Olipa hieno ilta Keskuspuistossa.
Luin aamulla taas tätä aihetta ja oli pakko muutama tunti huristella ja pohtia mitä kommentoisi. Tää ei ole vastaus kenellekään, mun viimeaikaisia ajatuksia vain.
Itse olen pienen ikäni ulkoillut Keskuspuistossa: erilaisilla polkupyörillä, lenkkeillyt, ulkoiluttanut koiraa, hiihtänyt, suunnistanut, ohjannut partiotoimintaa, kalastanut... Mikään järkevä toiminta ei ole toiselta pois. Oma maastopyöräilyni on kuntourheilun ohella nauttimista luonnosta sen ehdoilla. Varttumisen myötä olen myös alkanut pohtia, että minkälaisen Keskuspuiston haluan olevan tuleville sukupolville.

On realiteetteja. Puisto ei laajene, kuten kaikki muu maailmankaikkeudessa. Maastopyöräily on suositumpaa ja pyörät muuttuvat suorituskykyisemmiksi ja trendit ja markkinavoimat ohjaavat vahvemmin kuin järki. Ihmisen kaikesta toiminnasta jää jälkiä. Keskuspuisto ei ole luonnontilainen.

Kaikkea, mikä saa ihmiset liikkumaan luonnossa ja siten sitä arvostamaan on edistettävä – ei ainakaan hankalaloitettava. Luontoa ja muita siitä nauttijoita on kunnioitettava.

Ruskeasuolla on tyritty pelkästään yksipuolisesti maastopyöräilyä rajoittamalla. Se on saanut joillekin herneen syvälle sieraimeen ja huono lähtökohta yhteistyölle. Onneksi joukostamme löytyy aloitekykyisiä herrasmiehiä, kuten Mutis, joka aktivoitui ajamaan asiaamme yhteistyön kannalta.
Mitä sitten jatkossa tapahtuu? Toistaiseksi ainoa käytännössä maastopyöräilyvastainen ihmisryhmä on polulla kohtaamani koiranomistajat, jotka haluavat juoksuttaa lemmikkiänsä (laittomasti) vapaana.
Hesari on kaikista huonoista puolistaan huolimatta yksi kansallisesti arvostetuimmista medioista ja perinteisesti sinne on painettu totuus. Keskustelu ainakin jatkuu. Missähän kaikkialla muuallakin? Asiaan ei voi suhtautua vain tuijottaen eturenkaaseen kyynärpäät lukossa, vaan on hieman varmaan joustettava ja pohdittava, että mihin ollaan menossa.

Kansanterveydellisten hyötyjen lisäksi maastopyöräilyn lisääntymisen myötä muillekin ulkoilijoille kulkukelpoiset polut ovat lisääntyneet. Lisäksi rohkenen väittää, että syrjäisemmissäkin sopissa pyöräileminen on vähentänyt kaikenlaista oikeasti epäsuotavaa laitonta, epäsosiaalista ja seksuaalisiveetöntä toimintaa.

Mielestäni on tuomittavaa vahingoittaa tarpeettomasti luontoa ja toisten nautintoa siitä. Maastopyörällä voi ajaa vastuullisesti. Kaikella piittaamattomalla toiminnalla eli myös piittaamattomalla maastopyöräilyllä voi peruuttamattomasti vahingoittaa polkuja, sammalta, maaperää, puita... Pääosa näkyvistä lajimme jäljistä on nopeasti palautuvia. Tyypillisenä esimerkkinä suuri puu on kaatunut polun yli. Viereen syntyy uusi polku ja vanha pyyhkiytyy reilussa vuodessa. Joissain paikoissa sammal ei taas palaudu ja eroosion korjaa vasta seuraava jääkausi. Pieniä osia keskuspuistosta pitää mielestäni suojella selvillä merkinnöillä, jotta ihan kaikki käyttäjät osaavat välttää vahingoittamasta herkkiä tai huonosti palautuvia kohteita. Luonnonvaraiset eläimet eivät ole vaarassa. Maastopyörää ne osaavat varoa ja maastopyöräilijä niitä. Lähipiirissäni kaikki fataalit kohtaamiset luonnonvaraisten eläinten kanssa ovat tapahtuneet liikenteessä.

Keskuspuiston poluissa olisi kehittämistä vaikka hienointahan luonto on koskemattomana. Mutapaikkoihin ja ojien yli ovat jotkut jo rakennelleetkin huomaamattomia siltoja. Lähinnä polkijoiden ohjaaminen jo syntyneille reiteille ja niiden kunnostaminen kestävämmiksi on monesti käynyt mielessä. Reittejä ei kuulu mielestäni helpottaa tai toisaalta muokata keinotekoisilla esteillä yms haastavammaksikaan. Joidenkin kulutukselle alttiiden tai muuten huonojen kohteiden ohittaminen uusilla reittilinjoilla on käynyt mielessäni.
Kukahan tätä asiaa edistää? Pitääkö itse aktivoitua? Julkisella taholla ei liene liikaa rahaa tai muita resursseja. Lisäksi en edes halua arvailla vastuukysymyksiä mikäli rakennetulla reitillä sattuisi tapaturma. Julkisten tahojen asettamat rajoitteet eivät todistetusti toimi. Eikä niitä noudata kuin muutenkin huomaavaisesti ajavat...

No joo... Mitä mä halusinkaan oikeesti sanoa: Keskuspuistomme on maastopyöräilyn näyteikkuna. Rakastakaa luontoa ja kohdelkaa sitä hellästi. Oikean asenteen ja toimintatapojen levittäminen edistää: junioreille, aloittelijoille, muuten vaan tiedostamattomille.
Miten tahansa asiaa käsitelläänkään,foorumeilla tai polulla, niin pidetään zen. Tavataan – tiedätte kyllä missä!