ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 16 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 26 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 1826

Aihe: 1x10

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Tarkemmin en koskaan saanut selvitettyä, mistä ongelma tarkalleen aiheutui.
    Voisiko se olla niin naurettavan tarkkaa että rattaiden rampitukset ei käy yhteen eikä siirrä ketjua sujuvasti kun seuraava ratas ei olekaan juuri se joka systeemiin on suunniteltu. Itsellä on etuvaihtajassa vika jota ei loogisesti voi jäljittää mihinkään muuhun kuin "eriparisiin" rattaisiin, alunperin oli 36-22 eikä sillä pienemmällä tehnyt mitään joten laitoin 36-26 mutta eipä toimi kiltisti. Saman sarjan ratas kuin vanhakin, varmasti oikein asennettu ja silti ketju etsii paikkaansa ennen rattaalle asettumista koska se ilmeisesti putoaa isommalta "väärässä" kohdassa pieneen verrattuna. Käsittämättömältä tuntuu mutta mistä näistä tietää miten pitkälle ne on hifistelty.

No, tuon seurauksena tulee nyt sitten kesällä se 1x10 minullekin kun totesin ettei vielä tuollakaan pikkurattaalla mitään näillä ajoilla tee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Miksi mulla ei vaihteet oikein pelitä ...
    Mikäs vipu sulla on tangossa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Mikäs vipu sulla on tangossa?
    10 speed X7

Hassua, mulla X7 vipu toimii kahdessa pyörässä 11-36 pakalla erinomaisesti.
    Vaihtajina on kyllä type2 X9t kummassakin.

Itse otin sekä 15- että 17-hampaiset pois ja korvasin nuo 9-pakasta otetulla 16-hampaisella. Tuon 9-pakan rattaan paksuus oli käytännössä sama kuin 10-pakan rattaiden (pakkojen spacereissa on se merkittävin ero 10- ja 9-pakan välillä), joten sekään ei oikein selitä tuota takavaihtajan toimimattomuutta.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Voisiko se olla niin naurettavan tarkkaa että rattaiden rampitukset ei käy yhteen eikä siirrä ketjua sujuvasti kun seuraava ratas ei olekaan juuri se joka systeemiin on suunniteltu.
    Epäilisin, että ongelma on juuri tällainen, kuin Greycapin kuvauksessa. Eli sinulla nyt on 15-19t toimimattoman välin tilalla 13-16-19t toimimaton väli, mikä vaatii ”huonoja” takavaihtajan säätöjä, mitkä vaikuttaa koko pakkaan.
    ealex muokkasi tätä : 05.03.2014 at 15.06

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Hassua, mulla X7 vipu toimii kahdessa pyörässä 11-36 pakalla erinomaisesti.
    Vaihtajina on kyllä type2 X9t kummassakin.

Mulla on kans 9-vaihteisessa hyvin toimiva X.7 kahva ja oli myös väljä normaali keskihäkkinen X.7 vaihtaja. Ihan uudesta asti, ero sekä 9- että 10-vaihteisiin X.9 vaihtajiin on huomattava.

Tuo X.7 pelitti valittamatta 11-28 ja -32 pakoilla ja siinäkin oli B-ruuvi tapissaan. Nyt on lyhythäkkinen Type2 X.9 joka korvasi vastaavan keskihäkkisen ja vaihtaa 11-34 9-pakkaa yhdellä eturieskalla.

Mulla on ollu näiden Type2 vaihtajien ongelmat yleensä vääntyneen korvakon syytä. Silmävaralta olen korvakon oikaissu siten että vaihtajan häkki ja rissat seisoo suoraan pakan keskimmäisen 5-vaihteen lehden suhteen. Loput on H/L rajojen kohdalleen säätöä ja vaijerin kireydellä pykälät kohdalleen.

Mielessä on hankkia 40-42 piikkinen jos sille on tarvetta ja jos pakan hypyt alkaa jurppimaan niin muuttaa 10-vaihteiseksi.

Toivottavasti tästä huonosta toiminnasta ei tule epidemiaa... Pitääköhän noi pakat olla ehdottomasti niitä rieskan valmistajan suosittelemia tai kun itse kasaa pakan irtolehdistä niin olla tarkkana nousuramppien yhteen sopimisen suhteen.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    ...Pitääköhän noi pakat olla ehdottomasti niitä rieskan valmistajan suosittelemia tai kun itse kasaa pakan irtolehdistä niin olla tarkkana nousuramppien yhteen sopimisen suhteen.
    En ole ihan varma ymmärsinkö samoin, mutta - miten "olla tarkkana" nousuramppien yhteensopivuuden suhteen, kun rattaat saa asennettua vapaarattaalle vain yksin päin?
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    En ole ihan varma ymmärsinkö samoin, mutta - miten "olla tarkkana" nousuramppien yhteensopivuuden suhteen, kun rattaat saa asennettua vapaarattaalle vain yksin päin?
    No jos on käsissä useampi pakka joista noita rissoja uudelleen järjestelee, niin kattelee hammasluvultaan sopivista sellaisen jossa rampit on kutakuinkin samalla tavalla kuin alkuperäisen pakan rattaassa. Ja sen irtorattaan mahtaa saada menemään vapaarattaalle pienen uran suhteen kaksin päin (en ole kokeillu mutta epäilen niin, ainakin osalle vapaarattaista kuten mun WTB:n navoille).

En yritäkään sanoa että helppo nakki... toista oli "ennen hyvään aikaan" maantiepakkojen ja ketjurattaiden kanssa kun niissä ei mitään ramppeja ollu, vaihtu ne vaihteet niilläkin mutta ei ihan yhtä nätisti kuin nykypäivänä.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Joo. Sheldonilla on taulukoita noista 'varmasti toimivista' vaihdokeista. Joissain takalehdissä on eri tahdistus kuin toisissa, aina ei riitä edes että hammasmäärä olisi sama.

Mutta enpä silti usko että tässä on siitä kyse. Tavan takavaihtaja ei vaan jaksa hanskata noin isoa kokonaisnousua.
    --

Jahka saan Hukanhampaan käsiini houkuttaisi suuresti hyljätä kasetin pienin takaratas. Maastossa on melko vähällä käytöllä itselläni tuo.
    Tämä toki vaatii hieman erikoisjärjestelyjä ja säätämistä. Absoluteblack ainakin kehuu valmistavansa tarkoitukseen soveliasta lukkorengasta.
    Memento mori

Kysellään nyt tyhmiä, mutta eikös zee:n liipasimen pitäisi toimia SLX shadow plussan kanssa. Ajattelin että tilais ton yhdistelmän (medium häkillä) 42 sudenhampaan kaveriksi.

Lähetetty minun C5503 laitteesta Tapatalkilla
    Gravity, what a heartless bitch.

Toimii Zee liipaisin SLX takavaihtajan kanssa.

Jos joku miettii, että pienemmän rattaan hukkaaminen 42t rattaan kanssa ratkaisee kaikki ongelmat, niin eipä myöskään 36t-42t väli toimi täydellisesti (vaikkakin käyttökelpoisesti). Nimittäin kasetin 36t rattaan hampaissa ei ole minkäänlaista muotoa auttamaan ketjun siirtymistä isommalle rattaalle tai takaisin.

Joten huomattavasti parempitoiminen vaihtoehto olisi standardi 11-36t kasetti ja pienempi eturatas.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Two-Shoes Katso viesti
    Kysellään nyt tyhmiä, mutta eikös zee:n liipasimen pitäisi toimia SLX shadow plussan kanssa.
    Juurikin kyseinen kokonaisuus käytössäni. Toimii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    ...

Joten huomattavasti parempitoiminen vaihtoehto olisi standardi 11-36t kasetti ja pienempi eturatas.
    Toki näin. Narujalkana ajan 30-piikkisellä etukiekolla, takana 11-36. Ei haittaisi vaikka olisi isompaa takana..
    Memento mori

Jos joku miettii, että pienemmän rattaan hukkaaminen 42t rattaan kanssa ratkaisee kaikki ongelmat, niin eipä myöskään 36t-42t väli toimi täydellisesti (vaikkakin käyttökelpoisesti). Nimittäin kasetin 36t rattaan hampaissa ei ole minkäänlaista muotoa auttamaan ketjun siirtymistä isommalle rattaalle tai takaisin.
    Kyllä mulla tuo 36:n ja 42:n väli toimii ihan riittävän hyvin molempiin suuntiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NikHa Katso viesti
    Mitäs porukka on käyttäny noitten 30t rattaiden kanssa bashina? 32:sille tarkotetut varmaan käy hyvin?
    No ihan hienosti voi käyttää kolmekakkosen pässiä. Mulla tosin on niin paksu bashring (e13 turbocharger), että en ole vielä löytänyt niin pitkiä rattaanpultteja jotka tuon läpi porautuisivat vielä 30t reisfeissin omiin kierteisiin. Toinen vaihtoehto on käyttää BB- tai ISCG-kiinnitteistä tacoa.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Miksi mulla ei vaihteet oikein pelitä 42t OneUpin kanssa? Vaihteet saa toimimaan hyvin vain toisessa päässä pakkaa, ei koko alueella. Kuulostaa ihan siltä, että pakan spacingissä olisi vikaa, siis että siellä olisi vääränkokoisia väliholkkeja rattaiden välissä, mutta kyllä ne kaikki pitäisi ihan 10-pakalle tarkoitettuja olla.
    Itse epäilen, että vika on vempulassa vaihtajassa. Ostin uuden Sram X7 Type 2:n, joka oli päänivelestään hyvin väljä, ja myös sen parallelogrammin (mikä onkaan suomeksi?) nivelet oli vähän väljiä. No, sain takuusta uuden samanlaisen vaihtajan, jonka parallelogrammissa ei ole välystä, mutta tuossa päänivelessä on lähestulkoon yhtä iso välys kuin ensimmäisessä vaihtajassakin. Kävin lisäksi hipelöimässä paikallisen pyöräkaupan hyllyssä olevia X7-vaihtajia (ei tosin type2), joiden kaikkien päänivel oli väljä. Melkoista paskaa sitä ihmisille kaupitellaan!
    Tämä väljyys ei ehkä haittaa silloin, jos vaihtajan ylärissa on riittävän lähellä pakkaa, mutta tuon 42:n rattaan kanssa B tension-ruuvin joutuu vetämään sen verran kireälle että vaihtaja roikkuu melko kaukana rattaista, kun ollaan pienemmillä rattailla. Kaukana oleva vempula vaihtaja ei kovin tarkasti osaa ketjua sijoittaa juuri oikealle rattaalle.
    Onko kellään muulla vastaavia ongelmia? Toimiiko 42t ratas paremmin esim. X9-vaihtajan tai Shimanon vaihtajien kanssa?

Hermot meinaa mennä kun välitykset olisi oikein loistavat (32/42 tuntuu olevan loistava ylämäkivaihde), mutta vaihteet ei muuten kovin hyvin pelitä.
    Täytyy nyt vielä koittaa ottaa se OneUp pois ja muuttaa pakka takaisin normaaliksi, jolloin selviää, toimiiko tuo vaihtaja edes vakiopakan kanssa.
    Mulla on one up toiminut hienosti shimanon xt pakan kanssa. Olet tietysti huomannut ,et shimanon ja sramin pakkoihin tulee se spaceri eri puolille(tota vatussa) niin ja kai sulla on NS.ehjä pakka ,ettei oo rattaita pg-50 ja pg-70:tä sekaisin esim.?
    Sen oon huomannut ,et se on aika ronkeli b.ruuvin lisäksi ketjun pituudesta. Jos ketju on lyhyt joutuu beetä ruuvaamaan paljos enemmän ja se ei vaihda niin hyvin.
    Mulla on x9 clutch vaihtaja ja x9 triggeri ja todella smoothia läpi pakan vaihtaminen.
    - Fear is a mindkiller -

17. Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Toimii Zee liipaisin SLX takavaihtajan kanssa.
    Eikös ne rampit täydy olla siinä 42t rattaassa, ei siinä 36t:ssä

Kannatetaan
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

Kyllä mulla tuo 36:n ja 42:n väli toimii ihan riittävän hyvin molempiin suuntiin.
    Kyllähän se yllättävän hyvin toimii (kuten kirjoitinkin, käyttökelpoisesti), mutta pidemmällä käytöllä kuitenkin selvästi huomasi, ettei toimi niin hyvin, kuin alkuperäinen XTR 32-36t väli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ketjureaktio Katso viesti
    Eikös ne rampit täydy olla siinä 42t rattaassa, ei siinä 36t:ssä
    Kyllä ne ”rampit” eli vaihto-alueet pitää olla molemmissa rattaissa per vaihtosuunta. Tämän selvästi huomaa, kuin tutkii rattaita, kaikissa muissa rattaissa on sellaista muotoa, mikä puuttuu kolmekutosesta.

Tämän takia esim. 15-19t väli ei toimi hyvin kumpaankaan suuntaan kun vaihtamista helpottavat hampaat eivät ole enää sopivassa linjassa kumpaankaan suuntaan.

Ketjun pitää vaihtohetkellä tarttua hetkeksi molempiin rattaisiin, ja jos tähän tarkoitukseen muokattu hammas on millinkin verran väärässä paikassa – homma ei toimi niin hyvin, kuin pitäisi

20. aaaaaivan. Hampaissakin on eroja, ei pelkästään rattaan rampeissa.
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

Otin eilen sen 9-pakasta otetun 16-hampaisen pois ja laitoin alkuperäisen 15-hampaisen tilalle. Homma alkoi toimimaan hiukan paremmin, nyt vaihteiden toiminta alkaa olla siedettävällä tasolla, erityisen hyvin ne ei toimi vieläkään muuta kuin keskellä pakkaa.
    Mittasin vielä noiden rattaiden paksuuden uudestaan, Shimanon 9-ratas oli 0,2mm paksumpi kuin Sramin 10-ratas. Kai tuo ero on jo riittävästi haitatakseen vaihteiden toimintaa, tai sitten tuo toiminnan paraneminen selittyy osaksi paksuuserolla ja osaksi hampaiden muotoiluerolla.

Kiitos, hyvä tietää. Ainoa, mikä minulla on vielä testaamatta, on 16t 9-pakan ratas, mutta eipä sitä enää tarvitsekaan testata.

Seuraava vaihtoehto minun kokeilulistalla olisi tämä uutuus: http://www.bike-discount.de/de/kaufe...-shimano-65497

Mutta kun edellisestä 4-lehden versiosta on kommentoitu että sillä saa lähinnä 4 huonosti toimivaa vaihdetta, niin on vaikea uskoa, että tämä ratkaistaisi kaikki ongelmat.

Narrow/wide - rattaita näytetään tehtävän hieman erilaisilla profiileilla. Tai ainakin hampaiden korkeuksissa on eroja. (Race Face vs Blackspire esim.) Yrittävätkö valmistajat erottua massasta, vai onko korkeampien hampaiden käytöllä jotain konkreettista etua?

^ OT: Postilaatikkosi taitaa olla täynnä. Yritin lähettää viestiä mutta tuli bumerangina takaisin.
    Memento mori

Siitä 11-40 & 11-42 10-pakat..

SEQLite Racing Cassette
    It's been interesting to see drivetrain development over the last few years, with single ring setups proving to be very workable for average riders in real world settings now that wider range cassettes are being used. Cassette conversions that see a small cog swapped out for a dinner plate sized one on the opposite end are also helping matters, but we came across a number of complete cassettes at the Taipei show that feature an 11 - 40 tooth spread that will do the same. The SEQLite Racing Cassette is one such example, with 10 cogs and a two-piece design that uses steel for the smaller cogs and aluminum for the larger ones. Gearing options include the aforementioned 11 - 40 model, as well as an even wider 11 - 42 spread.
    The end of the road is just the beginning...

Noniin, ja sitten ku hinta olis järkevä ja saatavuus nopea.. Katshingtsing..

Dodiih! Erittäin tervetullut kapistus 11-42 (toivottavasti vaan paino jotenkuten hallinnassa, ei kehtoo rammanviilauspyörään laittaa jos on liian painava)
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

www.seqlite.com sivuilta kävin väijymässä niiden olemassaolevien vehkeiden painoja.. 11-34 mtb pakka 158g..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

Mul on 30t spideriton eturatas, onko joku ketjuohjuri todettu toimivaksi ko. koolle? Kaikki ohjurit mitä oon löytänyt, ilmoittaa sopivuuden 32t ylöspäin, paitsi tuo uusin mrp1x...
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

Hei!

Voisiko joku auttaa miestä mäessä? Hankin Trek Marlin (http://mikk3.kuvat.fi/kuvat/Trek+Marlin/IMG_3971.JPG) hardtailin viime kesänä ja olen jo jonkin aikaa miettinyt 1x10 siirtymistä. En kuitenkaan osaa ihan kaikkea itse tehdä ja säätää, joten neuvot olisivat kohdallaan.

Onko kuvan osissa mitään järkeä 1x10 ratkaisuun? http://mikk3.kuvat.fi/kuvat/Trek%20M....jpg/_full.jpg

Onko jotain mitä en oikeasti tarvitse tai jotain mitä pitäisi lisätä? Olen ihan alkutekiöissä maastopyöräilyn kanssa ja poljen lähinnä polkuja metsässä (Korson Kaiun rata korsossa on hyvä esimerkki).

EDIT: osalista muokattu
    mikk3 muokkasi tätä : 08.03.2014 at 14.25 Syy: osalista muokattu

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •