Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Oikeeta tubelessteippiä saa 66m rullan alle 15€:lla, venttiilit voi saada kynpillä abaut ja litku maksaa parikymppiä litra.. Noilla eväillä en lähtis tekeen mitää tsi-virityksiä..
NVoihan sitä kokeilla. Mutta oman kokemuksen mukaan ei-tubeless-renkaat eivät kumiseoksen puolesta pidä paljon mitään. Riippuu tietty renkaata, oma kokemus Contin pierunkuorirenkaista. Siihen kun laittaa litkun, niin alkaa pysyä viimenään, mutta myös litkua haihtuu ei-tubeless-readyistä enemmän. Eli paras ja käytännöllisin on joku TLR-rengas, ei tarvi paljon ihmetellä.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Saattaa se saituus vähän kostautua jos se rengas puhkeaa kunnon vauhdissa ja vetäset pöpelikköön.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Tosin gorilla maksaa niin vähän et jos se rupeaa vuotamaan ni äkkiäkös sen vaihtaa.
Itsellä ei vielä ongelmia gorillan kanssa. Ja on parempaa kuin normi ilmastointiteippi koska on paksumpaa eikä kuivu samalla tavalla
Kyllä sen renkaan sai ihan hyvin täyteen, Schwalben kumia vähemmän yllättävästi ei saanut, mutta toi Camel ihan nätisti täyttyi.
Tosin johtuen varusteista tuli pari ongelmaa. Tuon vanteen ja renkaan sovitus ei ollut mitenkään tiukka, vaan pikemminkin aivan älyttömän löysä, tuosta johtuen teippauksen lisäksi laitoin vielä halkaistun sisurin, jossa pari ongelmaa.
Ensin hölmöyksissäni katkaisin yhden sisurin, no eihän sellaista saa pitämään enää mitenkään, tosin tuokin piti paremmin kuin se toinen sisuri, joka oli taas niin paljon pisempi kuin vanteen ympärysmitta, että kämmenen sai poikittain vanteen ja sisurin väliin, ilman sisurin viruttamista, no kurtussahan se oli väistämättä vaikka mitä teki.
Lopulta kun sen kolmannen sisurin teurastin alkoi homma toimimaan, mulla on noita vanhoja pyöränraatoja päässyt kertymään joiden mukana tullut paljon rikkinäisiä sisureita, joten niistä sai ihan hyviä aihioita.
Sisurin siis halkaisin ja jätin renkaan ja vanteen väliin, saman kai olisi ajanut about 10 kierrosta teippiä, muttei siinä tuntunut olevan mieltä.
Nyt sitten pitää odotella sitä, että kuinka nopeasti se vajuu, renkaan paikkapulloa ajattelin, kun se ei montaa euroa maksa ja jotain litkuahan sekin on, kovin hurjastihan sitä ei tarvitse laittaa jos ihan vain tiivistystä hakee, mutta katsotaan nyt miten tuo ilma kestää.
Tiukempi rengas/vanne kombo olisi parempi, kun sitten oikeasti voisi päästä sisurista eroon, nythän se tuo samalla tavalla lisää painoa, mutta tietty vähemmäksi jää se sisurin hankausvaikutus, eli vierintävastuksen pitäisi laskea.
Litkutusta oikeastaan siksi mieluusti karttelen, kun se tavara sitten 1-2kk joidenkin valmistajien mukaan menee kovaksi. Itse tykkään enemmän ajaa kuin säätää.
Mun nähdäkseni tubelessin iloista tai suruista pääsee nauttimaan noin kympillä halvimmillaan, muttei se välttämättä paras ole, vain halvin
Osaa se sisurillinen rengaskin posahtaa alamäessä reilussa vauhdissa, sitten jatketaan vanteella tai rintakehällä, jos kovin pitävää alustaa, niin jotenkin koomisesti pyörien yrittäen vältellä osumia raskaisiin objekteihin![]()
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Menee kovaksi? Eli kuivuu? Oman parin vuoden litkutuskokemuksen perusteella sanoisin ainakin Stan'sin paikkausaineen olevan melko huoletonta. Joko se vuotaa ulos, kuivuu sienimäiseksi palloksi jonkun reiän yhteyteen tai kuivuu sellaiseksi tasaiseksi mähmäksi renkaan sisäpintaan. Ja kuten tuolla viestissä #2028 linkittämässäni artikkelissa mitattiin, yksi normaalitäyttö litkua tuo kuivuttuaan maastorenkaaseen 50g lisäpainoa.
Kuivumisen nopeuteen voi vaikuttaa säilyttämällä pyörää jossain muualla kuin suorassa auringonvalossa. Omalla kohdalla on riittänyt litkumäärän tarkastus keväällä, juhannuksena, syksyllä ja tietysti satunnaisten rengastöiden ohessa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Onko sun kuinka usein tarvinnut lisätä, joka tarkastuksessa? Toisaalta jos rengas ei vaju, niin eihän sitä silloin tarvitse täytelläkään, ellei halua niitä itsestään paikkautuvuus-ominaisuuksia.
Mulla on aika usein tarvetta vaihdella renkaita, vähän kelien mukaan, sekin vähän painaa tossa vaakakupissa, mutta pitkällä matkalla noilla alle 40mm leveillä kumeilla kaikki vierintävastuksen säästöt olisi tervetulleita, se taas toisessa vaakakupissa.
Niin mullahan voi mennä puolikin vuotta ketjunrasvauksen välilläkin noin muutoin, tollanen monta kertaa vuodessa tarkastelu jo vähän arveluttaa![]()
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Se litku tekee myös liimaisen pinnan renkaan ja vanteen välille. Vaikka rengas olisikin tyhjentynyt usean viikon säilytyksessä niin paineet nousevat ilman mitään jälkisäätämisiä ja sehän on plussaa jos on reissun päällä.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Sanoisin että edellisen kerran toinen rengas oli kuiva viime heinäkuun alussa, kun jäi täydennys tekemättä ennen Tahkoa ja siellä tuli vissiin pari pikku vekkiä. Syksyllä laitoin "uudet" litkut rihtauksen ja takanavan huollon ohessa. Eli imin renkaista nesteet pois, kaadoin takaisin litkutölkkiin ja hetken päästä takaisin renkaaseen.
Eikä ole todellakaan erikoista hommaa (ainakaan kun käyttää varsinaisia tubeless-kehiä ja tubeless-renkaita) jos vaihtaa renkaita muutenkin. Minulla oli koko viime vuoden maasturissa samat renkaat, eli ne ei nähneet sen kummempaa huoltoa. Ja toisaalta rohkenen epäillä sisärenkaattomuuden rullaavusetua jos alla on kuitenkin korkeille paineille tarkoitetut renkaat. Suosiolla vaan sisuri ja reilut paineet, ihan kuten valmistaja on tarkoittanut.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Stanin litku pysyy nestemäisenä ainakin vuoden, jos vaan laittaa sitä sen määrän kuin tarvitaan. Liittyy johonkin kemialliseen reaktioon, siitä sen enempää. Lisäksi siinä on erikokoisia nestettä raskaampia rakeita, jotka tukkivat vuodot nestemäisen kautsun kanssa hyvinkin ripeästi. Paikkausvaahdot ovat vaahtoa, jonka teho perustuu siihen, että paksuun kumiin tulevaan reikään saadaan tarpeeksi liimaa tukkimaan reikä.
Jos keksisin renkaita, niin keksisin sellasen asennussisärenkaan, jolla vaan nostetaan ulkokumee paikoilleen, helposti kuten sisäkumeella nyt nousee. Ennen asennusta sisurin sisään tungettu tiivistysliemi sitten sulattaa tämän asennussisäkummituksen pikapikaa poies ja lopputuloksena on mualiman helpoin tyyblessgumiasennus vaikka minipumpulla. Hintaa tämmösellä kumilla olis 56 eurosenttiä kpl, saisi kaikissa väreissä ja kulkisi hyvin lumihangessa.
Sen materiaali olis tietysti sellainen, että siitä tulis pieniä rakeita litkun joukkoon ja integroitu pieni kumiprikka irtovenaa varten.
Mulla on Joen kitti. Ostin sen kun oli puolet Stania halvempi. Tilasin vahingossa liian leveän vannenauhat mutta sain leikattua sen mattoveitsellä sopivaksi. Litku on tiivistänyt renkaan ihan hyvin. Ongelmana on vain ollut litkun tukkimat venttiilit. Litkua jää venttiilin ja sitten rengas tyhjenee ajan myötä. Välillä ilmat pysyy pitempään ja välillä tyhjenee nopeammin. Ghetto-viritelmiä en ole tehnyt niin en voi verrata.
Mulla on ylimääräsenä melkein täys pullo zefalin litkua. Jos joku haluaa halavalla niin privaa.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Menee hieman ot kun ei ongelmia ilmennyt, mutta roval ja butcher/purgatory litkutukset sujui ehkä jopa turhankin helposti (vrt. aikasempiin kokemuksiin muilla combinaatioilla).. Nuo rovalithan on valmiiksi teipatut ja mukana tulee tubeless-venttiilit.. Renkaat nousi jalkapumpulla ilman saippuavesiä todella vaivattomasti about siinä yhden barin kohdalla.. Hieman nippeleitten juuresta tuli litkua mikä loppui kun hiukan ravisteli ja that's it.. Litkuina tällä erää Joe's no flats..
The end of the road is just the beginning...
Mitä haittaa siitä on ku litku kuivuu renkaan sisään? Tai ainaski oletan, et se on kuivunu ku ollu niillä sijoillaan vissiin jonku vuoden jo... Ja oletan, et kyse tubeless renkaasta, koska venttiilin kohalla on vaan sellanen ruuvi.
Ekaa kertaa elämässäni törmään tubelessjutskiin, enkä tiedä niistä mitään.
Sen kuivuneen litkun voi kaapia pois sieltä renkaasta jos jaksaa. Itse nypin kuivumat reunanauhasta ja jos on paksumpia klönttejä niin ihan itse renkaan sisästä. Muuten en jaksa kauheemmin panostaa
Ghetto tubeleksessa on ilma kestänyt, jonkin verran vajunut, muttei pahasti, toisin on hybridin sisäkumillisen kanssa, käyttämättömänä ollut ja ihan kova rengas pari päivää sitten, tänään oli sitten ihan littana, itsestään tyhjeni tallissa seisoessaan eikä viikkoihin ole tallista pois liikutettu, selittämätöntä, mutta niinkin voi käydä, ehkä litkutus olisi sen estänyt tai sitten ei.
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Kun kaikkea tarvitsee aina kokeilla, niin päätin pistää maantiepyörään Schwalben tubeless renkaat alle. Vanteina mulla on Ultegrat tubeless readyina. You Tubesta pikku vinkkejä, ja eikun hommaan. Renkaat nousivat päälle ilman sitä silikonilitkua (reunoihin) jalkapumpulla ensimmäisellä kerralla, ja asettuivat vanteelle heti suoraan. Lisäsin sen paikkalitkun sisään, ja nyt on ainakin reilun viikon jo ilmat pysyneet sisällä. Asennukseen meni yhteensä ehkä n. puolituntia. Ajo kokemusta vasta tartanilla ja rullilla joten renkaiden rullauksen eroista ei ole vielä tietoa. Vinkkinä kuitenkin että asiasta EI kannata pistää faseen mainintaa, jos ei halua n. 30 kommettia enemmän tai vähemmän pyöräileviltä "asiantuntijoilta" jolla EI ole vielä asiasta mitään omia kokemuksia...
Mulla on myös noita Joen kittejä. Huomasin myös ton venttiiliongelman ja totesin, että jos sitä litkua jää sinne venttiiliinrööriin (tai mikä se on mihin se sielukas esine kierretään...) siinä vaiheessa kun lierua sinne lorotellaan, niin itse venttiili tukkeutuu helposti. Viimeksi putsasin sen röörin vanupuikolla ennen venttiilin kiinni kiertämistä, niin toimii venttiilikin paremmin. Kiekon pyörimisen aikana litkua tuskin tonne venttiiliin menen. Ainakin fysiikan lakien mukaan...
Parit Crossridet olen noilla litkutellut ja hyvin pelaa.
Eilen vaihtui ISP:t RalliRaneen. Meinasi olla ongelma takakumin kanssa. Sitten kun olin jo päättänyt lähteä huoltsikalle kompuroimaan vielä kerran lisäsin fairyvettä ja pumppasin apinan raivolla ja nousishan se kuitenkin.
Ilmatkin olivat pysyneet hyvin yön yli.
Mä oon pari iltaa viettäny metsästäen tietoa ja tätäkin ketjua lukenu silmät ristissä, mutta ilmeisesti kellään ei ole näin paskoja aihioita mistä pitäs tubelessit vääntää..
Joten, onks jengi törmännyt tollasiin kehien pikkureikiin tubeless-projekteissa? Miten tota teippaamista kannattais lähteä lähestymään kun toi reikä on osittain tossa kulmassa? Vai onks se vaan vedettävä pari kieppiä teippiä kun reiät on kehän molemmissa reunoissa?
Kehänä on Superstar Components AM-490 jota on tubelessina käytetty ulkomaisten nettifoorumien mukaan. Sieltä ei vaan mitään puhetta löytyny tollasista reiistä.
Terveisin tubeless-neitsyt
edit: laitetaas ne numerot oikeinpäin, pahoittelut![]()
aki53bmx muokkasi tätä : 03.04.2014 at 06.20
Jos teet virallisen tubeless-konversion Stanin keltaisella teipillä ja rimstripillä niin katot vaan että tuo reikä peittyy teipillä. Paina teippi kunnolla paikoilleen sisurilla ja paineilla.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Kirjanmerkit