Oliks sulla mutis jotain omakohtaista kokemusta em. yhdistelmästä ?
Oliks sulla mutis jotain omakohtaista kokemusta em. yhdistelmästä ?
Olin alkuun skeptinen konan 70 asteisen keulakulman toimivuudesta kun olin täpärin loivaan tottunut, mutta mukavan näppärä tuo on puunkierrossa eikä lähde ylämäessä vaeltelemaan niin helposti enkä oikeestaan mitään haittaa kokenut olevan tuossa jyrkemmässä keulassa..
The end of the road is just the beginning...
Itse asentelin eilispäivänä dillingerin taakse hyvin palvelleen BigFatLarryn tilalle.
Keulakulma loiveni hieman ja kantavuus takarenkaalla pieneni mutta pito parani huomattavasti...
satulaa jouduin nostamaan muutaman milli ja kallistamaa nokkaa alas pikkasen.
nyt pari lenkkiä alla ja dillinger alkaa osoittaa kyntensä ojan ylitykset meni reilummin yli ku koskaa BFL aikana kiitos pidolle ja kevyemmälle painolle UUTTA dillingeriä odotellessa vois kattoo paljonko vanha kestää ajoo täällä saa ajaa loskassa lähipäivät pyykkiä luvassa...
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Tämä on vähän niukin naukin tech talkkia, toivottavasti sallittua kuitenkin.
3kk sisään tullut laitettua ensin Fatty, joka yllätti positiivisesti, mutta möin sen silti ja laitoin kullitetun Muklukin. Molemmat kokoa M, itse 181cm.
Mukluk jostain syystä tuntui alkuun hieman ahtaammalle, mutta set back tolppa ja 15mm lisää stemmiin sekä aika sai sen tuntumaan hyvältä. Jopa oikein hauskalta poluilla ja muussa pyörittelyssä, varauksella että ehkä vähän piikanen matkailussa mutta kaikkea ei kai voi saada.
Eilen rupesin mittomaan runkolaukkua ja vaikka pienilaukkuiset väittävätkin ettei koolla ole väliä, minusta sillä on ja menetin yöunet.
...aattelinpa varsin kokeilla, että jos joku on tänä vuonna ostanut L-kokosen Muklukin ja tuntuu että haluaa M-koon, niin voi laittaa viestiä mikäli jokin parkkipaikka-swappi kiinnostaaa, eli jos niinku kumpikin pitää omat kiekkonsa jne mitä tahtoo.
Mää oon Oulusta, ookko nääki, mutta äkkiähän sitä kuitenkin vastakkain ajellaan jokin sata km jos näitä tarpeita jollain on.
(Tässä yhteydessä on pakko todeta, että jos alunperin olisin laittanut sen L-koon, niin varmasti sitä nyt pillittäisi että miksei laittanut pienempää. Ihime hommaa.)
Tänään kuriiri toi Fattyyn uuden vapaarattaan, alkuperäisen laakerivikaisen tilalle!! Hip Hei. Kyllä siinä kestikin. Ekaan viestiin asiakaspalveluun ei vastattu mitään. Seuraavaksi otin yhteyttä servicen osoitteeseen, mihin tuli oltua yhteydessä silloin kun hankin pyörää. Sieltä tuli kyllä vastattiin, mutta sanottiin että takuu ei kattaisi kuluvaa osaa, prkl. Muutaman viestin vaihdon jälkeen he lupasivat myydä alennuksella uuden, pitäisi otttaa vaan yhteyttä myyntiin. Tämä ostamisen ehdottaminen nosti hivenen pulssia...Pari viikkoa pulssin laskua odoteltua ajattelin sittenkin ostaa osan, kun sen saisi kuitenkin halvemmalla. Noh, kahteen ekaan vietiin myynti ei reagoinut mitenkään. Kolmanteen jo kirjoitin vähän kiivaammin ja siihen sitten jo vastattiin. Pahoittelivat etteivät olleet vastanneet aiempiin ja halusivat kuitenkin pyörän tilausnumeron ja vielä varmistuksen minkä osan haluaisin ostaa. Paluu viestissä odottikin iloinen ylllätys. He lupasivat lähettää uuden vapaarattaan ilmaiseksi ilman mitään kuluja! Pari kuukautta tässä melkein vierähtikin.
Uusi yksilö on kuitenkin varmaan yhtä hyvää laatua kuin edeltäjänsäkin, mutta jospa se paremmilla voiteluaineilla kestäisi paremmin. Sain onneksi sen alkuperäisen elvytettyä jonkinmoiseen kuntoon. Laakeriin ei jäänyt mitään isompia rahinoita, vaikkakin kyllä se laakeri on varmaan jo ottanut itseensä, mutta ihan heti ei ole kiirettä vaihtaa. Ja nyt vaihtoyksilö löytyy hyllystä, ei katkea ajot pitkäksi ajaksi.
Terve,
Uskallaudun nyt täältä kyselemään, varsinkin XS kokoisten läskien omistajilta. Eli eli, tuossa katsellut Pugsleyn ja Mukluk 3:n geoja koossa XS, mutta tietotaito ei riitä seuraavaan kysymykseen:
Tarkoituksena olisi hankkia ympärivuotinen työmatka ym. pyörä 160cm naishenkilölle. Ongelmana ovat niska ja hartiaseudun kivut, aiheutuneet työstä ja liian isosta fillarista, jolloin tarpeeksi pysty ajoasento olisi tärkeä. Osaako kukaan sanoa, saako näistä edellä mainituista vaihtoehdoista kasattua sopivalla tangolla (mikä se voisi olla?) ja speisseristackillä mukavan menopelin? Läski siksi, että talvisin työmatka tapahtuu ennen kuin aurausautot ovat päässeet auraamaan työmatkareitin väylia ja siksi, että henkilö ihaillut vastaan tulevia läskejä(pyöriä). Onko mahdollista vai onko nykyinen marketista liian iso retkipyörä vaihdettava vain mummikseen ja purtava hammasta?
Ps. Lueskelin pienten naisten fillariketjun, mutta ainakaan minun puusilmiin ei vastausta löytynyt.
Meiltä löytyy XS-kokoinen Muklukki, kuski on 168cm nainen. Olisi voinut kokonsa puolesta ottaa myös S:n, mutta halusi näppärämmän. Uskoisin että XS:tä saa tehtyä sopivan kulkupelin 160cm kuskille.
Tanko ei siihen kauheasti vaikuta, mutta kannatin kylläkin. Kannatin on helppo vaihtaa ostohetkellä oikeanmittaiseksi ja kaikki kunnolliset pyöräliikkeet kyllä sen tekevät. Haarukkaa ei kannata lyhentää ennenkuin on tangon korkeus haettu juuri noiden speissereiden avulla oikealle korkeudelle.
Tankoa vaihtamalla ja säätämällä saadaan ennemminkin vaikutusta käsien ja ranteiden kulmaan.
Jos olet Turun seudulta, niin meille voi tulla koeajamaan...
*** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***
Minulta löytyy XS Mukluk, mittaa minulla on 159 cm. Spacereita on minun makuun liikaakin ja stemmi on onneton tumppi, ehkä 6cm, mutta asento on kaikkeen ajeluun taipuva ja erityisesti ohjaamo on riittävän lyhyt. Pitkiä tiematkoja en läskillä pahemmin ajele, mutta kyllä sillä sellainen 30 km on kertaalleen ilman suurempia kolotuksia ajettu. Metsässä on tullut suurin osa kilometreistä, mutta ei tielläkään ole tullut mitään asento-ongelmia.
Kiitos vastauksista. Tarkennuksena siis, että pyörä ei ole tulossa itselleni ja siitä syystä nämä koko ongelmat. Stacki olisi Muklukissa korkeampi, mutta muuten melko yhtenevät geot mittojen puolesta (ei kulmien). Tangolla luulisi olevan vaikutusta asentoon, jos siinä on jäätävä back bend, jolloin tanko tulisi syliin?
Ei siinä auta, kun koeajaa ja mallailla, kun aika tulee. Hankinta ajankohtainen vasta lähempänä kesää, mutta speksailupäissäni lähdin kyselemään.
Ps. PKS seutu kyseessä
Zubbis muokkasi tätä : 26.02.2014 at 19.06
@ Zubbis: XS Muklukki löytyy pääkaupunkiseutulaiselle ihmeteltäväksi ainakin Shock Therapy:sta Helsingissä. Liikkeessä on paikan päällä ihmeteltävänä kauppiaan omassa käytössä oleva pikkumöhkö. Toinen XS-kokoinen muistaakseni fooruminimimerkki HC Andersenin taloudessa.
Alta selviää, jotta puolet totta, Tilkankadulle siis.
petjala muokkasi tätä : 26.02.2014 at 23.02 Syy: muistipako
Vaimo (153cm) ajeli onnettomana hybridillä viiden vuoden aikana noin 200km. Meni ja kerran kokeili HC:n S-kokoista muklukkia black floydeilla , ylättäen XS-kokoinen tuli taloon heti kun sen sai. Viime kesänä tuli vähintään 500km, lenkkien pituuden ollessa 40-50km, pääosin asfalttia ja hiekkateitä, mutta vähän uskalsi jo pellonreunaa ajella.
Vielä noista Fattyn vapaarattaista. Amerikan foorumillakin ovat pähkäilleet varaosien kanssa. Tämä on sitten pelkkää arvailua, minulla ei ole mitään takeita että osa on sopiva - ainoastaan ulkonäkö täsmää.
Tässä taitaa olla kyseinen vapaaratas, ainakin ulkonäkö täsmää: http://www.chainreactioncycles.com/f...3/rp-prod26324.
Tuohon olisi saatavilla vielä noita kynsiäkin varaosinakin: http://www.chainreactioncycles.com/f...3/rp-prod26325
Tässä vielä räjäytyskuva kyseisestä: https://app.younited.com/?shareObjec...d-8a9b2ececd71
Myös Superstarin Switch vapaaratas on täysin samannäköinen, mutta ei käy Fattyyn (olen kokeillut), on erikokoinen:
http://superstar.tibolts.co.uk/produ...roducts_id=417
^
Mikä mitta oli erilainen?
OnOnen ohje oli muuten käyttää sitä alkuperäisen väliholkkia, eikä mukana tullutta, siihen vapaarattaan ja navan väliin. Syytä ei kerrottu.
Onko kukaan löytänyt tietoa mikä on Spessun fatboy stand over height mitta eri rungoissa?Itseä kiinnostaa lähinnä tuo pienimmän rungon stand over height.
XS-koon fillareista puhuttiin. Tuli tuossa edellisenä talvena koonneeksi anopille XS-kokoisen ysinollaseiskan. Pituutta ajajalla taitaa olla jotain 160-165 cm väliltä ja aikas passelin kokonen tuli. Tuo tuli yleispyöräksi hillaretkien lisäksi niin kiekot rakentelin Hopen navoista ja Trialtechin 47 mm vanteista.
Lisee kuvija tuolla.
ealex muokkasi tätä : 27.02.2014 at 23.26
Fatty saatavilla taas kaiken kokosena. http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX...fatty-fat-bike
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Itse omaan kysymykseeni vastaten. Spessun paksupojan Stand over heightit. Ajattelin heittää tänne jos muita vaikka kiinnostaisi.
15.5 = 709mm
17.5 = 760mm
19.0 = 798mm
21.0 = 848mm
Mistäköhän löytyisi On-Onen Fattyyn vaihtajankorvake? Niiden omassa kaupassa loppu ja tiedä koska tulee. Ilmeisesti pikkasen vääntynyt kun vaihteet 1-4 toimii mutta isompaa kun laittaa niin alkaa ketjut pomppimaan. Ensimmäinen oire taisi olla kun meni pari kertaa ketjut pinnojen väliin, rajoitinta ei tullut kyllä tarkastettua uutena.
Muokkausta. Näköjään jenkkien kaupassa olisikin. Mutta onko diagnoosi oikea?
Jaahas, 40$ postikulut...
Pexxi muokkasi tätä : 04.03.2014 at 12.22
jos ei ite uskalla ja uskaltaahan sitä ainakin oikeilla välineillä niin sitten voi aina kääntyä ammattilaisen puoleen..
The end of the road is just the beginning...
Vääntynyttä alumiinikorvaketta on aina inhottava oikaista, oli välineet minkälaiset vaan. Jos on enempi väännettävä, todennäköisesti se murtuu jostain kohdasta.
Takavaihtajankoravake.comilla on ainakin jotain universaalia versiota hätäavuksi. Ilmasia noikaan ei kyllä ole.
Kirjanmerkit