Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
Tulisilla hiilillä täällä ollaan - ja tietenkin olen maksanut tilisiirrolla
Nettikaupan sääntö numero 1, älä maksa koskaan tilisiirrolla.

Jos ei ole luottokorttia, niin olen ymmärtänyt, että sen tilisiirron voi tehdä pay palin tilille ja maksaa sillä. Miten E-bayn buyer protection toimii? Vaatiiko luottokortin tai pay palin kaveriksi?

Itse en maksa koskaan mitään tilisiirrolla. On paljon mukavampaa jutella suomeksi luottokunnan kanssa, kuin kiinalaisen kanssa. Kerran ehdin jo soittelemaan. Ystävällistä palvelua oli ja kehottivat keskustelemaan myyjän kassa. Sanoivat että asialla ei ole kiire, kun eka kirjaus tuli siitä soitosta. Lähettäja sai osan paketista matkaan toista reittiä. Elettiin vuotta 2008 ja litiumakut oli menneet juuri lentokieltoon kiinan kentillä. Joten turhaa hermoilua sekin oli. Ilmeisesti lähettäjällä oli vain työtä selvittää vaihtoehtoa ja halusivat kertoa myös ratkaisun samalla, kun kertovat ongelmasta.

Jos hukkaja on Fedex, niin kyllä ne sen jostain löytää vielä. Mulla hukkui kiinan postiin DX:n paketti. Kun laitoin DX:lle reklamaation, niin paketti löytyi varmaan jostain pöydän alta aika hätäiseen ja tuli suomeenkin alle 2 viikossa. Paketissa oli lappua lapun päällä, joten jossain se oli seikkaillut ja vaihtanut koodiakin muutaman kerran matkalla.

DHL:stä on komeusta, kun sekoittivat Turusta Tampereelle matkanneen paketin ja Tukholmasta Saksaan matkanneen paketin. PAketeilla vielä hurjat koko ja painoerotkin.

Sattuuhan sitä, mutta harvoin ne paketit ihan lopullisesti hukkaan jää. Voi mennä viikkoja selvitellessä, jos kummallakaan myyjällä, eikä ostajalla ole neuvotteluvoimaa. Jos on iso myyjä, niin usein selvitykset saa kummasti vauhtia, kun käytetään myyän puolelta rahaa aseena ja ohataan vaihtaa toimittajaa jos homma ei hoidu.

Alkuun nyt ainakin kärsivällisyyttä.

Oma ennätys suomen postista on kurainen laskukirje 1/2 vuotta myöhässä perille. Oli varmaan pyörinyt puoli vuotta jossain konttorin lattialla