ElectrobikeGarminGiantMPMessut
Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 115

Aihe: Vahingonkorvaus rengasrikoista

  1. #31
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Alussa spekuloitiin mahdollisuudella pistää vireille ryhmäkanne. Kun tsekkaa, missä tapauksissa ja millä ehdoilla ryhmäkanteen voi nostaa, sen voi tappajasepelin tapuksessa unohtaa.

    Sitten kun lähtee yksityisesti ajamaan oikeudessa asiaa, kannattaa muistaa että yleensä häviäjä maksaa voittaneen osapuolen oikeuskulut. Voi tulla kalliiksi, jos vaatii oikeudessa vaikka Helsingin kaupunkia korvaamaan 40 euron ulkorenkaan ja 5 euron sisärenkaan ja joutuukin yllättäen maksamaan kymppitonnin vastapuolen oikeudenkäyntikuluja. Eikä saa edes korvausta niistä renkaista .

    Onhan se tietysti aika absurdia, että pyöräilijöiden kaatumisia estämään levitetään pyöräteille sepeliä, jota renkaat eivät tahdo kestää. Itseltänikin meni viikonvaihteessa puhki yksi läskipyörän rengas.

  2. #32
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.469
    Ei kolmeen vuoteen rengasrikkoa ja kaikki työmatkat ympäri vuoden ajettu että se siitä sepelistä... Taidan kyllä koputtaa puuta...

  3. #33
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Tämä sepelitoiminta on tätä Suomelle nykyään tyypillistä "yhteiskunta vastaa kaikesta" hommaa. Jos minä päättäisin, lopettaisin sepelittämisen ja hiekoituksen kokonaan sekä kaatumisvahinkoihin tulisi terveydenhoidossa omavastuu, mikäli jalassa ei ole ollut asianmukaiset piikkikengät. Tämä tilannehan aiheuttaisi sen, että markkinoille tulisi hetkessä kunnon valikoima erilaisia piikkikenkiä eri tarkoituksiin irrotettavilla tai piiloon menevillä piikeillä..
    En usko että tämä toimisi. Ei kukaan mieti mitään terveyskeskuksen omavastuita siinä vaiheessa, kun päättää, että laittaako piikkikengät vai ei. Jos sattuu pahasti, niin se sattuu joka tapauaksessa niin paljon, että yksilön kannalta on aika yhdentekevää onko omavastuuta vai ei. Ihmiset on niin laiskoja eliminoimaan epätodennäköisempiä sattumia omilla toimilla, että omavastuu sinne tai tänne ei tilannetta muuta. Näkeehän tuon asian jo polkupyöräilijöiden kypäränkäyttöprosentistakin

    Mun puolesta ei tarvisi sepelittää tai hiekoitaa mitään. Mutta en usko, että homman lopettaminen olisi kansantaloudellisesti järkevää. Joka vuosi haen peräkärryllä itselle ja muutamelle tutulle yhteisen 1,5 tonnin kuorman hiekoitussepeliä. Tuolla määrällä hiekoittaa muutaman omakotitalon pihan. Kukaan ei ole koskaan keskustellut, että laatua pitäiis vaihtaa. Hiekoitussepelillä on muutama aika iso etu puolellaan. Terävät kivet leikkaa hyvin kovaankin jäähän ja se toimii. Sisään kantautuva tavara on helppoa siivottavaa, eikä sotke paikkoja ja se on halpaa. Omankin pihan sepelöin sen takia, että on halvempaa ja helpompaa maksaa alle 10€ vuodessa 300 kg sepeliläjästä, kuin turvata tapaturmavakuutukseen. Saatikka että esim. joku perheenjäsen tai omat jo iäkkäämmät vanhemmat loukkaisi kylässä käydessään sen takia ja loppuelämä olis piloilla.

    Toisaalta itse en koe hiekoitussepeliä minkään sortin ongelmaksi fillaroijan kannalta. Halvat ratkaisut on löytynyt jo vuosia sitten niihin pyöriin, joita meillä on talviajossa. Läskipyörässäkin toimisi varmaan se, että ulkokumin sisäpuolelle laittaisi pari kerrosta halpaa ilmastointiteippiä ja hätävaraksi muutaman euron paikkalitkupullo mukaan . Itse menisin läskipyörän tapauksessakin pelkällä paikkalitkupullolla, jos reikiä ei aivan valtoimenaan tule.

    Ainoa mikä joskus huoletti oli koiran tassut, mutta senkin huolen olen todennut turhaksi. Ehkä tuossakin auttaa se, että koiran kanssa ulkoillaan kesällä karkealla kaliolla aika paljon ja lähtötilannekin on hyvä. Kertaakaan en ole huomannut koiran mitenkään kärsineen sepelistä ja tassun pohjan nahka on tässä vaiheessa vuotta todella paksu.

    Jos pyöräilijä ei osaa varustautua sepeliä varten, niin en osko, että sepelittömässä tilanteessa myöskään jalankulkija varautuisi liukkauteen.

  4. #34
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    En usko että tämä toimisi. Ei kukaan mieti mitään terveyskeskuksen omavastuita siinä vaiheessa, kun päättää, että laittaako piikkikengät vai ei. Jos sattuu pahasti, niin se sattuu joka tapauaksessa niin paljon, että yksilön kannalta on aika yhdentekevää onko omavastuuta vai ei. Ihmiset on niin laiskoja eliminoimaan epätodennäköisempiä sattumia omilla toimilla, että omavastuu sinne tai tänne ei tilannetta muuta. Näkeehän tuon asian jo polkupyöräilijöiden kypäränkäyttöprosentistakin
    Korvauksille aika se ja sama siinä vaiheessa kun lonkkamurtuma vie pois kotoa eikä enää ikinä palaa takaisin. Tyypillisesti joko toimintakyvyn heikettyä niin huonoksi että ei voi elää kuin palvelijoiden kera, tai kunnon heikenettyä sairaalassa siihen pisteeseen että nukkuu pois. Tuttu näkee noita entisiä pirteitä ikäihmisiä töissään vähän turhankin usein.

    Omavastuupuhe naurattaa. Kokeilee ensin vetää pari kuukautta kepeillä yksikseen ja miettii sitten, että onko pelkän arjen pyörittämisessä tarpeeksi omavastuuta. Ja toki se pari kuukautta tasan siihen liukkaimpaan vuodenaikaan. Eikä mitään kavereiden/omaisten kyydittelyä, vaan raakaa kepittelyä ruokakauppaan ja takaisin. Mieluiten jostain ylimmän kerroksen hissittömästä asunnosta.

  5. #35
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Saaatanan vihreät kusipäät! Onhan se nyt ihan saatanan väärin, että jokaista pohjavesivarastoa ei kaiveta pois ja levitetä KLV:lle

    Ei muuten oltu vihreitä keksittykään silloin kun hoksattiin, että ei oo ihan loppuun asti mietittyä hommaa tuo holtiton maa-aineslupien myöntäminen
    Meinasin kyllä asennetta enkä puoluekantaa, on sellainen vihreä ajattelutapa, yhdistyy hyvin usein yhden asian ihmisiin.

    Sellaista kelviä en olekkaan vielä nähnyt, missä piikkikenkiä tarvitseisi, yleensä ovat suhteellisen tasaisi ilman pahoja kallistuksia, mutta noita piikkikenkiäkin tosiaan on.

    Koko toi hiekoitus on tosiaan vähän kaksipiippuinen juttu, toisaalta sillä mahdollistetaan vanhuksien ja kehnolla fysiikalla varustettujen kulkeminen, mutta toisaalta taas annetaan signaali, että luodaan aina pitävät olosuhteet keleistä viis, joten miksi sitä kävelyalustaakaan mitenkään seuraisi, onhan siinä aina hiekkaa, paitsi sen yhden kerran kun ei olekkaan, kalusto pettänyt esimerkiksi.

    Muistaakseni sauvoissa oli sellaiset jääpiikit jotka sai otettua käyttöön ja muistelen, että niiden kanssa pystyi täysin huoletta kulkemaan järjettömän liukkaissa paikoissakin.

    10-15 asteen kallistuskulmassa oleva 0C sileä jää, jonka päälle viellä alle millin kerros lunta satoi, ei siinä polkupyörän nastaton rengas pitänyt, mutta kävellen en huomannut ongelmaa, ilman piikkejä.

    Mua kiinnostaisi nähdä vähän tilastoa siitä millaiset kengät on ollut kun on liukastuttu? Samoin pyörällä kun on kaaduttu, tokihan on niin, että uusavuttomuus on kovasti lisääntynyt ja ei ole muodikasta varustautua vallitseviin olosuhteisiin, mutta siltikin mielestäni pitäisi tuota kansalaisen omaa vastuuta enemmän korostaa. No, renkaiden osalta niin kai tehdäänkin, kun puhkotaan terävillä kivillä renkaat niiltä jotka eivät ymmärrä pistää järeitä renkaita talvikeliin, mutta eikös tasapuolisuuden vuoksi jalankulkijoiltakin voisi odottaa jotain, vai onko se hyvä näin, että annetaan lupa olla täydellinen idiootti ja perseillä saa niin paljon kuin lystää, kyllä kansa maksaa?

    Mun mielestä tässä asiassa ei ole löydetty likikään täydellistä tasapainoa eri tienkäyttäjäryhmien, sekä veronmaksajien rahojenkäytön suhteen ja enemmän voitaisiin tehdä asian parantamiseksi.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  6. #36
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.694
    Kyllähän sitä voisi antaa omavastuuseen alennusta, jos kaatuu piikkikenkien kanssa. Pari kertaa on pitänyt muuttaa reittivalintaa lastenvaunujen kanssa, kun ei tiettyjä mäkiä ole liukkailla päässyt ylös.

  7. #37
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti

    Mun mielestä tässä asiassa ei ole löydetty likikään täydellistä tasapainoa eri tienkäyttäjäryhmien, sekä veronmaksajien rahojenkäytön suhteen ja enemmän voitaisiin tehdä asian parantamiseksi.
    Kyllä se tasapaino on mun mielestä täälläpäin löytynyt. Sepeliä käytetään sen verran nuukasti, että varovasti saa kävelijät mennä ja moni ikäihminen, joka ei jaksa enää laittaa liukuesteitä jättää päivälenkkinsä tekemättä liukkaina aikoina, mikä sekään ei välttämättä ole hyvä juttu toimintakyvyn säilymisen kannalta. Nastattomat fillaristit on vähissä. Esim peruskoululaisista 70% siirtyy liukkauden takia kävelemään. Jäljelle jäävästä osuudesta 25% kuljetetaan autolla. Muutamalla on nastat ja joku hyvin harva ajaa ilman nastoja. Siitä huolimatta kelvit tasaisen sepelimaton peitossa. Nurmikoilla lojuu lumen alta paljastuneita kelviltä ulosajaneiden mopojen katteenpalasia.

    Niinkuin olen aikaisemminkin sanonut, niin itse pärjään sepelin kanssa ja ilman. Mun liikkumisesta 50% tapahtuu alueilla, jonne talvikunnossapito ei ulotu ja kalusto sen mukaista. Sama kalusto nyt vaan sattuu olemaan myös kohtuullisen kevyesti rullaava, mukavaa ja sepelistä, routavaurioista, asfaltista tai sen puutteesta piittaamatonta. Rengastekniikka on mennyt niin hurjasti eteenpäin, että moni vanha uskomus joutaa romukoppaan. Siinä mukana myytti kaiken läpitunkevasta ja renkaat tuhoavasta sepelistä. Sepeliä enempi mua on huolettanut kelville rikotut bussipysäkkien karkaistut lasit, mutta nykyisin annan surutta mennä siitäkin lasimurumatosta yli vaan ja silti ilmat pysyy oikealla puolella rengasta....

  8. #38
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.469
    +1^, kyse vain varustevalinnasta.

  9. #39
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Vaihdoin juuri talvirenkaat toisille vanteille ja tarkistin sepelitilanteen. Mitään vaurioon viittaavaa en löytänyt. Renkaana Nokian Hakkapeliitta W106 37-622 muutaman vuoden takaa, made in Finland.

    On hyvä, että sepeliongelmaan halutaan etsiä ratkaisua, mutta ehkä kuitenkin jokin toinen lähestymistapa olisi parempi kuin alussa mainittu. Se, että valitsee olosuhteisiin sopimattomat välineet ja valittaa olosuhteista, on minusta väärä toimintatapa. Salliihan laki autollakin ajaa lähes sileillä talvirenkailla, mutta on vaikeata suhtautua vakavasti valituksiin kunnossapidosta, jos pito lumisella tai jäisellä tiellä on heikko.

    Jos kestävät renkaat tuntuvat heikosti rullaavilta, on syytä katsoa asiaa kokonaisuutena. Rullaavuuden hyvyys tai huonous on suhteellinen käsite, joka edellyttää vertailukohtaa. Onko kesäkeliin paremmin sopivat renkaat oikea tapa verrata asiaa? En tiedä, rullaako minun talvirenkaani hyvin vai huonosti, mutta mitään ongelmaa niillä ajamisessa en ole kokenut. Ehkä sekunneilla voi olla merkitystä työmatkatempoa veren maku suussa ajavalle, mutta siinä tapauksessa on alistuttava kohtaloonsa tai treenattava lisää. Joka tapauksessa meillä on vapaus valita renkaat ja koska käyttökelpoisiakin tuotteita löytyy kilpailukykyiseen hintaan, väärästä valinnasta ei pidä muita syyttää.

    Turun keskustan läpi aamulla ajaessani kiinnitin huomiota runsaaseen pölyn määrään. Ilahduttavaa oli havaita, että teiden harjaus on aloitettu täälläkin. Koska sääennuste lupaa tänne nollakeliä koko maaliskuun ajan, sepeliä tuskin enää merkittäviä määriä uudestaan levitetään ja heikommallakin kalustolla ajelevat selviävät pian ilman suurempia harmeja.
    Ulkorengas muokkasi tätä : 28.02.2014 at 10.16

  10. #40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    ...
    On hyvä, että sepeliongelmaan halutaan etsiä ratkaisua, mutta ehkä kuitenkin jokin toinen lähestymistapa olisi parempi kuin alussa mainittu. Se, että valitsee olosuhteisiin sopimattomat välineet ja valittaa olosuhteista, on minusta väärä toimintatapa.
    ...
    Esitit ystävällisesti hyvin olennaisen näkökohdan.

    Miksi valitsin Schwalbe Durano 28-406 (20-tuumaa) 6-8 barin renkaan ensimmäiselle koeajolle?

    Asiasta uutisia lukiessani oli syntynyt mielikuva, että kaupunki katsoo olevansa vahingonkorvausvastuussa silloinkin, kun vahingon kärsinyt henkilö olisi voinut estää vahinkonsa sopivammilla varustevalinnoilla. Esim. tuskin jalankulkija piikkikengillä liukastuu ja lonkkansa murtaa.

    Entä sama periaate sitten pyöräilijöille: hanki niin kalliit ja hankalakäyttöiset varusteet, että vahinkoa ei tapahdu (jos semmoisia on).

    Kun olin kiinnostunut opettelemaan ja testailemaan matalan nojapyöräni ajo- ja tasapaino-ominaisuuksia sille todella vaikeissa olosuhteissa, tuli mieleen tutkia tämä "ääritapaus" lähtökohtana.(vrt. autolla ajo-ominaisuuksien opettelu jääradalla).


    Seuraavaksi ajattelin toistaa kokeen Schalbe Marathon Plus (20 - tuumaa) 4-6 barin renkaalla samoja reittejä pitkin ja lasken, montako sepelinsirua on uponnut kumiin.

    Nojakin kuva on paikassa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...8&d=1392998516
    Kuvasta poiketen etukiekossa on 250 watin sähkömoottori avustamassa (3kg), ja akku sohvan takana, 3 kg.
    optimistx muokkasi tätä : 28.02.2014 at 11.26

  11. #41

  12. #42
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti optimistx Katso viesti
    Esim. tuskin jalankulkija piikkikengillä liukastuu ja lonkkansa murtaa.
    Riippuu kovasti jalkineen rakenteesta ja katukivien saumojen laadusta.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti optimistx Katso viesti
    Entä sama periaate sitten pyöräilijöille:
    Pyöräilijän kumin puhkeaminen on eri asia kuin pyörän kumin puhkeaminen, ajoneuvojen vahnigoittumisen, kuten kumin puhkeaminen tai vanteen vahingoittuminen, korvaa tienpitäjä teityin ehdoin - pyörät ja autot ovat siinä suhteessa tasa-arvoisia muiden ajoneuvojen kanssa toki.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  13. #43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Pyöräilijän kumin puhkeaminen on eri asia kuin pyörän kumin puhkeaminen
    Todellakin, ja ensimmäinen tapaus ei liity pyöräilyyn mitenkään. Sitä ei myöskään "litkut" paikkaa.

  14. #44
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti optimistx Katso viesti
    Entä sama periaate sitten pyöräilijöille: hanki niin kalliit ja hankalakäyttöiset varusteet, että vahinkoa ei tapahdu (jos semmoisia on).
    Olen ajellut viime vuosina nastarenkailla jotka oli selvästi halvemmat, kuin saman pyörän kesärenkaat. Ne ovat myös helpot asentaa ja niillä ajaminen on talvikelissä helpompaa, kuin samoissa olosuhteissa kapeilla ja sileillä maantierenkailla.

    Viimeksi sepeli meni renkaan läpi joskus 9-10 vuotta sitten. Silloin oli alla olosuhteisiin sopimattomat renkaat.
    -

  15. #45
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.694
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti

    Pyöräilijän kumin puhkeaminen on eri asia kuin pyörän kumin puhkeaminen
    Mutta jos puhkeaa sepelin takia, niin sitten on ryhmäkanne jo paikallaan!

  16. #46
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Mutta jos puhkeaa sepelin takia, niin sitten on ryhmäkanne jo paikallaan!
    Siis oikeuden päätös, että pyöräilijän ja pyörän kumin puhkeaminen on sama asia? Siihen mielestäni riittää lateksisten välineiden käyttö ja kumiallergian sijaa voi nauttia lateksiallergiasta.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  17. #47
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Mun mielestä tässä yhä ajatellaan turhan kapeasti.

    Pyörässä luonnostaan on jonkinlainen rengas jonkinlaisella vanteella, mutta ihmisessä luonnostaan ei ole kumisia osia, vaikka jotkin osat saattavatkin kriittisellä hetkellä olla turhan 'kumimaisia'.

    Tästähän voidaan nyt sitten ajatella asiaa siten, että jos lähdetäänkin testailemaan tuota jalankulkua paljasjaloin ja saadaan kiviä sekä haavoja jalkapohjaan, niin eikö silloin tienpito olekkin jollain tapaa pielessä?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  18. #48
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Tästähän voidaan nyt sitten ajatella asiaa siten, että jos lähdetäänkin testailemaan tuota jalankulkua paljasjaloin ja saadaan kiviä sekä haavoja jalkapohjaan, niin eikö silloin tienpito olekkin jollain tapaa pielessä?
    Toki, jos tienpitäjä on saanut viasta tiedon viikon ennen tapahtumaa ja Sinun voidaan olettaa olevat tietämätön asiasta, niin voit vaatia ja saada korvausta, tarvittaessa oikeusteitse. Kannattaa huolellisesti pohtia, miksi elämänkokemukseen ole karttunut tietoa talvihiekotuksesta jalankulkuväylillä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  19. #49
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    668
    Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.

  20. #50
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti optimistx Katso viesti
    Nojakin kuva on paikassa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...8&d=1392998516
    Kuvasta poiketen etukiekossa on 250 watin sähkömoottori avustamassa (3kg), ja akku sohvan takana, 3 kg.
    Sähköavustus ja silti "pakko" kaivaa ilmaa kumista ulos ajamalla kovaksi paineistetuilla slikseillä, vaikka ajomukavuus ja turvallisuus olisi ihan eri planeetalta kunnon kumeilla, jotka ei edes maksa paljoa

    Itsellä on tällä hetkellä taittuvakylkiset Continental Race Kingit. Pidon suhteen liki täydelliset kumit sorapintaiselle asfaltille. Pitää todella hyvin 2 bar paineilla, on kohtuu hiljaiset, mukavat ja rullaa riittävästi. Yli 100 km ajon jälkeen ei näy mitään vaurion jälkiä sepelistä. Tietysti 29" tuuman jäykkäperässä on rengasvalikoimaa enemmän kuin tarpeeksi, mutta kylllä niitä sopivia kumeja pitäisi 20 tuuman koossakin löytyä. En tiedä kuinka leveät tuohon runkoon saa, mutta itse laittaisin sähköavusteiseen leveyttä niin paljon, kuin mahtuu ja kuviota riittävästi. Tällä periaatteella olen rengastanut kaikki talouden sähköavusteiset ja käyttäjiltä rengastus saanut pelkkää kiitosta.

    Leveä != huonosti rullaava
    Asiallinen kuvio != huonosti rullaava

    Leveä+asiallinen kuvio+asiallinen runkorakenne+sopivat paineet = mukava, turvallinen ja riittävästi rullaava.

  21. #51
    Liittynyt
    06/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti optimistx Katso viesti
    Esitit ystävällisesti hyvin olennaisen näkökohdan.

    Miksi valitsin Schwalbe Durano 28-406 (20-tuumaa) 6-8 barin renkaan ensimmäiselle koeajolle?

    Asiasta uutisia lukiessani oli syntynyt mielikuva, että kaupunki katsoo olevansa vahingonkorvausvastuussa silloinkin, kun vahingon kärsinyt henkilö olisi voinut estää vahinkonsa sopivammilla varustevalinnoilla. Esim. tuskin jalankulkija piikkikengillä liukastuu ja lonkkansa murtaa.

    Entä sama periaate sitten pyöräilijöille: hanki niin kalliit ja hankalakäyttöiset varusteet, että vahinkoa ei tapahdu (jos semmoisia on).

    Kun olin kiinnostunut opettelemaan ja testailemaan matalan nojapyöräni ajo- ja tasapaino-ominaisuuksia sille todella vaikeissa olosuhteissa, tuli mieleen tutkia tämä "ääritapaus" lähtökohtana.(vrt. autolla ajo-ominaisuuksien opettelu jääradalla).


    Seuraavaksi ajattelin toistaa kokeen Schalbe Marathon Plus (20 - tuumaa) 4-6 barin renkaalla samoja reittejä pitkin ja lasken, montako sepelinsirua on uponnut kumiin.
    Tai sitten laitat tuon alle syksyllä, ja ajelet ilman ongelmia kevääseen asti: http://www.bike-discount.de/shop/k64...d.html?mfid=78 Rullaa myös ihan kivasti nastarenkaaksi...

  22. #52
    Toistin ajokokeen 28.2.2014 pääosin samoilla reiteillä.

    Rengas oli nyt Schwalbe Marathon Plus 35-406 Reflex(20 tuumaa). Suosituspaine 4-6 bar. Schwalben pistosuojausluokka 6/6 eli paras. Bike-discount.com:sta Saksasta 15:90 eur (+ 2 Schwalben sisäkumia a 4:90). Jättikokoinen paketti 64 litraa ( = 38 cm * 38 cm * 44 cm) , paino yht. alle 1 kg, tuotiin kotiin postikuluilla vain 5:95euroa (! vrt Itella). Reflex tarkoittaa valkoista heijastusnauhaa renkaan kyljissä.

    Pumppasin renkaan 5 barin pikkupumpulla niin täyteen kuin kohtuudella sai, arvelen olevan 4 bar tai alle. (unohtui mitata bensa-asemalla, mittailen ensi ajelulla; toivottavasti paine pysyy).

    Tapiola-Lauttasaari-Kruununhaka- Soutustadion- Meilahden villat - Munkkiniemi-Otaniemi-
    Leppävaaran asema - Gallen-Kallelan museo-Munkkiniemi- Lehtisaari-Kaskisaari-Lauttasaari-
    Tapiola-Westendin ranta- Haukilahden satama-Matinkylä-Tapiola. Yht. noin 52 km. Maailman kauneimpia pyöräilymaisemia, imho .

    Sepeliä oltiin siivoamassa pois jo pienehköiltäkin kaduilta, näkyi lakaisukone kotikadullanikin, arviolta noin 1/3 kokonaismatkasta oli jo siivottu.

    Tutkin ajon jälkeen renkaan 5x-suurennuslasilla ja 1.5 mm leveällä (siis tosi pienellä) ruuvimeisselillä kuten edellisellä kerralla. Pienellä meisselillä hankaamalla ja tarvittaessa tökkimällä tuntee hyvin luotettavasti, onko siru piilossa. Tutkin renkaan keskiviivan ympäriltä noin 10mm+ 10 mm leveän alueen, en sivummalla olevaa.

    Löytyi 3 sirua, kaikki valkoisia. Siis samantapaisia kuin valtaosa edellisessä kokeessa.
    Sepelöityjä kilometrejä oli noin 2/3 * 52 km = 35 km. Sataa sepelöityä kilometria kohti siruja on siis NOIN 9 KPL.

    Edellisessa kokeessa oli löydetty 38 sirua noin 70 km matkalla, eli sataa sepelikilometriä kohti siruja oli NOIN 54 KPL.

    Siis päällyskumin vaihdolla ja pienemmillä paineilla renkaaseen tunkeutuneiden sirujen määrä laski 83 %.


    Kuva on Helsingin keskustan vanhan rautatien paikalle rakennetun kevyen liikenteen väylän sepelöinnistä ja pyöräilijöiden laskurista. Laskuri lukemat eivät tallentuneet kuvaan. Muistaakseni edellisenä päivän pyöräilijöiden määrä oli 980 kpl, ja samana päivänä klo 13:15 paikkeilla määrä vähän yli 400, ja vuoden 2014 alusta noin 21 000.
    (liekö nuo luvut yhteen suuntaan pyöräilleiden määriä vai molemmat suunnat yhteensä?).
    Tammi-helmikuussa määrä 21 000 kpl antaa noin 350 pyöräilijää päivää kohti.



    Toinen kuva on ulkorenkaasta, jossa näkyy pieni esiinkaivettu valkoinen siru hieman keskiviivasta vasemmalle, kuvan keskiosasta alaspäin. Nuolenkärjen näköisten kuvioiden maksimileveys on 15 mm. Löydetyt sirut olivat näissä "nuolenkärjissä", eivät väleissä.

  23. #53
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    684
    http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti...inkoja/3005820

    Eli eikuin vihasempaa palautetta antamaan. Sen voi tehdä esim täällä: http://www.hel.fi/hki/hkr/fi/ajankoh...yoraily_280214


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

  24. #54
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    On teillä siellä vaan paljon pyöräilijää, päivässä samaa luokkaa kuin täällä kaikkiaan väkeä noin 400 neliökilometrin alueella, jos jokainen noista laittaisi äkäistä palautetta, niin siellä olisi kaupunginjohtajakin lakaisemassa katua?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  25. #55
    IncBuff Guest
    Oulussa vaihdettiin sepeli soraan pari kolme talvea sitten. Eipä ole renkaat puhkeilleet sen jälkeen.

  26. #56
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Oulussa vaihdettiin sepeli soraan pari kolme talvea sitten. Eipä ole renkaat puhkeilleet sen jälkeen.
    Osaatko sanoa pölyn määrästä, lisääntyikö merkittävästi?

  27. #57
    IncBuff Guest
    Mielestäni ei. Täällä on kielletty myös mopoilu kelveillä joten sekään ei pahasti nostata pölyä. Joku katupölylle herkempi voi toki olla täysin toista mieltä.

  28. #58
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    684
    Eilen yksi kaveri väitti saaneensa korvauksia rikkoutuneista renkaista Helsingissä. Joko tämä linkki on tänne postattu? http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennu...t&current=true
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

  29. #59
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    900
    Mulla ainakin hybridissä halppis-Kendat kestänyt viime kevään, viime syksyn ja tätä kevätte ihan ongelmitta. Painaahan ne kuin synti, mut keventelyvillitys ei nyt oo päällä.

  30. #60
    Edellä kuvatuissa koeajoissa sepeliväylillä käsiteltiin nojakkini 20" etupyörää
    a) uudella renkaalla Schwalbe Durano
    b) uudella renkaalla Schwalbe Marathon Plus

    c) Lisään nyt kuvia molemmissa ajoissa olleesta 26 " tuuman takarenkaasta, jonka kyljessä on seuraavia merkintöjä:
    Continental Sport Contact 32-559 (26 x 1.3) , max 6.0 bar.
    Renkaalla oli ennen koetta ajettu asfalttimaanteillä Hämeessä yhtenä kesänä noin 400 km, joten kuvissa näkyvät piirteet eivät ole välttämättä kaikki sepelilläajon seurauksia.

    Sepelinsiruja oli uppoutunut kumiin niin paljon, etten edes yrittänyt poistaa niitä vielä muualta kuin noin 5 cm matkalta, jota on kuvattu ennen ja jälkeen poiminnan. Punasella viivalla on merkitty niitä kohtia, joista siru löydettiin(viivan alapää). Merkinnät eivät ole välttämättä aivan tarkkoja. Osa siruista kerättiin kuvattavaksi, osa katosi poimiessa. Kaikki poimitut sirut, noin 46 kpl (ehkä yhtä tai kahta lukuunottamatta) olivat valkoisia.

    Kaikissa rengastapauksisa sisä- ja ulkokumin välissä on ollut pistosuojanauha polymeristä (punanen Pro Line AntiPlatt). Nauhan valmistajan käyttöohjeessa sanotaan, että nauhan käytöstä huolimatta ulkorengas on puhdistettava siihen tunkeutuneista objekteista aika ajoin.

    Sirujen poiminta tällä tavoin koko renkaasta vaatisi useita tunteja. Jos vie renkaan puhdistettavaksi pyöräliikkeeseen, niin otaksun liikkeen epäilemätt suosittelevan taloudellisempana vaihtoehtona uuden ulkorenkaan ostamista.

    Osa renkaasta kuvattuna kiekon keskipistettä kohti ennen sepelinsirujen poimintaa. Poimittiin 46 sirua väliltä 0.5 cm - 5 cm (suunnilleen)


    Punasella merkityistä kohdista kaivettiin esiin sepelinsiru (lähes poikkeuksetta valkoinen)

    Esimerkkejä esiinkaivetuista siruista

    Rengas sirujen poiston jälkeen
    optimistx muokkasi tätä : 03.03.2014 at 10.35 Syy: Lisätty mittakaavakuva

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •