GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 92 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 42 82 90 91 92 93 94 102 142 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.731 - 2.760 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

Minulla meni Nucleoneista etukiekko rikki ja mistään ei enää löydä uutta kehää. Olen tässä miettinyt, että ostan pelkän etukiekon joko Zondaa tai Ventoa. Jälkimmäinen painaa 80 grammaa enemmän kuin edellinen ja hinnassa on saman verran eroa. Minulla noita kiekkoja on kyllä riittävästi kun ostin hädissäni Sciroccot, joihin en ole oikein tyytyväinen. Pähkäilin, että taidan kuitenkin ostaa Zondat jos noiden Nucleonien takakiekkokin hajoaa, niin Zondapari on kuitenkin Ventoja parempi. Vai onko? Takakiekkojenkin painoero näyttää olevan vain 50 grammaa. Onko noiden rakenteissa eroa?
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 29.05.2014 at 18.51
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Minulla noita kiekkoja on kyllä riittävästi kun ostin hädissäni Siroccot, joihin en ole oikein tyytyväinen. Pähkäilin, että taidan kuitenkin ostaa Zondat jos noiden Nucleonien takakiekkokin hajoaa, niin Zondapari on kuitenkin Ventoja parempi. Vai onko? Takakiekkojenkin painoero näyttää olevan vain 50 grammaa. Onko noiden rakenteissa eroa?
    Tärkein ero on, että Zondissa on erinomaiset Record-tasoiset navat, Ventoissa ja Sciroccoissa ei. Zonda on lisäksi jossain määrin aerodynaamisempi kuin Vento ja vanhan mallinen matala Scirocco. Scirocco 35 olisi ainakin korkeutensa puolesta Zondaa aerompi, mutta ilman testidataa se on pelkkä valistunut arvaus.

Scirocco 35 olisi ainakin korkeutensa puolesta Zondaa aerompi, mutta ilman testidataa se on pelkkä valistunut arvaus.
    Kunhan Feltti saa Scirocconsa (35) Opiumilta niin laitan Conti GB4000 rinkulat ja alan metsästämään uutta satasen keskarirekkaa. Ja jos ja kun enkka paranee niin joka toisessa viestissä kehun aeodynamikkaa
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warlord Katso viesti
    Kävi jo rihdattavana, pieni oli heitto ja hintaakin ottivat 10€. Googlasin tuota pykällysasiaa, ei liene ainukertainen tuo mun pykällys. Joku oli hionutkin sitä, mutta oli tullut kuoppa tilalle. Antaa olla, ei sitä jarruttaessa tunne.
    Nimenomaan etukiekossa minunkin 2006 ventoissa oli sauman kohdalla havaittavaa pykällystä jarrutettaessa. Näytin sille lopulta hienolti hienoa hiekkapaperia niin loppui. Takakiekossa on ollut välillä pientä sivuheittoa mutta sen olen osannut rihdata kuntoon ihan itsekin. Takakiekon laakerin jouduin vaihdattamaan myös viime talvena, kun tökki selvästi (ei ajaessa huomannut mutta käsissä kiekkoa pyöritettäessä akselin päistä kiinni pitäen). Paha sanoa paljonko noilla olen ajanut (veikkaan 6-8 tkm), kun viimeiset vuodet ovat toimineet lähinnä varakiekkoina mutta tälle keväälle otin ne taas käytöön, kun asensin niihin ns pysyvästi kevät- ja syksykäyttöön vähän paremmin hiekkaa ja sadekelia kestävät Contin 25mm fourseasonit.

Saakohan noin "harvaan" pinnattua kiekkoa absoluuttisensuoraksi ikinä...

