FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 139 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 89 129 137 138 139 140 141 149 189 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.141 - 4.170 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti litku Katso viesti

Tässäpä ois minun projekti. Tietääkö joku tästä pyörämallista jotain tarkempaa, ikä tms ? Työmatkasinkulan ajattelin tehdä, mutta tässä kerkeää ajatukset vielä muuttua moneen otteeseen
    Minulla oli tuollainen -85. En rakasta enää noita vanhoja retkipyöriä l. riisunta kaikesta turhasta ja uusi maali. Uudet teipit "EppuNormaali-vuonna85"
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

Partsilla olis Olmo sportman ja osiakin olisi jonkin verran hmmm täytyy varmaan tehdä projekti vihdoin valmiiksi.

Tämmöisessä vaiheessa. Nyt tosin jo kammetkin irti. Sinne alueelle saa uusia laakerointia ja putsata paikat hyvin. Kaikki kromiosat tulee Autosolilla kiiltäviksi. Seuraavana sit runko hiekkapuhallukseen nii pääsee maalaushommiin. Vielä kun värin päättäisi..

Projekti on aloitettu selvästi tuon vasemmalla olevan oven oikealla puolella.
    Suo, kalja ja läski.

Rakentelinpa tuossa vanhasta maastopyörän rungosta itselleni vähän lyhytvälitteisempää pyörää, kun eivät jostain syystä polvet tykkää 30 rpm ajamisesta. Toivottavasti kolmivaihteinen takanapa nyt kestää lyhyemmät välitykset sitten, kun niidenkin hajottamisesta on jo kokemusta. Rihtasin vanhaan Sachs Spectro T3-napaan ympärille 26-tuumaisen vanteen ja laitoin takakiekon kiinni fillariin. Piti käydä metsässä rymistelemässä ihan vain että tietää kestääkö takakiekko:

http://aijaa.com/MHk6uu

Kuvasta ei sitä kovin hyvin näe, mutta tuossa on aika jyrkkä alamäki, ja pysäytin kun edessä oli niin iso töyssy ettei olisi enää yli päässyt lentämättä ohjaustangon yli. Tuohon kohtaan siis tulin ajamalla, mutta pois pääsin vain pyörää nostelemalla ja työntelemällä.

Renkaat tuossa ovat nyt jotkut Duro-merkkiset 1,95 tuumaa paksut pistosuojatut nappularenkaat. Liian ohuet, kun joutuu pitämään niin isoja paineita että pito loppuu maastossa kesken. Laitan tuohon varmaan ne Bilteman paksuimmat 2,25" maastorenkaat, niin voi vähän pienemmillä paineilla ajella. Etuketjunrattaat ovat väliaikaisratkaisuna sosialisoitu eräästä maastopyörästä, eli vaikka etuvaihteita ei olekaan niin edessä on silti kaksi ylimääräistä ratasta. Ketjut ovat pienimmällä rattaalla. Välit ovat hiukan liian lyhyet, koska kaupassa käydessä huomasin että kolmosvaihteella ehkä noin 90 rpm polkemalla nopeus oli todella hidas, alle 20 kmph. Edessä on V-jarru, jonka laitoin vanhan paskan cantilever-jarrun tilalle, eli nyt tuo jopa pysähtyykin hyvin. Tälleen talvikäytössä nuo renkaat ovat ihan hyvät, jos ei maastoon mene. Vaihdevaijeri on liian lyhyt ja jumittaa niin ettei isompaa vaihdetta saa kahvasta kääntämällä päälle, pienemmälle voi kyllä vaihtaa kahvastakin. Lampun johtokin osui johonkin risuun metsässä ja meni poikki.

Lisää kuvia:

http://aijaa.com/Qb5B7V

Maastossa, ylämäki kävi niin jyrkäksi että meni sutimiseksi. Pysähdyin siis ottamaan kuvan

http://aijaa.com/wMCEbp
    http://aijaa.com/7yAGZp

Tuohon olisi tarkoitus päivittää oikeastaan kaikki, runko jää.
    Satulanhaistelija

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vaeltava Sirvikäs Katso viesti
    Hankin juuri vie pois hintaan vanhan tunturin varmaankin 80-luvulta. Valkovihreä. Valmistettu Turussa. Vaihteita on joku 2x jotain. Vivut siinä rungossa, kuten ne ennen oli aina. Pyörä ei ole ajokunnossa, sisäkumit tyhjät ja ulkokumitkin jo entiset.

Tarkoitus olisi entisöidä/muokata siitä pyörä kaupassa käyntiin jne.

Miten kannattaa aloittaa projekti?

Riisunko pyörän ihan kappaleiksi ja teen inventaarion, että mitä kannattaa ja pitää vaihtaa?

Muutamia kysymyksiä on jo....

Pyörässä on alkuperäinen runkolukko, kannattaako se yrittää irroittaa? Avainta ei siis ole.

Voinko asentaa uudet vaihtajat, myös tälläiseen vanhaan pyörään? Vai voiko vanhat vain kunnostaa? Kokeilin vipuja ja kyllä siellä tapahtuu, eli ne toimii.

Rungossa on ruostetta, ilmeisesti kannattaisi vetää puhtaaksi ja maalata? Miten ja missä tälläinen operaatio onnistuu?
    Jos irroitat lukkoa niin ole varovainen. Siitä mekanismin puolelta rautasahalle antautuu vain rungossa kiinni oleva samasta metallista tehty osa(tuo metallinvärinen on todennäköisesti helvetin kovaa). Sitä kannattaa yrittää saada sahaamalla mahdollisimman kokonaan poikki. Jos yrität vääntää on takahaarukka helposti vino. Nimimerkillä kokemusta on. Jos saat lukon siististi irti niin siitä toiselle puolelle jäävästä metallihäkkyrästä voisi ehkä saada viilalla muotoiltua vekkulin pullonkorkinavaimen.

Meni sormi suuhun uusimman teräsrunkoprojektin kanssa. Keskiö oli niin tiukasti ruostunut (?) kiinni, että toinen puoli irtosi pieninä palasina, ja vetopuoli on nyt aivan muussina. Myötäpäivään olen tuota yrittänyt saada pyörimään, ensin keskiötyökalulla ja myöhemmin vasaran ja meisselin kanssa. CRC:n irrotusöljyllä ja ruosteenpoistohapolla olen liuottanut, mutta ei auta. Ja jos ruoste irtoaakin, niin en keksi miten tuota saisi voimalla väännettyä. Rautasaha ei pure laakerikuppiin yhtään.

Onko ideoita miten tuon saisi irti?

Mikropora esmees Dremel tai vastaav ja siihen tuumainen katkaisulaikka. Saat sen pyörimään ton keskiöön sisällä. Tarkoitus olisi silloin katkaista laakeri poikittain, että saa tasapääruuvaria uraan
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi K Katso viesti
    Meni sormi suuhun uusimman teräsrunkoprojektin kanssa. Keskiö oli niin tiukasti ruostunut (?) kiinni, että toinen puoli irtosi pieninä palasina, ja vetopuoli on nyt aivan muussina. Myötäpäivään olen tuota yrittänyt saada pyörimään, ensin keskiötyökalulla ja myöhemmin vasaran ja meisselin kanssa. CRC:n irrotusöljyllä ja ruosteenpoistohapolla olen liuottanut, mutta ei auta. Ja jos ruoste irtoaakin, niin en keksi miten tuota saisi voimalla väännettyä. Rautasaha ei pure laakerikuppiin yhtään.

Hitsaa passelin putken tai vaikkapa hylsyn tuohon niin saa kunnolla voimaa vääntöön. Alsarunkoon en tiiä uskaltaisko kokeilla mutta rautarunkoon kyllä. Tai no jaa, oon kyllä mp:n pyöränlaarerikuppeja hitsannu aluvanteessakin eikä oo menny alsa pilalle.
    Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!

Pelkkä lämpö auttaa moneen jumiin.

Tässäpä minun vastavalmistunut rojekti, piskuinen Surly Disc Trucker:

Voimansiirto: 2x9 Shimano Sora/Tiagra, kahvat Sora, kammet FSA Vero 165mm, Shimanon perusmaastopolkusimet
    Jarrut: Avid BB5 Road
    Putkiosat: Bontrager (stonga 38 cm, stemmi 60mm)
    Kiekot: 26" RCZ 2013 Race Mini Disc
    Renkulat: Continental Contact Extra Light 26 x 1,75
    Satula: Selle Italia Turbo 1980
    Lokarit: Curana C-Lite 26"/55mm

Muutoin kasaaminen sujui suht mallikkaasti, mutta vaihteet ja jarrut sääti lopulta ammatti-ihminen kun ei omat hermot ja taidot riittäneet :P Jarrut laahailee vieläkin vähän, mutta jospa ne siitä kilometrien myötä asettuisi. Eikä ne tänään menoa tuolla upeassa kevätsäässä haitanneet

Tuo on niin muussina, että en täysin saa kuvasta selvää, mutta jos tuossa on laakerin rippeen rungon sisäpuolisessa jengassa jumissa, niin etsi hitsari jostain. Ensin laakerin sisäpinnalle reilulla virralla laakerin ympäri kiertävä hitsi. Se supistaa laakeria jäähtyessään huomattavasti. Sitten, jos vielä on tarpeellista, voi hitsata vähän vartta josta voi laakerin kiertää irti.

Tuossa JussiK:n tapauksessa itse vetäisisin muhvin punahehkuun pillien kanssa.
    Tietty huono vaihtoehto jollei meinaa maalata runkoa.
    Satulanhaistelija

Pyöräprojekti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi K Katso viesti

Migillä saumaa tuohon laakerin jämään ja sitten naputtelee jämät pois. Vaikka muutama pistehitsi ensin varovasti tasaisin välein. Tuolla tavalla säästyy runko palovauriolta. Varmuuden vuoksi voi laittaa vielä märän rätin keskiön ympärille.

Edit. skuikka oli tuota jo ehdottanutkin.
    pätkä muokkasi tätä : 25.03.2014 at 21.42 Syy: iso kuva pois lainauksesta

Homma polkastu käyntiin ja fillari riisuttu vanhoista roippeista. Uusia odotellessa.
    Satulanhaistelija

Heh, mulla on just päinvastainen tilanne. Vanhat osat riisuttu vanhasta rungosta ja uutta runkoa odotellaan. Niitäkin vanhemmat orkkisosat ruuvattu vanhaan runkoon jo kiinni ja se pyörä nyt ajossa. Kuva ohessa. Uusi ohjaustanko tiukemmalla mutkalla, stemmi käännetty plus-puolelle, vähän paksummat tankoteipit ja työmatka yms ajoa paremmin kestävät 25 mm fourseosonit alla.

Mä mietin, kun uusi runko on edelleen kaupassa odottamassa kampien kiinnitystä, että jotain tekisi mieli valmistella ja ajattelin että voishan sitä kahvat, vaijerit kuorineen ja tankonauhat laitella tankoon jo valmiiksi ilman runkoakin. Jättää vain vaijerinkuoret lyhentämättä kun ei voi tietää oikeaa mittaa. Ja kahvakumit vois valmiiksi vaihtaa, kun vanhat on kuluneet ja uudet odottamassa, Ehkä vähän hullulta kuulostavaavalmistelua jo omastakin mielestäni mutta jotain tekis mieli jo tehdä. Säästäis siinä sen tunnin kokoamisaikaa sitten rungon saavuttua hyppysiin. Mietin kyllä, että onko kahvojen asento tangolla helpompi saada oikeaksi vasta silloin kun tanko on kiinni jo pyörässä mutta ei se ehkä siihen vaikuta. Tanko vain oikean näköiseen asentoon rungon ja stemmin sijaan korjaustelineen hampaisiin ja kahvojen yläreunat jatkumaan tangon yläreunan suuntaisesti ja kahvat osoittamaan normisti syoraan maata kohden jne.
    kauris muokkasi tätä : 25.03.2014 at 08.09

Lainaus Alkujaan tämän lähetti litku Katso viesti

Tässäpä ois minun projekti. Tietääkö joku tästä pyörämallista jotain tarkempaa, ikä tms ? Työmatkasinkulan ajattelin tehdä, mutta tässä kerkeää ajatukset vielä muuttua moneen otteeseen

Vastaava laitos " kultamuna" lepää meidän varastossa. oli romuun menossa kun bogasin rungossa tarran pirkanpyöräily 1983.... Mun retro on mustalla rungolla ja kultaisilla tankoteipeiilä ja penkillä! Kaikki turha on kisapelistä raavittu pois tietty.
    Käytyn tampereen JP pyörässä remontissa sen viime kesänä, löyty varaston hyllystä pölynen etu pakka ja taakse joku pakka samalla laitettiin uudet renkaat ja ketjut. 280km reeniajolla viimevuoden pirkanpyöräily läpi 4:50 loppuajalla.
    Hyvin tunturi rullas, eikä teräs runko notku vaikka kuinka runttais putkelta!
    Nyt ko klassikko on myyntilistalla kun varastoon kotiutu syklo, kun halvalla sain...
    Vastustan suuria muutoksia, kannatan entisöintiä.
    -en ole hullu, olen erikoinen-

Argh. Älä koskaan edes piruuttasi tarjoa mitään mielestäsi järjetöntä summaa ebayssä myynnissä olevasta rungosta. Nyt on nimittäin tuollainen projektina:

Runko on siis Cannondale Flash Carbon 29er 1 -13. Budjetti ei anna periksi carbon leftyyn, joten foxilla mennään vaikka vähän raiskaus se on tuohon runkoon.

^ Yy. Nyt on hienoa. Ei kai Foxin asentaminen mikään erityinen raiskaus ole, ainakaan mun mielestä, koska muissakin fillareissa se on ihan ok keula eikä tarvi hommata mysteerillistä etukiekkoa lefty-navalla.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

^^ Ihana tuo Flash, onneksi vähän yllytin huutamaan.

Kuitua täälläki tulossa, molemmista päistä notkuvana. Jahka saan ohjainlaakerit jostain käsiin niin riipasen Daconista hilut tähän.

Paha Jsavilaa!!! Ei ollut kyllä tarkoitus päivittää runkoa, mutta minkäs teet enää tässä vaiheessa. Nyt on sitten Grand Canyon AL 7.9 runko myynnissä ylimääräisenä.

Tuosta Scalpelista voi tulla tosi hieno sopivilla palikoilla.

Tuli tässä kuvia katsellessa sellainen mieleen, että miten tuohon Cannondalen emäputkeen saa normikeulan kiinni? Eikö tuo ole ylhäältäkin 1,5"?
    -L.

Siihen saa adapterin jolla saa kuristettua 1 1/8 tuumaiseksi yläpään. Ainakin näin olen käsittänyt...

Edittiä sen verran, että tarvitaan Cannondale KP205 setti, että Cannariin saa kiinni tapered keulan. Cannondalen alkuperäisten laakereiden sisähalkaisija ei nähtävästi ole 1,5" vaan hitusen yli.

Ja tuolta näkee mitä tarvitaan, että sopii:
    http://www.cannondaleanswers.com/def...ountain-bikes/
    Tctic muokkasi tätä : 27.03.2014 at 13.37

IncBuff Guest
    Sopivalla laakerilla?

Sovitteiden kans saa pikkusen puljata. Alakooli menee helpolla esim Cane Creekin 1 1/8>1,5 muutos crownracella. Yläpään saanee toimimaan samalla kikkulalla tai muutoslaakerilla jossa holkki 1 1/8 keulalle. Itelle tulee varmaankin ylös+alas adapterit jossa paikka jollekin vakiomittaiselle laakerille (semi-integroitu tms.). Tapered keulalla homma helpottuu puolella kun ei tarvi ku ylälaakeri askarrella.

Ja nuita Cannarin laakereita on turha lähikaupasta kysellä. Lähimmät jotka suosiolla löytyi, oli Miamissa ja varoiksi tilasin itelle yhen parin Anaheimista ku halvalla sai...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Tuli tässä kuvia katsellessa sellainen mieleen, että miten tuohon Cannondalen emäputkeen saa normikeulan kiinni? Eikö tuo ole ylhäältäkin 1,5"?
    Kyllä ainakin minä noukin suoraan Sportaxin hyllystä CC:n laakerit Nomadiini , jossa on suora 1,5" emätinputki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    Siihen saa adapterin jolla saa kuristettua 1 1/8 tuumaiseksi yläpään. Ainakin näin olen käsittänyt...
    pssst, tiiän yhen tyypin kenellä on Hope stepdown sininen low-stack laakeri, molemmista päistä 1,5">1 1/8" supistava aivan jouten..
    Kemizti muokkasi tätä : 27.03.2014 at 13.10

Ok, en tiennyt että on olemassa ulkomitaltaan 1-1,5" emättimelle ja sisämitalta 1-1/8" kaulaputkelle olevia laakereita... Pitäisköhän alkaa itsekin kärkkyä iibeistä Cannarin 26" kuiturunkoa Varmaan viimeistään sitten on pakko, jos/kun skyrvähtää noi nykyiset Canyonit. Ikävän hyvin on kyllä kestäneet tähän asti
    -L.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •