Alkujaan tämän lähetti
Fat Boy
Ehken sykemittarilla tiukasti jotain sykerajaa pitäen, useita perättäisiä toistoja vaihtelevalla tienpätkällä fillaria vaihdelleen toisi lisää infoa. Omat pyöräni ovatten sen verta eri mallisia keskenään, ettei tarvitse peräänsä sohvalta nostaa tietääkseen mikä niistä kulkee mitenkin.
Tätä minä olen mielessäni pitänyt parhaana vaihtoehtona, kun wattimittariakaan ei ole, niin pitää jotenkin yrittää vakioida pyörälle annettu teho ja katsoa mitä kulkupuolta se pyörä sitten tarjoaa.
Täällä ei ole oikein sellaista tasaista lämmittelypaikkaa, mihin tahansa lähtee niin saa suht pian pyytää jaloista tehoja nousua varten. Maasturista tietty löytyy kevyempiä vaihteita noihin nousuihin ja kadenssin saa pidettyä korkeampana, joka varmaan selittää paljon sitä sykkettä, kovemmalla kadenssilla ei tarvita isoja lihaksia niin paljoa, hapenkuljetuksen tarve on vähäisempi, joten vaikka tehoa ketjuun menee sama määrä tai jopa enemmän, niin happea kuluu vähemmän ja siten syke alhaisempi?
Marmar veikkaili rungon joustavuutta, molemmat alumiinirunkoisia, mutta kyllähän tuo hybridi on ihan rempula rungoltaan ja etenkin kiekoiltaan, eihän se pelkkä runko hukkaa tehoja, mutta jos kiekot pinnoineen on surkeat niin kyllähän silläkin osastolla sitä joustamista tapahtunee.
Kammen siitä keskiönpuoleisesta päästä jos jalalla painaa sivulle, niin hybridi siirtyy aivan naurettavia määriä sivulle, eikä ne 37mm kumit ole se joka tuossa kaiken jouston tekee, maasturissa moinen epätieteellinen kokeilu aiheuttaa huomattavasti lievemmän sivusiirtymän.
Tosin kuinka paljon se jousto vaikuttaa, kun tehot kuitenkin siellä 200W tienoilla kiipeilyssä, yli 300W on ollut 16% nousua 50m paikassa, mutta muutoin 220W tai alle, jos yhtään oikein tuolla aiemmin mainitsemallani laskurilla olen osannut laskea.
Tänään ajelin maasturilla pystyasennossa 160 sykkeillä 15min verran, nopeutta 23-32km/h, tuulta vähän vastaisesta suunnasta, ei vaan ollut gps mukana, niin ei sen tarkemmin tullut nopeuksia ylös eikä tuulimittaria että tietäisi minkä verran tuulta oli. Lisäksi täysi metsurin varustus päällä toi hieman lisäpainoa, mutta olisipa kiva tietää mitä tehoja sitä kummallakin pyörällä saisi siirrettyä liikkumiseen. Lämmittelynä oli 100-140 sykkeillä puiden kiskontaa ja pienintää 4 tunnin verran.
Luulen että musta irtoaa vain sen verran kuin mitä on harjoittelematon henkilö sitä tehoa, aika heikoista lähtökohdista kuntoilu aloitettu melkein pari vuotta sitten, joten noi reippaammat testit taidan jättää suosiolla tekemättä, koska ukon vaikutus niissä on ehkä liian suuri.
Öiseen aikaan kun ei juurikaan ole tuulta ja keli viileämpi, tuota pyörän testaamista on helpompi ehkä tehdä, joten ehkä moista vakiosykkeen pisempää ajoa pitää testata joku ilta/yö, ehkä siten olisi vähiten myös muuttujia mukana vaikka testaamista tulisi sitten useamman yön osalle.
Niin siinä nopeudessa alamäkeen, maasturissahan taitaa ne välitykset loppua aiemmin ja epäilen, että mun tehontuotto 140 kadenssilla ei ole kovin hääviä, kai se muutoin kulkisi lujaakin.
Kadenssin ero on 30rpm pisimpien välityksien osalta samaa nopeutta kun tarkastelen, hybridissä matalempi kadenssi, hybridillä 138 kadenssi veisi jo 70km/h kun maasturilla se taisi olla 55km/h näin ulkomuistista, maasturilla olen päässyt usein myötätuulella 60 nopeuteen, parhaassa mäessä jopa sen 70km/h, mutta se on hyvin hetkellistä, menee jalat sekaisin niissä vauhdeissa, eikä moisilla ole kovin suurta merkitystä yhtään mihinkään.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Kirjanmerkit