Kun Ventoissa ei ole Record- navat, niin osaako joku sanoa minkälaiset/minkä tasoiset ne on?
    - Heavy Metal will never die!! -

Canyon Endurace CF custom

Niissä on sellaiset kasettilaakerit. http://www.amazon.com/Campagnolo-Hb-.../dp/B006L7R1GC
    Ei siis irtokuulat, joita on itse helpompi ilman erikoistyökaluja vaihtaa, huoltaa ja säätää ja jotka rullaavat paremmin.
    Minulta löytyy myös tällaiset Record-navat Campan Shamal-kiekoissa http://www.bikyle.com/images/Wheels/...malHubRr07.jpg
    http://slowtwitch.com/images/glinks/...ampagfinal.jpg
    ja kyllä sen smoothin rullaamisen huomaa, kun ottaa tosiaan kiekon käsiinsä akselien päistä pitäen ja pistää vähän vauhtia. Vielä smoothimmat ovat kuitenkin uusimmat kiekkoni joissa on dt240-navat. Ovat toki siis uudemmatkin.
    kauris muokkasi tätä : 29.05.2014 at 20.44

http://www.fillariosa.fi/epages/fill...oducts/69032RS
    Urakuulalaakeri, teollisuuslaakeri. Just nuo on Ventossa. Pistä Warlord jonnekkin muistiin!

Oletan että Venton navat on hyvää perustasoa, noissa urakuulalaakereissa on huonompia ja parempia. Omien Sciroccojen laakerien kanssa ei ole ollut huolia. Vastahan nuo fatbikemiehet manailivat Hopen erinomaisen huonoja ensiasennuslaakereita.

Ja tuossa sitten taustaa http://www.pinkbike.com/news/To-the-...ings-2013.html

http://www.campagnolo.com/repository...C-10-12-13.pdf
    Tuolta sitten Ventonkin räjäytyskuva ja osanumerot.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Niissä on sellaiset kasettilaakerit. http://www.amazon.com/Campagnolo-Hb-.../dp/B006L7R1GC
    Ei siis irtokuulat, joita on itse helpompi ilman erikoistyökaluja vaihtaa, huoltaa ja säätää ja jotka rullaavat paremmin.
    Minulta löytyy myös tällaiset Record-navat Campan Shamal-kiekoissa http://www.bikyle.com/images/Wheels/...malHubRr07.jpg
    http://slowtwitch.com/images/glinks/...ampagfinal.jpg
    ja kyllä sen smoothin rullaamisen huomaa, kun ottaa tosiaan kiekon käsiinsä akselien päistä pitäen ja pistää vähän vauhtia. Vielä smoothimmat ovat kuitenkin uusimmat kiekkoni joissa on dt240-navat. Ovat toki siis uudemmatkin.
    Ensin väität että irtokuulat rullaa paremmin ja seuraavaksi kehut "smoothimmeiksi" dt240 napoja joissa on kasettilaakerit 😁😁.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pikku-mihkali Katso viesti
    Ensin väität että irtokuulat rullaa paremmin ja seuraavaksi kehut "smoothimmeiksi" dt240 napoja joissa on kasettilaakerit ����.
    No niinhän minä sanoin. Mutta kerrankin puhuin edes osin ihan kokemuksesta enkä vain siitä mitä olen lukenut. Olin tästä sormilla havaittavissa olevasta smoothista sanonut saman ennenkin, jos vanhoja viestejä haluaa kaivaa. Eli järjestys tuntumassa huonommasta parempaan on Vento, Shamal, ja Ffwd:n dt240, joista Shamalin record-napojen kerroin eroavan Ventosta noiden laakerien toteutuksen osalta. Ero record- ja dt-navan välillä on hyvin pieni. Lisäksi sanoin dt-navan paremman tuntuman saattavan johtua myös siitä, että ne ovat uudemmat (useammalla vuodella). Dt:n uutuudesta (yhden kesän ajetut) johtuen en ole vielä tehnyt niiden navoille mitään enkä siten edes tutustunut niiden rakenteeseen ja huoltoon.

Sen sijaan netin "totuuksia" ja eläviä ihmisiä useamman vuoden lukemisella ja kuuntelemisella pääsee yleisesti enemmän siihen lopputulemaan, että shamalin tyyppisiä laakereita sanotaan paremmiksi kuin teollisuuslaakereita (tai miksi niitä haluaa kutsua) muutamista eri syistä joista useimmmiin tulee ehkä mainituiksi hyvä rullaus, huollon mahdollisuus ja säätäminen. Toki pelkkä laakerityyppi ei suoraan tee välttämättä rullausta hyväksi tai vielä paremmaksi vaan siihen vaikuttanee myös laakerin laatu, tarkempi toteutus yms. kuten arctic bikerkin yllä sanoi. Näkyyhän se hinnoissakin vaikka eihän sekään automaattinen tae ole. Lisäksi voidaan miettiä kuinka rullaamisen huomaa vai huomaako käytännössä ja sitä mikä on kahden eri kiekon laakerien kunto vaikka 10 000 km:n jälkeen, jos kummallekaan ei tehdä välissä mitään huoltoja. Tai jos toiseen ei pysty tekemään itse huoltoa. Tai jos kiekoilla ajetaan myös huonolla säällä muodostuu ehkä tärkeämmäksi seikaksi laakerin suojaus kuin muu toteutus. Muistan myös kauppiaan sanoneen minulle joskus, että laakerien rullaus myös jopa vähän paranee ensimmäisten satojen kilometrien jälkeen (vaseliinit asettuu kohdilleen ja notkistuu, ehkä?) eli ihan pakasta vedetyn kiekon pyörimistä tutkiessa vaikka kaupassa voi tämä asia vaikuttaa.
    kauris muokkasi tätä : 30.05.2014 at 08.48 Syy: Kirjoitusvirheitä ja lisäystä yleisellä tasolla

Saakohan noin "harvaan" pinnattua kiekkoa absoluuttisensuoraksi ikinä...
    Jostain vuosituhannen vaihteesta on täällä ollut Rolfin paripinnatut 26" maasturikiekot. En ole kokenut, vaikka vetopuolen pinnoja piti vaihtaakin, kovin vaikeiksi rihtaamismielessä .

Väitän että halvemman hintaluokan navoissa urakuulalaakerit on paremmat. Irtokuulasysteemissä kuppi on kiinteä navan osa. Myönnän etten ole Dura-Ace-napojen sielunelämää koskaan tutkinut. Jo Campan Zondassa sekä kuppi että kartio ynnä tieten kuulat on kaikki vaihdettavia sekä laakerivälys minusta älykkäästi säädettävissä. Laatunapa minusta, sillai että kuluvat osat on helposti huollettavaa sekä vaihdettavaa.

Ja sitten Vento, kuka nyt lukikin aiemmin linkkaamani Pink-linkin teemasta urakuulalaakeri niin eihän ne huonot navat ole, kuluvat osat on minusta helpostikin vaihdettavat enkä satunnaista laakerihuoltoakaan itse kovin kummoisena rastina pidä.
    Ventot nyt mulla joutuu crossarin rääkkiin, avaan ja puhdistan laakerit ajoittain. Ihan perushuoltoa varten ei laakereita tarvii ees irrottaa joka irrottaminen saattaakin olla pieni uhka heidän sielunelämälleen.

Nimimerkille Kauris, Shamalit ois mun mielikuvissa aika hipokiekot!

Loppukesällä varmaan inventoin kuin varallisuutta riittää Luxemburgin puulaakin Canticrossarikiekkoihin. Navat jo tunnen ja tiedän ynnä varalaakereitakin ynnä noitten asennuskaluja on.

Termihän on vierintävastus, näitten halpisirtokuulanapaisten suhteen yleinen väite. Nehän on melkein poikkeuksetta liika kireellä ja liika vähillä rasvoilla. Aika arvokkaissakin pyörissä noita kiekkoja löytyy joilla ei pidä metriäkään ajaa ennen kuin navat on säädetty ja täytetty oikeaoppisesti vaseliinilla. Sittehän nekin on pitkäikäiset hyödykkeet.

Kauris tuntuu olevan minusta aivan oikeilla jäljillä mitä kiekkoihin tulee. Kunhan ei usko tuohon kauppiaan vaseliinien asettumisväitteeseen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YGoo Katso viesti
    10:n lehtisenä ei toimi Campan pakka Shimanon vaihteilla. Eri vetosuhde ja välit (?). 11 lehtisenä toimii molemmat, näin olen foorumilta lukemani perusteella ymmärtänyt.

Itse ostin Zondat Bike-Discountista, hinta oli kohdillaan. Paino alle ilmoitetun ( Campa vapaarattaalla 1537 g + linkut 115g). En ole vielä päässyt ajamaan, koska runko vielä matkalla lähikauppaan..
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warlord Katso viesti
    Ok, aina oppii. Tänks. Laitahan tänne kokemuksia kun saat pyörän alle. Hyvin Zondat ainakin testeissä on menestyneet.
    Ei taida enään olla ajankohtaista Zonda kokemukset, mutta tänään sain ekaa kertaa alle. Tuntuivat hyvältä, mukavat, tarpeeksi kevyet ja siistin näköiset. Rullaavat kevyesti. Edellisessä pyörässä oli Fulcrumin Racing 5 ja uudessa siis Zondat.

Toisaalta samalla vaihtui runkokin alumiinisesta Bianchista Kuituiseen Colnagoon. Varmasti tällä suurempi merkitystä, mahdotonta sanoa, kuinka paljon parempi fiilis johtui kiekoista tai pyörästä. Ja reilun puolen vuoden pyörätauko ei myöskään helpota vertailua

Mutta kaikin puolin hyväntuntuiset ns. "järkikiekot"!

Minkä Colnagon hankit?

Peukalo ylös

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti

Kauris tuntuu olevan minusta aivan oikeilla jäljillä mitä kiekkoihin tulee. Kunhan ei usko tuohon kauppiaan vaseliinien asettumisväitteeseen
    Mitä uskomatonta tuossa on? Laakeri tarvitsee vain vähän rasvaa toimiakseen pienimmällä mahdollisella kitkalla. Ylimääräinen rasva aiheuttaa kitkaa. Rasvan lisäämisen jälkeen kitka on suuri, koska rasvaa on tarpeettoman paljon laakerissa. Käytössä ylimääräinen rasva siirtyy pois kuulien ympäriltä ja kitka pienenee.

Toki laakerin pintojen epätasaisuudetkin kuluvat käytössä ja kitka pienenee myös sitä kautta. Uusi laakeri täynnä rasvaa ei ole kitkan suhteen hyvä.

Mulla on edelleen hakusessa kevyehköt ja ennen kaikkea halvat kiekot. Uudella designillä olevaa Planet-X AL30:a on luvattu varastoon jo pitkän aikaa sitten, mutta juuri saamani tiedon mukaan niitä aletaan toimittaa vasta kesäkuun puolivälin tienoilla.
    #fillarifoorumi @ IRCnet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NHB Katso viesti
    Mitä uskomatonta tuossa on? Laakeri tarvitsee vain vähän rasvaa toimiakseen pienimmällä mahdollisella kitkalla. Ylimääräinen rasva aiheuttaa kitkaa. Rasvan lisäämisen jälkeen kitka on suuri, koska rasvaa on tarpeettoman paljon laakerissa. Käytössä ylimääräinen rasva siirtyy pois kuulien ympäriltä ja kitka pienenee.

Toki laakerin pintojen epätasaisuudetkin kuluvat käytössä ja kitka pienenee myös sitä kautta. Uusi laakeri täynnä rasvaa ei ole kitkan suhteen hyvä.NHB
    Sinänsä järkevää argumentointia, itse ajattelen että rasvaa täyteen pukattuun laakeriin ei niin kovasti paljoa paskaa mahdu. Toki talvikiekoissa rasvan kohmettuminen tulee eteen, Hanselinen laaakerirasvan olen itse koestanut herkimmäksi.
    Edit. Vanhan harakan silmään sekä jo olevat Sciroccot että tulevat Ventot on oikein söpön näköisiä. Toivon ja uskon ja kokemuksen kautta myös että Campan pinnausideologiassa on oma järkensä.

Mutta kaikin puolin hyväntuntuiset ns. "järkikiekot"! YGoo
    Empä usko että tätä kukaan pystyy kiistämään. Itse ny kesemmällä hommaan vielä nuo http://www.rczbikeshop.com/default/r...lack-2014.html.
    Navat on tuttua tavaraa ja mun kepoisan ikäukon ajossa varmaan riittävän tukevat. Vaikka kyllä minäkin ajossa huomaan eron RCZRace Sl kiekkojen ja Sciroccojen välillä! Alpha vanne on pikkasen leveämpi, sisämitta 17 milliä että passelimpi crossarirenkaille. Noitten jälkeen mun kiekkovaranto onkin määrältään enemmän kuin perfecto, laadultaan, noh sanoisinko ainakin itteäni tyydyttävä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Minkä Colnagon hankit?
    M10s:n Campan Choruksilla. Upee peli, kuva ilmestynee pyöräsi kuva ketjuun lähiaikoina..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NHB Katso viesti

Toki laakerin pintojen epätasaisuudetkin kuluvat käytössä ja kitka pienenee myös sitä kautta. Uusi laakeri täynnä rasvaa ei ole kitkan suhteen hyvä.
    Täysin totta mutta kuten artic biker tote​si niin vassun tehtävä on myös pitää ns. paska pois laakeripesästä. Lähinnä tämä tarkoittaa vettä. Eli vaseliinia siellä pesässä pitää olla mutta järjen kanssa.

"Alpha vanne on pikkasen leveämpi, sisämitta 17 milliä että passelimpi crossarirenkaille. Noitten jälkeen mun kiekkovaranto onkin määrältään enemmän kuin perfecto, laadultaan, noh sanoisinko ainakin itteäni tyydyttävä" / arctic biker

Laadultaan riittävän paljon oman vaatimustason ylittävät on hyvä lähtökohta hankinnoille. Kenellepä muullekaan me vastuussa olisimme. Välineistä aiheutuva nautinnon taso nousee loivemmin kuin välineiden hankintaan käytetetyt resurssit.

Kertokaahan VanneGurut saavutanko merkittävää, vaiko mitään hyötyä mikäli päivitän nykyiset Bontrager race kiekot vaikkapa tuollaisiin http://www.velo-motion.com/Race-Comp...lack::285.html tai joihinkin muihin alle 1000€ kiekkoihin.

Pyöränä 2012 Trek 2.5 compact. painoa kuskilla 77kg, yksikseen ajaessa keskinopeus luokkaa 31-33km/h.

Puhutaanko tämänkaltaisissa päivityksissä ainoastaan marginaalisista muutoksista nopeuksiin tai ajomukavuuksiin, Eli kannattaako mielummin kehittää itseään ja säästää nuokin sataset seuraavaan pyörään..

Oi jospa oisinkin guru! Vallun kysymykseen ei taija olla helppoa löytää faktista vastausta. Jotain viltteri; Ostamalla Shamalit sulla on hienointa napatekniikkaa mitä ny olla voi. Imho, myös jumalaisen kauniit kiekot, mitä voi enempää vaatia?

Jos ajat samanlaisilla Trekeillä joissa toisessa nykyiset kiekot ja sama rengastus, samat sisurit, samat paineet ja toisessa nää Shamalit niin hopusti pyörää vaihtaen eron kyllä huomaat Shamaleitten hyväksi, muuten ehken voi tehdä tiukkaa.

Sitten kun innostut hommaamaan sen kuitu-ihanuuden niin yleensä niissä vähänkään järkihintaisissa on kiekot mallia hinta alkaen. Et huolestu, sulla on Shamalit olemassa.

Sain tänään Campan Ventot. Harakkana oikein nätit ja käytin rihtauspukissa. Ei heittoja mihinkään suuntaan. Vapaaratas on oikein hiljainen ja näppituntuma akselista kiinnipitäen kertoo mulle jotta vaseliinia täpötäynnä. Sama homma näissä puulaakin kahdessa edellisessä kiekkosetissäni. Jos noilla meinaa talvellakin ajaa niin häätyy putsata liiat pois. En muistanut vaakaa käyttää mutta kunhan crossarirenkaat laitan niin sitten. Arvaan ettei ilmoitettu paino kuiten paikkaansa pidä. Ekan 50:n kilsan jälkeen hintansa väärtit. Ja punaiset nippelit, kun niitä ajaessa seuraa niin jännä väri-effekti
    arctic biker muokkasi tätä : 10.06.2014 at 22.15

Kiinnostus tuubeihin heräsi talviuniltaan ja vaihtoehdot on Ffwd f4r tai f6r DT:n navoilla. Nyt kommentteja molemmista kiekoista. Yksi vaihtoehto on rakentaa itse ensi talvena ns. "Ehtaa kuraa" -kiekot.

Sent from my iPad using Tapatalk

Heittäkääpä ehdotuksia uusiksi avokiekoiksi maantiepyörään
    Budjetti liikkuisi siinä tonnin tietämillä

Itsekin silmäilllyt näitä FFWDn F4R sekä F6R
    Onko itsessään DT240 navoilla hirveästi eroa verrattuna FFWDn omiin? Muuta kuin hintalappu

Mitä suosittelisitte kun nykyiset kiekkoni on Fulcrum Racing Quattro:t, ja haluaisi "vähän" parempaa? Mutta yksi kriteeri on että pitäisi olla kestävät, koska kuljettajalla on painoa, mitä nyt tiputetaan. Joskus muistan kuulleeni että Shimanon kiekot olisi tehty vähän normia kestävämmiksi. Onko nää hyvät? http://www.bike24.com/1.php?product=...5237;orderby=3

Toiset on varmaan noi Fulcumin paremmat versiot...??? http://www.bike24.com/1.php?content=...5237;orderby=3

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hannez78 Katso viesti
    Kiinnostus tuubeihin heräsi talviuniltaan ja vaihtoehdot on Ffwd f4r tai f6r DT:n navoilla. Nyt kommentteja molemmista kiekoista. Yksi vaihtoehto on rakentaa itse ensi talvena ns. "Ehtaa kuraa" -kiekot.

Sent from my iPad using Tapatalk
    Mulla on F6R LTD-kiekot 240-navoilla joihin päädyin F4R sijasta (tai F6R ilman ltd:tä sijasta) pääosin ulkonäöllisillä perusteilla. Nuo ltd-kiekot kun ovat sellaiset mattamustat
    Lisäksi mulla oli jo matalamman profiilin hyvät alukiekot ja korkeampi 60 mm profiili kiinnosti niille kaveriksi. Jälkikäteen ajateltuna mun olis, jos järkevästi ajattelee, varmaan kannattanut myydä Shamalit ja ostaa F4R-kiekot niiden selvästi kevyemmän painon ja mahdollisesti paremman ja mukavamman tuntuman takia. Ulkonöllisesti toki ei. Mutta Shamalien myynnin ja F4R:n halvemman hinnan myötä olisin "säästänyt" ehkä jopa 400 euroa ja saanut, oliko nyt about 150 g kevyemmät kiekot, jotka toimis kaikilla keleillä (tuuli) jne. Tosin en mä vielä sellaiseen tuuleenkaan ole joutunut ,että ongelmia olisi ollut molemmat kädet ohjaustangolla. Kohtalaisessakaan sivutuulessa on kuitenkin turha kuvitella avaamansa müslipatukkaa molemmat kädet irti ohjaustangosta. Tosin sama tilanne olis varmaan 4 sentin profiilin kiekoillakin.

Huomaako eroa ajaessa 400 e kiekoilla verrattaessa tonnin kiekkoihin ?

150 euron ventojen eron huomaa 600+ euron shamaleihin. Niissä materiaali ja profiili ovat kuitenkin samalla suunnalla eli vertailussa on jotain mieltä sitä miettiessä huomaako keveyden, jäykkyyden tai muun tuntuman. Eron huomaa myös yli 1000 euron korkeaprofiilisiin kuitukiekkoihin vielä selvemmin mutta niissä on eri profiili, eri materiaali ja eri vannetyyppi ja eri rengas (mutta paino vain ihan vähän shamaleita pienempi), joten olisikin jo aika hauska jos ei huomaisi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •