GarminElectrobikeGiantMPMessut
Sivu 28 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #811
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Sturmey archer s2 2-speed-napa ja cxp33 vanne mavicilta. 278mm liian lyhyitä ja 288 liian pitkät.
    Navan mitat löytyvät SA:n sivuilta. Molemmat löytyivät EDD:stä. Jos tuo nyt on 36 reikäinen ja kehä 700C, niin pinnojen pituus olisi 284. Ei, en lupaa että mitta on oikein.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  2. #812
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Kylläkin 32-reikäinen eikä tätä mallia löytynyt sivuiltaan. Mutta olinkin jo haarukoinut aikaisemman virhehankinnan ja nykyisen virhehankinnan avulla, että puolivälissä ollaan (284)
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  3. #813
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Kylläkin 32-reikäinen eikä tätä mallia löytynyt sivuiltaan. Mutta olinkin jo haarukoinut aikaisemman virhehankinnan ja nykyisen virhehankinnan avulla, että puolivälissä ollaan (284)
    Kyllä suosittelisin mittaamaan. Ei tule sitten kolmatta virhehankintaa, kun tuossa on vielä varaa erehtyä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  4. #814
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Laskureissa on se vika ettei siellä koskaa ole sitä vannetta jota haen ja napaan ei ole merkattu keskilinjaa. Liian vaikeaselkoisia näin sunnuntaipyöräilijälle. Lisäksi en tiedä luonnollisesti mitä termit tarkoittavat. Vaikka työntömitta pysyy kädessä pitäisi tarkkaan tietää mitä mittailee
    Hyvänen aika. Vanne kädessä ja ERD:tä etsitään laskurista.
    Ota pinna ja nippeli käteesi. Työnnä se pinna vanteesta läpi (nippelin reiästä, ei keskeltä) ja kierrä siihen nippeli. Vedä se nippeli pinnaa apuna käyttäen sinne reikään. Mittaa sillä tönärillä paljonko se nippeli tulee vanteen sisäkehältä ulos. Vähennä tuo mitta nippelin pituudesta. Kerro tulos kahdella. Lisää tulo vanteen sisähalkaisijaan. Tadaa, sulla on ERD!
    Eli Effective Rim Diameter, käytännössä valmiin kiekon nippelin kantojen muodostama kehä.
    Tuota mittaa käyttäen voi pinnan pituudet huoletta pyöristää alaspäin laskurin tuloksista.
    Kaar ittelles vaa

  5. #815
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Oli hankalasti selostettu. Yritän paremmin. Laita kaksi pinnaa vastakkaisille puolille kehää nippeleineen. Nippeli kierretään ihan pinnan pään tasalle . Vedä pinnoja toisiaan kohti. Mittaa rullamitalla etäisyys nippelin alapäästä toisen nippelin alapäähän. Lisää nippelin pituus kerrottuna kahdella. Siinä on ERD.

  6. #816
    zipo Guest

  7. #817
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Korjatkaapa jos olen väärässä.

    Symmetrisen kiekon (etu) pinnat voi olla kaikki about samalla kireydellä vaikka vanne olisi kiero kuin kirjain S. Tällä haen sitä että esim. kireysmittarilla tai korvakuulolla tasakireyteen laitettu kiekko ei ole suinkaan välttämättä suora. Tosin pystysuuntaisen heiton pitäisi olla hyvin lähellä oikeaa. Tässä tämän päivän havaintojen satoa.

    Eli toisin sanoen: pinnan kireyttä havainnointia ei tule käyttää sivuttaissuuntaisen suoruuden korjaamiseen vaan epätasaisen kireyden korjaukseen. Muistan jostain lukeneeni että kasauksessa tulisi aina korjata isoin virhe, on se sitten sivu, pysty, dish tai epätasainen kireys.

  8. #818
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.466
    Jos vanne on päässyt kieroksi, ei pinnojen kireydet ole tasaisia.
    Olen vain oikaissut heitot ja ajanut jonkin aikaa, jotta kiekko ravistuu ja tsekannut taas.
    Vähitellen pinnojen kireydetkin tasaantuu.

  9. #819
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Törmäsin ongelmaan rakentaessani etukiekkoa mavicin cxp33 vanteesta. En saanut millään vannetta suoraksi siten että pinnojen kireyden olisivat edes jotakuinkin tasaiset. Purin kiekon ja asetin vanteen pöydälle. Vanne on luonnostaan ihan kiero parista kohtaa 2mm verran. Ongelmakohdat ovat sauma ja venttiilin reijän kohdat. Voiko vannetta yrittää suoristaa taivuttamalla vai onko se ihan varma tapa rikkoa vanne kokonaan? Vai pitäisikö vanteesta tehdä reklamaatio?

  10. #820
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.566
    Mulla autto lopuks cxp33 kanssa ihan kunnon leipominen. Vaikka kiekoilla oli ajettu pari tuhatta kilsaa niin kyl niissä vaan vieläki oli jännitettä. Plink plink vaan kuulu ku väänteli.

    Eli se ei välttiis vedä suoraks ja tasakireelle ilman kunnon leipomista. Mä en vielä parista millistä huolestuis.

    Mun metodi on seuraava: kiristys tasaan ja suoristus ja leivonta. Toistetaan noin 4x kunnes leipomalla ei enää kiristy ja ihmeellisesti pinnatki on kaikki tasakireydellä ja kiekko suorassa.

    Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla

  11. #821
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    223
    Kyselläänpäs tyhmiä, voiko tällaisen kehän: http://www.silverfish-uk.com/Product...0/7151/LG1-Rim rakentaa käytännössä minkä navan ympärille vain? Esim. hope pro 2 evo. Vai voiko kehillä olla jotain vaatimuksia navan suhteen?
    Rennosti paikat jäykkänä

  12. #822
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    ^Voi, kunhan on 32-reikäinen napa.

  13. #823
    Onko tietoa Shimano DH-3D32 navan mitoista kun puusilmänä en internetistä niitä löytänyt? Tarkoituksena olisi kasata nyt syksyksi työmatkafillariin dynamokiekko edellämainitulla navalla sekä Mavicin open sport kehällä, olisi mukava tilata pinnat samaan pakettiin kun napa ja kehä. Jos on valmiit mitat pinnoille niin nekin käyvät.

    Tämä napa siis kyseessä: http://www.rosebikes.com/article/shi...amo/aid:670781

  14. #824
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Kertokaapa viisaammat missä menee vikaan. Minulla on Alexrimsin DX32 vanne ja SRAMin MTH 506-napa. Tässä on https://leonard.io/edd/ sivuston tulos, jonka perusteella tilasin 267mm ja 270mm pinnat.



    Noh, useaan kertaan olen purkanut kiekon ja kasannut uudestaan ja lähimmäksi pääsen kun laitan pinnat ristiin myös sivusuunnassa. Tämä sen vuoksi, että vaikka Edd:n laskurin mukaan vanteessa ei ole offsettiä, niin oikeasti siinä on sitä n. 1.5mm. Se ei kuitenkaan paljoa vaikuta pinnojen pituuteen. Tai oikeastaan niiden ylimittaisuuteen.
    Saan kiekon suoraksi ja vähän kireelle, mutta tässä vaiheessa pinnan pää on jo millin yli nippelin päästä ja varmasti rikkoo vannenauhan. Puhumattakaan siitä jos kiristän tuota vielä kunnolla.

    Olen mitannut ERD:n ja sain mitaksi saman 553mm mitä Edd:in laskurissa on. Olen myös mitannut navan mitat ja ne näyttäisivät olevan millin tarkkuudella kohdallaan.
    Takakiekon kanssa samalla laskurilla lasketut pinnat ovat myös hitusen sillä rajalla ennen viimeistä kiristystä, mutta siinä kiekossa valitut pinnat olivat 0.3-0.8mm alimittaiset laskurin arvoihin nähden, joten se pelastaa tilanteen.

    Missä ihmeessä homma menee väärin? DT Swissin laskuri antaa ihan samanlaiset tulokset. Sapimin laskuri antaa toiseksi pinnan mitaksi 1mm vähemmän, eli 269mm, mutta ei se silti selitä sitä, että pinnat ovat pari milliä liian pitkät.

    Pitäisikö vain tilata pari milliä lyhemmät pinnat?

  15. #825
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Useammaltakin sivulta katsoin, että em. vanteen ERD on 550

    http://www.cheapbikeparts360.com/pro...-dx-32-26-rim/
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  16. #826
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Onko navan mitat oikein? Mittasitko itse vai luotitko laskurin mittoihin?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  17. #827
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Sramin sivuilla olevien mittojen mukaan pinnat tulevat vasemmalle 265 ja oikealle 268 (ERD 550). Offsetin takia tulee puolen millin lyhennys, eli kolme milliä lyhyemmät pitäisi osua juuri paikalleen.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  18. #828
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Useammaltakin sivulta katsoin, että em. vanteen ERD on 550

    http://www.cheapbikeparts360.com/pro...-dx-32-26-rim/
    Ja monella sivulla kerrotaan ERDiksi ihan eri luku. Ihan lähtien 545.6mm: http://26bikes.com/shop/parts/rims-a...reet/prod/dx32 tai 548mm tai 550mm tai 553mm...

    Mittasin kyllä navan mitat niiden tultua jo kun olin ensimmäisen kerran epäonnistunut kiekon kanssa ja ne olivat minusta oikein. Ehkäpä mittaan vielä kaikki uusiksi, jos kerran muita mahdollisia virheitä tuossa ei ole tehtävissä. ( Tai sitten vain tilaan toiselle puolelle 3mm lyhyemmät pinnat )

    Se 550mm ERD kyllä tosiaan vaikuttaisi oikealta.

  19. #829
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Riippuu, kuinka ERD mitataan, laskurin ohjeen mukaan voisi kuvitella että nippelin päistä:

    vaikka yleisempi tapa on tällainen:

    tai jopa nippelin ”pohjasta”. Lisäksi monet laskurit eivät ota huomioon pinnan venymistä.

  20. #830
    noniinno Guest
    Varsinkin ohuilla pinnoilla, esim DT Revolution, tuo venyminen on aika merkittävä seikka. Paras käyttämäni laskuri on mielestäni http://www.kstoerz.com/freespoke/ se antoi pinnoillesi mitat (eteen 32/ 3 ristiin)



    Left Right
    Spoke length 262.7mm 265.8mm
    Bracing angle 4.8° 7.1°
    Tension distribution 100% 68%
    Spoke head clearance 2.4 mm 1.39 mm
    noniinno muokkasi tätä : 20.11.2014 at 14.51

  21. #831
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Hain nyt läjän 265mm pinnoja Sportaxista ja vaihdan 267mm pinnojen puolta, joten eiköhän tämä kiekko tästä valmistu

    Kiitokset kaikille avusta!

  22. #832
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.138
    Näistä DT Swissin messiknkinippeleistä on väännetty täälläkin monta kertaa.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  23. #833
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.940
    Tuossa joulupyhinä olutta nauttiessan totesin tarvitsevani crossarin toisen kiekkosetin. Tilailin takanavan ja kehät samalta istumalta, halvalla kun sain alennusmyynneistä...
    Jälkeen päin kun ajattelee, niin en ole tarpeesta enää niin varma, mutta tilattu mikä tilattu. Kuitenkin, kasaukseen tulee setti:
    - navoiksi DT Swiss 350 disc
    - kehät WTB Frequency i19
    - nippelit tulee olemaan DT prolock
    Pinnoja aloin tässä vähän arpomaan. Aikaisemmin olen tehnyt kiekkoja pelkästään Sapim Race:lla, mutta nyt ajattelin kokeilla jotain muuta. Sapim D-light on käynyt mielessä, on kohtuuhintainen ja -painoinen. Ilmeisesti toimii levarikiekoissa hyvin, onko näistä kenelläkään kokemuksia? Mites aeropinnat sitten, onko niistä 32-pinnaisissa kiekoissa juurikaan iloa? CN Aero424 (näitä saisi saksasta 1€/kpl...) on pohdinnassa. Onko noista kokemuksia, kestääkö miten käytössä?
    Vai tehdäkö budjettiratkaisu ja tilata ne Racet...

  24. #834
    noniinno Guest
    CN airot kyllä kestää, mutta kasaus on perkeleellistä, noihin vrt DTRevot on kiertojäykkyydeltään rautakankia . Myös kierteen pituus vaihteli jopa pari milliä pinnojen kesken. Sama paino kuin revoilla, mutta vetelämpi.
    noniinno muokkasi tätä : 05.01.2015 at 21.42

  25. #835
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.940
    ^Mitenköhän CN:t toimii noiden Prolockien kanssa, kun Revojakaan ei ilmeisesti saa niille kunnolla kiertymään ilman että menee korkkiruuville?

  26. #836
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Vääksy
    Viestit
    397
    D-lightiä olen käyttänyt hyvällä menetyksellä itse kasaamissani allmountain kiekoissani muutaman vuoden. Ja tälläkin hetkellä pöydälläni lojuu DT350 napa ja ulkovarastossa odottaa uudet vanteet sitä että saan tilattua uudet pinnat. D-light on pinna seuraavassakin projeksissa.
    Ovat suhtkot kevyet eikä tarvitse taistella kiertymistä vastaan. Ja turhien sekoilujen välttämiseksi olen pysynyt 2 millin kierteissä kaikissa talouden kiekoissa. Painoero aeropinnoihin oli aika pieni ja vitutti yli puolet vähemmän kun toisen puolen pinnojen pituudessa oli käynyt laskuvirhepaholainen.
    Bike24 ja Actionbike myy 90 senttiä kipale. Onko muilla hyviä kauppoja tiedossa D-light pinnoille?
    Jussi Heikkilä
    MC Kramppi - Meillä ei venytellä

  27. #837
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.940
    ^Kiitokset infosta. Pitää tuo D-light ottaa vakavaan harkintaan, vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta. Bike24 on minulla ollut pinnojen hankintapaikka, ja on varmaan jatkossakin, ei ole halvemmalla näkynyt.

  28. #838
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Tuo Aero 424 on samoilla mitoilla kuin DT Aerolite tai Sapim CX-Ray. Nuo ovat kaikki käytännössä 2,0/1,5 mm ohennettuja pinnoja, joista on ohennettu osuus pamautettu litteäksi. Materiaalia on saman verran, eli kiekosta tulee samanpainoinen ja yhtä jäykkä.

    En oikein ymmärrä aeropinnojen käyttöä 32-pinnaisessa kiekossa, sillä kiekkoa nyt muutenkaan ei olla rakentamassa aerodynamiikan ehdoilla? Maastokiekoissa erityisesti ne ovat ihan hukkaan heitettyä rahaa. Korkeaprofiilisissa ja harvapinnaisissa maantiekiekoissa niissä on sitten paljonkin järkeä.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  29. #839
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.940
    ^Noin mä vähän itsekin ajattelin, ettei niistä aeropinnoista ole muuta iloa kuin painon säästö 32-pinnaisissa kiekoissa. Ajattelin vaan, että voisi olla hyvä mahdollisuus nyt harrastella noillakin kasaamista, mutta taidan jättää näissä kiekoissa väliin. Eli varmaan D-lightit sitten tulee näihin kiekkoihin.

  30. #840
    Mitkä pinnat tulevaan etukiekkoon:

    Kuskilla on painoa 125 kg
    Navaksi tulee Zipp 88 24h (vaatii suorat pinnat)
    Vanne Kiinalainen kuituvanne, 38 mm korkea ja 23 mm leveä (24 h) http://www.asiancyclexpress.com/clea...-on-sale-jl38t
    Painoraja tuolle vanteelle on 100 kg, mutta uskaltaisin siitä kuitenkin 24 pinnaisena etukiekon tehdä (maallikon silmin katsottuna ihan asiallinen vanne, ilmoitettu ERD on kuitenkin puppua)

    Siis mitkä pinnat?
    Haen tietysti sitä että pinnojen paksuus olisi optimaalinen suhteessa muihin osiin ja kuskin painoon. Aeropinnat voi tulla kyseeseen, mutta pyöreäkin käy.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •