The end of the road is just the beginning...
Moi,
Ensimmäinen hissitolppa on hakusessa ja kokemuksia kaipaisin. Oma ajo on aika XC-henkistä Helsingin/Espoon keskuspuistolenkkeilyä, mutta enduroratojakin on tullut kokeiltua ja muutama hissipyöräilypäivä mahtuu kesään. Toiveissa olisi, että siirtymäpätkille saisi satulan vähän korkeammalle, että saisi enemmän polkemistehoja. Toki välillä sitten kokonaan pois tieltä. Aiempaa kokemusta ei ole, mutta veikkaisin että kiinteällä tiputuksella oleva tolppa sopisi paremmin parin sentin tiputtamiseen.
1) Onko kiinteällä tiputuksella oleva tolppa todella parempi tällaiseen? Miten vapaan tiputuksen tolpissa onnistuu "pikkutiputus"? Reverbi olisi edullinen ja Thomson siisti.
2) Monissa tolpissa pikkutiputus on aika paljon. Tuntuu, että parin millimetrin ero satulan korkeudessa vaikuttaa jo aika paljon ajotehoihin. Onko kokemuksia esim. Foxin FOSSista (40mm) tai Spessun CommandPostista (35mm)? Tippuuko satula liikaa pienemmällä säädöllä vai onko noinkin monen sentin muutos optimaalinen?
3) Spessun 75mm maksimissaan tiputtavassa CommandPostissa pienempi tiputus taisi olla vain 25mm. Onko 75mm maksimitiputus liian vähän teknisimpiin/jyrkimpiin paikkoihin?
4) 9point8.ca myy tolppaa vapaalla tiputuksella tai 5mm tiputuksilla. Hintaa tulisi Suomeen 329€ + postikulut +tullit +alvit. Aika kallis laite sokkona ostettavaksi; onko kellään tästä kokemuksia?
5) Miten sitten edullisemmat (esim ICE) pelittävät jos sen haitarikumin repii pois? Se haitarikumi kun on aika ruma...
Vajaa 2v oli itellä reverb käytössä enkä itse ainakaan vanno tuon portaattoman säädön nimeen.. Jos satulaa piti tiputtaa se muutama sentti niin monesti laski liikaa tai liian vähän ja joutui pelaamaan tuon korkeuden kanssa.. Nyt muutaman kuukauden ollut spessun command post käytössä ja onhan tuo sikäli parempi, että laskee aina juuri oikeeseen kohtaan.. Makuasioita varmasti nämäkin..
The end of the road is just the beginning...
Sitä kortsuahan ei kannata ottaa pois koska liukuputki on vaseliinissa ja menee sitten paskaa reikiin/liukuputkeen ice mallissa. Mekaaninen on mekaaninen ja siihen voi porata reikiä lisää esim 20 tiputus.
omassa vanhemmassa on ainakin klappia hieman joka on ominaisuus,en tiedä uudesta onko siinä sama "vika".
Täällä on myös Command Post ollut alla reilun kuukauden. Hankin lähinnä lähipiirissä samaa tuotetta pidempään käyttäneiden positiivisten kokemusten ja suositusten perusteella. Tolppa on myös helppo huoltaa itse.
35 mm pudotus on todella näppärä peruskikkailuun lenkeillä. Portaattomalla säädöllä on varmasti kannattajansa, mutta itse arvostan sitä, että satulan asento on tarkasti toistettavissa.
Omani hankin Hibikeltä. Viimevuotinen malli, jonka ainoa ero ja haitta uudempaan verrattuna on helposti lipsuva satulan kiinnitys. Tämä korjaantuu kitkatahnalla.
http://www.hibike.de/shop/product/p1...-Mod-2013.html
Memento mori
Onnistuin korjaamaan KS i950r hissitolpan. Oireina tolpassa oli pieni jousto, joka ajan kanssa paheni.
Seurasin näitä ohjeita tolpan kanssa touhutessani:
http://forums.mtbr.com/all-mountain/...ml#post9506270
Vaihdoin tolppaan kaikki liikkuvien osien tiivisteet. Tolpan sisällä on mäntä, joka pitää saada ehjänä ja oikein päin paikoilleen. Männän sisemp x-rengas on todella tiukka sisemmän putken ympärillä. Männän asennuksessa kannattaa käyttää vaseliinia reilusti ja olla helläettei riko tiiivistettä ( niinkuin itse tein ensi yrityksellä ). Asensin siis ohjeista poiketen männän sisemmän putken ympärille ennen putken ja männän asennusta ulompaan putkeen. Lisäksi tarvitsee sopivan kokoisen muoviputken, jolla mäntä työnnetään pohjaan asti.
Ilman tolpaan sain pumpattua katkaistulla tops puikolla, neulaventtiilillä ja iskaripumpulla.
Uudet tiivisteet hankin Fillariosasta vanhoja mallina käyttäen.
Nyt ainakin yhden lenkin tolppa toimi moitteetta, saa nähdä miten jatkossa.
Se command post kantsii ja pitää asentaa siten että, asennat sen ensin normaalisti. Sitten vääntelet ja kääntelet sitä ronskila kädellä jolloin
tolpan satulan asennossaan pitävät kiilat asettuvat paremmin ja samalla löystyvät jolloin joudut kiristämään taas uudelleen.
Toista tämä toimenpide kunnes kiilat eivät enää löysty. n.2-4 kertaa ja pysyy paljon paremmin commandi asennossaan.
Laitoin juuri tilaukseen 125mm Rock Shox Reverb Vario Seat Post MMX 2014:sen ja
vieläkin mietityttää että teinkö virheen kun samaan rahaan olis saanut KS supernaturalin tosin 2013 mallia. lopppusuoralla oli myos Crankbrothers Kronolog - Remote Vario Seatpost -jonka olis myös saanut samaan rahaan ja tän vuoden mallina. Jotenkin sitä vaan halus kokeilla onko se reverb niin hyvä kun kehutaan. Toivottavasti.
Mulla on command post toiminut murheitta jo 2,5-3v joten sillä mennään talvella sitten.
- Fear is a mindkiller -
Ehkäpä jossain mainittu, mutta en nyt nopealla haulla löytänyt:
Onko normaalia, että RS Reverbissä on klappia? Eli satula liikkuu sivusuunnassa hieman (ohuempi putki liikkuu hieman suhteessa siihen paksumpaan).
Entä ylösnousu, johtuuko takertelu ilmauksesta? Eli nousee kyllä ylös, mutta joutuu auttamaan hieman.
Tolpan pitäisi olla vain muutaman kerran ajettu eli ostin käytettynä.
Hellou! Mulla on ainakin pientä klappia joka suuntaan eli tuo liukuputki pääsee hieman notkumaan. Enpä ole siitä juuri ressannut. Tuosta ylösnoususta, niin vaikuttaako se nopeuden säätö millään tapaa? Siinä tankoon tulessa kytkimessä pitäisi olla säätömutteri, millä saat säädettyä sitä nopeutta. Itsellä nousee ihan nätisti ylös eikä ole tarvetta avittaa millään tapaa. Kannattaa myös tarkistaa, ettei satulatolppaa ole kiristetty liian tiukalle.
Still rides with 26er
Onkos X-Fusionin HiLo 100 Remote tolpasta kokemuksia
http://www.fillariosa.fi/epages/fill...SHILOR-100-421
Spessusani on 27,2 mm putki, joten vaihtoehdot on hieman rajalliset
Kiitos näistä vinkeistä. Vähän kesti toteutus, mutta nyt on tolppa asennettu ja oikeanpuoleinen liipaisin vasemmalla. Hyvin ainakin asentui, eikä XT-jarrutkaan haitanneet. Koeajo vielä tekemättä.
Hyvä tietää, että klappi "kuuluu asiaan". Sain ylösnousun paremmaksi, kun löysäsin satulatolpan kiristystä. Aika yksinkertainen "vika"... En olisi uskonut, että näin heikko mies voi saada tolpan liian tiukalle. Mutta näköjään voi. Ilmauksenkin sain paremmin tehtyä, kun laitoin huoltotelineeseen niin, että ilmausruuvi tuli tolppaa ylemmäksi. Poistui ne ilmat hiukan paremmin.
Joo ei sitä tosiaan tarvitse paljoa kiristää. Ajattelin itse asian niin, että noissa tuo toleranssi on aika pieni, joten jos tuon pannan kiristää liian tikuilla, niin se painaa satulatolppaa sen verran kasaan, että siitä aiheutuu turhaa kitkaa liukuputken liikkumisen kannalta. Kannattaa muuten laittaa vähän hammastahnaa satulaputken ja tolpan väliin niin pysyy tolppa suorassa kun pannuttaa![]()
Still rides with 26er
Command post tulossa. Jospa se nyt kestäisi.
Ebaystä hommattu Tmars asennettu vanhaan Kayapoon 27.2->29.8 Cane Creekin shimmillä. Tolppa pitää olla niin alhaalla, että tolpan musta laatikko menee rungon ja tolpankiristimen päältä. Normaali tolpankiristin on siten liian paksu yhdistelmään, joten hommasin rautakaupasta ruostumatonta terästä olevan kiristimen, liekö joku letkunkiristin. Ei kuitenkaan perinteinen putkiklemmari. Ei ehkä katu-uskottava ratkaisu, mutta toimii.
Omastani myös pyyhin rasvat poies soveltuvalla liuottimella. Karkeuksiin en ryhtynyt. Hyvin pitää.
Raportoi kuinka tolppa ajossa toimii. Itse arvostan.
Memento mori
En keksi mitään moitittavaa. Ainakaan parin lenkin jälkeen.
Toivotaan että kestävyyden suhteen pysytään samalla linjalla.
Se on kyllä hyvä tolppa. Yksinkertainen asentaa ja toimii talvellakkin. Kerran vuoteen kun vaijerin ja kuoret vaihtaa niin aika pomminvarma.
mullakin tällähetkellä ihan tavan shimanon vaihdevaijerin kuoret ja vaijeri. pitää vaan huolen että vaijeri kulkee jouhevasti eikä tee jyrkkiämutkia.
Jotain tiivistevoiteluainetta kannattaa hommata ja laittaa silloin tällöin varsinkin talvella niin käyttövarmuus huippuluokkaa.
Itse laitan Brunox fork lubricant:tia
Tämä kannattaa tsekata niin asennus sujuu heti kerralla oikein. Tässä näkyy miten vaijerin ja triggerin voi kyhätä valmiiks ja sit vaan kloksauttaa sen kiinni tolppaan.
https://www.youtube.com/watch?v=pF3KOeUWEcI
edit: ai. olet jo saanut tolpan. se metalliputki mikä lähtee triggeristä on tuon haavoittuvin osa. Se kun murtuu niin silloin yleensä alkaa ongelmat. kantsii varjella sitä keinolla millä hyvänsä.
syklopaatti muokkasi tätä : 09.06.2014 at 14.23
- Fear is a mindkiller -
Se on sille putkelle paras paikka. Se menee rikki yllättävän helposti ja sitten vajeri on vaikea saada lähtemään jouhevasti triggeristä. Varmaan joudut kiristämään vaijeria vielä pikasäädöstä kun uutena venyy kuiteskin.
Sitä tiivisteen voitelua ja puhtaanapitämistä suosittelen kanssa. 3 vuotta toi minun command post on nyt ollut ja hyvin pelittää vieläkin.![]()
- Fear is a mindkiller -
Onneksi noita saa huokeasti lisää.
http://www.bike-discount.de/en/buy/v...453/wg_id-3973
Asensitko vaijeriin pikasäätöholkin? Auttoi paljon perusasetusten hakemisessa. Ja se triggeri ei tosiaan ole mikään hipaisukytkin..Vaijerin oikeasta kireydestä tuntuu olevan tarkka.![]()
Memento mori
Ohhoh, jopas on LEVit syöpyneet oltuaan hiilikuidun kanssa kontaktissa muutaman kuukauden. Välissä oli Syntacen kitkatahnaa, oliskohan sitten parantanut (hidastanut galvaanista korroosiota) vai huonontanut tilannetta. Alumiinisesta ulko/alakuoresta on vähintään anodisointia lähtenyt useasta kohdasta, joissain kohdissa alumiinia on syöpynyt ihan kunnolla kuopalle. Alumiininen alapäätykorkki on tietenkin ihan perfect. Mikä vaikuttaa, eri alumiinilaatu, pinnankarheus etc.
Normaalitapauksessahan tällaista ongelmaa ei tule eteen, koska mikään tolppa ei kestä yli kuukautta ja niitä tulee irroteltua, putsailtua ja asenneltua...![]()
Leku muokkasi tätä : 10.06.2014 at 09.54
Kysymys reverbin m mx-clampista; käykö tämä avidin elixir 5:n kahvaan semmoisenaan vai tarviiko siihen vielä jotain extra palikkaa väliin?
Mä laitoin tollasta:
http://www.bike-discount.de/de/kaufe...ste-100g-36199
Jännää kamaa. Siellä ei ole ollenkaan purua seassa mutta kuitenkin tolppa pysyy paikallaan ja tuo kama ei muutaman viikon aikana kuivunut satulaputken shimmin ja tolpan välissä, purkin kannessa on pensseli helppoa levitystä varten, nerokkaita nuo sveitsiläiset.
Päädyin lopulta hankkimaan Foxin D.O.S.S.in 125mm tiputuksella. Ensikokemuksia:
-Asennus oli helppo.
-Ohjaustankoon tuleva käyttövipu on suboptimaalinen käytettävyydeltään ainakin, jos sitä ei saa ohjaustangon alapuolelle. Mulla on ruuhkatanko, eli 2 jarruvipua ja 2 trigger-vaihdekahvaa ja vivun joutui laittamaan ohjaustangon yläpuolelle. Teknisemmissä paikoissa käyttö on jonkin verran hankalaa.
-Tolpan toiminta on moitteetonta, eikä klappia ole. Plussaa portaattomasta satulakulman säädöstä ja jämäkän oloisesta satulakiinnityksestä.
-Vaijeri tulee satulan alle asti, mutta onneksi sivulle, eli ankkurihississä pitäisi pystyä matkustamaan ihan hyvin.
-Ajossa 40mm tiputus (Trail-moodi) on aika hyvä. En usko ajaneeni olennaisesti kovempaa, kuin ennenkään, mutta alamäkiin ajaminen oli paljon hauskempaa, kun pääsi matalammalle ja liikkumaan vapaammin pyörän päällä.
-125mm maksimi tiputukseen päädyin, koska Pinkbiken artikkelissa luki, että on paikkoja, joissa 100mm ei riitä, koska satulan haluaa todella kovasti pois tieltä. Omassa käytössäni 100mm olisi kyllä riittänyt ihan hyvin.
-Tolpan toiminta on pehmeämpää ja sulavampaa, kuin Spessun CommandPostissa ja keskiasennon löytäminen on helpompaa, sillä satulaa ei tarvitse käyttää sen alapuolella. Spessun käyttövipu on kuitenkin parempi.
-Ylöspalautuksen yhteydessä voisi kuulua selvempi kolahdus.
-Kokonaisuutena hyvä ostos!
Kirjanmerkit