Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuparinen Katso viesti
Noita samoja litiumkennopaketteja ne kaikki pyöränakut ovat, joku 10xsarjassa-5xrinnan. MUTTA mukana on valmiiksi BMS-yksikkö, joka tasaa kennojen latauksia, ettei sarjassa olevien kennojen heikoin kuole ennen aikojaan. Se on koko sähköajoneuvotekniikan avainkomponentti, jota paljon tutkitaan.

Koko sähköpyörätouhussa minua vain ihmetyttää se että jälkiasennus-moottorikitti ja irtoakku ovat likimain samanhintaisia kuin valmis sähköpyörä.
BMS:iä saa kyllä ostaa erikseen eikä ne ihmeitä maksa. Vähän hitaita balansoimaan, mut jos lataa balansoivalla laturilla, niin eipä niin väliksi. Tietty koko BMS:n idea on ettei tarvii balansoivaa laturia... toi viis rinnan on just kun on noita pikkukennoja. Ite tykkään käyttää noita isompia. 8Ah eikä tarvi välttis rinnan kytkeä. Mutulla vähemmän kennoja pitkäikäisempi paketti (mitä enemmän kennoja sitä isompi todennäköisyys, että joku niistä feilaa ennen aikojaan), mut saatan erehtyä.

Ainakin tähän mennessä on noi RC LiPot olleet yllättävän tasalaatuisia, mut tosiaan alle sata sykliä vieläkin takana. Ja käytän balansoivaa laturia. Jännitevahti on vain koko paketin yli, joten epäbalanssi yhdistettynä alhaiseen jännitevahtiin olis vaarallinen yhdistelmä. Noi LiPot eivät välttämättä ole ihan turvallisia jos niitä kohtelee kaltoin...

Mut joo, valmiinen pyörien hinnat ovat laskeneet ja asennussarjojen nousseet, joten valmiiden kuikuilu ensin on aika selkee homma. Jos jälkiasennussarja ilman mitään hienouksia (esim. Cycle Analyst, joka on vaan nice-to-have) ja vähän alkeellisella käytettävyydellä maksaa akkuineen tonnin, niin kyllä mä tsekkaisin mitä valmiita saa puolellatoista. Saati kun kattoo BionXin hintaa eikä se tarjoa oikeen mitään säätömahdollisuuksia. Käsittääkseni.