Esitä sille sun tappiot kunnolla kattava korvausvaatimus. Kun kerran myöntänyt virheensä niin tuskin on pokkaa kieltäytyä perustellusta korvauksesta.
Esitä sille sun tappiot kunnolla kattava korvausvaatimus. Kun kerran myöntänyt virheensä niin tuskin on pokkaa kieltäytyä perustellusta korvauksesta.
Ongelmaksi voi muodostua se, että törmäystä ei ilmeisesti tapahtunut, vaan autoilija syyllistyi pelkästään säikyttelyyn ja itse onnettomuuden aiheutti säikähdys. Mutta aina kannattaa yrittää. Jos autoilija on vähänkään fiksu, niin jättää koko jutun vakuutusyhtiön juristeille, joiden kanssa pääsee vääntämään korvauksista ja loppusumman sopimisen jälkeen vasta miettii kannattaako maksaa itse.
Tieliiikennelaki 15 §. Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen.
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
Eli rikkoi siis ihan lakia, ei vain "säikäytellyt". Miten sen sitten todistaa, jos kuski ei myönnä, onkin eri asia.
Auton rekkari on tietenkin vähemmän tärkeä kuin todistajien/silminnäkijöiden yhteystiedot. Itsekin olen ollut samanlaisessa tilanteessa, tosin ainoastaan pyörä otti damagea ja minä en juurikaan (lonkassa ja olkapäässä pientä arpea asfaltista).
En myöskään ihan purematta niele väitettä, että törmäyksen puute vaikuttaisi merkittävästi korvausvelvollisuuksiin yms. Se ainoastaan tekee näyttökysymyksistä vaikeampia. Osaako joku tähän muuten antaa tarkempaa selvennystä lain näkökulmasta?
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Mikähän siinä on että bussia odotellessa pyörätie otetaan kivasti huomioon, mutta kun bussi tulee pysäkille niin asia unohtuu täysin ja rynnätään joukolla jonottamaan pyörätien poikki koko väylä tukkien? Pitänee hommata jokin sumutorvi pyörään niin saadaan työmatkalaisiin vähän liikettä. Erityisesti Pasilan aseman pysäkki on todella ongelmallinen työmatka-aikaan.
^^En tunne tuota pysäkkiä, mutta esim. Kurvissa joskus harvoin bussikuski voi lyödä oven vaikka ihan nenän ja jalan edestä kiinni. Noilla vilkkailla pysäkeillä kun kyytiinpyrkijöitä riittää tasaisena virtana ruuhka-aikaan. Ja kun fillaristin tosiaan pitää väistää tossa tilanteessa, niin joku sumutorvi nyt olis aika asiaton... Tietty kiva, jos ihmiset ottaa toisensa huomioon puolin ja toisin ja joustaa, mutta ei sitä voi helsinkiläisiltä vaatimalla vaatia.
Liikennevakuutuslain mukainen korvausvelvollisuus omaisuusvahingoista vaatii tuottamusta, joka taas ei edellytä törmäystä, vaan pelkkä "vaaran porttien avaaminen" riittää. Henkilövahinkojen korvaamiseen ei vaadita edes tuottamusta, vaan pelkkä liikenteeseen käyttämisestä aiheutuminen riittää.
Eli: Jos autoilijan aiheuttama: korvaukset tulevat, osui tai ei osunut.
Jos pyöräilijän aiheuttama: henkilövahingot korvataan täytenä, osui tai ei osunut, kunhan tuottamus ei ole törkeää (esim. umpikännissä tai tahallaan tehty).
Olin ratkonut näitä vakuutusyhtiön leivissä muutaman vuoden.
Olipa melko huvittavaa tänään klv:llä. Mies ja nainen kävelevät rinnakkain, mies oikealla ja nainen vasemmalla puolella. Tukkivat väylän, soitan kelloa. Arvatkaa mitä tapahtuu? Mies vaihtaa puolta vasemmalle samalla kun nainen vaihtaa puolta oikealle, lopputulema plus miinus nolla. Teki mieli sanoa että "kiitti, täähän autto niin paljon". Tekivät ne sentään onneksi tarpeeksi leveän aukon keskelle jotta pyörällä mahtui menemään.
Ei ole täällä omalla kohdalla ollut ongelmia, mutta varmasti kaikilla ei ole käynyt yhtä hyvä säkä:
https://maps.google.fi/maps?ll=60.45...,4.77&t=m&z=12
Katsokaa erityisesti liikennemerkkiä, pyörätietä osoittavan maalauksen sijaintia, väylän leveyttä ja pisteenä iin päällä vähän matkan päässä olevia talojen erkkerien kohtia. Miten tuossa kohdassa tie jaetaan oikeaan ja vasempaan reunaan?
Menköön tähän ketkuun, kun ei taida olla yleistä -vaikeaa ajotiellä- säiettä. Tuli taasen ajeltua VT15:sta kohden Kouvolaa. Aina samaa scheibaa se tie, mutta vaihtoehdot ovat melko vähissä, jos haluaa edes hiukan vaihtelua vähän pidemmille (satasten) lenkeille. Vastatuuli suoraan pohjoisesta oma juttunsa, mutta pari rekkaa.. etenkin toinen näistä.. olivat melko päräyttäviä. Kulkivat lähes sitä valkoista reunaviivaan myötäillen mun ohi. Onneksi, kai, on tommonen lähemmäs metrin "suoja-alue" siinä reunassa, mutta kun vierestä jyristää kyynärpäätä hipoen kolme metrinen seinä lähes satasta.. uh, puristaa kyllä ihan toisella tavalla kahvoista tuulen pyörteiden heilutellessa ja toivoen ettei sieltä vaan mitkään kettingit roiku vapaana telien kohdalla.. Uhhuh! Not nice.
Ja sitten löysin vielä lompakonkin tien varresta. Ei rahaa. Joitain kortteja ja ajokortti. Nimen perusteella Fonectasta löytyi omistaja jolle soittelin ja sovittiin tunnin päästä toisella puolen jokkee palautus Susikosken kahvilalla. Parikyt minsaa sain siellä "jäähtyä" ennen kuin nuoriherra kerkisi hakemaan. Kiitos on nykyään vaimea, jos ollenkaan. En mä mitään glorioita saati sen kummempia löytiksiä odota, mutta kyllä reilu käsipäivää selvästi kuultavalla kiitoksella odotusarvona ei ole liikaa... Kaksi kolmesta löydetystä arvosetistä viimeisen vuoden aikana ja tuloksena kerran kuvaamani "palkkio" (oli myös aktiivipyöräilijä), kerran täysi dissaus (haki meiltä kotoa -koko omaisuutensa- naishenkilö sanomatta edes kiitosta, olin tuolloin itse lenkin jälkeen suihkussa ja emäntä luovutti; laukku täynnä mitä naishenkilöltä vaan voi löytyä... tippunnu auton katolta tien reunaan, ns. normijuttu.) ja tämä eilinen.
Seuraavalla kerralla taidan vaan tsekata, joska fyrkkaa lompsassa ja jättää sen sitten siihen... (tuskin tulee kuitenkaan tehtyä.. ehkä positiivista karmaa edes kertyy..)
En lähde penäämään oikeutta tahi kiistämään lain pykälää asiassa, vaan lähinnä toivoisin sellaista yleistä huomavaisuutta muita tiellä liikkujia kohtaan. Kyseisen bussipysäkin kohdalla on kuitenkin pyörätien ja bussin välissä ihan huomattavan iso alue jossa jonottamisen mahtuisi luultavasti suorittamaan häiritsemättä pyöräliikennettä, jota alkaa tässä kesän kynnyksellä ihan kohtalaisesti jo olemaan.
Kyseisen alueen pyörätiet nyt eivät ole ehkä viimeisen päälle järkevät muutenkaan, ottaen huomioon Pasilan aseman ympäristössä liikkuvat jalankulkijamassat...
No oli miten oli, halusinpa vaan vähän päästää höyryjä, kun paikka on ainoa varsinainen ongelmakohta omalla työmatkalla.
Jos tarkoitat sitä Pasilansillan itäpäässä sijaitsevaa pysäkkiä, niin kyseinen kohta on kyllä onnistuttu rakentamaan aika ahtaasti, erityisesti kun ottaa huomioon millaiset massat väkeä siinä bussipysäkillä voi olla ruuhka-aikana. Käsittääkseni noita Pasilansillan liikennejärjestelyjä ollaan suunnittelemassa uusiksi jollakin aikataululla, mutta ei kannata pidättää henkeään.
Bussipysäkkien lähellä kulkevista pyöräteistä tulee mieleen myös surullisenkuuluisa Engelinaukio. Sikäli kuin kyseiset järjestelyt eivät olisi muutoin riittävän kyseenalaiset, niin nyt siihen Postitalon nurkalle on laitettu jokin rakennustyömaa joka vie koko jalkakäytävän, ja kaikki jalankulkijamassat ohjataan sillä kohtaa tylysti siihen kapealle pyörätielle. Lopputulos näyttää aika hasardilta.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
En oikein osaa kokea bussipysäkkejä ja bussiin/bussista nousevia ihmisiä ongelmaksi. Laki on aika jyrkkä ja matkustajiin tulee suhtautua kuten suojatiellä liikkuviin. Tosin suuri osa pyöräilijöistä ei näytä ymmärtävän sitäkään, että suojatie ylittää myös pyörätien. Autolla ajaessa joutuu myös huomioimaan pysäkillä olevan bussin, joten jarrutetaan vaan reilusti pysäkin kohdalla.
Toisaalta tuo ongelma on voimassa koko ajan tuollaisten huonojen bussipysäkkein kohdalla, eikä ainoastaan silloin kun bussi on pysähtyneenä pysäkille.
Kyllä se on yksi isoimpia suunnitteluvirheistä mitä Suomessa tavataan tehdä pyöräilyinfralle.
Minulla on hollantilainen työkaveri (asunut tosin jo vuosia Suomessa) ja kysyin häneltä eräässä lounaskeskustelussa, että mitkä ovat hänen mielestään suurimmat ongelmat suomalaisissa pyöräteissä verrattuna Hollantiin. Pyöräteiden epäjatkuvuus risteyksissä (kokemukset lähinnä Espoosta) ja bussipysäkit olivat ne mitkä hänen mielestään olivat suurimmat ongelmat. Enkä oikeastaan ihmettele.
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Tarkoittanet Elielinaukiota? Mutta joo, tuo kohta on kaikenkaikkiaan aika typerästi suunniteltu. Jos pyöräkaista olisi postitalon puolella ko. väylällä ei olisi mitään ongelmaa. Ylipäätään tietääkö joku onko suunnitteluohjeissa määritelty, että pyörätien osuus pitäisi olla aina ajorataa lähempänä?
Samanlainen ongelma on Mannerheimintien, Helsinginkadun ja Paavo Nurmen tien risteyksessä. Paavo Nurmen tietä jatkettaessa Mannerheimintielle (etelään), tai toisin päin, pyöräkaista ja kävelykaista risteävät toisensa, jolloin muutenkin ruuhkainen risteys muuttuu pujotteluradaksi kummallekin osapuolelle. Sen sijaan jos pyöräkaista olisi Paavo Nurmen tiellä kisahallin puolella, olisi ainakin yksi pakkoristeäminen pois.
Edit: ja tämä risteäminen vain jatkuu vielä Mäntymäentien ja Paavo Nurmen tien risteyksessä, jossa taas kerran pyöräilijät ja kävelijät vaihtavat puolta.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Elielinaukiota tarkoitin. Olikohan tämä sellainen freudilainen lipsahdus?
En ole katsonut, mitä Liikenneviraston ja Kuntaliiton suunnitteluohjeet sanovat tuosta rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän sijoittelusta, mutta ne ovat joka tapauksessa vapaaehtoisia eivätkä sitovia.
Espoosta löytyy Tapiolantien varresta muuten rinnakkainen jalkakäytävä/pyörätie kombo, jossa nämä kaksi vaihtavat yllättäen paikkaa - siinä välissä on tosin vielä sijoitettuna pari metriä yhdistettyä pyörätietä/jalkakäytävää.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Marketin kassajonossakin poikittainen käytävä tukitaan surutta. Jos jättää välin, josta muut mahtuvat kulkemaan, jonon edetessä seuraava vetää sen kiinni. Pahimmassa tapauksessa joku kiilaa jonoon, kun ei tajua sen jatkuvan metrin päässä. Tältä pohjalta ei ole ihme, jos pysäkkien kohdallakaan ei osata sijottua oikein.
Koskee myös valtaosaa pyöräilijöistä. Risteyksissä ajetaan odottamaan valojenvaihtumista keskelle risteävää klv:tä - jolla useimmiten vihreä valo kun toiset pyöräilijät seisovat pyörineen keskellä risteävää klv:tä. Seurauksena kiertämistä, vaarallisia tilanteita ja näköesteitä autoilijoille.
Tänäänkin taas kerran tuli nähtyä vaaratilanne tuonkaltaisessa tilanteessa, kun ryppäällä pyöräilijöitä oli pakottava tarve pakkaantua odottamaan valojenvaihtumista Koskelantien reunassa ja Mäkelänkatua pohjoisesta tullut joutui koukkailemaan rypästä päästääkseen omilla vihreillään Mäkelänkatua etelään. Kääntyvä auto ilmeisesti luuli rypästä kiertäneen aikovan kääntyä Koskelantietä Areenalle päin ja seurauksena oli äkkijarrutus.
Tähän malliin. https://www.google.com/maps/@60.1672...CG5Rd5yNbA!2e0
En keksinyt tälle parempaakaan ketjua.
Törmäsin videoon internetin ihmeellisessä viidakossa, eikä se siis liity minuun mitenkään. Eikös tuo tilanne ole aika selvästi autoilijan moka? Keskustelkaa.
http://www.liveleak.com/view?i=a2f_1399418508
Nätisti muuten kävelee tuo suojatiellä olevan nainen pois huomattuaan tapahtuneen. Käviköhän edes mielessä jäädä auttamaan tai edes kysymään tarvitaanko apua?
EDIT: Sivusto ei sensuroi mitään videoistaan, joten ei kannata seikkailla liian pitkälle.
tankero muokkasi tätä : 07.05.2014 at 20.29
"All Rights Reserved"
Poliisi tiedottanut, molemmille vihreät, joten eiköhän se syyllisyys ratin taakse materialisoidu.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Kirjanmerkit