GiantHephaFillariElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: Työmatkacycloon sekakäyttörengas tubelessina

Työmatkacycloon sekakäyttörengas tubelessina

Muuton yhteydessä piteni työmatka jonnin verran. Nykyisin matkaa noin 16 km per suunta. Tai enemmänkin aina kun innostuu. Tämän kunniaksi piti tietty ostaa uusi pyörä, ja nyt alla rullaa Surly Straggler ja kehinä on Stanin Notubes ZTR Iron Cross -cyclovanteet. (Ohessa kuva ajalta ennen kuin sain uudet sivulaukut, nyt on sivulaukut eikä tarvi enää improvisoida kamoja kiinni fillariin).

Fillari kulkee nyt Panaracerin Ribmo 35 mm renkailla. Valittu siksi, koska pitäisi olla erittäin vahvasti pistosuojatut, ja silti rullaavat. 35 milliä pehmentää kivasti huonokuntoisia maaseututeitä.

Nyt olen kuitenkin havainnut itsessäni sekakäyttäjän oireita. Työmatka on tylsä, jos ajaa aina maantien kyljessä kulkevaa pyörätietä. Olenkin valikoinut reitikseni myös polkuja, kun niitä kulkee matkan varrella mukavasti. Matka-aika pitenee, mutta on kivempaa. Nyt tekisi mieli hankkia jotkut sekakäyttöön sopivat renkaat. Ribmot on slicksit, ja kyllähän niilläkin metsässä ajelee, mutta paremminkin voisi olla.

Pohjustuksen perään itse kysymys: Mikä olisi toimiva rengas, jos vaatimukset on seuraavat:
    1. Pitää olla sen verran kuviota, että maastossa ajaminen käy hieman luontevammin kuin slickseillä.
    2. Silti pitäis rullata mahdollisimman kevyesti asfaltillakin.
    3. Rullaavuus on isompi prioriteetti kuin pito maastossa. Mikä tahansa Ribmoa pitävämpi on jo parannusta.
    4. Saisi mieluusti olla tubelekseksi asennettavissa. Siksi koska en halua rengasrikkoja työmatkalla. Joko virallisesti tubeless-ready, tai sitten sellainen joka yleisen tiedon mukaan asentuu tubelekseksi hyvin, vaikkei virallisesti olekaan TL-ready. Tämä vaatimus/toive siksi, että pistosuojatut renkaat on raskaita ja kankeita. Jos saisi hyvät renkaat tubeleksina ja litkuilla, ei tarvitsisi murehtia rengasrikoista.

Täysin epärationaalisesti ja lähinnä tunnepohjalta koen mystistä vetoa 41 mm Surly Knardeihin. Iso ilmatila houkuttaa, ja renkaan keskellä kulkeva tiheämpi nappularivi saattaisi ehkä rullatakin kohtuullisesti. Tai sitten ei. Löytyykö kokemuksia? Rullavuus? Litkutus?
    http://surlybikes.com/parts/wheels/knard_41

Mulla on Stragglerissa Knardit 27tpi versiona. Toimii erinomaisesti maastossa, mutta en sanoisi niitä kevyesti rullaaviksi. Epäilen, että 27tpi versio vastaavasti kestää mitä vaan.

Ajattelin vaihtaa ne kapeisiin maastorenkaisiin, kotoa löytyy jo erinomaisesti rullaava Maxxis Aspen 2,1”, mutta se ei mahdu takahaarukkaan. Esim. Specialized S-Works Renegade 1,95” voisi olla taakse sopiva Aspenin kaveriksi. Voisiko muuten tällainen jopa Tampereelta löytyä?
    ealex muokkasi tätä : 14.05.2014 at 10.41

Heh, kaipaisin ite aikalailla samoja ominaisuuksia lukuunottamatta tuota tubeless-kohtaa, koska ei ole suurempaa mielenkiintoa litkujen kanssa kikkailla. Tänään meni aamulla Kendan ensiasennusrengas puhki jo toisen kerran ensimmäisen 1000km sisään.

Kaipaamanne tyyppisiä renkuloita löytyy noista gravel grinding -aiheisista säikeistä muitakin, mutta mä olen ollut äärimmäisen tyytyväinen Clement X'plor MSO -renkaisiin 40-millisenä 120 tpi-versiona. Tubeleksena ei toimi (olen testannut), mutta toista vuotta olen ensimmäisellä setillä ajellut ja flättejä ei ole tullut sisureillakaan. Paitsi tänä keväänä, kun kulutuspinta rupesi jo olemaan aika ohut, meni yksi tappajasepelinjyvä läpi. Painoa ei ole turhan paljoa, alussa eivät rullaa asfaltilla sikahyvin, mutta ihan kelvollisesti kuitenkin ja renkaan vanhentuessa sekin ominaisuus paranee. Noilla olen ajellut kaikkea satunnaisista maantielenkeistä syksyn VPCX-krossailuhuihin ja Keskuspuiston maastoajeluihin.

http://clementcycling.com/xplor-mso

Toinen ilmeisesti hyvä on Bontragerin CX0 ja sen pitäisi toimia tubeleksanikin. Ei ole itselläni kokemusta, mutta gravel grinding -pyöräsäikeessä oli joku, jolla tuollaiset on käytössä. Kuvio näyttää siltä, että se ei ole yhtä pitkäikäinen kuin Clementin ja ilmatilaa on kaiketi aavistuksen vähemmän.

http://www.bontrager.com/model/09090

Mulla on krossarin krossikiekoissa tubeleksena Ritcheyn WCS Shieldit ja ne toimii siinä touhussa ihan hyvin. Asfaltilla kurvailu kuitenkin niilläkin kuumottaa, niin kuin kaikilla muillakin krossitubelessvirityksillä, joita olen testannut. Pari kertaa on nimittäin eturengas blurpannut asfaltilla ja molemmilla kerroilla on sattunut . Asfaltilla on kitkaa niin paljon, että eturenkaaseen tulee tiukassa paikassa aikamoiset vääntövoimat ja kun se blurppaa, rengas karkaa alta sekunnin murto-osassa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Tuosta Clementistä näyttää olevan saatavilla 60tpi ja 120tpi versiot. Onko tietoa kuinka paljon noilla on eroa?

Tuota Bontrageria näyttäis ainakin jostain löytyvän suht edulliseenkin hintaan, vois ehkä harkita...

E: Ja ite kyllä etin mielellään jotain 30-35mm leveetä rengasta. Tulee kuitenkin suurimmaks osaks ajettua asvaltilla tai kovalla soralla.

Clementtejä saa suht järkevään hintaan Saksasta, esim. Bike24.de:stä. Xplor USH on 35-millinen ja vielä sileämmällä keskikuviolla. Mulla on kokemusta vain tuosta 120 tpi:stä, joten sen suhteen en osaa verrata. Toisaalta jos ei leveyttä tarvitse olla, niin sittenhän vaihtoehtoja on Continentalilla ja Schwalbella useampiakin.

http://www.bike24.de/1.php?content=8...;mid=384;pgc=0
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Esimerkiks tuo Schwalben Sammy Slick ois kuvion puolesta varmaan aika hyvä kesärenkaaksi, mutta sen laadusta en oo niin vakuuttunut. Ainakin emännän cyclossa on takarengas sökönä 300 kilsan ajon jälkeen. Tosin siinä renkaassa täytyy olla joku valmistusvikakin, kun meni vähän epämuodostuneeksi. Lisäks CRC:llä saanut hieman huonoa palautetta kestävyydestä. Sen takia kiinnostaa hyvät vaihtoehdot

Jos isompi on parempi niin internetin ihmemaasta saa rengasta nimeltä Kenda Slant Six Pro SCT 29 x 1.80. Helppo laittaa tubelessiksi, rullaa varsin hyvin, toimii maastossa kunhan ei ole kovin irtonaista ja helkkarin iso. Mahtuu Surlyyn.

Tämä kaveri ajoi niillä teitä koko talven: http://600legs.tumblr.com/

Itsellä moinen rossarissa etukumina. Varsin ok.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

Kiitoksia vastauksista. Mielenkiintoisia vaihtoehtoja on esitetty. Kenda näyttää melko rouheasti kuvioidulta asfalttia ajatellen, mutta miksei sitäkin kokeilisi. Clementit vaikuttaa tosi hyvältä, mutta mä haluan sen tubeless-valmiuden. Joku ei ehkä ymmärrä mun himoa siihen, mutta jostain mystisesti syystä renkaiden hajoaminen on mulle aavemainen ongelma. Ihan mitä tahansa kumia on alla, ne hajoilee. Viikonloppuna puhkesi upouusi Ribmokin, takana noin 300 km ajoa. Ja Ribmon piti olla ties miten vahvasti panssaroitu. Ei mitään merkkiä aiheuttajasta, siisti pistojälki sisurissa. Vaimokin ihmettelee, miten mä saa renkaita rikki tällä tahdilla. MaraPlussa ja -Winter on ainoat kumit mitkä mulla on kestänyt.

Btw. Ribmo asettui melko mukavasti tubelessiksi. Ei tihkunut mistään ja paukahti kunnolla vanteelle. En löytänyt muutto-remontti-kaaoksen keskeltä paikkaustsrvikkeita, mutta löysin ylimääräisen tubeless-venttiilin. Ironcrosseilla uskoisin renkaan istuvan suht tukevasti, sillä tarvitsin kolme rengasmuovia saadakseni renkaan irti. Ei luulis ihan helpolla lurpsahtavan itsekseenkään pois.

Jatkoa edelliseen... Ei se toiminu, vaikka aluksi näytti hyvältä. Yritin lisätä ilmaa renkaaseen, ja neljässä baarissa rengas paukahti irti ja lennätti litkut pitkin liiteriä.

Onko tietoa, toimiiko tubeless ylipäätään näin korkeilla paineilla, vai onko se hyvä vain maastokäyttöön ja mataliin paineisiin? Katukäytössä pitäisin mieluusti 4-5 baaria.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •