25-26 kuulostaisi minulle sopivalle vauhdille. Mikäli suotte miespuoleiselle pääsyn.
Muistaakseni olen mies eikä ainakaan minua ole pois käsketty. VPR sanoi vetävänsä hitaan lenkin, joten minun ei tarvitse amatöörinä alkaa niihin hommiin. Eli voisin kanssa ajella n.25 vauhtisen lenkin.
Jo kolme halukasta tuohon vauhtiin niin voimme kai muodostaa vaikka oman ryhmän, jos kovaa menijät haluaa mennä vielä kovempaa. Eiköhän siihen vielä muitakin halukkaita ilmesty. Jotain vuorovedon tapaista voisi viritellä, jos ei kukaan halua koko ajan vetää.
Oikein mukava kun ei olla niin kauhean ahtaasti tulkittu tuota kohderyhmää![]()
^Oleellistahan näissä lenkeissä on se, että edetään naisten ehdoilla eli että vauhteja ei aleta nostaa (ollenkaan/ei liian nopeasti -> kaksi nopeusryhmää läpi kauden olisi ihanteellista, jotta rauhallinen lenkki säilyy ohjelmistossa koko kauden läpi) eikä mäkiin tuupata all-in-asetuksella (biologinen ero keskimääräisessä voimantuotossa aiheuttaa naisille tippumisvaaran erityisesti ylämäissä, joissa peesistä ei hyödy yhtä paljon). Nämä ehdot eivät kuitenkaan poissulje muita osallistujia.
Suosittelen kyllä kaikille naisillekin itsensä haastamista - kovia vauhteja ei kannata turhaan pelätä! Esimerkiksi Hepon muille lenkeille voi mennä koettelemaan rajojaan. Jos väsymys iskee, niin yleensä hitaampi nopeusryhmä seuraa perästä ja poimii kyytiin.
Mulla jäi päivän ravit lyhkäseksi. Olin jo matkalla, mutta ajoin kurviin liian kovaa ja takarengas lähti alta. Sen jälkeen u-käännös ja kotiin putsaamaan haavoja. Onneksi ei tullut mitään asfaltti-ihottumaa ja housujen hajoamista pahempaa.
Lenkki ajettiin lopulta noin 22 keskarilla. Pikaisia parantumisia
Jep, hyvä lenkki oli taas. KiitosMilloin mennään Klaukkalan lenkki jollain 25-26 keskarilla?
Voisin koittaa muistaa liittyä letkaan
Veturi pääsi tänään helpolla kuten sykkeistä näkyyhttp://connect.garmin.com/activity/486337317
Kiitos mukana olleille!
Täällä yksi ryhmäajonöösi tulossa mukaan 8.5.2014. Osaisiko joku lisätä tämän lenkin Fillarikalenteriin? Tiesin että tällainen lenkki on, mutta kun sitä ei tuolla kalenterissa näkynyt niin ajattelin ettei se ole vielä tältä kesäkaudelta alkanut.
^Minä lisään! Pahoittelut, että on jäänyt.
Kiva kun olette saaneet tammaravit Espoossakin käyntiinTäälläkin ajohaluja olisi, mutta sitten realiteetit muistuu mieleen. Kun pudonneiden esineiden nostelu on akrobaattinen suoritus, ja kenkien pukeminen edellyttää tuolia, niin ajamisen voi kyllä unohtaa. Mutta ensi kesänä sitten taas, slimmimpänä ja timmimpänä
![]()
Täytynee uskaltautua mukaan kunhan saa kilsoja hieman alle, kun kerran "oriitkin" hyväksytään sekaan.
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Muistuttelisin tässä vaiheessa ryhmäajon perussäännöistä: On tärkeää, että vetäjät näyttävät merkit (suunta- ja hidastusmerkit, kuopat, railot, töyssyt, mahdolliset muut esteet, vastaantulijat, hiekka mutkissa jne.) selkeästi ja tarpeeksi hyvissä ajoin ja tarpeen mukaan myös ääneen. Tämän lisäksi oleellista on, että merkki kulkee koko matkan edestä taakse eli jokainen toistaa merkin, olipa se sitten käsi- ja/tai äänimerkki. Mikäli kuoppa tai muu pääsee yllättämään aivan omalla kohdalla, kannattaa vaaratilanteiden välttämiseksi kädet pitää kiinni tangossa ja huutaa reippaasti "kuoppa!", jolloin takana tuleva osaa varautua. Pyörässä ei ole jarruvaloja, joten hidastaminen osoitetaan nostamalla toinen käsi ylös. Äkkipysähdyksestä on hyvä myös huudahtaa.
Keskeistä ryhmäajossa on, että toimit mahdollisimman ennakoitavasti ja vältät yllättäviä liikkeitä. Mikäli esimerkiksi rengas puhkeaa, ketjut tippuvat tai muuta, älä hätäänny, vaan ilmoita tästä ympärillä olevillesi ja ohjaa sen jälkeen pyörä rauhallisesti tien sivuun. Myös, jos kuulet takaasi ryskettä ja huutoja, älä käännähdä nopeasti katsomaan ja tee lukkojarrutusta, vaan hiljennä rauhallisesti vauhtia, ohjaa pyörä tien sivuun ja käänny vasta sitten katsomaan. Näin vältetään uudet vaaratilanteet. Huolehdi myös siitä, ettei oma ajolinjasi poukkoile ajon aikana eli aja mahdollisimman suoraan ja säilytä jonomuodostelma myös alamäissä.
Huomaa myös, että vetäjä ei pysty kurkistelemaan jatkuvasti taakseen, ja vaikka kurkistelisikin, ei välttämättä näe perään asti. Siispä, mikäli letkan takaosassa tapahtuu jotain, on signaali saatava kulkemaan myös etupäähän, jotta vetäjä tietää hiljentää/pysähtyä. Yleisimpiä huutoja on "perä jää" ja vastaavasti, kun kaikki on taas kunnossa, on hyvä ilmoittaa, että voi jatkaa normaalisti.
Koska ryhmäajoon kuuluu peesaus eli ajaminen lähellä edellä ajavan takarenagsta, merkit ovat tärkeitä. Vetäjä näkee tien hyvin, mutta perässä tulevien näkyvyys peittyy selkien taakse. Peesissä ajaminen on noin 20-30 % kevyempää, joten säästät oleellisesti energiaa, kun opettelet peesaamaan kunnolla, ja näin pystyt ajamaan kovempaa kuin mitä yksinäsi jaksaisit. Aja siis noin 30 cm:n päässä edellä ajavan takarenkaasta, mutta älä ole suorassa linjassa renkaan takana (jos edellä ajava pysähtyy yllättäen, törmäät hänen takarenkaaseensa; jos sen sijaan olet hieman jommalla kummalla sivulla, sinulla on enemmän reagointivaraa).
Tässä ehkäpä pähkinänkuoressa tärkeimpiä asioita, joista olisi hyvä pitää kiinni ja jotka olisi hyvä käydä läpi ensikertalaisten kanssa lähtöpaikalla. Lisää lukemista täällä.
Turvallisia (kuten Tammaravien teemaan kuuluu) lenkkejä kaikille!
Torstaina 8.5. klo 18:00 annetaan lyhyt opastus ryhmäajon periaatteista. Hepon koulutuksia pitänyt Pekka Sirkiä tulee paikalle.
Erityisesti naisille tarkoitettujen Bembölen kahvituvalta lähtevien Tammaravien vauhdikkaampi ryhmä avaa ajokauden 8.5. Klaukkalan lenkillä (http://goo.gl/maps/BxCed).
Lenkin pituus on n. 49 km ja kesto hieman alle kaksi tuntia (keskinopeus n. 25-26 km/h).
Reitin alkuosa (Kunnarlantie - Velskolantie) on keskimääräistä mäkisempää maastoa.
Lenkki vedetään 'tasarasituksella'
- ylämäet hitaammin tai vieläkin hitaammin, alamäet vauhdikkaammin (vetäjä polkee reippaasti alta pois)
- vastatuuliosuudet ja mäkisemmät osuudet hitaammin, helpommat osuudet vastaavasti nopeammin.
Opastusta ryhmäajoon annetaan lähtöpaikalla klo 18. Ensikertalaiset tervetuloa!
- Ks. myös HePon 'Ohjeita ryhmässä ajamiseen' ja 'Turvallinen ryhmäajo'.
42x17 muokkasi tätä : 07.05.2014 at 17.35 Syy: Lisäsin lähtöpaikan (joka on aina Bembölen kahvitupa)
Mä oon ainakin lähdössä torstaina 8.5. klo 18.00 hitaammalle lenkille kuin tuo yllä mainittu 42x17:n vetämä vauhdikkaampi lenkki.
Reittiehdotuksia otetaan vastaan. Itse ehdotan toissa viikolla ajettua perus-40km lenkkiä Brobackan kautta Veikkolaan, ekasta risteyksestä Lapinkylän kautta takaisin. Tai pidempi vaihtoehto, Veikkolassa toisesta risteyksestä Kylmälän (muistaakseni oli Kylmälän kautta tämä vaihtoehto)
Perustammaravivauhtia, keskivauhti 20-22km/h. Mäet myöskin rauhallisesti ja kaikkia ootellaan tarvittaessa
Jos on vielä mietityttäviä asioita ryhmässäajosta, niin ootellaan, että halukkaa ehtii osallistua ryhmäajo-opastukseen klo 18.
Eikös hitaampi ryhmä voisi ajaa saman reitin kuin nopea? Jos joku jo uskaltautuu kokeilemaan kovempaa vauhtia ja tipahtaakin, niin olisi sitten mahdollisuus matkata takanatulleen ryhmän matkassa.
Itse jo orientoiduin tuohon ehdotettuun reittiin vaikka vauhtini onkin vielä/edelleenkin hidas![]()
Morjens!
Tulen myös ajelemaan torstaina 8.5. Tarkoitus oli tällä kertaa tuossa nopeammassa ryhmässä vetotöitä opetellen. Tärkeää on, että saadaan myös tarvittaessa hitaampi ryhmä ja siihen vetäjä. Katsotaan sitten paikan päällä. Reitti minun mielestänikin voisi olla kaikille sama. Mäet menee kivasti kun himmaa vauhdin mateluksiKävin lauantaina pyrähtämässä tuon Klaukkalan reitin ja tiet on Bodomin kohtaa (vähän ennen Pirttimäkeä) lukuunottamatta kohtuu hyvässä kunnossa.
Joo mennään vaa sit samaa reittiä. En vaan itse jaksanu alkaa keksimään/katsomaan uutta tähän hätään
50km on sitte vaan yli 2h lenkki, mutta ei kai se niin haittaa.
Huomasin tällaisen; kahvituvalta lähtee siis monenlaista porukkaa huomenna klo 18!
"PRE-GIRO LENKIT 2014
Kaikki mukaan tutustumaan Giro-reittiin. Tässä loistava mahdollisuus harjoitella ryhmässä ajoa jos koet epävarmuutta tai sinulla ei ole kokemusta ryhmässä ajosta.
Pre-Giro -lenkit ajetaan tänä vuonna seuraavasti:
Torstaina 8.5.2014 klo 18:00 Bembölen Kahvituvalta Osa-Giro 1 (61 km, reitin keskiosa)
Torstaina 15.5.2014 klo 18:00 Bembölen Kahvituvalta Osa-Giro 2 (57 km, reitin alku ja loppuosa)
Lauantaina 17.5.2014 klo 11:00 Tapiolan Urheilupuistosta Pre Giro –lenkki (111 km, koko reitti)
Ajetaan useassa, max 16 ajajan nopeusryhmissä.
Ennen lenkkiä annetaan opastusta ryhmänajoon Jari
Kulmalan (IK-32) toimesta."
heissan,
siis lähteekö klaukkalasta joku porukka? mäkin olisin tulossa, jos vaan mahtuu. en ole koskaan ajanut ryhmässä ja jäisin sinne häntäpäähän mielellään. en ole ihan varma, menisikö tuo nopeampi vauhti, joten jäisin hitaampaan ryhmään, jos sellaista oli.. olen ajanu siis vajaan kaksi viikkoa![]()
mulla on allekirjoitus - onkohan tää vakavaa?
okei, nyt ymmärrän
jos vielä väännän rautalangasta, niin onko näitä klaukkalan kautta kiertäviä ryhmiä nopea ja hidas? ja miten liittyminen tähän bembölestä lähtemään ryhmään tapahtuu?
mulla on allekirjoitus - onkohan tää vakavaa?
Tammaravit nimellä kutsuttu vakioaikainen lenkki lähtee torstaisin bembölen kahvituvalta. Lenkkireitit vaihtelevat osallistujien halujen mukaan. Yleensä aina sovitaan etukäteen tässä ketjussa, että mitä ajetaan. Tammaravit on rauhallinen, aloittelijalle sopiva porukkalenkki. Keskivauhti noin 20-23km/h, matka 40-50km, lenkin alussa saa tarvittaessa ryhmäajo-opastusta ja ketään ei jätetä porukasta.
Lisäksi samaan aikaan välillä lähtee nopeampi porukka.
yleisesti ottaen homma toimii, niin että ihmiset kokoontuvat paikalle ja sitten siinä vielä viime hetken suunnitelmat ja sitten matkaan. Bembölen kahvitupa on sen verran suosittu lenkkien lähtöpaikka, että voi/kannattaa avata suunsa ja kysyä että onko oikean lenkin tulijoita siinä ja jos haluaa opastusta niin sitäkin voi pyytää.
Kukaan ei siis varsinaisesti järjestä tammaravit-lenkkiä, pyöräily on vaan kivempaa porukassa, joten yhteistuumin sovitaan![]()
Haluaisiko arvon leideistä joku tulla ajelemaan Hepon joukkueeseen Naisten kuntoajoon nyt lauantaina 10.5.? Hepo maksaa osallistumismaksut. Kiva ja rento tapahtuma, kyseessä ei ole kilpailu (joskin viime vuonna Hepon vauhtihameet olivat ykköspalkintopallilla parhaat joukkuenimet -kategoriassa).
snow, Auli77 ja muut?Laittakaa minulle pikaisesti viestiä, jos kiinnostaa!
Torstain 8.5. Tammaravit / Vauhdikkaampi ryhmä kn. 25-26 km/h / Lähtö klo 18:00
Päivän sää on vaihtelevanpuoleinen. Tulen kelistä riippumatta lähtöpaikalle klo 18. Vedän vauhdikkaamman lenkin suunnitelmien mukaan, ellei reippaampi sadekuuro yllätä lähtöpaikalla.
Kirjanmerkit