En mieti sepelille enää mitään muuta kuin Marathon Plussaa. Siihen loppui vääntö mullakin. Onhan se tuon RaRan kaverina hiukan säälittävän näköinen, mutta mulle on tärkeämpää päästä ajoissa duuniin.
En mieti sepelille enää mitään muuta kuin Marathon Plussaa. Siihen loppui vääntö mullakin. Onhan se tuon RaRan kaverina hiukan säälittävän näköinen, mutta mulle on tärkeämpää päästä ajoissa duuniin.
Meidän kylillä ja meidän huushollissa, ei yhtään ainoatakaan rengasrikkoa sepelistä, muutamaan vuosikymmeneen.
Rouvan pyörästä löytyi sentään yksi valkea siru, siitäkin taitaa pian olla jo liki 10 v, joten sitä ei lasketa.
Sepeleitä pinnoille in kylvetty "julmetusti". Asian ydin lienee se, mistä kivilajista murske tehdään => Tappajasepelin alueelliset erot.
Tämän viikkoa harjakoneet kolunneet katuja ja pyöräteitä aktiivisesti. Alkaa normireitit olla puhtaita.
Taidanpa vaihtaa suvigumeksiin jo... ja sitten painellaan menemään kuin lehmät ensilaitumella - jee!
Mä paikkailin useamman kerran lastenvaunujen kumipyöriä. Keräsivät pahimpian polkupyöränrenkaiden tapaan pientä lasin näköistä kiveä (ja välillä lasia) kumiin ja osa nuolenpäänmuotoisista meni välillä läpi puhkoen sisäkumin. Päätin etten toiste hankin ilmakumirenkaita, jos uudet lastenvaunut ostan. Välillä tiedustelin mitä maksaisi Brion kennopyörät varaosana niiden *askojen tilalle. Olivat järkyttävän hintaiset erikseen tilattuna, muistaakseni parisen sataa. En tilannut vaan jatkoin paikkailua ja ostin välillä uuden sisäkumin. Mutta ongelma oli siis se hapero ulkorengas niissä. Meidän vaunut oli uutena ostettu ja kaksi lasta niillä työnneltiin.
Lisätään nyt samaan valitusvirteen se, että kumit oli kiinni ihan pinnakiekoissa. Mutta laatu surkea. Pinnat olivat lähes sormilla pyöritettävän löysällä ja isolla kuormalla (lapsi plus kauppaostoksia) ne alkoivat vipattaa. Rihtailin sitten niitäkin mutta se ei ollut helppoa, koska kiekko on sellainen pieni niin kuin ne nyt on ja sitä ei saanut tietenkään mihinkään rihtauspukkiin kiinni. Kyllä ketutti vääntää niitten kanssa aikanaan.
edit: pari viikkoa sitten velosportissa asioidessani ovesta työnsi eräs äiti sisään lastenvaunut kumi lytyssä. Pojat pistivät odottaessa uuden sisäkumin tai paikkasivat sen. En siis yksin ole ollut näiden kanssa.
Paikkailin myös Emmaljungasta yhden sisurin pari viikkoa sitten. Eka kerta kun oli puhki kyseisistä vaunuista. Noi on sentään ollu jo meillä 7 vuotta. Löysin kivenkin, joka oli mennyt läpi. En olis uskonu, että tuolla massalla puhkeaa. Onneks huomasin illalla, koska aamulla olis ollu piru irti kun emäntä lähti pojan kanssa aamulenkille. Ei niiden kennopyörien hinnoissa ole tosiaankaan mitään järkeä. Tuo vaunujen kiekko on kyllä enemmänkin vitsi kun sitä lähemmin tarkastelee.
Sepelin laadusta olisi kyllä aivan asiallista käydä keskustelua, jotta sopiva kompromissi eri tienkäyttäjien tarpeiden ja kustannuksien välillä löytyisi. Vantaalla näyttäisi vallalla olevat tuo soramaisempi aines jonka kanssa kyllä jotenkin tulee toimeen. Sellaisilla alueilla, joissa klv-verkosto on tiivis, voisi kyllä harkita jonkinlaista hajauttamista liukkaudentorjunnassa.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Laitoin nyt takarenkaaksi Bilteman pistosuojatun renkaan, tuotenumero 27115. Jospa tuo kestäisi. Paineenkestoa oli luvattu 4,5 bariin asti, mikä on aika harvinaista fillarin renkaissa. Valmistajan sivulla kehutaan, että kantaa 130 kiloa yksi tuollainen rengas.
[QUOTE=Smoppi;2177065]Laitoin nyt takarenkaaksi Bilteman pistosuojatun renkaan, tuotenumero 27115. Jospa tuo kestäisi. Paineenkestoa oli luvattu 4,5 bariin asti, mikä on aika harvinaista fillarin renkaissa. Valmistajan sivulla kehutaan, että kantaa 130 kiloa yksi tuollainen rengas.[/QUOTE
Joo ja mä laitoin Bilteman Rubena Long Way Stop Thorhn 32-622mm ............6 bar ..........ans kattoo tuliko liikaa, painesuositus merkintä 95PSI -650Kpa? ton kun muuttais bareiksi niin mitä saatte?
Yllä valkealla lautasella Tapiola Garden-hotellin edustan pyörätieltä seulani läpi mennyttä sepeliä yms.
Mustan kankaan päällä nojapyöräni Continental-takarenkaan kumista poimittuja siruja.
Onko todennäköistä, että valkeat sirut tunkeutuvat herkästi renkaaseen mutta muunväriset eivät?
Melkein kaikki tunkeutuneet sirut ovat valkoisia. Seulotussa erässä valkoisia on vähän, arviolta alle 10 %.
Eilisessä Helsingin kaupungin rakennusviraston talvipyöräilykeskustelussa kaupungin virkamiehet hämmästelivät tätä seikkaa.
Oletko kiinnittänyt huomiota, minkä värisiä tunkeutuneet sirut ovat sinulla olleet? Jos monia havaintoja, niin valkoisten osuus?
JOS olisi niin onnekkaasti, että monilla pyöräilijöillä on sama ilmiö kuin tässä kokeessa, niin varmaan voisi silloin pyytää kaupunkia hankkimaan sepeliä vain sellaisista kallioista, joissa ei ole valkoista.
(kuvassa mustan kankaanpalan leveys on 80 mm)
Omiin renkaisiini tunkeutuneet sirut edustavat tasaisesti kaikkia värejä. Yhteistä tunkeutujilla on terävä keihäsmäinen muoto.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Valkoista olen ollut havaisevinani. Tulos epävarma. Täytyy ryhtyä tarkkailemaan.
Keväthuollon yhteydessä vaihdoin Duranon ehjään, ja puhkeamisen oli aiheuttanut valkoinen, hieman läpikuultava kivensiru. Palanen joko Espoosta tai Helsingistä.
6 rengasrikkoa tämän vuoden saldona, pyöräilijä kiittää. Viimeisessä rengasrikossa löytyi valkoinen siru joka oli puskenut lävitse päällyskumista.
Mista saisi maasturiin 29 tuuman Marathon Mondialia ? Cyclossa alla Durano plussaa minkä kanssa ei juuri ole ollut ongelmia rengasrikkojen kanssa.
Mitäs mieltä raati on siitä, että kaaduin tuossa pari viikkoa sitten Pasilassa lakaisukoneen märkään lakaisujälkeen, kun sepeliä kerättiin pois, ja ihkauusi ja kiiltävä kenkä meni neitsytmatkallaan paskaksi kärjestä. Samoin housut repesi. Pitäisikö tästä saada vahingonkorvausta?![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Joo, kaupunki maksakoon LJL:lle "Ajotaidon ABC" kurssin osallistumismaksun!![]()
Minä olen havainnut renkaiden kulutuspinnasta ja ipn:nastojen rei'istä kaivettujen terävien hiekanjyvien olleen nimenomaan pääosin niitä valkoisia. Muistuttavat vähän valkoista lasia mutta ovat ilmeisesti kuitenkin yleensä kiveä.
Minä aloitin maantiepyöräkauden muutama päivä sitten ja laitoin alle aivan tuliterät 25 mm Continentalin fourseasonit. Painetta takana vain 6 baria, edessä 5,5. Pääsin noin 5 km, kun Espoon hiekkateiden hiekoitushiekka puhkaisi eturenkaan. Uusi sisärengas alle ja piti onneksi loput yhteenä 50 km lenkistä, joka tuli ajettua nimenomaan pääasiassa pyöräteillä ja isolla osalla niistä oli hiekoitushiekat jäljellä. Kiven poisti ulkokumista kaverini, joten nyt en ole varma oliko valkoista kiveä. Läpi oli mennyt kuitenkin tuosta fourseasonin pistosuojasta. Muka hyvät renkaat. No ehkä mulla oli huono tuuri ja yllättäen puhkesi vielä eturengas.
Kyllä sitä ihan mielellään ottaisi vastaan esimerkiksi kolme viikkoa jossakin hienossa xc-paratiisissa, missäs ulkomailla niitä nyt onkaanSamalla periaatteella voisi korvaukseksi sepelivauroista hyvittää jokaiselle valittajalle seuramatkan Lohjan Rudukseen. Ja jos ei hiekoitus olekaan toiminut, niin liukastujat lähetetään tietysti Siperiaan, jossa jäätä pääsee katsomaan tosi paljon ja läheltä.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Joskus olisin kysynyt kuinka ihmeessä tuollainen voi olla edes mahdollista, mutta kokeiltuani muutamia S-merkin kumeja ymmärrän, että on olemassa renkaita joilla voi mennä hyvin arvaamattomasti kumoon ellei tienpinta ole täysin suora, tasainen, puhdas ja kuiva, että myöskin jos erehtyy kanttaamaan vähänkin, niin tahtoo se lipsuminen jo heti alkaa.
N-merkin renkailla järkytys on ollut suuri, kun tuolla irtohiekkaisella asfaltillakaan ei tarvitse jännittää, uskallus loppuu ennen kuin pito, kun yrittää kanttailla pyörän kumoon.
Renkaista se on siis paljon kiinni, kuten taitaa olla tuo puhkeamisherkkyyskin, mutta onhan se vähän kummaa kuinka toisilla paikkakunnilla pärjää ihon ohuisella kumilla ja toisella pitää olla litkutetut umpikumipyörät, ehkäpä riittävä mekkalointi saisi edes nuo eri paikkakuntien edustajat vertailemaan tilastojaan ja käyttämäänsä hiekoitusmateriaalia, hullua se näin pienessä maassa on, ettei ole sellaista yhteistä tiedonjakoa ja linjausta tuohonkaan saatu vaan jokainen pikkunurkka tahtoo ihan itse tehdä kaiken.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Taisi olla vitsi. Liittyi siihen abc-viestiin ja siitä väännetty S-huoltamoiden autokoulu.
Mutta asiaan. Keräsin tänään veitsenkärjellä siitä 25 mm four seasonista kivet, jotka olivat tulleet uuteen renkaaseen yhdestä 50 km lenkistä reitillä Espoon Finnoontie, Olari, Lauttasaari, Lehtisaari-Kuusisaari silloille, Munkkiniemi, Töölö, Munkkiniemi, Tarvaspää, Kilo, Kehä II, Olari, Finnoontie. Tulos 15 kpl valkoisia läpikuultavia kiviä (yllä valokuvassakin esitetyn kaltaisia), 1 kpl ruskeita kiviä. Kiviä oli about saman verran etu- ja takarenkassa. Paineita tosiaan 25 mm kumissa 6 baria takana, 5,5 edessä. Rengas puhkesi kerran edestä.
Kirjanmerkit