
Alkujaan tämän lähetti
Heikki
On nyt niin pitkä tämä topikki, että en ala läpi kahlaamaan. Eli "veekoo", jos saan pyytää, kerrotko mihin perustat toteamuksesi, että renkaan kehän mittaan perustuva matkan mittaus on tarkempi kuin GPS:ään perustuva?
Onko tuo kalibrointi kertailmiö vai tapahtuuko sitä kaiken aikaa lenkin aikana? Jonkinlaista jatkuvaa kalibrointia tässä tarvittaisiin, koska usean tunnin lenkin aikana esim latex-sisurin ilmanpaine vähitellen laskee.
Tähän ei tarvita edes pitempää matematiikkaa. On vain niin, että tosiasiallisesti kuluttaja-GPS:llä ei koskaan päästä tarkkaan eksaktiin positioon vaan positio tarkimmillaankin on luokkaa +-3m. Erilaiset katveet heikentävät tarkkuutta koko ajan eikä näin mitattu matka todellakaan ole tarkka. Renkaan kehän pituuteen perustuva on ehdottomasti tarkin mitä normaalein toimin saa. Laskepa huviksesi paljonko renkaan kehäpituuden pieneneminen 1mm 100km lenkillä tekee heittoa lopputulokseen?
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kirjanmerkit