FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 7 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7
Näyttää tulokset 181 - 199 / 199

Aihe: Suht koht aloittelijana matkaan... Neuvoja?

  1. #181
    Muutama näkökohta, kun olen tehnyt 12 fillarimatkaa Keski-Eurooppaan vuosina 81-98. Kunto kasvaa aika nopsaan alun väsähtämisen jälkeen, kun vain malttaa pitää taukopäiviä sopivasti. Itse silloin pidin kiinni periaatteesta, jossa joka kuudes päivä oli lepopäivä. Jos kunto ei ole paras mahdollinen, voisi sopiva lepopäivä tulla jo vaikka joka kolmas päivä.
    Saksassa on laissa kielletty leiriytyä muualle kuin leirintäalueelle, joita kyllä on tiuhaan, joten ei pitäisi olla ongelma. ( Itse ajoin kerran 165 km täydellä 18 kg:n pakkauksella ja 35:n asteen helteessä, kun karttaani merkitty camping oli lopettanut toimintansa - huono tuuri)
    Mulla oli viisi laukkua speciaalipyörässäni ja takatelineellä teltta-makuualusta -mysteeri ja aina, kun pysähdyin pistäytymään jossain museossa tms. jätin kaikki muut kamat paitsi kameran ja rahat pyörälle, eikä kertaakaan kukaan vienyt mitään, vaikka olivat siinä helposti mukaan otettavissa. Kotimaassa sen sijaan on joskus viety jopa tyynyliinatkin pyykkinarulta! Viiden laukun systeemi on paljo n vakaampi kuin kahden takalaukun, joten suosittelen sitä. Siis kaksi pienempää etuhaarukassa, tankolaukku ohjaintangossa ja kaksi isompaa takana.
    Itselleni hyvin muistiin jääneitä juttuja olivat Saksan camping-alueiden mainiot aamiaissämpylät, jotka piti tilata edellisenä iltana recptionista. Tuoreet leivät aamulla antoivat vankan pohjan päivän koitoksiin ja vaihteleviin säihin. (Eräällä neljän viikon reissulla korkein lämpötila oli 14 astetta ja vain kahtena päivänä oli poutaa, joten vara ei venettä kaada)

  2. #182
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    128
    Itse tein reissun alpeille 2011 ilman aikaisempaa kokemusta. Lento oli Bergamoon ja paluu samasta paikasta viikon päästä.
    Ylitin alpit Berninan solan kautta ja palasin Itävallan puolelta Brennerin solan kautta. Osittain käytin junaa ihan aikataulun haasteellisuuden takia. Peruspyörällä nousut on kyllä hapokkaita, mutta jos sisua riittää, niin ihan mahdollista.
    Suunnitten uutta reissua. Nyt olen hannkkinut lukkopolkimet ja pyöräilykengät. Ja rattaat vaihdatuttaa, jotta olisi sopivampia vaihteita ylämäkiin. Viikon reissulla päivän saldo oli keskimäärin reilu 100 km. Itse olen ajanut työmatkaa, josta tulee 20 km päivässä. Vuodessa tulee ehkä ajettua 4000-5000 km. Näillä pohjilla mennään. Uskon että 50-100 km on ihan
    mahdollinen peruspyörällä. Varusteet tietysti lisää painoa. Itse hain muuten pahvilaatikon pyöräliikkeestä. Pakkasin pyörän siihen. Perillä Bergamossa mut haettiin Hostelliin. Purin pyörän siellä laatikosta ja kun palasin viikon päästä laitoin
    pyörän laatikkon ja minibussi vei mut Bergamon kentälle. Toimi tosi hyvin. Pyörä säilyi ehjänä. Tämä tietysti toimii jos on paluu samasta paikasta.

  3. #183
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    51
    Hieman lisää suunnittelua tehty.

    Reitti olisi pääpiirteittään tuollainen: http://goo.gl/maps/zk1kO
    Laukuiksi olisi tulossa carradicen camper longflap(tilavuus 24l) tukiraudalla varustettuna ja eteen joku ortliebin laukku, koska sen saan halvalla. Pitäisikö vielä harkita jotain pientä runkolaukkua? Pohdin vielä onnistuisiko reissu ilman tavaratelinettä. Teltan voisi saada tuon carradicen läpän alle.
    Teltaksi tulossa Wild Country Zephyros 2. Lähinnä hyvän hinta/laatu suhteensa ansiosta.
    Makuupussin valinta vielä kesken. Hannah Sherpa X3 195L osto aika lähellä. Joku kesäpussi menisi loistavasti, mutta saman hintaluokan kesäpussit suunnilleen saman hintaisia ja painoisia. Jos vastaan tulee joku ok-hintainen +5 lämpötiloille suunnattu pussi niin sellaisen ottaisin.

    Vielä pohdinnassa navi vs kartta. Kartta luultavasti valinta. Siitä tulee jotenkin paremmat vibat

    Miten muuten tuo teiden kunto. Tällä hetkellä alla contin 4 seasonit 28 millisinä. Voisiko mennä noilla vai kannattaako harkita leveämpää kumia? Siinä tapauksessa menisi vanteetkin kyllä uusiksi.

    Heti kun kamat saapuvat niin testireissua kehiin. Brooksin satulan ostoa pohtinut vuosia ja nyt unelmasta tulossa totta


    e: Kävin prismassa katselemassa juttuja niin yllättäen siellä tuli vastaan tuo hannah sherpa-pussi. Aika iso on kyl paketti.
    Selailin hieman lisää pusseja josko sitä pienempää tulisi vastaan. Haglöfs Lim 50 vaikuttaisi ihan hyvältä. Tuo +13°C voisi olal ihan riittävä jos sisäpussin vielä hommaisi. Pakkauskoko 23 x 12,5cm on aika paljon vähemmän kuin 30x20. Painoa 575g kun hannah noin 1,25kg. Halvin hinta tuolle näyttäisi olevan 80€.
    jakob muokkasi tätä : 09.05.2013 at 20.49

  4. #184
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    51
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Toisen blogin luin joskus, jossa tyyppi oli joka kolmannen yön katon alla, muutoin teltassa.
    Et sattuis osoitetta muistamaan?

  5. #185
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708

  6. #186
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    51
    Reitti meni nyt aika uusiksi http://goo.gl/maps/NX3xG Mutulla jos vedän niin pitäisi olla varmaankin aika paljon halvempaa kuin tuolla alkuperäisellä reitillä.

    Jossain kohtaa kyllä tarkoitus olisi poiketa bosniassa. Vielä ei pysty sanomaan tarkemmin. Sarajevo olisi ollut houkutteleva, mutta kun sinne ei pääse suoralla lennolla. Splittiin tai duprovnikiin pääsee suoralla 3h lennolla.

    Ajankohta olisi 19.8-13.9. Hieman tuo kroatian kuumuus noihin aikoihin huolettaa. En oikein mikään bestis auringon kanssa ole.

    Suunnitelmat ollut sellaiset, että botskilla saksaan ja koneella takaisin kroatiasta, mutta sehän varmaankin kannattaisi toisinpäin mennä? Helpommalla varmaankin pääsee kun pakkaa pyörän himassa kuin jos pitäisi pakkailla kroatiassa. Lisäksi paluun ajankohta voi olla hieman avoimempi. Laivalla taitaa aika pitkälti olla sama hinta riippumatta siitä varaanko matkan nyt vai vasta viikkoa aikaisemmin?
    jakob muokkasi tätä : 16.02.2014 at 22.05

  7. #187
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakob Katso viesti
    Jossain kohtaa kyllä tarkoitus olisi poiketa bosniassa. Vielä ei pysty sanomaan tarkemmin. Sarajevo olisi ollut houkutteleva, mutta kun sinne ei pääse suoralla lennolla. Splittiin tai duprovnikiin pääsee suoralla 3h lennolla.
    Mtbr:ssä muistin nähneeni joskus kuvia Bosnian vuoristosta, ja löytyihän ne Guukkelilla:http://forums.mtbr.com/europe/bosnia...ty-743685.html
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  8. #188
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    Hyvä reitti olisi ainakin lento Dubrovnikiin, sieltä koukku Montenegroon ja vuoria pitkin Sarajevoon. Sieltä Zadariin ja saaria pitkin Sloveniaan. Sitten alppien yli, Wienin ja Prahan kautta Rostockiin. Tai sitten ihan mihin itse haluaa mennä.

    Laivojen hinnat on sangen korkeita. Kannattaisi katsoa esimerkiksi vähän epämukavampi vaihtoehto Varsovasta bussilla Tallinnaan.

  9. #189
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    51
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Hyvä reitti olisi ainakin lento Dubrovnikiin, sieltä koukku Montenegroon ja vuoria pitkin Sarajevoon. Sieltä Zadariin ja saaria pitkin Sloveniaan. Sitten alppien yli, Wienin ja Prahan kautta Rostockiin. Tai sitten ihan mihin itse haluaa mennä.

    Laivojen hinnat on sangen korkeita. Kannattaisi katsoa esimerkiksi vähän epämukavampi vaihtoehto Varsovasta bussilla Tallinnaan.
    Onhan toi finnlinesin hinta ihan suhteeton, vaikka ottaisikin vain lepotuolipaikan. Lentokoneellakin pääsee puoleen hintaan.

    Puolaan en kyllä ajatellut eksyä. Kroatian saaret toisaalta voisi olla houkutteleva kohde.

    Onneksi on vielä hetki aikaa sumplia reittiä.

  10. #190
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakob Katso viesti
    Onhan toi finnlinesin hinta ihan suhteeton, vaikka ottaisikin vain lepotuolipaikan. Lentokoneellakin pääsee puoleen hintaan.
    Se hintaero on niin iso, että hyttiä ei tulisi mieleenkään ottaa. Etenkin, jos mukana on makuupussi ja -alusta.

  11. #191
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    51
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Kannattaisi katsoa esimerkiksi vähän epämukavampi vaihtoehto Varsovasta bussilla Tallinnaan.
    Löytyykö lisää infoa tästä? Yritin etsiskellä, mutta löytyi vain vanhoja keskusteluja joiden linkit olivat vanhentuneita.

  12. #192
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    Eurolines ei näköjään aja enää Tallinnaan asti. Riikasta pääsee kyytiin.

    Juna Tallinasta Valgaan (155 km Riikaan) maksaa reilun kympin ja pyörä ei maksa mitään ylimääräistä.

  13. #193
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    51
    Just muistin et kun oon tallinnasta pärnuun bussilla mennyt niin sama dösä on jatkanut riikaan asti. Ja nyt kun katsoin luxexpressin sivuja niin nehän ajaa tallinnasta vaikka berliiniin 55€ näyttää hinnaksi. Pakko olla jotain kusetusta kun on noin halpa

  14. #194
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Bussijuttu kuulostaa mielenkiintoiselta. En ollut kuullutkaan tuollaisesta LuxExpressistä. Kerran Berliinin matkalla meillä tosin oli takaporttina tulla 22 h kestävällä bussilinjalla Tallinnaan, jos ennustettu tuhkapilvi olisi sulkenut ilmatilan siellä paluulennon aikaan. Varmaan ihan kamalan epämukavaa, mutta jos rahatilanne vaatii, niin voisihan sitä kokeilla...

    Säännöissä sanotaan, että pyörä pääsee kyytiin, jos tilaa on. Mitenkähän hankalaa tuo käytännössä on? Matkatavaroitakaan ei saa olla kuin yksi, mutta kai sitten johonkin säkkiin voi laukkunsa ahtaa, kuten lentokoneessakin. Onko kellään kokemusta noista pitemmistä matkoista ja mahdollisesti fillarin kanssa?

  15. #195
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    Baltian päälinjat ajetaan selvästi Suomea modernimmalla kalustolla. Siellä on pistorasiat, useimmissa wlan ja muutenkin ihan mukavat fasiliteetit.

  16. #196
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    ^Se on hyvä kuulla. Itse ajattelin vain, että reilu vuorokausi bussin penkissä, ja vielä vaihto välissä, mahdollisesti ventovieraan vieressä - ei houkuttele! Kuitenkin hinta on aika hyvä, joten saa nähdä.

  17. #197
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    Suurin kysymysmerkki lienee miten ja millä ehdoilla sinne saa pyörän mukaan.

  18. #198
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    51
    Tartusta kun menin bussilla tallinnaan samoilla busseilla niin sain kaverin kanssa heti ensimmäiseen bussiin pyörät kyytiin. Seuraavana päivänä perässä tulleet pari kaveria joutuivat sitten odottamaan neljättä bussia jotta saivat pyörät kyytiin. Eli on aika paljon kuskista kiinni.
    Vanha perinteinen lahjus voi helpottaa kyytiin saamisessa luultavasti.

    Reittisuunnitelma tällä hetkellä: Lento -> split-sarajevo-zagreb-budabest-bratislava-praha-berliini-poznan. Poznanista bussilla tallinnaan(pärnussa luultavasti päivä pari kavereita miitaillen) ja siitä laivalla helsinkiin.

    Kilometrejä tulee tasan 2000km jos ei eksy(hah). Menolento olisi 19.8 aamusta ja takaisin pitäisi olla viimeistään la 13.9. Onko kilometrejä liikaa kun ottaa huomioon todennäköiset eksymiset?

    Luultavasti juuri tuohon suuntaan niin voi jättää paluupäivän hieman auki. Ja menolentokin vaivaiset 80€. Toiseen suuntaan lento olisi reilut 200€.

  19. #199
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakob Katso viesti
    Tartusta kun menin bussilla tallinnaan samoilla busseilla niin sain kaverin kanssa heti ensimmäiseen bussiin pyörät kyytiin. Seuraavana päivänä perässä tulleet pari kaveria joutuivat sitten odottamaan neljättä bussia jotta saivat pyörät kyytiin. Eli on aika paljon kuskista kiinni.
    Vanha perinteinen lahjus voi helpottaa kyytiin saamisessa luultavasti.

    Reittisuunnitelma tällä hetkellä: Lento -> split-sarajevo-zagreb-budabest-bratislava-praha-berliini-poznan. Poznanista bussilla tallinnaan(pärnussa luultavasti päivä pari kavereita miitaillen) ja siitä laivalla helsinkiin.

    Kilometrejä tulee tasan 2000km jos ei eksy(hah). Menolento olisi 19.8 aamusta ja takaisin pitäisi olla viimeistään la 13.9. Onko kilometrejä liikaa kun ottaa huomioon todennäköiset eksymiset?

    Luultavasti juuri tuohon suuntaan niin voi jättää paluupäivän hieman auki. Ja menolentokin vaivaiset 80€. Toiseen suuntaan lento olisi reilut 200€.
    Tartosta pääsee samassa ajassa ja samalla hinnalla nykyään junalla, jossa on erikseen pyöräpaikat.

    Jos ei tule teknisiä ongelmia niin rauhallisesti ajaen pääsee noin 200 km päivässä huonoissakin olosuhteissa. Tuo aika pitäisi riittää mainiosti.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •