Kyllä täällä joku maantiepyörällä jo ajeli, onhan nuo isot tiet sulat ja täällä ei sitä meren kosteuden tuomaa pakkasaamuliukkauttakaan ole olemassa.
Tänään ajelin yhtä pikkutietä, oli paljon sulaa, mutta sitten oli sellaisia peilijäisiä kohtia, joissa ei yhtään sulaa kohtaa, tyylipuhtaasti ohjasin vain metsänpuolelle ja painelin siellä lumessa eteenpäin, käsittämätön tuo etenemiskyky vaikka onkin tuollainen kovin matalan tason maastopyörä.
Välillä oli sitten syksyistä tien lanausta näkyvissä, siitä oli sellainen 10cm leveä ja korkea hiekkatörmä tullut tien reunaan, taiteilin sitä pitkin pitkiä pätkiä, mun hybridin ja tuon maasturin ero on ainakin siinä, että maasturi jos stoppaa, niin se ei pyri heti nurin, siinä voi pomppia paikoillaan vaikka, että saa etupyörän pois kiventakaa ja se tekee tosi paljon paremmaksi etenemistä.
Maastonastat olisi ollut tarpeen parissa paikkaa, yksi oli sellainen, että tien poikki meni puro, 15cm vettä 40cm railo ja olisiko 10cm tienpinnan alapuolella se veden pinta ollut, siitä kai olisi voinut hypätäkkin yli, mutta se peilijää molemmin puolin ja nuo kevytmaastorenkaat (Bontrager LT3) eivät nyt oikein houkuttaneet urheilemaan tuossa kohtaa.
Muutamia kertoja takarengaskin luiskahteli, muttei juuri jalkaa maahan tarvinnut, painopisteen nopealla muutoksella selvittiin.
5 kertaa joutui taluttamaan, kun ei päässyt jäätikköjä kiertämään ilman jäätikölle ajamista ja mua ei nyt vaan huvittanut kaatuilla.
Sellaista 4cm luokkaa pahimmillaan pehmennyt tien pinta upotti, kumma kyllä yleensä aina ylämäessä, tai ei niin kummakaan, kun pohjoiseen ajaa, niin ylämäet tahtoo ottaa aika hyvin aurinkoa.
Vain sellainen 1,5 tunnin sessio ykkösvaihteella ajaen, olisiko keskari ollut 4km/h luokkaa, sen verran hidasta kumminkin noinkin upottavassa vellissä ajella.
Etelään ajoinkin sitten myötätuulessa pikitietä pitkin, ensimmäisen kerran sain isoimman eturieskan käyttöön, kun aerodynaamiset lisätangot toi sen verran vielä lisää apuja, yli 40km/h taisi päästä loivaan alamäkeen ja reippaaseen myötätuuleen, ei nuo renkaat kovemmissa nopeuksissa oikein rullaa, muttei paljoa alle 25km/h laskenut jonkinlaisissa lyhyissä vastamäissäkään, kiitos myötätuulen.
Ei taida keretä sulamaan nuo jäät ennen uutta pakkasjaksoa, kun öisin kumminkin pakkasella ollut, joten vähän rajoittunutta on kieltämättä tämä ajelu ilman nastoja, ehkä pitäisi laittaa tuo Nokian slicksi alle, se saattaisi pitää jäällä vähän paremmin nimittäin, vaikka ikää sillä onkin paljon, tuotemerkkikin on Nokia, ei edes Nokian, milloin lie sekin vaihtui.
Onnistuin hukkaamaan johonkin ohuemman kypärämyssyni, ilmankin pärjää kyllä näillä keleillä, mutta on aika iso kontrasti pistääkö takin hupun vai ottaako sen pois, vähän siltä ja väliltä olisi paras. t-paitakeliä takin alla on selvästikkin, tuosta vuorettomasta takista saattaa joutua siirtymään vuorettomaan takkiin joka ei pidä tuulta jos vielä lisää plussaa tulee ennen viikonloppua, vähän kuumahko tuo tuulta pitävä on.
Onhan sitä tullut pikkupakkasella t-paidassakin ajettua, mutta ekat kilsat on aika kylmää kyytiä, eka isompi mäki lämmittää jo sitten sen verran, ettei se pikkupakkanen niin pahalta tunnu.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Kirjanmerkit