha ajatella et kuhan se on puhdasta sisäfilettä niin kaikki kunnossa. Sitä ei vielä tarkalleen tiedetä mutta viite on liha, eikä prosessoitu liha eli nykytietämyksen mukaan liha aiheuttaa syöpää. Muutenkin tuntuu että tää koko "kuhan se on puhdasta ja käsittelemätöntä" on semmonen pelossa itselle argumentoitu maalaisjärkijuttu koska ei haluta vähentää lihan syöntiä.
    Ja vielä lisäksi se että lihassa ei ole tasan yhtään kuitua tai mitään sen suuntaistakaan. Kylä suoli tykkää juu maar.

Kannattaa lukea ne kaikki tutkimukset, eikä vain virallista filtteröityä totuutta ja tehdä ihan itse omat johtopäätökset.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Noin yleisesti ottaen on aika vaivalloista tehdä elämässään erilaisia päätöksiä, jos aina lukee kaikki asiaa käsittelevät tutkimukset läpi, muodostaa niistä teesin, antiteesin ja synteesin, ja sen jälkeen ryhtyy toimeen.

Toki tervettä talonpoikaisjärkeä sopii käyttää eri "asiantuntijoiden" luotettavuutta arvioidessaan. Samalla voi yrittää arvioida objektiivisesti oman ajukuuppansa (termi Aku Ankasta) toimintaa.
    Markku Liitiä muokkasi tätä : 25.07.2014 at 16.07 Syy: typo prkl

Kannattaa lukea ne kaikki tutkimukset, eikä vain virallista filtteröityä totuutta ja tehdä ihan itse omat johtopäätökset.
    Näin mä olen tehnyt ja mun ajatukset mukailee THL:n linjaa erittäin pitkälle. THL on ymmärrettävistä syistä joidenkin asioiden suhteen hiukan varovainen muuttamaan kantojaan, mutta tällä hetkellä THL:n ravintosuositukset seuraavat tieteellistä hyvän ruokavalion vaatimusta erittäin tarkasti.

Mitäs valitettavaa tästä "virallisesta totuudesta" sit löytyy? Vai tuleeko vastaukseksi "korruptoituneet virkamiehet, lääkefirmojen salaliitto, jne"?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Näin mä olen tehnyt ja mun ajatukset mukailee THL:n linjaa erittäin pitkälle. THL on ymmärrettävistä syistä joidenkin asioiden suhteen hiukan varovainen muuttamaan kantojaan, mutta tällä hetkellä THL:n ravintosuositukset seuraavat tieteellistä hyvän ruokavalion vaatimusta erittäin tarkasti.

Mitäs valitettavaa tästä "virallisesta totuudesta" sit löytyy? Vai tuleeko vastaukseksi "korruptoituneet virkamiehet, lääkefirmojen salaliitto, jne"?
    Se jääköön jokaisen itsensä pohdittavaksi, kuten sanottu ei mua kiinnosta isommin vääntää asiasta, jokainen olkoon uskossaan vahva ja sitä rataa
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Tieteessä ei onneks tarvii jättää uskolle tilaa

sledgehammer Guest
    Pekoni on kaikista lihatuotteista pahin ja eräässäkin graaffissa oli reilusti kaikkea edellä syövän aiheuttamisessa.
    Voi ristus, tätä mä just tarkoitan. Liha=pekoni ja makkara... Ihan niin kuin se pekoni olis jonkun pääasiallinen proteiinin lähde. Mä en edes muista, koska olisin viimeksi syönyt pekonia. Nytkin on maustamattomia possun ulkofileitä ja sisäfilettä evääksi kaapissa. Jos vaikka pintamaustais ja paistais tai hankkis syövän ja grillais

Tieteessä ei onneks tarvii jättää uskolle tilaa
    Jos uskoo oikein kovasti, että juomalla desin 95E10-bensaa päivässä tulee terveeksi ja vahvaksi, niin jos juo ja on terve ja vahva, niin.. Huonoa ajattelua, mutta perjantaina ei infernaalisen työ- ja treeniviikon päälle muuhun pysty. Mutta jos syö mitä syö, elää tyytyväisenä ja kuolee vanhuuteen, niin onko THL:n suosituksilla paljon merkitystä. Mun mielestä ei.
    -L.

Voi ristus, tätä mä just tarkoitan. Liha=pekoni ja makkara... Ihan niin kuin se pekoni olis jonkun pääasiallinen proteiinin lähde. Mä en edes muista, koska olisin viimeksi syönyt pekonia. Nytkin on maustamattomia possun ulkofileitä ja sisäfilettä evääksi kaapissa. Jos vaikka pintamaustais ja paistais tai hankkis syövän ja grillais
    Pekoni oli siis pahin esimerkki. Possu, eli siis jalostamaton possu tulee hyvänä kakkosena

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Jos uskoo oikein kovasti, että juomalla desin 95E10-bensaa päivässä tulee terveeksi ja vahvaksi, niin jos juo ja on terve ja vahva, niin.. Huonoa ajattelua, mutta perjantaina ei infernaalisen työ- ja treeniviikon päälle muuhun pysty. Mutta jos syö mitä syö, elää tyytyväisenä ja kuolee vanhuuteen, niin onko THL:n suosituksilla paljon merkitystä. Mun mielestä ei.
    Ravitsemuksessa voi tietenkin uskoa ja toivoa että kaikki menee ihan hyvin. Suomen ja muun länsimaailman terveystilastot kuitenkin osoittaa että todennäköisyydet selvitä hyvin sairastumatta mihinkään veemäiseen syömällä mitä sattuu on vähän mitä on.

Ravitsemus kuitenkin vaikuttaa melkeen kaikkeen lihavuudesta sydäntauteihin ja vanhuusiän dementiaan (mun mielestä se suurin paha). Sen lisäks ravitsemussuositukset on aika helppoja seurata ja peräti muokata itselle paremmin sopiviksi.

Usko tieteeseen, no sitä puoltakin nähnyt ja täytyy sanoa, että eipä sielläkään niiltä haluilta ja uskomuksilta vältytä.

Mitä tulee tuohon mitä ravitsemus vaikuttaa, niin mua vähän hymyilyttää tuo "end is near, sky is falling" paisuttelu mitä nykyään kaikkialla ja kaikessa näkee, joskus on kyseessä 0.X% mahdollinen vaikutus ja huudetaan heti kuin hinaaja, että loppu tulee.

55 iässä ja jopa nuorempana kun pistetään multiin henkilöitä, jotka ovat tarkasti syöneet ja eläneet virallisten suosituksien mukaan, niin siitäkin voi alkaa arvelemaan, mikä merkitys yksilötasolla sillä ravinnolla oikein on tai sitten voi uskoa ettei sellainen vaikuta. Loppupelissä kaikki on uskon asioita, jopa tiede, sitä pitää vaan tehdä kuinka oma usko sanoo ja olla onnellinen.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

sledgehammer Guest
    Sitten tää ekologiasössötys. Karja pilaa maapallon päästöillä, mutta tätä vihreää idealistia ei haittaa pätkääkään, että sen tofut ja soijat laahataan jostain kaukoidästä laivalla tänne peräpohjolaan Jännästi tuolla kaukoidässä pysytään muuten hengissä possulla ja kanalla, joka lähestulkoon aina paistellaan kovilla rasvoilla syömiskelpoisiksi. Ei vaivaa sydän ja verisuonitaudit, vaikka vedetään palmu/kookosöljyä kaksinkäsin sisään. Mun oma kutina on se, että nää meidän terveelliset tuotteet on se pahin vitsaus. Ihmiset haluvat juoda helvetisti limpsaa, niin peukaloidaan sitten sellainen limsa, jossa ei ole kaloreita, sitten halutaan vedellä sentti levitteitä leivälle -> kemiantehdas jalostelee levitteen, jota voi levitellä senttitolkulla leivälle. Siinä ohessa markkinamies keksii kevytmetwurstin ja kevyt oluenkin. No kevytsavukkeet sentään on kadonneet jonnekin.

Kaikki tarttis saada heti ja helposti ja ihan katollaan olevaa ruokaympyrääkään ei huvittaisi korjata, kun siitä olis ihan liikaa vaivaa. Mun oma ajatus tästä kaikesta aspartaamin ja asesulfaamin kyllästämästä moskasta on se, että en syömitään, missä lukee kevyt, mutta syön kaikenlaista sen mukaan, että se ei vaikuta elämänlaatuun/terveyteen ainakaan suoralla syy->seuraus suhteella. Lihaa peruna vihaneksia kasviksia hedelmiä jne. Ei se nyt kovin pahasti voi mennä metsään. Karppauskin on musta vähän sellainen heikolle mielelle suunnattu oikotie. On kivaa vetää edelleen kaikkea kaksinkäsin, niin rukataan ruokaympyrä niin, että se onnistuu. Sitten painetaan lihaa, majoneesia, ja kaikkia rasvoja ihan tuskassa naamariin. Tällä esimerkillä mä tarkoitan nimenomaan sellaista HC-karppamista.

Jos kamppailee painonsa kanssa, kannattaa opetella laittamaan itse ruokaa. Siinä selviää kivasti, mitä tulee mahaan laitettua. Lopputuloksena saa terveellistä ja maistuvaa sapuskaa. Kaffepöydän tarjoilutkaan eivät enää himota niin paljon, kun muistaa millainen köntti margariinia niihin pikkuleipiin tai kakkuun meni. Sitten huomaa sen, että niitäkin voi kuitenkin syödä vähän. Mut ku kakku on hyvää ja mä haluun syödä sitä helvetisti, niin oliskos joku light vaihtoehto?! Ei oo, sitä syödään vain sopivasti

Oootteko muuten huomanneet, että tästä kansasta on kadonneet sellaiset tavalliset hoikat pulliaiset. On kovassa tikissä olevaa aktiivisesti liikkuvaa kaveria ja sitten on läskejä. Keskiarvo ehkä kohdallaan, mutta se tavallinen keskiarvojätkä loistaa poissaolollaan. Uimakoulussa katselin surullisena rantsuun marssivaa kakaralaumaa. On siinä vanhemmat pitäneet huolen, että niitä rasvasoluja riittää sitten aikuiselle iälle lihotettavaksi. Ketunnokkapojat paineli taikinat velloen kohti laituria. Aika hemmetin tehokkaasti se vartalonmalli periytyy elintapojen mukana mukuloille. Valitettavinta on se, että lapsena kerätään ne rasvasolut, joita sitten kannetaan mukana hautaan asti. Lihoaminenhan on kaiketi juuri noiden rasvasolujen kasvamista. Mitä suuremman määrän niitä on kakarana itselleen saanut, sitä helpompi on lihota massiivisesti aikuisena.
    sledgehammer muokkasi tätä : 25.07.2014 at 19.19

Usko tieteeseen, no sitä puoltakin nähnyt ja täytyy sanoa, että eipä sielläkään niiltä haluilta ja uskomuksilta vältytä.

Mitä tulee tuohon mitä ravitsemus vaikuttaa, niin mua vähän hymyilyttää tuo "end is near, sky is falling" paisuttelu mitä nykyään kaikkialla ja kaikessa näkee, joskus on kyseessä 0.X% mahdollinen vaikutus ja huudetaan heti kuin hinaaja, että loppu tulee.

55 iässä ja jopa nuorempana kun pistetään multiin henkilöitä, jotka ovat tarkasti syöneet ja eläneet virallisten suosituksien mukaan, niin siitäkin voi alkaa arvelemaan, mikä merkitys yksilötasolla sillä ravinnolla oikein on tai sitten voi uskoa ettei sellainen vaikuta. Loppupelissä kaikki on uskon asioita, jopa tiede, sitä pitää vaan tehdä kuinka oma usko sanoo ja olla onnellinen.
    Todennäköisyyksiä mies todennäköisyyksiä! Kuka tahansa voi kuolla huomenna, mutta lopulta kyse on kuitenkin aina kiinni todennäköisyyksistä.

Ja ei se ny kuitenkaan ihan maailman lopun uhoa ole jos sanoo että huono ruokavalio vahingoittaa vartaloa ja saattaa aiheuttaa lievästä erittäin vakavaan sairauksia ja ennenaikaisen kuoleman pitkän kärsimisen päätteeksi.se nyt vaan on lääketieteellinen fakta. Ja se riippuu tekijöistä joista voi olla tietoinen tai tiedoton. Kuitenkin paremmilla valinnoilla voi parantaa omia todennäköisyyksiään. Ja siis niitä todennäköisyyksiä voi parantaa todella moneen tilanteeseen, myös sairauksissa jotka ei edes välillisesti liity ruokavalioon. Terve kroppa kuitenki parantuu paremmin kuin sokerin ja kovan rasvan raiskaama.

On tietenkin ikävää jos sulta on menny ihmisiä nuorena, mutta tieteellisessä/todennäköisyyskontekstissa ne on yksittäistapauksia ja kokonaiskuvaa katsottaessa merkityksettömiä.

Hauskaa on se, että vaikka koko Suomen kansa söisi tismalleen THL:n suosituksien mukaisesti, niin suomalaiset edelleenkin joisivat käsittämättömät määrät alkoholia. Se on vielä epäterveellistä ruokavaliotakin pahempi tappaja. Ja lisäksi lihottavaa puuhaa
    -L.

Todennäköisyyksiä mies todennäköisyyksiä! Kuka tahansa voi kuolla huomenna, mutta lopulta kyse on kuitenkin aina kiinni todennäköisyyksistä.

Ja ei se ny kuitenkaan ihan maailman lopun uhoa ole jos sanoo että huono ruokavalio vahingoittaa vartaloa ja saattaa aiheuttaa lievästä erittäin vakavaan sairauksia ja ennenaikaisen kuoleman pitkän kärsimisen päätteeksi.se nyt vaan on lääketieteellinen fakta. Ja se riippuu tekijöistä joista voi olla tietoinen tai tiedoton. Kuitenkin paremmilla valinnoilla voi parantaa omia todennäköisyyksiään. Ja siis niitä todennäköisyyksiä voi parantaa todella moneen tilanteeseen, myös sairauksissa jotka ei edes välillisesti liity ruokavalioon. Terve kroppa kuitenki parantuu paremmin kuin sokerin ja kovan rasvan raiskaama.

On tietenkin ikävää jos sulta on menny ihmisiä nuorena, mutta tieteellisessä/todennäköisyyskontekstissa ne on yksittäistapauksia ja kokonaiskuvaa katsottaessa merkityksettömiä.
    Odotinkin milloin todennäköisyydet lyödään pöytään.

Jos ihminen voittaa lotossa kaksi kertaa päävoiton, se on tilastollinen mahdottomuus, todennäköisyys on niin häviävän pieni, mutta noitakin maailmasta löytyy.

Miksi todennäköisyydet eivät päde yksilönkohdalla johtuu siitä, että maailmassa ei ole oikein mitään jossa tuo yksinkertainen todennäköisyys pätisi, se pätee vain tilastoissa kun tarkastellaan ihmisjoukkoja.

Jos haluat tietää omalle kohdalle todennäköisyyden, se on hyvin hyvin hyvin paljon vaikeampaa saada selville, siihen tarvitaan ympätä mukaan kaaosteoriaa, reikäjuustoteoriaa yms.

Tilastoista kaksi vastakkaista näkökulmaa edustavaa saavat omaa näkökantaansa tukevat datat ulos suhteellisen pienellä vaivalla, onkin suorastaan häkellyttävää kuinka se tilasto silti uppoaa kuin häkä kansaan. Eräs tilastokseskuksen henkilö kysyi kerran mikä on suurin vale, kun on valkoinen valhe, valhe, emävalhe, kuulemma se on tilasto.

LJL, keppana ja jugurttihan ne taisi olla elintarvikkeista kaikkein eniten syöpää aiheuttavia yhdisteitä sisältävät, joidenkin tahojen mukaan jugurtti oli asbestin kanssa samalla viivalla.

Mitä tulee painonhallintaan, niin mun käsittääkseni on paljon helpompi onnistua silloin kun on suupielet ylöstpäin eikä hampaat irvessä ties mitä dieettiä noudattaen napa kurnien ja syöminenkin vastenmielistä.

On tiettyjä töitä jotka vie nuorena hautaan, mutta siitä ei kovin paljoa huudella, siihen verrattuna mitättömistä ravinnon vaikutuksista kyllä jaksetaan pitää mekkalaa. Alkoholikin välillisesti ja välittömästi on huomattavasti pahempi kuin se mitä syö, kuten niin moni muu tekijä, mutta kovasti tuolla ravintopelotellulla saadaan ohjattua kulutusta.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Sitten tää ekologiasössötys. Karja pilaa maapallon päästöillä, mutta tätä vihreää idealistia ei haittaa pätkääkään, että sen tofut ja soijat laahataan jostain kaukoidästä laivalla tänne peräpohjolaan Jännästi tuolla kaukoidässä pysytään muuten hengissä possulla ja kanalla, joka lähestulkoon aina paistellaan kovilla rasvoilla syömiskelpoisiksi. Ei vaivaa sydän ja verisuonitaudit, vaikka vedetään palmu/kookosöljyä kaksinkäsin sisään.
    Kookosöljyhän on yksi parhaimmista öljyistä mitä on - siis se kylmäpuristettu, ei raffinoitu tai muulla tavoin käsitelty. Olen käyttänyt sitä leivonnassakin ja jatkuvasti pannulla paistorasvana. Jotkut vetävät sitä raakanakin ja muistan jonkun tutkimuksen mukaan sen lisänneen tehoja urheilussa, jos ennen suoritusta tai sen aikana nauttii kookosöljyä. Sopii myös ihonhoitoon ja vaikka mihin.

Soija on kyllä sellaista myrkkyä, ettei kenenkään tulisi syödä sitä fermentoimattomana, mutta samalla se on myös yksi käytetyimmistä eläinrehuista ja todellinen ongelma kun Etelä-Amerikassa tuhotaan viidakkoa sekä ihmisten elinympäristöä soijapeltojen takia. Ja kaikki vain siksi, että lihaa saataisiin halvalla. Se on yksi syy miksi minua ei lihansyöminen enää tätä nykyä nappaa, kun niitä eläimiä ruokitaan millä tahansa mikä nostattaa massaa nopeasti ja halvalla, mutta samalla niiden tulisi olla myös ihmisten ravintoa? Mikäli ihminenkin on sitä mitä se syö niin entä sitten soijalla ja muulla ruokittu lihakarja? Nonparelleilla ja antibiooteilla ruokitut lypsylehmät Yhdysvalloissa? Kuka muistaa vielä hullun lehmän taudin ja sen mistä se alkoi?

Luomua ja riistaa kiitos mieluummin.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Mun mielestä olipa ruoka mitä tahansa, niin kyllä se olisi ehdoton juttu että se kasvaisi kunnolla, eikä voittoja maksimoiden. Jossain vaiheessa varmaankin tulee panostettua enemmän itse sapuskan kasvatukseen, niin tietää ainakin mitä saa. Toistaiseksi kaikki mitä olen itse kasvattanut ovat olleet ainakin maultaan paljon parempaa kuin ostettu, mutta oma hommansa siinä toki on.

Aika pitkästi heinää, voikukkaa, apilaa jne. nuo lehmät täällä vetää, en tiedä miten on etelän valtavilla tiloilla. Tehotalous on kyllä mun mielestä yksi huono asia, joka on paljon vaikuttanut moneen asiaan ja jostain sieltä se perimmäinen syy löytynee miksi sitä lihaa hyvin mielellään halutaan moittia.
    Olikohan se joku THL:n ukko, kun kerran jossain uutisessa hyvinkin intohimoisesti oli lihaa vastaan ja toi esille että parempi syödä kotimaisia kasviksia kuin tanskalaista lihaa, vaikka itse ihan kotimaisessa pitäydyn. Senkin minä uskon, että ainakin pienemmillä tiloilla kotimaassa on varsin korkea tuo moraalitaso, se voiton tavoittelu harvalla on mielessä tuossa touhussa.

Ruokamyrkytyksistä suurin osa ainakin uutisiin päätyvistä vaikuttaisi olevan tässä maassa salaattipöydistä lähtöisin, silläkin on merkitystä mun mielestäni. Sitten se jätemäärä mikä tulee noista muusta kuin lihasta, harvemmin ihmiset lihaa heittää pois, mutta hedelmiä ja vihanneksia kyllä heitetään pois. Kuinka ekologista sekin sitten loppupelissä on?
    Itse en heitä ruokaa pois, teen vain sen määrän mitä menee, teen toki myös pakastimeen ja käytän sieltä, enkä tarvitse edes mikroa sulatukseen, kun mulla kumminkin lämpiää padassa pesuvesi, niin padan päällä sulaa ja lämpiää syöntikuntoon sitten eväs, tiedä sitten mikä lopulta on eko-loogista, mutta jos kaikki toimisivat kuten itse toimin, niin maailma olisi konkurssissa, enkä edes mitenkään ekoile, pyrin vaan toimimaan kuten on fiksua.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Suomessa juurikin Thl:n ja etenkin P.Puskan ja alaistensa tuputtama liiallinen viljatuotteitten ja maidon juomisen (aikuisillakin) suosittaminen on iso osasyyllinen Suomen erittäin korkeisiin diabeteslukuihin, samoin kuin Thl:n D-vitamiinipelko. Tosin eihän suurin osa Suomalaisista enää nykyisin heidän juttujaan uskokaan eli parannusta on odotettavissa.
    Käytännön faktat/tilastot puhuu omaa karua kieltään. Thl tekee pääosin hienoa ja tarpeellista työtä. Sääli, että muutama omiin änkyräasenteisiinsa ja ylpeyteensä jumittunut yksilö pilaa laitoksen mainetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Noin yleisesti ottaen on aika vaivalloista tehdä elämässään erilaisia päätöksiä, jos aina lukee kaikki asiaa käsittelevät tutkimukset läpi...
    Olen samaa mieltä. Koska minusta syöminen on osa tavallista arkea, enkä halua tehdä siitä liian vaikeaa. Kun vaan maha vähän pienenisi.

Aika pitkästi heinää, voikukkaa, apilaa jne. nuo lehmät täällä vetää, en tiedä miten on etelän valtavilla tiloilla. Tehotalous on kyllä mun mielestä yksi huono asia, joka on paljon vaikuttanut moneen asiaan ja jostain sieltä se perimmäinen syy löytynee miksi sitä lihaa hyvin mielellään halutaan moittia.
    Olikohan se joku THL:n ukko, kun kerran jossain uutisessa hyvinkin intohimoisesti oli lihaa vastaan ja toi esille että parempi syödä kotimaisia kasviksia kuin tanskalaista lihaa, vaikka itse ihan kotimaisessa pitäydyn. Senkin minä uskon, että ainakin pienemmillä tiloilla kotimaassa on varsin korkea tuo moraalitaso, se voiton tavoittelu harvalla on mielessä tuossa touhussa.
    Ei kyse ole moraalista, vaan käytännöistä.

Se että kesäisin pääsee karja laitumelle ei sulje pois sitä miten niitä ruokitaan vuoden ympäri. Rehullahan niitä ruokitaan - niin kanoja, possuja kuin nautojakin ja se rehun laatu on ratkaisevaa. Soija ei ole nautojen, sikojen eikä kanojen luontaista ravintoa kuten ei ole rypsikään. Rypsipossu on yksi hulluimmista asioista mitä tiedän, sillä jos siat karkaavat karkaavat ne mieluummin kasvimaalle tonkimaan kuin riemusta kiljuen rypsipeltoon. Itse maatilalla kasvaneena muistan, miten aikoinaan joulukinkuksi otetut porsaat kasvatettiin ensisijaisesti ruoantähteillä ja niin tulisi tehdä yhä nykyään, mutta vastaan tulee mm. byrokratia vaikka samaan aikaan ruokaa heitetään hukkaan suuria määriä.

Anteeksi OT, aiheeseen palatakseni voin vaikka suositella 5:2 -dieettiä. :-)
    *

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Ei kyse ole moraalista, vaan käytännöistä.

Anteeksi OT, aiheeseen palatakseni voin vaikka suositella 5:2 -dieettiä. :-)
    Samoin. Toimii ja tuo rahallista säästöä.

Itse oon harrasteluna kokeillu pienimuotoista viljelyä ja ihan kivaahan noiden kasvua on seurata. Tosin seuraavaksi tarttee vissiin ottaa päiviltä jänis joka syö mun salaatit..
    Myönnettävä on, että juuri leikattu, tuore salaatti ON hyvää.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Nimenomaan itse kasvatettu tuore salaatti ym. on ihan syötävää, kaupasta sitä en osta, sillä on niin pahuksen kitkerää, eikä sitä tiedä mitä DDT:n jälkeläisiä ovat tunkeneet. Tietty isommissa cityissä voi valita luomuisen vaihtoehdon, jos rahat riittää. Hullua tuossa on kyllä se, kuinka tomaatista kaaliin kaikissa on se kitkeryys mukana, mutta kun itse vaikka kaupan tomaatin siemenistä kasvatat tomaatin, niin ei se kitkeryys ole läsnä.

Omatekeleet on sitten suht tunnetulla käsittelyllä ruokapöytäänkin päätyneet, joten ne voi syödä tuoreenakin, kaupan verisioitakin voi ehkä syödä tuoreena, mutta mieluummin kyllä itse teen niin, että kaikki mikä tulee kaupasta käy yli 200 asteen kautta suuhun.

Kyllähän tuo puntari näyttää laskusuuntaa taa pikkuhiljaa, kun vähän enemmän liikkunut, pitäisi vaan jostain löytää rahat Shimanon ketjuun, kun tuo KMC p*ska ei tunnu hiekassa olevan hyvä, hiekka menee rullien sisään aika tehokkaasti ja rullat ei enää heilu kuin vaivoin kovan rahinan säestämänä, eikä puolen tunnin ketjupesurisessiokaan auttanut, joten pakko se on kai sitten vaihtaa ajoissa niin pääsee vähän halvemmalla, sitten pääsee taas hetken aikaa vähän reippaammin liikkumaan, kun ei tarvitse rattaista niin huolestua.

Sekin tässä vähentänyt lenkkeilyintoa, kun joka lenkin jälkeen pyöä ja etenkin takavaihtaja on ihan sinapin keltainen, kun tuo hieno pöly tarttuu, se taas Shimanon kuivavoiteluaineesta huolimatta oikein imeytyy ketjuun ja taas putsaa ja puunaa, siihen on mennyt enemmän aikaa kuin lenkkeilyyn ja eihän se oikein motivoi tuollainen.

Jokaisen kannattaa syödä, maha lähtee kyllä riittävällä liikkeellä ja jokainen ruokaa saanut on toistaiseksi kuollutkin, joten kovaa ajoa vaan.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään