Tuo olisi tietty hyvä silloin kun siitä on mahdollista päästä pyörällä ohi, eli kellonsoitto on tarkoitettu vain ilmoittamaan kävelijälle, että pyöräilijä on tulossa, eikä siis ole varsinainen väistämispyyntö. Itselläni kylläkin kellonsoittotilanteet ovat yleensä semmoisia, että kävelijät ovat koko väylän tukkeena ja jotain tarttis tapahtua, että pääsisi matkaa jatkamaan.
Tietysti henkilö joka harrastaa itsekin pyöräilyä, on kävelijänä varmasti tarkempi siinä ettei edes aiheuta tuollaisia hankaluustilanteita pyöräilijöille.
Onhan tuota itsekin joskus tullut oltua kävelijänä kevlillä jotenkin niin hullusti, että pyöräilijä on joutunut soittamaan. Tainnut kylläkin aina olla semmoinen tilanne, että on vieraassa kaupungissa ja muutenkin vähän pallo hukassa, kotikulmilla tuollaista ei minulle kyllä tapahdu.
Mutta ilmeisesti yksilöllisiä eroja tässäkin oppimisnopeuden suhteen: aiemmassa asuinpaikassa jouduin kyllä aika monta kertaa yhdelle ja samalle koiranulkoiluttajalle kelloa soittamaan kun oli koira hihnan päässä aina eri puolella tietä kuin ulkoiluttaja.
Miss Vitus
Hälytysajoneuvoja ajavat valittavat sitä, että osa porukasta hätääntyy nähdessään siniset vilkut, eivätkä osaa loogisesti antaa tilaa. En tiedä miksi, mutta tältä pohjalta on ihan ymmärrettävää, että jalankulkijatkin hätääntyvät pyörän kellon soidessa. Jalankulkijan asemaa vaikeuttaa se, että taakse ei näe toisinkuin autossa peilien avulla, joten pyöräilijän kelloa voi pelästyä. Tuleeko sieltä joku lujaa vauhtia ja kilisyttää parin metrin päässä kelloa?
Sain eräältä henkilöltä Kiinan matkalta tuliaisina sikäläisen pyöränkellon. Ääni on varsin kuuluva, muistuttaa enemmän vanhanajan herätyskelloa kuin pyörän kelloa. En ole tuota kehdannut pyörääni laittaa, mutta sillä voisi ainakin kuuluvuuden takia kilisyttää jo kauempaa.
Näin juuri. Joten ihmetyttää kyllä suuresti kun tilaa on tosi hyvin, ohitan ja senjälkeen tulee huutovalitusta "käyttäisit kelloa!!" Ei sitä kelloa nyt joka edessä olevan hahmon takia käytetä, sitten saisi olla kello mallia "jatkuva soitto".
Piruvie mistä sitä tietää etukäteen sitä reaktiota.
Enemmän karmea tilanne on kuitenkin autot jotka "antaa tietä" ja pysähtyy, ja kun olet juuri...niin se auto lähteekin liikkeeelle APUA!
Näin kävi viimeksi perjantaina, ja pelästyin kyllä todella! Auto oli tulossa kaupan pihasta, katselin että mitäs se tekee..jaha pysähtyi ja jatkoin matkaa ja olin jo siinä suojatiellä, niin auto melkein päälle ajaa. Just ehtisin pysähtyä vinoon.
Mutta onhan ihmisellä kuitenkin kääntyvä kaula. Ja sitä paitsi liikennesääntöjenkin mukaan pitäisi kävellä johdonmukaisesti suoraan tien reunassa, jolloin pyöräilijät pääsevät sujuvasti ohi.
Eihän autotielläkään ajella rinnakkain tai pysähdytä seurustelemaan keskellä tietä, puhumattakaan että tehtäisiin yllättäviä sivuttaisloikkia. Ja jos hälytysajoneuvo tulee, niin väistetään tottakai tien reunaan, eikä keskelle.
Sitä miettii vaan, kun sähköautoihinkin pitää keinotekoista ääntä saada, että milloinhan sama vaaditaan pyöräänkin, siinä sitä onkin tunnelmaa vetää 3 tunnin lenkki korpitiellä ja vain metsän eläimet pääsee nauttimaan siitä mekkalasta.
Luulen, että tuo antaa tietä on väärinkäsitys, ne vaan pysähtyy katsomaan tuleeko autoja, eihän se nyt ole mahdollista, että tietä annettaisiin
No, on mulle yleensä annettu, mutta täällä ehkä liikenteessä ollaan vähemmän agressiivisia kuin tiuhemmin asutetuissa paikoissa.
Smoppi, niinhän se ptiäisi, mutta niinhän se ei käytännössä mene, eikä varmaan koskaan tule menemään, niin kauan kuin liikenteessä on niitä jotka eivät ajattele etukäteen toimiaan suhteessa muihin tai harkitse toimiaan ylipäätään ja aina niitä riittää jotka haluaa päästä 'helpolla' eivätkä sitten pohdi sitä kulkemistaan lainkaan, menevät vain fiiliksiensä mukaan kuvitellen olevansa niitä maailman napoja joiden ympärillä kaikki saa väistää tai tajuamatta lainkaan, että muitakin voi kulkea.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Tässä on vain se ero, että yhdistetty kelvi ei ole "autotie" eli ajorata. Kelvi on jalkakäytävä, ja jalankulkijalla on aina oikeus kulkea missä huvittaa, ja pyöräilijällä velvollisuus väistää. Arvaamattomasti ei jalankulkijakaan toki saisi käyttäytyä, mutta muuten on oikeus mennä missä huvittaa.
Valitettavaa, mutta näin on laki ja asetus kirjoitettu ja näin sitä tuomioistuimissa tulkitaan.
Itse asiassa kuljen koiran kanssa klv:llä liki päivittäin, vaikkakin koiraa kiinnostavat ulkoilumaastot ovat enimmäkseen muualla. Lastenvaunujen kanssa olen myös kulkenut vaikka siitä on jo vähän aikaa, ne vaunussa istujat ovat jo muuttaneet pois.
Käytännössä tarkoitan sitä, että esim. kiinteistöliittymästä puskan takaa kelville hyvinkin yllättäen astuvaa jalankulkijaa on väistettävä. Ajoradalle tullessa taas jalankulkija ei saisi tulla piilosta ajolinjalle yllättävästi. Ja kelvillä hortoillaan esim. juuri sen koiran kanssa välillä vähän miten sattuu, vaikka ei se nyt suuren suuri ongelma ole - kunhan vain flexit kiellettäisiin.
Käytännön toimenpiteenä ehdottaisin ainakin sitä, että ns. "pyöräilyn laatukäytävät" olisivat pyöräteitä, eivät yhdistettyjä kelvejä. Silloin niillä saisi edelleen kävellä, mutta reunassa.
Vastaan vaikkei kysymys minulle ollut osoitettukaan. Tokihan se on valitettavaa, että kaksi eri liikkujaryhmää tungetaan samalle tienosalle erilaisin säännöin. Yhdistetyllä klv:llä edes keskellä olevat katkoviivat eivät koske jalankulkijoita vaan jalankulkija voi tosiaan kulkea alikulkutunneleiden suullakin missä kohtaa huvittaa. Valitettavaa olisi myös jos ajoradalla kaikki muut saisivat kulkea missä kohtaa ajorataa hyvänsä ja mihin suuntaan hyvänsä autoilijoiden kulkiessa oikeanpuoleisen liikenteen periaatteella.
Miksi pyöräilijoille pitäisi sallia piittaamaton tilannenopeus nykyisen säännön sijaan? Kuka sellaista on ehdottanut tai vaatinut?
Sellainen menettely toimisi sata kertaa paremmin, että nykyiset yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet muutettaisiin lainsäädännöllisesti polkupyöräilijöille vapaaehtoisiksi. Silloin pyöräilijä voisi valita ajaa rauhallisesti nykyisen käytännön ehdoilla, jossa pyöräilijä väistää kaikkea, tai sitten ajoradalla samoilla säännöillä kuin mopot, mopoautot, traktorit, moottoripyörät ja autot.
Polkupyörä on liikennesuunnittelussa siinä mielessä ymmärrettävän haastava elementti, että pyöräilijöitä on kovin eri tasoisia ja eri vauhdilla liikkuvia. On lapsia, jotka vasta kovasti harjoittelevat liikennesääntöjä, ja sitten on kaikenmaailman fillarifoorumilaisia, jotka aina joskus laittavat näppäimistön sivuun, ja lähtevät pyöräajelulle saavuttaen helposti hetkittäisiä ylinopeuksia 30/40-kaupunkinopeuksissa jos vain haluavat.
Mutta se on toki selvää, että jalankulkijalle on turha asettaa velvoitteita yhtään nykyistä enempää. Ja toisaalta, silloin kun jalkakäytävää ei ole niin ei autollakaan päälle saa ajaa, kyllä siitä syytteen joka tapauksessa saa ja luultavasti myös syylliseksi todetaan ellei nyt jalankulkija ihan todistettavasti yritä itsemurhaa tai tee jotain todella erikoista.
Kaippa se pitää taas oma avautuminen laittaa tänne eiliseltä ja tämänpäiväiseltä lenkeiltä. Ei pidä koskaan ajaa vasemmanpuoleista pyöräjalkakäytävää tai edes pyörätietä jos sellaisia jossain olisi. Kyllähän se tilastoissakin näkyy, että vääränpuoleisen liikenteen ajaminen polkupyörällä nyt vaan johtaa paljon useammin onnettomuuksiin. Kyllähän noita itse osaa varoa. Eilen ensin autoilija kaivaa nenää risteysalueella eli pyörätien jatkeen päällä, ja pari korttelia myöhemmin yrittää re/max-kiinteistövälittäjä ajaa päälle - eipä viitsinyt pyörätielle katsoa. Tänään oli taas perinteinen risteys blokattu, mutta positiivista oli, että edestä mahtui menemään ja autoilija taisi saada jopa pakin päälle vaikka silloin kyllä olinkin jo kohdalla ja kiersin auton edestä.
Tuli mieleeni, josko jalankulkijana näyttäisi käsimerkkejä. Kello soi takana, pieni vilkaisu taakse ja kädellä osoittaa minne päin aikoo mennä. Suojatielle menossa, käsi eteen ja askel suojatielle, ei pitäisi olla autoilijalle epäselvää.
Joskus pyöräillessä tulee kellon kilauksen jälkeen hihkaistua jalankulkijalle: "Ohitan vasemmalta."
Selkeää viestintää. Lisää ääntä ja käsimerkkejä tänne tuppisuiden maille.
Niin mäkin, varsinkin juoksulenkeillä kääntyessä käytän suuntamerkkiä, jotta ajoneuvojen kuljettajien on helpompi ennakoida liikkeitä. Kävelessä nyt vauhti on niin hidasta että en ole katsonut tarpeelliseksi kääntyessä, vain taakse vilkaisu. Muuten tulee kuljettua kävellen aina kvl:n oikeaa reunaa (kuten suurin osa muutenkin).
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Huoh. Lähdin ylittämään risteystä vihreiden vaihduttua tältä suunnalta: http://goo.gl/maps/0L09C . Vastakkaisesta suunnasta oli tulosuuntaansa oikealle kääntymässä iso harmaa Audi. Audi oli pysähtyneenä vilkku oikealle. Lähdin ajamaan luottaen siihen, että tulen hyvin havaittavasta suunnasta/fillarissa tehokas valo/yllä heijastava takki. Mutta yhtäkkiä tämä Audi kiihdyttää liikkeelle, ehdin tekemään refleksijarrutuksen n. 20cm:n päähän autosta auton oven kohdalle. Mieleen jäi kuskina olleen naisen hämmästynyt ilme. Vauhtia en nyt tuolla matkalla ehdi pk-ajelulla hirveitä kerätä. Hyvää oli se, että sain lukkiksen auki, enkä kaatunut. Kysymykseni kuuluu: Onko sokeille alettu myöntämään ajokortteja?Piip-piip-piip...
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Aihetta sivuten: Hetkiä Helsingissä – Raitiovaunupysäkit kertovat
Perinteiset "parempi jarruttaa kuin renkaan alle":
http://goo.gl/maps/aafbq
Salmisaarenkatua itään, Länsiväylältä ramppia alas auto. Pakko oli jarruttaa ja pysähtyä, kun auto tuli sen verran reippaasti, ettei tiennyt pysähtyykö vai vetääkö nokan edestä. Pysähtyi. Näytin kädellä "aja rauhallisemmin". Tiedä sitten ymmärsikö.
Tuossa risteyksessä on noita tilanteita lähes aina kun siihen sattuu samaan aikaan auton kanssa. Samoin Länsiväylän takana oleva "liikenneympyrä" .. kukaan ei tunnu tietävän ketä väistää mutta teknisesti ottaenhan se on liikenneympyrä vaikka olisi vain tilapäinen .. vieläköhän siinä on?
Smo muokkasi tätä : 22.02.2014 at 07.58
^ Kyllä. "Rauhallisesti, rauhallisesti."
Tuo ei ole pelkästään pyöräilijöiden ongelma. Vallankin näin talviaikaan monasti joutuu miettimään sitä, että kun risteävältä tieltä kolmiota lähestyy auto kovalla vauhdilla että saako kuski sen pysähtymään vai tuleeko eteen tai kylkeen. Tosin sama tilanne on monesti sulan maan aikaankin. Monilla on sellainen ajotyyli että sitä risteystä lähestytään hirveällä muulilla ja pysähtyminen jätetään ihan viime hetkeen, sen sijaan että vauhtia alettaisiin himmailemaan jo aikaisemmin.
Eilen mulle sattui päinvastaisesti; tulin itse kolmion takaa. En edes "uhkaavasti" lähestynyt fillarillani risteystä, mutta eläkeläismies silti pysäytti autonsa siihen risteykseen antaakseen mulla tietä.. ongelma vaan siinä, että olin jo laskelmoinut ajolinjat menemään sen auton takaa niin tulikin ohjaamoon ohjelmaa...
Yön aikana oli tullut paljon lunta, eikä kevyen liikenteen väyliä ole vieläkään aurattu. Nyt ne ovat jo niin huonossa kunnossa, ettei polkupyörällä pääse edes loivaan ylämäkeen, koska jumittaa ja pito ei riitä. Autoteitä auraamassa sen sijaan näin aika monta traktoria ja yhden tiekarhun, vaikka autotiet ovat jo valmiiksi todella hyvässä kunnossa, siis aivan sileää kovaksi tamppautunutta lunta ja paikoin asvalttia. Lahkeetkin jo kastuvat fillaria työnnellessä kun lunta on kelveillä puolisääreen asti.
Siis ensin nuo tiet olivat monta päivää sellaisessa kunnossa, että pitää olla todella kokenut ja taitava pyöräilijä, että siellä edes pysyi pystyssä. Oli sohjoon muodostunut uria, jotka olivat sitten jäätyneet koviksi. Siellä ei ollut myöskään hiekoitettu ollenkaan, joten varsinkin jäiset ja uraiset alamäet olivat tosi vaarallisia paikkoja. Nyt siellä on sitten tullut lunta vitusti eikä vieläkään mitään merkkejä kunnossapidosta ole.
Nordenskiöldinkatu 10 kohdalla olevalle pyöräkaistalle tuli aamulla pysäköintikieltomerkki, koska autot pysäköivät siinä jatkuvasti. Mikä oli tulos ? Se että liikenteessä on ilmeisesti todella paljon sokeita autoilijoita jotka eivät liikennemerkkejä näe tai sitten eivät yksinkertaisesti vaan välitä niistä, koska nyt illalla 18.30 aikaa siinä oli 5 autoa pysäköitynä.
Varokaa jalankulkijoita. Eivät pysty hahmottamaan pyöräteitä. Napit korvilla ja suoraan eteen - noh, tiesin, että tuosta se varmaan tulee ja menee kohti suojatietä: http://goo.gl/maps/sRxKx
Olisi naisen pää kopsahtanut asfalttiin, jollen olisi himmaillut. (Kyseessä ei ollut "suojatien jatke", vaan reippaasti ennen sitä ja naisen aikomuksena oikaista kaistojen yli kohti keskikoroketta.)
Niin. Jos on ihan helvetikseen tullut yöllä lunta, niin eikai se pyörä ihan ykköskulkine aamulla silloin ole. Asutaan kuitenkin suomessa..
Jännästi kuopiossa näyttää tällä hetkellä olevan kaikki kelvit jo sulat ja asvaltilla, mutta maantiellä sai autolla ajella henkensä kaupalla mustan jään tjsp takia vaikka mittarissa on jo pitkään ollu +2 c.Mielenkiintoinen talvi...
Kirjanmerkit