GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 58

Aihe: Vaihteiden paremmuusjärjestys

  1. #1

    Vaihteiden paremmuusjärjestys

    Nimikkeiden sekamelskassa kyselee epätietoinen aloittelija tähän päivään päivitettyä vaihteiden (paremmuus)järjestystä ja toimivuutta ihan tavallisiin 2-4 tunnin lenkkeihin cyclolla tai retkipyörällä...

    Tämänlaista olen onkinut foorumeilta ja kysymys onkin onko järjestys edes sinnepäin? Niin ja mihin sijoittuu sellaiset kuin Shimano 10s FD-R460 tai Shimano 10s RD-R350 tai Shimano CX70 tai Shimano CX50? Ja onko noista R460/R350 mihinkään (näyttäisi olevan joissakin Gianteissa)?


    Shimano SRAM Campagnolo
    Dura ace di2 Red SuperRecord Uberhuippu
    Dura Ace Force Record huippu
    Ultegra (6800)/CX70 Rival Chorus todellahyvä
    105/CX50 Apex Centaur/Veloce laadukas
    Deore Veloce toimii
    Tiagra (4600) toimii
    Sora (3500)
    Claris (2400)
    2300
    2200
    misterDark muokkasi tätä : 13.05.2014 at 14.43 Syy: cx70ja CX50 taulukkoon

  2. #2
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.170
    Miks sulla on tuolla Shimano-osastolla maantie- ja maastosarjoja epätäydellisesti (XT, XTR...) sekaisin, muttei sitten Sramin maastosarjoista mitään maininta?

    Sitäpaitsi eikö Dura-Ace ole "yhtä hyvä" sähköisenä tai ei?

    CX70 ja CX50 ovat Ultegran ja 105:n crossiversiot... samalle riville siis vastaavasti.

    Niin oliko kysymys mikä noista olisi parasta "...ihan tavallisiin 2-4 tunnin lenkkeihin cyclolla tai retkipyörällä..."? Vastaus on tietty Sram. Valinta kukkaron mukaan.

    Noista R-sejase ei ole mihinkään.



  3. #3
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Iitti
    Viestit
    1.309
    Kantaa paremmuuteen en ota, mutta campalta tosta puuttuu Athena ja Athena eps, ja Super Record eps ja Shimanolta Ultegran di2
    Shimano CX osat on käsittääkseni Cyclocross osia

    Netti on pullollaan eri asteisia paremmuusjärjestyksiä, joista paistaa läpi merkkiuskollisuus.

  4. #4
    Juu, tämähän ei olekkaan ihan yksikertaista, mutta jospa tästä olisi jollekin toisellekin aloittelijalle joskus apua pyörien ihmettelyssä niin hyvä. Tarkoitus on lähinnä listata maatie/cyclo systeemejä ja kun olen noita pyöriä katsellut on niissä niin kovin monia versioita ja vaihteita... Eli di2 on Digital Integrated Inteligence jonkinlainen elektroninen vaihtaja joka on myös Shimanon Ultegralla. Deora vaikka onkin maastoversio, niin olen nähnyt joissain cycloissa ja fitness/hybridi pyörissä, on sen takia listalla. SLX:n otin pois. Mihinhän väliin nuo Athenat menee, edes noin suunnilleen? Ja näyttää tuolla Shimanolla olevan 2400 mikä lie ja edelleen nuo R460/R350 ovatko ne jokin uusi merkintä jonkin tilalle ja mihin lie kategoriaan? Niin ja SRAM X9 näyttää olevan maastosarja ja joissakin cycloissa, mihin about kohtaan mahtuisi?
    misterDark muokkasi tätä : 13.05.2014 at 15.15

  5. #5
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Iitti
    Viestit
    1.309
    Athena on choruksen ja centaurin välissä ja on 11sp, kun centaur on 10sp velocen tavoin

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.287
    Noin sekavasta infosta tuskin hyötyä edes aloittajalle...

  7. #7
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nufan Katso viesti
    Athena on choruksen ja centaurin välissä ja on 11sp, kun centaur on 10sp velocen tavoin
    Jos puhutaan pelkästä vaihteiden toiminnasta, niin Athena on 11-vaihteisuudestaan huolimatta läheisempää sukua Velocelle ja Centaurille (kaikissa Powershift-mekanismit) kuin Chorusta, Recordia ja Super Recordia (Ultrashift-mekanismeilla varustettuja osasarjoja). Campagnolon mekaanisissa vaihteissa on siis oikeastaan vain kaksi tasoluokkaa (Powershift ja Ultrashift) vaikka varsinaisia osasarjoja onkin enemmän.

    Athena EPS on kai vähän poikkeus, siinä sähkövaihteita ei kai ole mitenkään olennaisesti downgradetettu Super Record EPS:ään nähden.

    Aloitusviestissä en ihan sulata perushyvän Velocen rinnastamista muovi-Deoreen. Centaurin rinnastaminen riksrakspoks-Apexiin ei myöskään mene jakeluun.

  8. #8
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Noin sekavasta infosta tuskin hyötyä edes aloittajalle...
    Tykkäys tälle.

    Osasarjoissa toimii oikeastaan aika pitkälle semmoinen perussääntö, että ei ole olemassa kallista ja huonoa osasarjaa, ainoastaan halpoja ja huonoja.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Iitti
    Viestit
    1.309
    Otin kantaa ainoastaan siihen, mihin väliin Athena osuu campagnolon osasarjoissa ja se on choruksen ja centaurin välissä ja ensimmäinen yksitoista vaihteinen osasarja. Paremmuuteen ja toimintaan en ota kantaa, kun ei ole kokemusta kuin 2009 centaurista, 2012 centaurista ja 2012? Athenasta.

  10. #10
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    forssa
    Viestit
    426
    Sram Force CX1, itse koeponnistaisin tämän osasetin seuraavaksi tuollaisessa pyörässä ja ajossa.
    Satulanhaistelija

  11. #11
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Ääh. Turhaa tällainen paremmuusjärjestys, kun eri merkkejä yritetään sijoittaa toisiaan vastaaville tasoille. Tämän tapaisessa vertailussa pitäisi määrittää se, minkä suhteen vertailua tehdään eli mikä tekee osasarjan huipuksi tai hyväksi tai mitä vaan. Onko se osasarjan a) hinta b) paino c) ergonomia (käyttäjäkohtainen) d) tai jotain joka liittyy osasarjan toimintaan, jolloin pitäisi olla useampi muuttuja, joista lasketaan sitten yleisideksi (vaihtamisen nopeus ylös ja alas, jarrujen pysäytysteho jne jne jne) e) varaosien saatavuus ja huollettavuus d) yhteensopivien komponenttien saatavuus ja / tai hinta jne jne jne jne.

    Sitten on vielä osasarjojen vuosimallit tai mallinumerot, jotka vaikuttavat tällaiseen vertailuun. Ja kuten ylläolevista kirjoituksista voi päätellä, osasarjan valinta taitaa lähteä meillä itsemaksavilla ensin merkin valinnasta (henkilökohtainen mieltymys, ergonomia) ja sitten hankitaan niin kallis kuin on varaa.

  12. #12
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Jos puhutaan pelkästä vaihteiden toiminnasta, niin Athena on 11-vaihteisuudestaan huolimatta läheisempää sukua Velocelle ja Centaurille (kaikissa Powershift-mekanismit) kuin Chorusta, Recordia ja Super Recordia (Ultrashift-mekanismeilla varustettuja osasarjoja). Campagnolon mekaanisissa vaihteissa on siis oikeastaan vain kaksi tasoluokkaa (Powershift ja Ultrashift) vaikka varsinaisia osasarjoja onkin enemmän.

    Athena EPS on kai vähän poikkeus, siinä sähkövaihteita ei kai ole mitenkään olennaisesti downgradetettu Super Record EPS:ään nähden.

    Aloitusviestissä en ihan sulata perushyvän Velocen rinnastamista muovi-Deoreen. Centaurin rinnastaminen riksrakspoks-Apexiin ei myöskään mene jakeluun.
    Olisikohan ekat Athenat olleet myös Ultrashiftiä? Mulla meinaan on kahta eri vuosikertaa ja vanhemmissa saa monta pykälää vaihdettua kerralla (yhdellä liikkeellä) molempiin suuntiin kun taas uudemmassa ei enää pysty.

    Vanhoissa Centaureissakin oli tuo ominaisuus...

  13. #13
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jannevaro Katso viesti
    Olisikohan ekat Athenat olleet myös Ultrashiftiä? Mulla meinaan on kahta eri vuosikertaa ja vanhemmissa saa monta pykälää vaihdettua kerralla (yhdellä liikkeellä) molempiin suuntiin kun taas uudemmassa ei enää pysty.

    Vanhoissa Centaureissakin oli tuo ominaisuus...
    Ekat Athenat todellakin olivat Ultrashiftiä, mutta toiminnaltaan lötkömmällä 1. sukupolven koneistolla. Siinä vaiheessa kun muut Ultrashiftit (Chorus, Rec., Sup.Rec.) päivitettiin 2. sukupolven koneistoihin, Athena alennettiin Powershiftien tasolle.

    Centaureissa muistelet 11-vaihteisia Campagnoloja edeltänyttä Quickshift-aikakautta. Quickshift olikin hienoa aikaa, kun kaikissa kymppivaihteisissa Campagnoloissa (jonkin aikaa jopa Velocessa) oli yhtä hienot vaihdemekanismit kuin Recordissa!

    Quickshift-kahvat olivat myös paljon huollettavampia kuin Campagnolon nykyiset systeemit, joita ei voi räjäyttää samalla tavalla atomeiksi ja kasata uudelleen. Kaikin puolin loistavatoiminen vaihteisto se.

  14. #14
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    Minä arvon kahden osasarjan välillä; Shimanon 105 ja SRAMin Rival. Aiempaa kokemusta on vain Shimanon Sorasta ja Tiagrasta. Nekin ovat minulle muuten ihan riittäviä, mutta nyt en haluaisi "pyykkinaruja" hänksättämään ja jos esteettisyyden lisäksi saa parempaa toimivuutta niin se on tietysti plussaa. Plussaa tulisi myös ergonomiasta (olen pienikätinen); Shimanossa tökkii se hirmuisen suuri liikerata etenkin kaksi pykälää isommalle rattaalle vaihdettaessa. Mutta saanko 200 euroa kalliimmalla Rivalilla muuta etua kuin (ehkä?) paremman kahvaergonomian? Miten yleinen laatu? Ja puhutaan siis koko osasarjasta eikä pelkästään kahvoista tai vaihteista, vain kammet (ja tarvittaessa keskiö) tulisivat olemaan jotain muuta, sillä tarve on 155mm kammille.
    Projekti Takatukka:
    http://fillarikeskustelu.com/index.php?/topic/4-mullett-aka-takatukka/

  15. #15
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
    Minä arvon kahden osasarjan välillä; Shimanon 105 ja SRAMin Rival.
    Vertailussa Shimano 105:n kanssa kannattaa huomioida, että siitä on tullut vast'ikään tuore 11-vaihteinen 5800-versio markkinoille. CRC:n hinta 440 euroa.
    #fillarifoorumi @ IRCnet

  16. #16
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
    Minä arvon kahden osasarjan välillä; Shimanon 105 ja SRAMin Rival. Aiempaa kokemusta on vain Shimanon Sorasta ja Tiagrasta. Nekin ovat minulle muuten ihan riittäviä, mutta nyt en haluaisi "pyykkinaruja" hänksättämään ja jos esteettisyyden lisäksi saa parempaa toimivuutta niin se on tietysti plussaa. Plussaa tulisi myös ergonomiasta (olen pienikätinen); Shimanossa tökkii se hirmuisen suuri liikerata etenkin kaksi pykälää isommalle rattaalle vaihdettaessa. Mutta saanko 200 euroa kalliimmalla Rivalilla muuta etua kuin (ehkä?) paremman kahvaergonomian? Miten yleinen laatu? Ja puhutaan siis koko osasarjasta eikä pelkästään kahvoista tai vaihteista, vain kammet (ja tarvittaessa keskiö) tulisivat olemaan jotain muuta, sillä tarve on 155mm kammille.
    Itse vaihdoin 105 (5700) --> Rival ja olen ollut todella tyytyväinen. Omaan lyhyet nakkisormet, joten kahvojen erinomainen säädettävyys on ollut plussaa ja doubletap on ollut mielestäni fiksuin vaihtajatsyydeemi (Campa, Shimano vs. SRAM) mitä olen itse kokeillut.
    105sia sai olla koko ajan säätämässä, Rivalit ovat olleet todella huoltovapaat. Olen kerran joutunut kiristämään takavaihtajan vaijeria. Ainoa harmittava asia SRAMien kanssa on ollut osien kalliimpi hinta vs. Shimano. Vedin viime vuonna TdHssa lipat, jolloin etuvaihtajan kahva taittui ja uudet kahvat maksavat lähes puolet uuden 6800 Ultergran koko osasarjan hinnasta. Väänsin kahvan varovasti takaisin ja ajelen sillä edelleen vaikka liike on nyt huomattavasti jäykempi kuin aiemmin. Tulen itse kyttäämään SRAMin sähkösarjojen markkinoille tuloa ja sitä kautta ylivuotisia SRAMin red sarjoja, jos hinnat tulisivat hieman alas. Itselläni ainoa syy lähteä takaisin Shimanoon, on tällä hetkellä hinta.
    http://faijapolkee.blogspot.fi/

  17. #17
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    ^ Kiitos, oli erinomaisen hyödyllinen vastaus Ehkä sitten kuitenkin vaaka kallistuu Rivaliin. Muistaapahan taas miksi käydä töissä... 11 lehteä ei sinänsä ole minulle itseisarvo, eli se ei tuo Shimanolle tasoitusta.
    Projekti Takatukka:
    http://fillarikeskustelu.com/index.php?/topic/4-mullett-aka-takatukka/

  18. #18
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    497
    Minulla 105 osasarja (5700 siis) on toiminut ilman minkäänlaista säätöä 4000km, joten mielestäni se on riittävän luotettava. Seuraavan pyörän osasarja on kysymysmerkki kun haluaisin siirtyä levyjarruihin ja mahdollisesti jopa sähköön.

  19. #19
    IncBuff Guest
    Ei kyllä 105:t ole tarvinnut pahemmin säätää 5000km aikana. Lieneekö pekonilla olleet huonot vaijerit.

  20. #20
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
    ^ Kiitos, oli erinomaisen hyödyllinen vastaus Ehkä sitten kuitenkin vaaka kallistuu Rivaliin. Muistaapahan taas miksi käydä töissä... 11 lehteä ei sinänsä ole minulle itseisarvo, eli se ei tuo Shimanolle tasoitusta.
    Kiitos, toivottavasti on hyötyä. Koska ergonomia on henk.koht juttu, niin suosittelen vielä testamaan Sramin vaihtajia ennen hankintapäätöstä.
    http://faijapolkee.blogspot.fi/

  21. #21
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    ^ Joo pitää kyllä testata, mutta luulisin ettei ainakaan huonompi ole kuin Shimano. Mikähän siinäkin on, että nimenomaan japsit eivät tässä asiassa ole osanneet ottaa pienempiä mittasuhteita huomioon, yleensähän asia on juuri päinvastoin...
    Projekti Takatukka:
    http://fillarikeskustelu.com/index.php?/topic/4-mullett-aka-takatukka/

  22. #22
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ei kyllä 105:t ole tarvinnut pahemmin säätää 5000km aikana. Lieneekö pekonilla olleet huonot vaijerit.
    ,

    Paha sanoa, pyörä kävi ko. syystä useamman kerran ostopaikassa Velosportissa ja sen jälkeen Bike-Companyssä korjattavana, kun omat keinot eivät tepsineet. Vaijerit menivät kaksi kertaa uusiksi ja jostain syystä vaihtajt eivät pysyneet vaan vireessä. Voi olla, että mulle sattui maanantaikappale?
    Takavaihtajakin piti uusia kertaalleen, kun se taittui pinnojen väliin. Tässä tosin mahdollisesti syynä oli lipat hieman turhan vaativalla polulla. Kilsoja tuli pyörällä noin 10 tkm ennen kuin se lähti vaihtoon ja sillä tuli kyllä ajeltua myös talvella, toisin kuin Rivaleilla.
    Vaikka 105:t olisivat olleet yhtä toimivat, kuin Rivalit, päätyisin SRAMin osasarjaan. Syinä ergonomia, doubletap toimivuus ja parempi tuntuma.
    http://faijapolkee.blogspot.fi/

  23. #23
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ei kyllä 105:t ole tarvinnut pahemmin säätää 5000km aikana. Lieneekö pekonilla olleet huonot vaijerit.
    Ajettu 105:lla lähes 12 000 kilometriä parin kesän aikana ilman murheita, voin kyllä suositella. Säädötkin ovat pysyneet hyvin kohdallaan. Takavaihtajan vaijeri rispautui kahvan läheltä viime viikolla, mikä aiheutti vaijerin vaihdon. Siinäpä kaikki "murheet" toistaiseksi.

  24. #24
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    Joo en epäile etteikö 105 olisi hyvät, sellaiset miehenkin fillarissa on. Lähinnä kaipasin juuri käytännön kokemuksia ihmisiltä, joilla on kokemusta molemmista ja voi niitä siis keskenään vertailla. SRAMin paremmasta ergonomiasta olen lukenut ennenkin ja kaipaan ilmeisesti vain vahvistusta sille, että lisäinvestointi todella kannattaa. Näillä tiedoilla valinta siis kallistuu SRAMiin (ellei mies myy minulle superedullisesti 105:aan osapäivityskuumeessaan ).
    Projekti Takatukka:
    http://fillarikeskustelu.com/index.php?/topic/4-mullett-aka-takatukka/

  25. #25
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    341
    Mun silmiin mekaaniset Shimanot Tiagra, 105 ja Ultregra ovat aivan samaa kamaa. Dura-Ace toimii ehkä vähän terävämmin ja nopeammin ja siinä on vakiona herkemmin pyörivät pikkupyörät. Soran vaihtajat on heikommat kuin muissa malleissa.

    Ultegra Di2 on sitten aivan eri maailmasta kuin mikään näistä. Pysyy säädöissään, vaihtaa nopeasti ja kevyellä vaihtajanliikkeellä sekä edessä että takana.

    Sramista ainoa kokemus on X5:stä ja se pysyy säädöissään paremmin kuin Shimanot mutta vaihtaminen on muuten raskaampaa ja epävarmempaa kuin Shimanon mekaanisilla.

  26. #26
    Ensimmäisessä crossarissani oli Rivalit, joista todella pidin. Pyörä on nykyään pojallani kohtalaisen huolettomalla pidolla ja ainakin vaihtaminen toimii edelleen varmasti ja tunnokkaasti. Testailen sitä aina välillä. Nykyisessä crossarissa 105-osat eikä nekään huonot ole. Pidin kuitenkin Rivaleista enemmän vaikka ero ei siis suuren suuri ole.

  27. #27
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Crossarissa on Rivalin kahvat. Oikean puolen kahvan/takavaihtajan toiminta on erittäin täsmällistä ja napakkaa, etuvaihtajan toiminta ei ole niin hyvä. Tosin pyörässä on Gossamerin kammet, mikä saattaa vaikuttaa asiaan.

    Vertailun vuoksi maantiepyörän Ultegra 6700 toimii perushyvin. Molemmilla ajaa ilman säätämistä tuhansia ja tuhansia kilometrejä.

    Kahvaergonomiassa Shimano voittaa mennen tullen. Kahva sopii täydellisesti käteen ja kaikki vipuset ovat juuri siinä missä pitääkin. Niin ylä- kuin alaotteelta pystyy vaihtamaan ja jarruttamaan ilman otteen siirtoa. SRAMin kahvoilla ei voi ajaa ilman hanskoja, koska jokin siinä muotoilussa ei vain sovi käteen kovin hyvin. Molemmilla pystyy vaihtamaan myös talvihanskat kädessä.

    Ultegrasta (6600, 6700) kokemusta muutamia kymppitonneja, Rivalista reilu kymppitonni.

  28. #28
    Pyöräpummi Guest
    Pienille käsille Shimanon uudet 9000, 6800 sekä 5800 sarjat ovat lyömättömiä.
    Niissä vivun etäisyys säädetään ruuvista. Edellisen sukupolven kahvoissa säätö tehtiin sijoittamalla erillinen "pala" kahvan ja vivun väliin.
    Etuvaihtajan toiminta on niin kevyttä että lyhyemmilläkin sormilla ja pienemmällä kämmenellä se onnistuu helposti.
    Puhumattakaan sähköisistä sarjoista.

  29. #29
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    ^ Says who? Siis onko niistä jo pienikätisten kokemuksia? Onko niissä kiinnitetty huomiota sivuttaisen liikeradan pituuteen? Se ei ole pelkästään se kahvojen kökkö "etäisyyssäätö", mikä Shimanon kahvoissa on ollut pienikätisen näkökulmasta pielessä, vaan yleinen istuvuus käteen, mahdollisuus jarruttaa napakasti myös yläotteelta jne. Sähkösarja olisi varmaan mukava käyttää, mutta budjetin ulkopuolella. Eikä se kuitenkaan jarrutusta helpota.
    Projekti Takatukka:
    http://fillarikeskustelu.com/index.php?/topic/4-mullett-aka-takatukka/

  30. #30
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Pienille käsille Shimanon uudet 9000, 6800 sekä 5800 sarjat ovat lyömättömiä.
    Niissä vivun etäisyys säädetään ruuvista. Edellisen sukupolven kahvoissa säätö tehtiin sijoittamalla erillinen "pala" kahvan ja vivun väliin.
    Etuvaihtajan toiminta on niin kevyttä että lyhyemmilläkin sormilla ja pienemmällä kämmenellä se onnistuu helposti.
    Puhumattakaan sähköisistä sarjoista.
    Tässäkin asiassa Shimano siirtyy vaivihkaa tälle vuosituhannelle. Tarkat ruuvisäädöt on olleet SRAM:n sarjoissa jo pitkään. Lisäksi niiden kahvat ovat olleet käsittääkseni aina kooltaan pienemmät, toki vaatien silloin hieman enemmän voimaa käyttäjältään kun vipuvarret ovat lyhyemmät. Mutta kun ergonomia on alunperin tehty säädettävämmäksi ja sirommalle otteelle sopivammaksi, voimaa on helppo kohdistaa sinne mihin sitä tarvitaan.

    Edit: Meinasi unohtua - SRAM:n hydrauliset maantiekahvat ovat varmasti kokonaisuutena kooltaan korkeampia kuin Shimanon hydrauliset kahvat, mutta siitä huolimatta varsinaiset jarru- ja vaihdekahvat ovat niissäkin käsittääkseni sirommat kuin Shimanon vastaavissa.
    CamoN muokkasi tätä : 03.06.2014 at 12.41
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •