ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 100

Aihe: Liikennesäännöistä: suojatiellä väistäminen

  1. #61
    Liittynyt
    02/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    3.799
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Max Romantschuk Katso viesti
    Mulla sinänsä on hämärä muistikuva, että kyseisen lain tullessa voimaan olisi tästä asiasta ollut tietoa tiedotusvälineissä nimenomaan sen suuntaan, että pyöräilijä väistää vaikka autolla olisi kolmiota. Kenelläkään samoja viboja?
    Ei ollut, vaan oli puhetta juuri siitä kolmion sijainnista ennen tai jälkeen pyörätien. Se tiedotus asiasta oli kuitenkin huikean epäselvää ja siitä kärsitään yhä.
    "It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond

  2. #62
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Max Romantschuk Katso viesti
    Mutta pitäydyn siinä kannassa, ettei kannata omien oikeuksien ylläpitämisen takia satuttaa itseään. Eri asia olisi, jos kyse on sananvapaudesta.

    Tuskin olisin elossa, jos aamu- ja iltapäiväruuhkassa (työmatka Espoo-Helsinki) ajaisin olettaen, että autot kunnioittaa sääntöjä...
    Ei kai tässä nyt kukaan ehdota että pitäisi ehdoin tahdoin tappaa itsensä. Oikea tapa ajaa pyörällä liikenteessä etuajo-oikeutetulla väylällä on tulla kohtaamistilanteisiin sen näköisenä, että on käyttämässä etuajo-oikeutensa, mutta kuitenkin niin hiljaa, että jos tilaa ei synny, ehtii pysähtyä. Helppoa kuin mikä. Valtaosa autoilijoista jotka sattuvat katsomaan sellaiseen suuntaan että näkevät tämän reippaasti lähestyvän pyöräilijän, joka näyttää siltä että ajaa ensin, antaa kyllä tilaa. Se tilannenopeuden hallinta sitten pelastaa niiltä jotka eivät anna tilaa, joista valtaosa ei ole edes havainnut pyöräilijän lähestymistä.

    Tahallinen päälleajo on melkein yhtä harvinaista kuin tahallinen alleajo.

  3. #63
    Liittynyt
    02/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    3.799
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Max Romantschuk Katso viesti
    Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)


    En itse näe tossa varsinaista kieltoa käyttää pyörätietä?
    Niin, tuo on siis voimassa jos paikalla on vain ja ainoastaan pyörätie, eikä mitään muuta lähimaillakaan. Sellaisia paikkoja ei juuri löydy. Käytännössä ne tiet, joilla kaikki sekaisin hortoilevat ovat niitä kevyen liikenteen väyliä.
    "It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond

  4. #64
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.561
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lcdpiggy Katso viesti
    Ei mitään järkeä väitellä liikennesäännöistä kun yli puolet autoilijoista ei kuitenkaan noudata niitä. Pyörällä on aina alakynnessä ja viidakon lain mukaan kannattaa väistää sitä isompaa. Se on sitten tosi mukava maata siellä Töölön tapaturma-asemalla nelihaarahalvaantuneena ja huuta "olinpas oikeessa". Mä meen yleensä sieltä mistä mua huvittaa ja sillä sipuli, autojen alle en suostu jäämään, vaikka olisi mikä laki puoellani.
    Kuinka monta kertaa tämäkin nyt pitää käydä läpi. Ei kai kukaan niin tolkuton idiootti ole että ajelee ihan oikeasti autojen alle vaikka olisi etuajo-oikeutettu? Jos käyttäisin etuajo-oikeuteni joka kerta päivittäisellä 15min/suunta työmatkallani, jäisin auton alle 5-6 kertaa päivässä, valehtelematta.

    Pointti oikeuksista kiinni pitämisessä on se, että jos ollaan lampaita ja joka kerta päästetään väistämisvelvollisetkin menemään ensin, ei kohta kukaan autoilija koskaan päästä pyöräilijää ensin. Toimitaan siis näin:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas
    Oikea tapa ajaa pyörällä liikenteessä etuajo-oikeutetulla väylällä on tulla kohtaamistilanteisiin sen näköisenä, että on käyttämässä etuajo-oikeutensa, mutta kuitenkin niin hiljaa, että jos tilaa ei synny, ehtii pysähtyä. Helppoa kuin mikä. Valtaosa autoilijoista jotka sattuvat katsomaan sellaiseen suuntaan että näkevät tämän reippaasti lähestyvän pyöräilijän, joka näyttää siltä että ajaa ensin, antaa kyllä tilaa. Se tilannenopeuden hallinta sitten pelastaa niiltä jotka eivät anna tilaa, joista valtaosa ei ole edes havainnut pyöräilijän lähestymistä.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

  5. #65
    Max Romantschuk Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti china Katso viesti
    Ei ollut, vaan oli puhetta juuri siitä kolmion sijainnista ennen tai jälkeen pyörätien. Se tiedotus asiasta oli kuitenkin huikean epäselvää ja siitä kärsitään yhä.
    OK. Muisti pettää kuin pettääkin loistavasti... No, eipäs ollut edes meitsillä ajokorttia kun tota asiaa käsiteltiin.

    Yhdyn Teemu Kalvaksen näkemykseen tosta etuajo-oikeudesta, mutta kun täällä keskustassa (Helsingin) kattelee meininkiä näkee kyllä niitäkin jotka tuntuvat suorastaan haluavan auton alle... Valitettavan useasti on vielä pyörälähetti kyseessä.

  6. #66
    mutanaama Guest
    Täytyy myöntää Teemun olevan aivan oikeassa mitä tulee risteyksen lähestymiseen. lcdpiggyn asenteella saadaan kivasti lisää pyöräilyn vastustajia (vrt. 1% liike)

  7. #67
    tuntematon Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Max Romantschuk Katso viesti
    Valitettavan useasti on vielä pyörälähetti kyseessä.
    En oikein tiedä miten tähän kommenttiin pitäisi suhtautua. Voitko selventää kantaasi valitettavuuden ja lähettiyden suhteesta?

  8. #68
    Max Romantschuk Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    En oikein tiedä miten tähän kommenttiin pitäisi suhtautua. Voitko selventää kantaasi valitettavuuden ja lähettiyden suhteesta?
    Tarkoitin, että on valitettavaa kun sellainen ihminen joka pyöräilee ammatikseen menee liikenteessä ihan miten sattuu. Ainakin Helsingin keskustassa osa (eikä varmastikaan kaikki) eivät tunnu välittävän säännöistä. Tässä nyt ei enää ollut kyse mistään pyörätiellä väistämisestä vaan ihan yleisestä liikennekäyttäytymisestä.

    Toki on ihan varmasti paljon enemmän erinäisiä matti meikäläisiä y.m. sunnuntaipyöräilijöitä jotka eivät osaa käyttäytyä liikenteessä. Mutta allekirjoittaneen mielestä pyörälähetti kuitenkin edustaa tietyllä tasolla kaikkia pyöräilijöitä, ja pitäisi osata käyttäytyä liikenteessä paremmin kuin muut pyöräilijät.

    Toisaalta eiväthän ne taksikuskitkaan yleensä mitään malliajajia ole... Ehkäpä sitä vaan turtuu eikä jaksa välittää kun ajaa tarpeeksi?

  9. #69
    Liittynyt
    10/2001
    Paikkakunta
    hellsinki
    Viestit
    2.170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Opettele lukemaan.
    Koska et kuitenkaan ite tajua, niin maininnat nyyhkis nyhhkis
    Sori ei kerennyt vastaamaan, kun olin harjoittelemassa k-kirjaimia. Ajaako joku muka ratapyörällä ilman jarruja ja ilman kypärää? Kuullostaa melko sekopäiseltä.

  10. #70
    mutanaama Guest
    Tässä se taas nähdään, että julkinen liikenne mättää
    http://warnet.ws/news/15339/comments/

  11. #71
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Max Romantschuk Katso viesti
    Tarkoitin, että on valitettavaa kun sellainen ihminen joka pyöräilee ammatikseen menee liikenteessä ihan miten sattuu. Ainakin Helsingin keskustassa osa (eikä varmastikaan kaikki) eivät tunnu välittävän säännöistä. Tässä nyt ei enää ollut kyse mistään pyörätiellä väistämisestä vaan ihan yleisestä liikennekäyttäytymisestä.

    Toki on ihan varmasti paljon enemmän erinäisiä matti meikäläisiä y.m. sunnuntaipyöräilijöitä jotka eivät osaa käyttäytyä liikenteessä. Mutta allekirjoittaneen mielestä pyörälähetti kuitenkin edustaa tietyllä tasolla kaikkia pyöräilijöitä, ja pitäisi osata käyttäytyä liikenteessä paremmin kuin muut pyöräilijät.

    Toisaalta eiväthän ne taksikuskitkaan yleensä mitään malliajajia ole... Ehkäpä sitä vaan turtuu eikä jaksa välittää kun ajaa tarpeeksi?
    Sääntöjä voi soveltaa ja vähän oikaista jos ei aiheuta vaaratilanteita itselleen eikä muillekkaan .. liikennevalojen ja liikenteen rytmin tietäminen helpottaa tuossa. En näe siinä mitään pahaa..

  12. #72
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Sääntöjä voi soveltaa ja vähän oikaista jos ei aiheuta vaaratilanteita itselleen eikä muillekkaan .. liikennevalojen ja liikenteen rytmin tietäminen helpottaa tuossa. En näe siinä mitään pahaa..
    Sallitko saman myös muille kuin pyöräilijöille? Tuloksena voi helposti olla kaaos, kun kaikki vähän oikaisevat.
    A Gentleman will walk but never run

  13. #73
    tuntematon Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dt Katso viesti
    Ajaako joku muka ratapyörällä ilman jarruja ja ilman kypärää? Kuullostaa melko sekopäiseltä.
    Olisiko sulle kuule tarjolla aktiviteetteja internetin ulkopuolella? Vaikka esimerkiksi toi fillarointi? Tuntuu nimittäin siltä, että otat aikamoista stressiä siitä, miten muut ihmiset aikansa kuluttaa.

  14. #74
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    119
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    Sallitko saman myös muille kuin pyöräilijöille? Tuloksena voi helposti olla kaaos, kun kaikki vähän oikaisevat.
    öh.. eikös tuon "jos ei aiheuta vaaratilanteita itselleen eikä muillekkaan" pitäisi estää kaaokset?

    Noh.. sanoisin, että esim. moottoritiellä autoillessa jos näkee rampilta tulevan auton ja itsellä on vasen kaista vapaa, niin silloin esim. voi hyvin siirtyä vasemmalle kaistalle liikenteen joustavuuteen vedoten, vaikka laki periaatteessa kieltää "turhat" kaistanvaihdot.
    Ihan yhtälailla pyöräillessä saatan valita autotien, jos pyörätie on "tukossa" ja siis olisin siellä vaaratekijä hitaammille liikkujille.

    Sen sijaan itse en harrasta päin punaisia ajoa sillä perusteella että "kyllä mä ehdin tosta mennä".. Yleensä noita näkee silloin, kun itse seison hetken valoissa ja joku menee fillarilla ohitseni punaisia päin. Sitten pari polkaisua ja ohitan taas "sen nutipään". Jos olen tekemässä treeniä kellon kanssa, niin sillon valitsen reitin, jossa voi ajaa ilman pysähdyksiä. Jos ajaa noin hiljaa että parilla polkaisulla saa kiinni, niin onko mitään järkeä ajaa punaisia päin, vaikka tie näyttäisikin olevan vapaa? eikö olisi järkevämpää levätä se pieni hetki niin jaksaa taas paremmin?

  15. #75
    Max Romantschuk Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Sääntöjä voi soveltaa ja vähän oikaista jos ei aiheuta vaaratilanteita itselleen eikä muillekkaan .. liikennevalojen ja liikenteen rytmin tietäminen helpottaa tuossa. En näe siinä mitään pahaa..
    Toki ei pidä sokkona tuijottaa kaikkia sääntöjä. En itsekään pyörällä pysähdy jokaiseen punaiseen valoon aamuisin kun usein ei ihan oikeasti ole yhtään autoa 500 metrin säteellä.

    Mutta toisaalta näkee myös näitä "joustavan liikenteen" kannattajia jotka kuvittelevat, etteivät aiheuta muille mitään haittaa vaikka lukuisat tutkimukset osoittavat toisin. Malliesimerkki on niitä, jotka vaihtavat moottoritiellä kaistaa edestakaisin pysyäkseen sillä joka "vetää". Moinen sukkulointi aiheuttaa takana oleville hidastumisen ketjureaktion jossa pahimmillaan äsken vielä hyvin vetänyt kaista pysähtyy hetkellisesti.

    Niinkin voisi väittää, että jos kukaan ei säännöistä piittaa joutuu säännöt tiukentamaan jotta päästään haluttuun tulokseen. (Vertaa esim Helsingin keskustan nopeusrajoituksia... moniko oikeasti ajaa kolmeakymppiä?)

  16. #76
    Liittynyt
    10/2001
    Paikkakunta
    hellsinki
    Viestit
    2.170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Olisiko sulle kuule tarjolla aktiviteetteja internetin ulkopuolella? Vaikka esimerkiksi toi fillarointi? Tuntuu nimittäin siltä, että otat aikamoista stressiä siitä, miten muut ihmiset aikansa kuluttaa.
    -Ei ole
    -Fillarointi?
    -Niin otan ja sen lisäksi olen huolissani kielenkäytöstä.

    En jaksa teikkän kanssa peistä vääntämään. Joten puhise siellä vaan omassa rauhassa vaan. Heippa pitää mennä.

  17. #77
    Harmi kun tänne ei saa postattua pelkkiä hymiöitä...

    Voisko jotkut taas väitellä parin sivun verran siitä, mitä eroa on suojatiellä ja pyörätien jatkeella?


    Mut ihan tosissaan. Olisiko noissa väistämissäännöissä ja suojatie yms. merkintöjen uudistamisissa jotain ideaa, kun tuntuu ettei kukaan oo mistään samaa mieltä ja yhdenkin henkilön mielipide vaihtuu kulkuneuvoa vaihtaessa...

    No joo, ride safe ja käyttäkää jättäkää Finlexi kotiin kun lähdette lenkille ja pitäkää pää kylmänä!

  18. #78
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Max Romantschuk Katso viesti
    Niinkin voisi väittää, että jos kukaan ei säännöistä piittaa joutuu säännöt tiukentamaan jotta päästään haluttuun tulokseen. (Vertaa esim Helsingin keskustan nopeusrajoituksia... moniko oikeasti ajaa kolmeakymppiä?)
    En ole oikein koskaan ymmärtänyt tienpitäjän ajattelumallia tässä: nopeusrajoitus 40, ihmiset ajavat 50. Halutaan että ihmiset ajavat 40, joten laitetaan nopeusrajoitus 30. Ihmiset ajavat edelleen 50. Teeskennellään yllättynyttä.

    Ikään kuin se ihmisten ajama vauhti liittyisi jotenkin siihen nopeusrajoitukseen. Jos keskustaan laittaisi edes kerran kunnon sakkorysän, siellä ajajille voisi tulla sellainen ajatus että ne hassut merkit joissa on numeroita ylipäänsä tarkoittaa jotain. Nykytilassa ajonopeuden tuntuu määräävän se millaista vauhtia milläkin kadulla tuntuu sopivalta ajaa.

  19. #79
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jacques Katso viesti
    öh.. eikös tuon "jos ei aiheuta vaaratilanteita itselleen eikä muillekkaan" pitäisi estää kaaokset?
    Tuossa lauseessa on liikaa ehdollistamista. Se ei liikenteessä toimi. Tätä pääsin viime viikolla havainnoimaan ratin takana viettämäni 1200 kilometrin aikana. Ja ei, ammattini ei ole autonkuljettaja.
    A Gentleman will walk but never run

  20. #80
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainasinpa vanhaa aihetta, kun hieman askarruttanut jo pidempään väistämisasia.

    Eli kyse on tasa-arvoisesta risteyksestä, jossa autoilijoille on kyse T-risteyksestä ja pyöräilijöille tavallisesta "neljän" tien risteyksestä. Eli yhteen suuntaan risteysalueelta ei ole kuin pelkkä pyörätie, muut kolme suuntaa rinnakkaiset auto + pyörätiet.

    Onko tuollaisessa mitään eroa normaaleihin väistämissääntöihin, jos tulee sieltä suunnasta, missä kulkee pelkkä pyörätie? Käytännössä autoilijoiden mielestä tuntuu ko. paikassa olevan, mutta ymmärtääkseni sieltä pelkän pyörätien suunnasta tullessa ei tarvitsisi väistää vastakkaisesta suunnasta tulevia, kääntyviä autoja?

    Sinänsä jännä, että toiseen suuntaan, eli sille pelkälle pyörätielle ajaessa kääntyvät autoilijat melko hyvin muistavat väistää.

  21. #81
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Eli kyse on tasa-arvoisesta risteyksestä, jossa autoilijoille on kyse T-risteyksestä ja pyöräilijöille tavallisesta "neljän" tien risteyksestä. Eli yhteen suuntaan risteysalueelta ei ole kuin pelkkä pyörätie, muut kolme suuntaa rinnakkaiset auto + pyörätiet.

    Onko tuollaisessa mitään eroa normaaleihin väistämissääntöihin, jos tulee sieltä suunnasta, missä kulkee pelkkä pyörätie? Käytännössä autoilijoiden mielestä tuntuu ko. paikassa olevan, mutta ymmärtääkseni sieltä pelkän pyörätien suunnasta tullessa ei tarvitsisi väistää vastakkaisesta suunnasta tulevia, kääntyviä autoja?
    14 § Väistämisvelvollisuus
    --
    Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

    Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)

    Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

    Oman ymmärrykseni mukaan ajoradalla kääntyvä on tuossa tilanteessa väistämisvelvollinen, jos pyöräilijä ylittää ajorataa pyörätien jatketta pitkin. Jos pyörätieltä tuleva pyöräilijä olisi liittymässä muun liikenteen joukkoon ajoradalle, hän olisi väistämisvelvollinen. Onko muilla palstalaisilla vastaava tulkinta?

    Edit: On muuten varmasti lainatuin lainkohta tällä foorumilla.

  22. #82
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Nyt "jo" tämän vastauksen löysin...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Naamiokostaja Katso viesti
    Oman ymmärrykseni mukaan ajoradalla kääntyvä on tuossa tilanteessa väistämisvelvollinen, jos pyöräilijä ylittää ajorataa pyörätien jatketta pitkin. Jos pyörätieltä tuleva pyöräilijä olisi liittymässä muun liikenteen joukkoon ajoradalle, hän olisi väistämisvelvollinen.
    Näinhän se taitaa mennä. Kovasti vaan jäänyt näköjään takaraivoon kummittelemaan silloin autoilijan näkökulmasta rummutettu viesti, että "pyöriä ei tartte väistää koskaan". Mikä tietenkin oli väärin. Eli tuo lisäys "vähän" aikaa sitten:

    Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)

  23. #83
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    321
    Kysymys väistämissäännöstä. Olen pyörällä ylittämässä suojatien (kvl-jatke) kohdalla autotietä, jolla on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Ei kolmioita eikä kääntymisiä autoilla, eli olen väistämisvelvollinen. Kuitenkin lähintä kaistaa ajava autoilija A pysähtyy ja antaa tietä. Kuinka käy nyt toista kaistaa ajavan auton B osalta väistämisvelvollisuus, koska B:n pitää toisaalta pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen viereisen auton A takia, mutta toisaalta hänellä on etuajo-oikeus pyöräilijään nähden?

    Tilanteesta selviää varoivaisuudella ja ennakoinnilla, mutta antaisivatko tieliikennelait tarkempaa ratkaisua.

  24. #84
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Ei väistämisvelvollisuus mihinkään muutu mutta päälle ei saa ajaa.

  25. #85
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Debaal Katso viesti
    Kysymys väistämissäännöstä. Olen pyörällä ylittämässä suojatien (kvl-jatke) kohdalla autotietä, jolla on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Ei kolmioita eikä kääntymisiä autoilla, eli olen väistämisvelvollinen. Kuitenkin lähintä kaistaa ajava autoilija A pysähtyy ja antaa tietä.
    Tieliikennelaista ei löydy ihan suoraa ratkaisua tuohon, mutta muistaakseni Tekniikan Maailmassa on parin vuoden sisällä käsitelty korkeimman oikeuden päätöstä samantapaisesta tilanteesta, jossa tosin kaikki osapuolet taisivat olla moottoriajoneuvolla liikenteessä.

    Valitettavasti en nyt muista sen enempää kyseisen TM:n kuin KKO:n päätöksen numeroakaan yksityiskohtien tarkistamiseksi. Muistaako joku muu lukeneensa kyseistä juttua?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  26. #86
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.879
    Lisätään vielä, että lyhyellä etsiskelyllä en löytänyt KKO:n arkistoista tapausta, joka vastaisi tuota TM:n artikkelissa käsiteltyä. Pitäisi siis mennä etsimään arkistoista TM:n vanhoja numeroita.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  27. #87
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.615
    Loppujen lopuksi kyse taitaa olla asenteesta. Asennevammaisia MääMää-jamppoja on polkimien päällä, sylinterien päällä ja kotiloissa aika tasaisesti.
    Samantapaista vääntöä on mopopalstoilla siitä onko autoilijoilla oikeus ottaa herne nenään kun mopolla splitataan kaistoja, ohitellaan miltä puolen tahansa ja millä nopeudella tahansa. Autopalstpoilla väännetään sitten siitä onko hitaammin ajavilla ylipäänsä oikeutta häiritä tietä leikkikentänään pitviä. Jne...

    Onneksi on itellä yksi auto, pari fillaria ja kolme mopoa. Voin olla tilanteesta riippuen itseni kanssa keskenään täysi mulkero. En tarvitse sivullisia väittelyyn

  28. #88
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Mulle tuli kanssa vastaan yksi epäselvä tapaus. Eli lähestyn tien oikeassa reunassa olevalla yhdistetyllä kelvillä t-risteystä. Vieressä ajaa auto samaan suuntaan. Saavumme samaan aikaan kolmio-merkin kohdalle, itse jatkan pyörätienjatketta pitkin suoraan risteävän ajoradan yli, ja auto kääntyy oikealle(=eteeni). Kumpi menee ensin?

  29. #89
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.469
    Suoraan ajava menee ensin, kääntyvä väistää. (Ainakin jos Sinulla on klv tien ylityksen jälkeen,
    eli kiistatta olet pyörätien jatkeella.)
    ****Timo
    ex tusinakerholainen



  30. #90
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Arempi väistää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •