ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 15 / 174 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 25 65 115 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 5219

Aihe: Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PedroK Katso viesti
    Kiitos tiedoista. Varsinaissuomessa vaikutetaan. Foxcompissa on M koko hyllyssä. Olis vaan hyvä, että pääsis koittaa molempia. Tilanne on se, että kun nuo on myyty niin kesällä ei enää kannata haaveilla vaan syksyllä saapuu joitain pyöriä. Pieni rahoitusongelma on vielä ratkaistava.
    Itsellä pituutta 172 cm ja inseam 78 cm. Ostin S-koon Mukluk 3:sen marraskuussa. Istuu todella hyvin. Olen kokeillut M-koon Muklukkia myös, toimii sekin. Melko pysty ajoasento tuossa on, mutta sopii mielestäni pyörän luonteeseen. Saattaa olla että pidempää stemmiä koitan jossain vaiheessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Minä ostaa räväytin L koon Muklukin raamin 180,5/85 mitoilla 20" On-Onen seuraajaksi. Pikkasen isompi, mut eipähän tarvi set back tolppaa ja kilometrin mittasta stemmiä, niin kun M koko. Ennen ekaa lenkkiä hirvitti, et nytkös tuli liika iso, mut lenkinjälkeinen poskien pakotus kertoi muuta totuutta, eli nappi minun setuppiin ja ruotoon. 60mm stemmi vaihtuu vielä 45-50mm ja avot. Stongana Answerin 20/20. Meinasin hairahtua M kokoon, mutta onkeksi en. Pikkasen nopempi ohjaus, kun Fattyssä. Molemmat mahtavai All Mountain henkisiä pommittajia. Yks lenkki vasta takana, joten lisähavaintoja luvassa.
    Oot ollu Fattyyn ilmeisesti tyytyväinen? Se on mulla plan b jos missaan nuo jäljellä olevat Muklukit. Englannista sais ilmeisesti pyörän ihan kohtalaisen nopeesti. Paikallinen kauppias tarjos suoraan varastosta Spessua, mutta jotenkaan ei säväytä niinkuin Salsa? Syksyllä oikeesti olis läskipyörälle vasta enemmän käyttöä, mutta täällä kun kuumeen kourissa taistelee niin kaikki pitäis saada heti.

^Jos Syksyyn meinaa pinnistellä, niin sit ehottomasti jo -15 mallistosta suoraan joku. Itellä uudessa raamissa loivakeulanen teräs kovaperä 29" ja ei se kyllä anna samoja hymyjä, kun läski edes kesällä. Itse pidän tuota loivaa keulaa ehdottomana läskissä. Jos on Salsaan rahat osta se ennemmin, kuin One. Ajettavuus aikas samalla viivalla molemmissa ja luonne hyvin samankaltainen. Salsan vanteet on paremmat ja monikäyttöisemmät. Saa talvella paremmat leveydet leveistä kumeista, mutta silti 4" toimii kesällä hyvin. Rullamitalla katottuna takahaarukoissa ei ole paljon eroa, mut Salsaan mahtuu todistettavasti Lou ja Bud 82mm vanteella ainakin yhdellä eturattaalla ja On-oneen Bfl. Salsaan menee 29+ kumit Onesta ei faktaa minulla. Salsa sopii suoraan retkeilyyn paremmin, jos tavaraa tarvii raahata mukana. Fattyssä 2X10 vaihteisto ja halvemmassa Munklukissa 2X9. Onhan noi eri hinta luokassa erotuksella melkeen ostaa Fattyyn vaikka toiset vanteet. Minusta kannattaa kokoa speksailla sen mukaan, ette tarvi yli 60m stemmiä laittaa noihin loivakeulasiin pullukoihin.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Mm...

Ei Fattyssä muuten mitään vikaa ole mutta sitä ei saa kovin helposti yhtä monipuoliseksi kuin esim. Muklukkia, mutta hintaerolla ostaa jo vaikka mitä päivitystä pyörään jos perinteinen ajelu on sitä mitä pyörältä haetaan. Muklukin hintaluokassa ostaisin jopa Fatboyn jos Muklukin monipuolisuutta ei haeta. Toisaalta myös Pugsleyn saa kohtuuhintaan siitä Fattyn ja Muklukin/Fatboyn välistä.

Fatty hissitolpalla ja kuitukeulalla on aika bueno... tosin sen putsaaminen on perseestä (kuitukeula kyllä helpottaa asiaa). Siinä mielessä perinteisempi top tube -ratkaisu olisi mieluisampi

Toinen kiekkosetti olis toivelistalla, kapeempana, ja kevyellä rengastuksella. Fattyn orkkisvanteet + Floaterit on kuitenkin kiva yhdistelmä sopivalla säällä.

Fatboy olisi hauska päästä testaamaan, niin paljon on sen geon kopiontia 29" mollittu, että onko noissa mitään perää. Hinta tuossa on veistetty ihan kohdalleen tuskin -15 mallit enään irtoo samaan rahaan ja näikö geometria kokee muutoksia. Itse en tuosta keulan jyrkkyydestä perusta tuossa Spessussa. Gripparit suoraan minun makuun kyllä täsmää.

Oma toisen rungon osto oli helppoa koska Munklukkiin sopi palikat suoraan vanhasta ja loiva keula löytyi. Munklukki samoilla osilla painoi aikas tarkalleen samat, kuin Fatty kuitukeulalla.

Sitten ei kannata unohtaa runkosetistä rakennusta, jos on vanhaa osaa ja/tai vahvat mieltymykset palikoista. Hinnassa ottaa varmaan jonknverran turpiin, mut saapahan mitä haluaa.

^Ekös hissitolppaan kannata ostaa joku liskon nahka kortsu tai laittaa sisurin pätkä, niin ei tartte aina kiillotta?

zipo Guest
    Kapeampia kiekkoja halajaville suosittelisin ensiksi kokeilemaan 47mm kehällä olevaa takakiekkoa.Paksupöörä kulkee selvästi kevyemmin ja mutkiin ajo sujuvammin kuin esim RD:lläVetopitoa löytyy riittävästi eikä peräkään tunnu ylikovalta.
    Ulkonäöstä en sano mitään mutta kuka noita metsässä jaksaa ihailla.
    Etusena 47mm varsin nopea ja kiva mutta itse ainakin haluan pysyä täpärikuskien vauhdeissa mukana kivikko alamäessä siksi edessä aina 4.8 Bud RD:llä.

Salsa 3 hub by formula. Onko sulla huollettavissa ? Olin jättäny 5 päiväksi ajamatta niin oli juminu. Lirutin Teflonöljyä juuresta ja sain sen taas pyöriin.... lopun alkua...? Miten tuo puretaan vai onko työkaluista paras taas se Visa-avain?

zipo Guest
    Salsan leimalla oleva vapaaratas ei huollettavissa mutta siihen käy myös Trekin oma Formulan valmistama samanlainen vapaaratas.
    Ei tarvitse tilailla mistään kauempaa Salsan leimoilla olevaa.
    Työkaluja tarvitaan 2 kpl peltiavaimia,massavasara ja 11mm kuusiokoloavain tai hätätilassa vastaava tuumamitalla oleva.Roippeet löytyy varmasti jokaiselta trek dealeriltä.Ovatten varmasti peruskauraa huoltohemmoille.

Kiitos jälleen kerran Zipo.

zipo Guest
    Muisti palaa pätkittäin...... Huolto-ohjelinkki löytyy Los Querravas topiikin viestistä 699.
    En osaa linkata mobiililaitteella,sorry.
    Edit:Vapaaratas voi olla tosi tiukassa momentissa tehtaan jäljiltä,Laitoin kuusiokoloavaimen kiinni ruuvipenkkiin ja väänsin kehästä jotta aukesi.
    Ei kannata ajaa ennenkuin korjattu,sillä todnäk fixiversiona hajoaa takavaihtaja ja korvake.
    zipo muokkasi tätä : 20.05.2014 at 10.04

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Salsa 3 hub by formula. Onko sulla huollettavissa ? Olin jättäny 5 päiväksi ajamatta niin oli juminu. Lirutin Teflonöljyä juuresta ja sain sen taas pyöriin.... lopun alkua...? Miten tuo puretaan vai onko työkaluista paras taas se Visa-avain?
    Salsan virallinen kanta on että "Mukluk 3 vapaaratas ei ole purettavissa", mutta oikeasti tuon purkaminen on helppo homma, mitä nyt irtokuulien kanssa pitää olla vähän skarppina.

Muk 3 vapari lähtee irti 11 mm kuusiokoloavaimella, normaali oikeakätinen kierre (ensin toki laakerit ja akseli purettava, kuten zipo jo kertoi, peltiavaimet & vasara). Vapaaratas puretaan erikoistyökalulla ja tässä vasenkätinen kierre. Kannattaa höllätä tämä vaparin rungon kierre kun vapari on vielä kiekossa kiinni.

Itse rälläköin tuon erikoisavaimen enon pajalla vanhasta niittokoneen terästä, kun reissun päällä alkoi kynnet lipsumaan ja ajamaan piti päästä. Joku Shimanon vapaaratasavain kuulemma sopii tuohon Formulaan, mutta tosiaan tuollainen sopivan kokoinen kestävä lattarauta toimii myös hyvin.

Huoltona putsaus, tölskäytyneiden kynsien nurkkien varovainen siistiminen viilalla ja kevyt voitelu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Entropyyh Katso viesti
    Kauan olen tätäkin palstaa seuraillut ja vihdoin se läskineitsyyskin meni noiden Konan ja Specializedin testipäivien myötä.
    Enpä olisi uskonut, kuinka suuri ero voi kahdella saman genren pyörällä olla. Toki onhan fatboy huomattavasti arvokkaampikin.

Konan testaukseen olin erittäin tyytyväinen, sillä se tappoi jokaisen positiivisen ajatukseni läskipyöristä.
    Olisi pitänyt jättää testailut siihen...

Paria päivää myöhemmin Fatboyn testi oli karmaiseva! Jokainen positiivinen ajatukseni läskeihin palasi, mutta nyt entistä vahvempana.
    Testipäivästä saakka taas pohdiskellut oikeaa mallia ja miettinyt, että mihin ihmeeseen moisen möhkön saisi mahtumaan

Ikävintä aiheesta tekee sen, että valikoimaa alkaa olla varsin kiitettävästi: Yampa,Bucksaw,Moonlander,Fatboy yms... Päähän tässä sekoaa (taas).

Eipä mulla muuta, lepo!
    Itse pähkäilin samojen runsaiden vaihtoehtojen välillä, tosin mukana taisi olla vielä 27,5/29" täysjousto häiritsemässä.
    Kävin kuitenkin testaamassa Spessun FatBoyn ja myyjä sai vakuuttuneeksi läskin ominaisuuksista.
    Krooninen rahapula pakotti kuitenkin kääntymään toisen merkin puoleen ja tilasin XXL:n verkkokaupasta Whiten FAT Pron.

Jokuset maastolenkit on pyörällä heitetty ja renkaat olen vaihtanut kevyempiin ja "herkempiin" Surly Knardeihin.
    Vanteet(etuvanne) on joutunut jo kevennysporan alle. Tanko vaihtunut vanhaan Demo 7n riseriin ja lukkopolkimetkin on tullut asennettua. Hyvinhän tuo kulkee eikä ihan mahdottomia painakkaan.
    Osasarja on varsin kelvollinen(X5/X7/X9) ja kun geometriaa tarkastelee lähemmin saattaa huomata sen olenvan lähes identtinen Salsa Muklukin kanssa. ;-)

Suosittelen myös lämpimästi reklamointia, jos on ongelmia Fattyn esim. pikalinkun kanssa. Alta viikossa kolahti Hopen taka linkku postilaatikkoon. Kiitettävästi On-One hoitaa reklamaatiota. Kerran tuli myös rahat tilille, kun paketista oli yksi osa pudonnut matkalle ja uusi ohjainlaakeri tuli, kun kiristys kartio puuttui ekasta.
    Voivottelin Fattyn takalinkkuongelmaa On-Onen suuntaan viime viikon maanantaina ja tänään oli postipoika tuonut Hopen linkun. Toivottavasti tuo pitää vanteen paikallaan...

^Kyllä se erilailla pitää. Mulla vaan vaivaa vieläkin sillön tällön se vapaa rattaan takertelu rullaillessa. Täytyy repiä akseli tutkittavaks, kun saa nää muut kiireet ohi.

Tuolla ameriikan foorumilla olivat huomanneet yhden syyn mikä aiheuttaa noita linkkuongelmia: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/one...on-914639.html
    Napojen akselit saattaa olla hieman liian pitkiä jolloin pikalinkku ei kiristä oikein. Tuon säikeen aloittajalla on etunavassa liian pitkä akseli ja takana tasapainottavasti hieman liian lyhyt

zipo Guest
    Ettei olisi etusessa akselin päätykorkki kiertynyt auki?

^Minulla takapäässä kiertyi auki. Kierre liima auttoi.

Pesin tänään Fattyn ja tsekkasin omasta nuo akselien päät. Edessä akseli on lähes haarukan mittainen, varmastikkin oikeassa mitassa. Takana akseli taas voisi olla pidempi, kummallakin puolellla n.1,5mm-2mm vajaa.

Tässä ratkaisussa liikutaan teknisellä tasolla lähellä tukikeppiluistelun mestarikansaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    ET(eituu)-sportti ei saa maahantuotuja Hopen uudempia läskinapoja. Onkos joku tilaillut niitä EU:sta? Siis vissiin etuspesifinen etunapa, 15mm akseli ja 190:nen takanapa 12mm.
    Tilasin tuolta: http://www.cyclesportsuk.co.uk/

Sent from my iPad using Tapatalk
    Maastopyöräilijän kuuluisia viimeisiä sanoja:
    "Ei tuo oja varmaan ole syvä!"
    "Kyllä on hyvät pitkospuut!"
    "Bunnyhopillahan tuosta pääsee!"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti XC-guy Katso viesti
    Tilasin tuolta: http://www.cyclesportsuk.co.uk/

Sent from my iPad using Tapatalk
    Hoituko homma hyvin ja kuinka nopea oli toimitus?

Sain vihdoinkin heitettyä Muklukkiin kiinni On-Onen karbooni haarukan, teräksiseen Enableriin verrattuna hieman kovempi, käy 6h lenkin aikana hieman ranteille, maastolla saatoi myös olla vaikutusta asiaan. Maasto oli normaali lenkkimaastoja hieman röykkyisempää. Muuten keula oli jämäkän oloinen ja johdonmukainen ajaa, teräksen pehmeys puuttu ja jousto liikkeet oli hieman terävämpiä, painoa hävisi pyörästä 570g. nyt mennään 13,3kg 1X9 setupilla.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

Fattyyn asennettu 30 piikkinen Narrow Wide ja tuomitsen erittäin toimivaksi päivitykseksi 3h ajelun perusteella.

Hommasin kanssa tuon 30t NW rattaan ja törmäsin sellaiseen ongelmaan että aikaisempi ratas oli kiinni pultti/holkki tsydeemillä ja uudessa rattaassa onkin itsessään kierteet mihin ei tietenkään vanhat pultit sopinu eli osaako joku sanoa että mikä on oikea pultti tyyppi tälle rattaalle jotta osaisi oikeat ostaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuva shikaani Katso viesti
    Hommasin kanssa tuon 30t NW rattaan ja törmäsin sellaiseen ongelmaan että aikaisempi ratas oli kiinni pultti/holkki tsydeemillä ja uudessa rattaassa onkin itsessään kierteet mihin ei tietenkään vanhat pultit sopinu eli osaako joku sanoa että mikä on oikea pultti tyyppi tälle rattaalle jotta osaisi oikeat ostaa.
    Valitettavasti en pysty vastaamaan suoraan, koska pultit kävin ostamassa paikallisesta liikkeestä ja sopivat katsottiin kokeilemalla. Racefacella on kuitenkin yhteensopivuustaulukko ja mikäli oikein käsitin, niin 10mm kierteellinen pultti pitäisi käydä. En tiedä voiko noissa olla vielä muitakin muuttujia kuin tuo pituus ja kierteellisyys tai kierteettömyys.

Racefacen taulukko: http://www.raceface.com/comp/pdf/30T...LITY_CHART.pdf

^Tuossa pdf luki selkeesti M8 pultti ja pituus arvonta sitten taulukon mukaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mteho Katso viesti
    Fattyyn asennettu 30 piikkinen Narrow Wide ja tuomitsen erittäin toimivaksi päivitykseksi 3h ajelun perusteella.
    Pysyykö ilman ohjuria paikallaan? Oliko vaihtaja kytkimellä varustettua mallia?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

^Tuossa pdf luki selkeesti M8 pultti ja pituus arvonta sitten taulukon mukaan.
    Näemmä tuli oltua harvinaisen sokea kun vain noita pituuksia itse tuijotin enkä lukenut ollenkaan tuota alareunaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Pysyykö ilman ohjuria paikallaan? Oliko vaihtaja kytkimellä varustettua mallia?
    5,5h maastoajoa + joitain työmatkoja olen nyt ajanut ilman ohjuria ja kertaakaan ei ole ketju pudonnut. Huomattava parannus minusta kun aiemmin ketju saattoi pudota ohjuria käytettäessäkin. Kytkimellisyydestä en osaa sanoa kun en ole tuohon perehtynyt. Takavaihtaja on alkuperäinen SRAM X5 2012 lopulta.

Itse ajanut puoli vuotta 30T NW rattaalla eikä ketjut ole tippunut kertaakaan, vaihtajana 9v Saintti lyhythäkkisenä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mteho Katso viesti
    Mitkä kammet?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •