http://www.sks.fi/www/_alumiiniprofi...miiniprofiilit
tuolta tilasin joskus kun suunnittelin hiomakonetta... ääh susi siittä tuli ja painava![]()
http://www.sks.fi/www/_alumiiniprofi...miiniprofiilit
tuolta tilasin joskus kun suunnittelin hiomakonetta... ääh susi siittä tuli ja painava![]()
Mites Juhan rojekti etenee?
Läski on maalauksessa, joten uusi yksivaiheinen rojekti alotettu.
Ensin haarukka, Max Paragonin dropouteilla. Pientä siistimistä vielä tarvitsee tehdä.
![]()
Kiitos kysymästä.Eipä ole edennyt. Jospa vaikka ensi viikolla saisi putket kuosiin ja vaikka seuraavalla juotokset. Kivan näköinen keula.
Onko teillä aloittelevalle rungontekijälle ohjeita? Aloitin opinnot aikuispuolella metallipuolella ja fättirungon teko olisi hyvä projekti ajatellen opintojakinOlette tilailleet noita putkia ihan spesiaaliliikkeistä. Murtolujuudet näillä putkilla vissiin lähempänä tuhatta. Sehän mahdollistaa ilmeisesti vaikka millisellä putkella rungon teon. Rautaruukillakin olisi 900 murtolujuudella olevaa levyä, ja näitä ilmeisesti koululla. Onko mitään mahdollisuuksia esimerkiksi manuaalisorvauksella tehdä navat pyöriin, kun ovat kalliimmasta päästä kuitenkin. Tuo taito pitää kuitenkin hallita jossain vaiheessa koulutusta.
Anteeksi, etten malttanut olla vastaamatta, vaikka en juuri mitään metallitöistä tiedäkään.
Ajattelitko taivuttaa levyn itse putkiksi?
Miten olisi vanhan Jopon tyylinen yhden viistoputken levyrunko? Eikös se vaatisi jonkinlaisen muotin tekemisen levyprässiä varten? Haarukat ja keskiö pitäisi varmaan edelleen tehdä putkista tai valmiista aihioista.
Epäilen kovasti tuota napojen sorvaamista ilman CNC-välineitä. Etunapa voisi ehkä onnistua helpommin, mutta siinäkin saanee miettiä, miten pinnanreiät työstetään navan laippohin ja pitääkö laakeripintoja jotenkin karkaista (jos käytät kuulakehiä vaikkapa teollisuuslaakerin sijaan). Joissain vanhoissa etunavoissa näyttäisi olevan niin, että kuoressa on yhdistetty ontto putki kahteen päätykappaleeseen, joissa on pinnanreiät ja laakerikupit. Yhdestä kappaleesta työstämällä riittäisi jyrsittävää, ja mahtaakohan kovin moni napa olla alumiinia?![]()
Aika moni napa on alumiinia. Urakuulalaakereilla kun tekee, niin pääsee jo aika helpolla. Takanap on haastava vapaarattaanosalta. Jos napojen tekemiseen lähtee niin kannattaa ehdottomasti tutkia valmiita (hyviä) ratkaisuja ja kopioda niitä sieltä. Esim DT-navat.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Ehkä tuo viistoputki voisi mennä vielä itse pyöristelemällä ja tehä siihen jonkilaiset kantit jäykistyksen takia, mutta varmaan näin aluksi menen valmiilla, yksinkertaisilla putkilla. Eiköhän niitäkin löydy koululta taikka sitten tilaamalla vaikka tuolta ceewayltä, muhvitkin vaikka samalla jos niillä väsään.
Koululta löytyy cnc-välineetkin.
Varmaan pitää uhrata rahaa valmiiseen napaan ja tutkia sitä. Tietenki vapaaratas-systeemin voisi tilata valmiina pakettina, eikä alkaa tekemään koko napasysteemiä itse.
Onkohan kellään linkkiä valmistajien tarkempiin napojen mittoihin?
Runkoputkien mitatkin kelpaisi.
Seat stayt ilmestyivät. Olivat kyllä tähän mennessä hankalimmat viilattavat kun ei ollutkaan paperikaavaa apuna. Tarvitsee vielä pikkuisen viilailla että istuvat hyvin. Vähän ehkä menivät lyhyiksi kun en osannut arvioida oikein pituutta kun aloin päätä työstää. Jarrusiltaa täytyy miettiä seuraavaksi, taidan tehdä jonkun lattarautaversion, jota muotoilen. Ehkä ontto, ehkä ei.
![]()
Maastoonpolje!
Seatstayt osaa olla hankalat, yleensä on joutunut tekemään lopullisen sovituksen silmämääräisesti paperimallin jälkeen. Seatstay-satulaputki liitos on tähän mennessä ainut minkä haluaisin tehdä muuten kuin viilaamalla.
Tällä onnistuu seatstay paperimallien teko, joko kuvasta kulmien määritys tai mittaamalla
Suosittelen käyttämään hieman aikaa ja tutustumaan moniin eri lähteisiin ja tekemään niistä omat johtopäätökset miten mikäkin olisi hyvä tehdä. Eli blogeja, foorumeita jne. lukemaan.
Oma läskirunko on 0.9/0.6/0.9 seinämäistä putkea etukolmion osalta ja takapään putket ohentamatonta 0.9mm seinämäistä 4130 cromoa. Etukolmion putkia en lähtisi tuosta ohentamaan ilman halkaisijan kasvattamista, tässä tapauksessa vaakaputki on 31.75mm ja alaputki 34.925mm.
Menee hieman otsikon ohi, mutta uuden jigin rakentelu, joka on siis alumiinia, on edennyt hitaasti mutta varmasti. Lähes kaikki osat on valmiina, joten seuraavaksi olisi edessä niputtaminen.
Tuossa vielä pieni teaseri myös teräsrungosta.
Riding highstone; Kuten J_K tuossa jo aikaisemmin mainitsikin, niin käytä aikaa asiasta lukemiseen. Foorumeilta ja blogeista löytyy englanniksi materiaalia todella hyvin. Taitaapa jonkin verran suomeksikin löytyä. Ei tietenkään mikään helpoin tie, mutta palkitsevin vs. että joku sanoisi suoraan mitä materiaalia, putkea, vahvuutta jne. Mm. Columbuksen ja Reynoldsin putkia voi kysellä jossain määrin myös minun kautta, tilailen kuitenkin säännöllisen epäsäännöllisesti tehtailta suoraan.
Kiitos vihjeistä. Luen ja tulen opiskelemaan vielä paljon. On tämä niin mukavaa hommaa. Ei niinkään määränpää vaan matka siihen työn aloittamiseen. Tuli tilattua kehät jo niin rupeaa projekti hissunkissun etenemään.
Fatsosta tiiseri, ketjua ja kampia vaille valmis, kammista puuttuu tarvittavat spacerit joita ooteltu neljä viikkoa ja piti olla perjantaina täällä.
![]()
Menikö väri niin överiks että kehtaat vaan laittaa mustavalkosta kuvaa![]()
http://www.pellossalo.fi/
No ei nyt sentään vaikka yritystä oli, mutta näytetään väri kun kokonaan kasassa![]()
J_K.
Miten pystyt laskemaan poljinkampien tarvitseman tilan, etei osu runkoon? Ja riittävän ketjulinjan.
I'm a member of a A(prilia) & A(udi) Club
Vaikka näin, kun tiedetään kampien sisäleveys ja ketjulinja.
Tämä oli tavoitteena ja vaikuttaisi onnistuneen aika hyvin. Satulaputkikin on mitoitettu niin lyhyeksi kuin 410mm Thomson vaan antaa käyttää, tällä sai takakolmiota pienennettyä hyvin.
Nostan hattua. Toimivan, keveähkön ja hyvän näköisen rungon tekeminen on kyllä tosi ammattilaisten touhua.
14,56kg läskiä valmistui tänään, muuta kevennysosaa ei ole kuin kammet. RAL4010 hilelakalla tuli väriksi.
Tässä kuvaspämmiä.
Tilaa on ns. reilusti, renkaan ja ketjun väliin jää n.15mm isolla takarattaalla ja renkaaksikin menisi helposti ainakin 10mm leveämpi.
Tästä näkyy väri vähän paremmin, ensin perusväri pohjalle ja päälle hilelakka.
![]()
Oijoi kun on hieno. Värikin on kiva.
Vau !
kypärän nosto jäsen J K:lle... todella huikee peli!!
The end of the road is just the beginning...
No huhhuh hattua nostettava, sain inspiraatiota mopedin laittoon kun lueskelin ketjua
Älköön äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken
Se voi olla livenä varsin häikäisevä näky tuo väritys.Joko on tuotantoon siirtymässä toi läski?
Kysyntää varmaan löytyis.
Ei se väri häikäisevä livenä ole, mutta ei kuvissa pääse kunnolla oikeuksiinsa.
Ei siirry tuotantoon varmaan sen enempää kuin, että yhden vähän isomman teen kunhan saadaan kuviot selviksi. Varmaan omaan käyttöön tulee tehtyä toinen joskus myöhemmin.
Tuossa vielä yksi kuva mistä väri näkyy ehkä vähän paremmin, vähän hankala väri kun sävy muuttuu aika paljon riippuen valaistuksesta ja lakka vaalenta perusväriä aika paljon.
![]()
Kirjanmerkit