Itse suosittelen untuvamakuupussia kahdesta syystä: Elinikä on moninkertainen verrattuna keinokuitupussiin ja varsinkin pyöräretkeilyssä pakkauskoolla on väliä. Painossakin on huomattava ero. Muutama keinokuitupussi on ollut vuosion varrella, ja olen havainnut että lämpimyys katoaa niistä muutamassa vuodessa. Nykyinen kesäpussi (> 0C) on kymmenen vuoden ja yhden pesun jälkeen kuin uusi, vaikka se on mallia ultrakevyt (600g XL-koossa). Talvipussissa keinokuitupussin koko rupeaa jo ihan oikeasti rajoittamaan menoa, paitsi jos mukana on ahkio. Untuvapussin haittapuolena on hinta ja joissakin tilanteissa myös herkkyys kosteudelle.
Kesäkäyttöön en välttämättä enää ostaisi edes makuupussia. Täkki (quilt, peitto) on itse asiassa paljon mukavampi ja kesälämpötiloissa jopa hiukan kevyempi kuin makuupussi. Tällä hetkellä minulla on sellainen keinokuituisena, jonka kanssa kesämakuupussi muuttuu syysmakuupussiksi ja talvimakuupussikin saa lämpöä lisää. Kesällä kun on lämmintä (> 5C) se riittää sellaisenaan.
Bivibägi on joskus ihan hauska, mutta käyttöalue on Suomessa aika suppea. Kun on hyttysiä, eli toukokuun puolivälistä syyskuuhun, käytän mieluummin itse kevyttä telttaa. Koska bivibägin käyttö on suhteellisen vähäistä, alle viisi yötä vuodessa, käytän itse mahdollisimman edullinen bivibägi, Alpkit Hunka XL. Jos sataa vettä, bivibägin lisäksi on hyvä olla joku tarppi viritettynä, ja taas kevyt teltta ei ole paljon painavampi, mutta paljon yksinkertaisempi käyttää.
En ole kovin innostunut tarpeistakaan, kun yhdistelmä tarppi + hyttysverkko ei enää tunnu mielekkäältä. Kevyt teltta ei taaskaan paina paljon ja on käytännöllisempi. Tästä syystä tarppinikin on halpa versio, Alpkit Rig 7.
Makuualustoista: Oma selkä haluaa nykyään enemmän mukavuutta, jonka takia on ilmatäytteinen makuualusta käytössä. Tällä hetkellä se on NeoAir Short, painoa 280 g, joka on erittäin mukava ja minulle tarpeeksi lämmin. Lyhyt pituus on riittänyt minulle ja jalat pärjää silti. Kun lämpötila laskee alle nollan, NeoAirin alle tulee riippuen lämpötilasta joko ohut solumuovialusta (Kaira Extreme 140 g) tai paksumpi Ridgerest-alusta (290 g). Näissä pituutta on sitten jo riittävästi.
Kuten yllä annetaan ymmärtää, tykkään omasta kesäteltastani. Se on tähän asti ollut oikein hyvä kompromissi. Malli on Tarptent Double Rainbow.
![]()

Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit