Jos serverin teho loppuu, voisiko kartan jakaa alueisiin, jotka päivittyisivät eri päivinä?
Jos serverin teho loppuu, voisiko kartan jakaa alueisiin, jotka päivittyisivät eri päivinä?
Tuolla Linodessa tuntuu vaihtelevan tuon serverin saama kapasiteetti aikalailla. Nyt ajoaika kesäkartoille oli yli 15h, normaalisti valmista tulee jo puolenpäivän aikaan. Oliskohan sitten aikaisemmalla kerralla venynyt niin pitkäksi tuo laskenta, että kun vanhaa kantaa yritettiin pyyhkiä uuden finland dumpin dumppaamiseksi, niin kanta oli varattu (loki antoi ymmärtää siihen suuntaan).
Tuo pilvessä oleva rupunen kone ei välttämättä tarjoa kaikkea sitä mihin on kunnon läppärillä tottunut. Ainoa asia, missä se on tosi hyvä on tiedonsiirtonopeus netistä serverille :-)
Pongailkaapa tänään iltapäivästä, josko tekemänne muutokset ovat menneet lävitse. Eilisestä kanta dumpista en ole varma, onnistuiko se ylikirjoittamaan vanhan kannan.
Nyt näkyy kaikki eiliset ja aikaisemmatkin muutokset![]()
"All Rights Reserved"
Suuri kiitos kaikille hienosta työstä. Näiden pohjalta on mukava suunnitella uusia reittejä töistä kotiin. Ja varmasti tulee myös lähdettyä kauemmaksikin kokeilemaan uusia maastoja. Näin suht tuoreena cyclo-ajelijana on tiedot reiteistä kullanarvoisia.
Jonkinlainen wiki-tyyppinen ohje/FAQ- sivu olisi tervetullut. Tästä pitkästä threadista ohjeiden etsiminen on työlästä ja itsellä ainakin meni aikaa ennen kuin aloin hahmottaa miten saan homman toimimaan ja mistä on ylipäätään kyse. Uskon että selkeästi esitetty tietopaketti toisi lisää käyttäjiä ja kartoittajia projektin piiriin.
Aloitin Kyötikkälän kartoituksen maaston länsipäästä. Polkuja on kyllä tosi paljon, monta uutta löytyi vaikka tämä on mulle peruslenkkimaastoa. Kartasta voi tulla kyllä melkoinen sotku, jos tulee liikaa polkuja.
Kyötikkälä xco rata kannattaa merkitä erikseen.
Ja kannattaa muistaa myös kauden aloitus Kyötikkälässä: http://www.fillarirastit.com/
tattis tmile, tuota itsekin mietin ja nyt säästyi polkemisen vaiva (vai oliko tässä nyt kuitenkin tarkoitus polkea mahdollisimman paljon?) Täytyy kyllä miettiä kuinka radan saa erottumaan muista poluista. Piirsin sen nyt alustavasti kartalle ja tarkennan myöhemmin.
Jos apple-kansalaisia kiinnostaa saada kartta luuriinsa, niin se onnistuu parhaiten OpenMaps -nimisellä ohjelmalla.
Ohjelma vaatii karttakoordinaatit hieman eri muodossa:
http://kartta.arpotechno.fi/tiles/<zoom>/<x>/<y>.png
Valikosta kannattaa ruksia "2x zoom" -nappula, niin kartta ei jää liian pieneksi.
Hienosti toimii
Sent from my commodore 64
"All Rights Reserved"
Aluksi yrität taikoa itsesi alka näkyvään asetusruutuun. Se onnistuu karttatilassa näkyvää ratasta painamalla.
Jos ratasta ei jostain syystä näy, paina sitä nappulaa jossa on kolme pistettä. Sitten sieltä nurkasta "edit", jolloin pääset raahaamaan rattaan vaikkapa vasempaan alanurkkaan, josta se sitten löytyy.
Tästä asetusvalikosta valitaan tuo map-väliotsikon alla oleva kohta "type", jolloin aukeaa seuraava ruutu.
Sitten näpäytät ylänurkan "edit" nappia, ja rullaat listan alas asti, jossa näet vaihtoehdon "add new type". Paina sitä.
Sitten vaan täyttelet sopivat tiedot kenttiin. Osoitteena toimii tuo minun aikaisemmassa viestissä mainittu url.
Sitten tallennat uuden kartan ja valitset sen karttalistasta. Toivottavasti toimii
Sent from my commodore 64
"All Rights Reserved"
Toimii! Kiitos poikkeuksellisen hyvistä ja yksityiskohtaisista ohjeista!
Ylämäkeä seuraa aina alamäki - ainakin jossain vaiheesa
Onkos Android-käyttäjät löytäneet näppärää softaa, jolla näitä reittejä voisi luurin kautta seurailla lenkillä? Onko Oruxmapsiin manuaalisesti lisääminen vielä ainoa vaihtoehto? Oruxmaps on kyllä mainio softa, joten pitänee kaivaa johto esiin ja lisäillä käsipelillä joka tapauksessa.
Jos jotain kiinnostaa ilmainen softa Windows luurille, jossa nämä kartat toimivat, niin sellainen on NaviComputer.
Kartat voi ladata PC:llä etukäteen ja synkronoida sitten puhelimeen tai puhelimella voi ladata karttoja onlinessa. Mutta, molemmissa tapauksissa tarvitsee PC:lle NaviMapper ohjelman. Kun NaviMapper on asennettu PC:lle, niin sen asennuskansiosta löytyy MapSources.xml. Kyseiseen tiedostoa pitää muokata siten, että lisää siihen uuden mapsourcen:
<MapSource ID="MTB">
<Copyright>http://kartta.arpotechno.fi/kartta</Copyright>
<MinZoom>1</MinZoom>
<MaxZoom>16</MaxZoom>
<TileUrl>http://kartta.arpotechno.fi/tiles/%z/%x/%y.png</TileUrl>
</MapSource>
Tuolla NaViMapperin sivulla on video, josta näkee kuinka synkronointi tehdä WLAN verkossa. Synkronointi on ainoa tapa saada toi muokattu xml tiedosto puhelimeen. Kartat voi siis ladata etukäteen siinä NaviMapper ohjelmassa ja sykronoida puhelimeen tai sitten vain rastittaa puhelimessa sen "Päivitä 'MapSources.xml'", jolloin kartat ilmestyy ladattavaksi online.
Kiitoksia aksaukko. Yritin etsiä WP:lle sopivaa ilmaista ohjelmaa ja tämä vaikuttaa ihan hyvältä.
Hienoa oli löytää tällainen karttasovellus mistä löytyy reittejä joka lähtöön.
itse olen omistanut jäykkäperäisen 29er:n vasta vajaan vuoden ja hyvät polut ja reitit on ollut aikalailla hukassa.
Kävin tänään ajelemassa muutaman keltaisen reitin Pirkkalassa Killon ja Kurikan välissä.
Oli tällaiselle aloittelijalle aika haastavia paikkapaikoin. Aika paljon oli kyllä mielestäni eroa vaikeustasossa vaikka kaikki oli samaa keltaista reittiä.
Esim. Killosta Pirkantien kohdalta kohti Ylähaikkaa menevä keltainen reitti oli tosi haastava itselleni ja muutama kaatunut puukin oli reitin varrella. Aikalailla löytyi juurakkoa ja kiviä.
Sitten taas Kurikantieltä kohti Killoa menevä keltainen reitti oli varsinkin loppupäässä aika vauhdikasta ajoa ilman isompia juuria ja kiviä.
Tuli välillä aikalailla tarkisteltua puhelimesta että olenko vielä keltaisella reitillä, kun tuntuu ettei meno etene mihinkään ja saa olla koko ajan tossu maassa.
Mutta tiedostan olevani aloittelija ja ymmärrän että keltainen vaatii jo vähän reeniä.
On tää kovaa hommaa...![]()
Moro! Killon vanhan metsän keltainen värikoodaus menee mun piikkiin. En ole ajanut sieltä tänä vuonna ja muistikuvat pettivät. Kyllä se Kurikantieltä Killoon lähtevä polku on selvästi helpompi kuin nuo Killon vanhan metsän polut. Korjataan.
Helpoimmat polut Kurikan ympäristössä on kyllä juuri nuo keltaiset Kurikantien ja motarin välissä. Kiviä on kyllä Pirkkalassa joka paikassa![]()
Kyllä menee maastopyöräilystä ilo jos täytyy jonkun värikoodien mukaan valita reitit sitte foorumille rutiseen että nekin on väärin, parempi vaan ajaa ja ottaa mitä eteen tulee jos joutuu kantaan niin sitten kannetaan:-D Ok voihan sitä katsoo minkälaista reittiä on pääosin ettei lähde ihan mahdottomiin paikkoihin.
Hups, eka viesti ja heti meni joltain hernettä nokkaan.
Kunhan nyt aloittelijana halusin kertoa havaintoni kotikulmien poluista. Ja kyllä näiden merkattujen reittien avulla on kiva vähän kartottaa lähistön vaihtoehtoja. Viime kesän lopun ajelin pääosin lenkkipolkuja yms enkä millään eksynyt hyville poluille. Nyt parina päivänä löytyny ihan kivoja reittejä, kiitos tämän karttaprojektin.
Ei mitään hernettä nokkaan kunhan ny vaan mielipiteitä latelen, ei tarvi ottaa tosissaan :-) paras jakaa vaativuustasot alueittain eikä metrin pätkissä. Länsitampere helppo itä vaikee etelä helvetti ja nokia taivas :-)
Itse käytän tätä kartaa hyödyksi kun lähden pyöräilemään lasten kanssa. Mulle siitä on ainakin hyötyä jos värikoodaukset on edes suunnileen oikein, koska 7-vuotias kuski 20" renkailla ei oikein selviä noista keltaista pahemmista reiteistä. Siinä nopeasti innostus lopahtaa, jos joutuu työntämään pyörää enempi kuin mitä pääsee ajamaan. Lapset pitävät myös vaihtelusta, joten käydään ajelemassa aina silloin tällöin uusia reittejä, mutta itsellä ei ole tarpeeksi aikaa käydä etukäteen etsimässä uusia polkuja, jotka sopisivat lapsille. Toistaiseksi tämän kartan vihreät ja keltaiset polut joita ollaan käyty ajamassa ovat sopineet hyvin tolle pikkukuskillekin ja vain joitain lyhyitä pätkiä on pikkumies joutunut työntämään pyörää. Toi metrin pätkissä luokittelu sopii myös tähän käyttötarkoitukseen paremmin, sillä jos muuten hyvällä reitillä näkyy merkattuna lyhyt pätkä vaikka oranssia reittiä, niin se ei ole ongelma lapsillekaan kun se on etukäteen tiedossa ja siihen osataan varatua etukäteen, että matkalle tulee pätkä vaikempaa maastoa, jossa voi joutua usein nousemaan pyörältä tai jopa työntämään koko pätkän, mutta sen jälkeen pääsee taas helpompaa polkua.
Täytyy vielä erikseen kiittää kaikkia jotka ovat noita reittejä tohon karttaan syöttäneet ja myös niitä, jotka jaksavat nähdä vaivaa reittiluokituksen eteen ja käydä keskustelua reittien mahdollisesti luokituksista. Mitä yhdenmukaisemmat luokitukset, niin sitä käyttökelpoisempi kartta.
Mukava kuulla, että karttaa käytetään. Itse olen kartoittanut Kauppi-Leinola-Kyötikkälä alueilla. Kartan teko ei ole mitään raskasta työtä vaan hauskaa vaihtelua lenkeille. Siinä ollaan liikkeellä juuri Star Trek:n mainitsemalla periaatteella. "..ottaa mitä eteen tulee jos joutuu kantaan niin sitten kannetaan.." . Vaikka Myrtilluksen kirjoittamat polkumääritykset ovat selkeät, sattuu virheitä koko ajan. Itse ainakin teen pääasiassa muistin varassa merkkaukset karttaan (on mulla toki GPS mukana ja joskus merkaan sinne pisteitä muistiin). Talvella tai keväällä voi suossa menevä polku tuntua helpolta ajaa, mutta roudan sulettua se voi olla aivan mahdoton ja kaupungin ympäristössä tapahtuu aina muutoksia maastossa. Jos kartassa huomaa virheen, sen voi joko korjata itse tai laittaa viestiä tänne. Jos tekee korjauksen, voi OSM-karttaeditorista lähettää meilin korjattavan merkinnän tehneelle henkilölle.
Tämähän vaikuttaa kiinnostavalta. Olen nyt 2 viikkoa asunut Tampereella ja tämä reittien hakeminen on ihan alkutekijöissään. Varmaan Kanuuna-lenkit auttaisi alkuun.
Mutta kuinkas tätä softaa nyt oikein käytetään? Olen aika käsi näissä tietokone-jutuissa...
Loin tunnukset itselleni tuonne OpenStreetMäppiin, mutta mitäs nyt sen jälkeen? Saako ne reitit näkymään vanhassa WP7 luurissa? Tuo jossain edellä mainittu Maaloo karttasofta on käytössä jo valmiiksi...
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Yksi vaihtoehto on lähtee kevyelle porukkalenkille joka lähtee lapasesta ja oot yksin jossain vaiheessa huitsin nevadassa... niin siinäkin oppii
Ah näitä kovajalkaisia veijareita.... Izmon reissuun ei kannata lähteä, jos haluaa oppia reittejä. Jos Izmo on armollinen, niin mies saattaa pysyä näkyvillä, mutta keskittyminen meneekin sitten johonkin muuhun kuin reittien hahmottamiseen. Kyllä se nopein tapa on kuitenkin ajella hissukseen itsekseen tai pienellä porukalla ja välillä vilkuilla karttaa, jotta pysyy isokuva mielessä. Kohta monta ukkoa huutaa, että se ei ole paras ja perinteisin tapa, mutta.... edelleen nopein.... vähäinen kokemukseni riittää asian tiedostamiseen :-)
Seuraavassa ohjeita, kuinka saat kartat käyttöön Maaloon WP8 versiossa, toivottavasti on saman kaltainen vanhassa WP7 mallissa.
EDIT: tuossa ohjeet lontooksi wp7 mallille, mutta katso yksityiskohdat alta:
http://maaloo7.wordpress.com/2013/05...r-defined-map/
- Aloitus näytössä paina "download" namiskaa, jossa nuoli alaspäin
- Rullaa sivu suunnassa "Maps" välilehdelle
- Kelaa karttalistaa alas saakka ja siellä pitäisi näkyä "User" niminen kartta
- Paina kolmea pistettä näytön oikeassa alalaidassa ja valkkaa "edit map provider..."
- URL kenttää tao seuraava loitsu:
http://kartta.arpotechno.fi/tiles/{1}/{2}/{3}.png
- Max zoom kenttään 16
- file extension kenttään "png"
- rasti ruutuun, jossa hyväksyt erilaisia ehtoja etc.
Nyt olet siis määritellyt uuden tiiliserverin.
- Sitten takaisin aloitusnäyttöön
- Valitse "Map" tiili
- Oikeasta alalaidasta valkkaa layer nappi (oikean puoleisin)
- Siirry sivusuunnassa "Map" välilehdelle
- Rullaa alas ja valitse "User" kartta
Nyt jos kaikki meni kuin elokuvissa, niin pitäisi nämä uudet karttasivut näkyä puhelimessa.
WP8 malli on vähän huono unohtamaan välimuistiansa, joten jos haluat varmasti tuoreimmat kartat, niin lataa kartat offline moodiin ja poista vanhat kartat ennen sitä.
Antti
No joo, jos en paljoa Manselaista MTB-porukkaa tunne, niin sentäs sen verran että Izmon völjyyn ei meikeläisen kunnolla kannata yrittää. Mutta tuo Izmon kommentti piti kyllä täysin paikkaansa, noin on yleensä käynyt maantielenkeillä. Onneksi teitä pitkin osaa kotiin.
Mutta tosiaan kiitos opastuksesta. Nyt pelaa hienosti !
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kartoitin lisää Kyötikkälän polkuja harjun pohjoisrinteessä. Haastavaa hommaa tällä kertaa, GPS näytti välillä aivan mitä sattuu. Virheelliset pisteet on kyllä helppo tunnistaa Basecampissä korkeutiedon perusteella. Enimmillään korkeus oli 50m pielessä. Korkeushan ei ole yhtä tarkka kuin sijainti, mutta poikkeamat siinä paljastavat virhepisteet. Yleensä tästä ei olisi suurta ongelmaa, mutta kun Kyötikkälässä on polkuja niin taajassa, ettei virhekohdissa enää tiedä mitä polkua on kulkenut.
Harjun pohjoisrinteen poluissa voi olla siis sijaintivirheiden lisäksi "kytkentävirheitä" (=polku menee eri paikkaan mitä kartta näyttää)
Korjaan kun ehdin ja saa muutkin korjata, jos intoa riittää.
Kävin eilen kauden ekalla MTB-lenkillä ja harmikseni totesin hakkuiden edenneen Mannakorven ja Lamminrahkan välillä. Motarin ja junaradan risteyksestä pohjoiseen kohti muuntamoa lähteä polku oli nyt metsäkoneuraa, mikä on karttaan merkattu punaiseksi, mutta pitäisikö siihen heittää ihan rastit päälle? Ei näyttänyt siltä että kannattaisi lähteä ajelemaan.
Ja KIITOS tankerolle iLuuri-softan vinkistä ja ohjeistuksesta. Tätä olisi eilen tarvittu. Kiitos myös sille uudisraivaajaporukalle joka on luonut uraa em. tienoilla hirvitunnelilta suoraan pohjoiseen kohti metsätietä. Arvostan ja pyrin ajamalla osallistumaan ylläpitoon. Pari kuralutakkoa siinä on liikaa, mutta pääasia että pääsee läpi.
Kirjanmerkit