Onko kenelläkään tietoa Ylläksen ENDURO reiteistä ei XC reiteistä ?
Onko kenelläkään tietoa Ylläksen ENDURO reiteistä ei XC reiteistä ?
Ylläksen maastot ovat esim. Ounasvaaran maastoihin verrattuna varsin helppokulkuisia, joten mitään erityisen pitkiä tai kinkkisiä enskapätkiä ei oikein ole tarjolla. Y1:n kohdalta maisematien ja pururadan välissä kulkee jonkin verran tehtyä polkua ja pari iän vanhaa hyppyriä kohti Äkäslompolon kylää mutta tuossakin uudet rakennusalueet ovat tuhonneet aika ison osan polustosta.
Pikkulaen päältä merkattu polku aina alas suolle asti on todella siisti ja kivikkoinen singletracki, joka varmasti ainakin vähän haastetta tarjoaa. Enemmän haastetta toki tarjoaa se, millä pikkulaelle ylös kömytään. Samaa polkua tai sitten maisematieltä pieni tunkkaus rakan ylitse.
Hissiavusteisesti voi niitä DH-rännejä laskea menemään tietty mutta merkattujen reittien ulkopuolelta ei pahemmin ajokelpoista maastoa törmästä muuten löydy. Jos ylävitosen lenkkiä ei lasketa mutta se on kyllä puhasta XC:tä.
Kansallispuistossa sijaitsee pari kivaa tunturia mutta alueellahan ei saa ajaa.
Kiitos vastauksesta. Pitää käydä tsekkaamassa se pikkulaki joku päivä mutta tiedätkös onko Ylläksen lähellä kuten esim. Levillä mitään enska mahollisuuksia ?
Kumma kyllä Levi on merkannut maastopyöräreitit ehkä jopa huonommin kuin Ylläs ja muutenkin on kyllä tullut vähemmin siellä pyörittyä. Kannattaa heilahtaa paikalle ja käydä kysäsemässä Bike Park Levin porukalta tai Zero pointin fillarivuokraamosta tipsejä -en valitettavasti niissä oikein osaa auttaa.
Jos Ylläs-Levi-akselilla liikkuu niin kannattaa noihin molempiin Bike Parkkeihin käydä tutustumassa. Ennemminkin kyseessä noissa paikoissa on hissiavusteinen ENDURO kuin puhdas DH. Ehkä hauskemman päivän saa Levillä. Kummassakin tunturissa lähes kaikki muut merkityt maastoreitit on joko latupohjia tai kelkkareittejä, eli melko tylsää ja välillä jopa ajamatonta paikkaa. Varmaan pitäisi käydä noiden turisti-infojen henkilökuntaa käydä asian tiimoilta ahdistelemassa säännöllisesti, tiedä vaikka niitä reittejä alkaisi 5-10 vuoden kuluttua löytymään.![]()
Tätä paineen kasvatusta suosittelen kaikilleJoskin aika määrätietoista työtä tässä tehdään noiden reittien lisäämiseksi ja näiden virallisten reittien (merkkaus muuten alkaa ensi viikolla maastossa) lisäksi väännämme parin kaverin kanssa vielä gps-pohjaista epävirallisempaa - mutta kuitenkin siis luvallista - reittitietokantaa. Tästä lisää syksyn mittaan tai talven aikana. Ylläs ja metsähallitus näyttävät koko ajan varovaisen vihertävää merkkiä maastopyöräilyn kehittämisen kannalta mutta kyllä suuri valaistuminen vielä puuttuu
![]()
Ai hitto, oltiin siis pari viikkoa liian aikaisin mestoilla.Mut kun kerran duuniin alatte niin toivelistalla olisi ainakin pari vaihtoehtoista paluureittiä tunturista Äkäslompoloon. Löytyihän niitä toki nytkin muutama, mutta saatettiin kyllä olla luvattomilla teillä..
Levillä Kätkätunturin laelta alas tulevat polut voisi mennä enskan sisään. Ainakin ~100 milliä joustavalla täpärilla tuppas kädet väsymään harjannetta alas tultaessa leviä kohti. Siinä saa muuten ~300 metriä pudotusta Immeljärven rantaan. Muut polut oli taas liian jyrkkiä silloiselle kalustolle/kuskille.
Nimimerkki Kooki ois aika kiva jos viitsis päivitellä väliaikatietoja noiden radanmerkkauksien etenemisestä. Vai onko tarkoituksena julkaista vasta täysin valmis paketti joskus myöhemmin? Sen verran tuollapäin tulee turistina vuoden aikana pyörittyä että uutiset alueelta kiinnostaa.
Nostellaanpa, Ylläs -Levi ilmeisesti aukeaa vasta ensi vuodelle ? Vakoilin tuolta Ylläksen Kammen sivuilta että syksyllä olisi MTB-viikolla merkkausta ja reitin testiajo.
Onko tietoa onko reitti Kukastunturille jo sorastettu ? ( jos kävisi ennakkoon nyt viikonloppuna kurkkimassa)
No jo on valtatiet tehty? milloin tulee aswaltti tunturiin..*vitsi* ei tosikoille.
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
No hyvä, tuo näyttää just hyvältä kun on tarkoitus siedättää rouvaa maastoon ja ei viittis ihan ekaks kauheaan louhikkoon viedä. Ylläsjärvestä kun tuonne ja takas kurvaa niin hyvä lenkkihän siitä tulis.
Asvalttiahan tunturissa on jo vaikka kuinka, maastoreiteistä pulaa![]()
tuskin koko Ylläs - Levi välistä noin "hienoa" tehdään. tarkoitus lienee tehdä reitti jonka pystyy ajamaan ilman varsinaista maastopyöräkokemusta.
kaverin kanssa ajettiin tommonen reitti mitä nyt päivässä ehtii. toi Kukastunturin puolen lenkki oli helppo ajettava, vois Rouvallekin sopia.
Ylläkseltä on olemassa "virallinenkin" maastopyöräkartta joka on täysin hanurista, sijottuu tonne eteläpuolelle. siellä oli jätettävä lenkki kesken kun vastaan tuli suo jota ensin yritettiin kiertää mutta todettiin homma toivottomaksi. lisäksi maastopyöräreitiksi oli merkattu sähkölinja josta ei ollut korsikaan katkennut. eli ilmeisesti kartta oli tehty käymättä maastossa ollenkaan.
Tuskinpa noita polkuja kestävöitetään pelkästään maastopyöräilijöitä varten ? Toki on hyvä jos tuon toimenpiteen jälkeen siellä puiston puolella saa sitten pyöräilläkin. Taitaapa Lapissakin noiden sorastettujen polkujen osuus olla sen verran pieni että HC- juurakko ja kivikkopolkijoille kyllä koluttavaa löytyy ?
Kävelijä ei pysty viihtymään kapealla polku-uralla vaan levittää uraa kävellessään polun sivussa jos ei ole tasainen polku.
Heh, ei net ihan maastossa käymättä sitä tehneet mutta vähän taisi tuo konsultaatiopuoli pettää. Eittämättä siinä kartassa vaihteluväli sopivalle välineelle menee jokseenkin akselilla maantiepyörä-soutuvene. Siellä Luosun suunnalla ja Ylläksen länsipuolella tosiaan on melko märkää varsinkin näin pohjoisen mittakaavassa alkukesästä ja melko paljon niissä "reiteissä" on myös purupohjaa eli tylysää. Mie yritän tuonne kammen sivuille ( http://kampi719.yhdistysavain.fi ) laitella vähän gepsijälkiä mutta tuppaa olemaan sellasta reitinettimissotkusekasikiöajelua nuo missä on laite ollut mukana ettei ihan kaikkea tohi jakaa. Niin ja tieten sinne kansallispuistoon joskus_sattumalta_vahingossa_eksyneitä lenkkejä en pietä hyvänä jakaa muutenkaan O_o
Ylläs-Levi reitti tosiaan on tarkoitus aueta keväällä 2015 ja la-su 13.-14.9. ennakkoajoille on kaikki tervetulleita. Miulle voi ilmoitella halukkuutta. Ja ei se reitti onneksi ihan noin raa'alla kädellä ole jyrsitty, ko mitä Kukas on. Onneksi ette nähneet sitä viime kesänä, ko ei ollut vielä painunu tuo ura...
Noh, ajatushan tuolla on kuitenkin ollut hyvä. Ajoitus kyllä hiukan oudoksuttaa, voisi kuvitella tuon Ylläs-Levi-välinkin kiinnostavan ihmisiä ja reittiä ollaan avaamassa kun viimeisetkin lomailijat on saatu kyliltä palaamaan etelään. Snadin betsin voisi heittää sen puolesta että tolla reitillä saadaan vielä konfliktinpoikasta aikaiseksi. Ainakin reitin alku- ja loppupäissä, kun ruskaturistia painaa neljää rinnakkain leveää sorabaanaa ylös tunturin kuvetta maisemia ihailemaan ja alaspäin syöksyy vauhdilla edesvastuuttomia maastopyöräilijöitä.
tarkoitus olikin tulla Kukaksen sivua takaisin mutta jotenkin meni suunnat sekaisin siinä Kotamajalla kun kurkattiin parikytä metriä tehtyä reittiä Levin suuntaan ja tultiin sieltä takaisin.
jk Ylläs - Levi -reittiin saa helposti haastetta lisää kun ajaa Levin päässä Kätkätunturin yli. siellä Levin puoleisessa alamäessä on tosin paljon kaatuneita puita polun poikki.
heccu muokkasi tätä : 30.06.2014 at 23.02
Ei se reitti kai aukea ko vasta ensi kesäkaudeksi virallisesti ? Ainahan tunturissa on väkeä jotka purkaa turhautumistaan muihin kulkijoihin, tulevat tunturikeskukseen ja sitten tuhisevat kun se ei ole tyhjennetty kulkijoista vain heidän viihtymistään varten, mutta kaikki palvelut pitää olla just ja heti auki, ei viihdy muuten.
Mutta vaikuttaisi että emme suurta rikosta tee jos käydään Kesängin - Kukaksen suunnilla Ylläsjärvestä reissu launtaina heittämässä kun reitit vissiin virallistamista vaille valmiina siellä jo on. Täytyy kysellä vain rouvalle pyörää vuokralle.
kooki, garminissahan vissiin voi reitin tehä ja muokata vaikkei ois ees ajanu, openstreetmapissa näkyy nuo latupohjatkin.
Toissa keväänä tuli kans ekana päivänä ajettua se virallinen suoreitti ja oli kyllä hanurista. Hienompaa suota löytyy täältä etelästäkin. Seuraavat päivät kuluikin kauniisti lähi tunturessa ja ei eksyminenkään haitannut, mut ei ainakaan häirinnyt muita, kun ei muita liiemmin ollut turistina siihen aikaan vuodesta. Aakenus oli ehkä ainoa mihin pientä rakan murskausta kaipasi. Toivotaan, että pyörä suvaitsevaisuun lisääntyy kansallis puistoissa ilman mitään suuria "maan mylläyksiä".
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Ai hitto sori - en mie sentään noin ahdasmielinen ole! Tarkoitin, että en kehtaa paikallisen seuran nimissä jakaa noita kansallispuistoon meneviä jälkiä. Tuo teän reissu vaikutti oikein hyvältä. Helukasta lähtevän poroaidan viertäkö te menittä tuonne luoteen suuntaan? Itte en oo siellä ajanukaan muuten kuin Tiurajärven suunnasta sitä aidan viertä takasi Lompoloon.
Tässä muuten pientä osviittaa maastopyöräilyn mahd tulevaisuudesta sivulla 76: http://julkaisut.metsa.fi/julkaisut/show/1710
kooki muokkasi tätä : 01.07.2014 at 10.35
Pysyt poissa miksi ? Ai siksi kun pari polkua / reittiä on sorastettu ?
Ehdottoman positiivinen juttu jos noita reittejä tehdään lisää, vielä kun Ylläsjärven puolelta pääsis muuten kun maisematietä / latupohjaa tunturijärven kautta.
Ne nykyiset "reitit" eli pururatapohjat / suot ei palvele juuri ketään, maastopyöräilijälle ne pururadat on tylsiä ja mummopyöräilijälle liian raskaita ajaa.
Onneksi sitä tuota koskematontakin maastoa vielä riittää sitä haluaville. Tää ei oo vi***iluna sulle, mutta tympii porukat jotka siis tulee rakennettuihin tunturikeskuksiin (kuten Ylläs tai Levi) ja sitten narisee että kun on muitakin täällä ja rakennettua liian paljon.
Se maasto on kai pakko rakentaa jotta se kestää ne turistimassat ( oli ne jalkaisin/pyörällä/kelkalla/suksilla). Se vähäinen kokemus mikä mulla on alueelta niin massaturismi loppuu kuin seinään pari kilometriä lähimmältä parkkipaikalta...
Se joka haluaa koskematonta ei yleensä tule rakennettuihin tunturikeskuksiin. (jossa siis polut tehty kestäviksi ja helppokulkuisiksi, huussit ja polttopuut löytyy tulipaikoilta jne,)
Juuri siksi. Kukastunturin laki on seudun kauneimpia paikkoja ja mielestäni tuollainen sepelöinti pilaa maiseman tehokkasti.
Miellyttävämmän näköistä maastoa edelleen riittää, mutta totesinkin, että kehityksen suunta on huono. Itse olen käynyt alueella 70-luvulta lähtien, joten muutoksen huomaan. Edelleen brittituristeille voidaan markkinoida puhdasta erämaata. Fakta kuitenkin on se, että puhdas luonto karkaa kansallispuistossakin yhä kauemmas rakentamisen määrän kasvaessa. Tässä kilpajuoksussa ei mielestäni ole mitään järkeä. Sepelöityjä polkuja pyöräilijöille riittää muuallakin kuin kansallispuistojen tuntureiden huipulla, mutta minähän en tätä päätä. Voin vain ilmaista mielipiteeni asiasta ja äänestää lompakollani. Paikalliset ja alueen yrittäjät ovat luonnollisesti eri mieltä.
Noh noh, ei tuota sepelöintiä ole tehty millään tapaa pyöräilijöitä varten. Myöhemmin (kuin tuon suunnittelu) suunniteltu pyöräilyreitti vaan nyt sattuu siitä kulkemaan.
Muistanko minä nyt väärin mutta ennen tuota sorastusta (en ole nähnyt "uutta polkua") Kukastunturin päällä risteili 3-5 eri polkua varsin kuluneena ainakin jyrkemmissä kohdissa eteläreunalla? Siihen muistikuvaan tukeutuen sorastus on ymmärrettävä mutta aivan hirveän näköinen ratkaisu näin tuoreena.
Ohan tuolla muitakin esteettisiä ongelmia auki juuri nyt: http://www.hs.fi/kotimaa/Yll%C3%A4ks...a1404100195687
Nuohan on vaan ennallistettu nuo rinteet, tuonvärisiä ne on alunperin juuri olleetkin.
Kirjanmerkit