GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 12 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12 13 14 22 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 331 - 360 / 740

Aihe: DIY-teräsrunko?

  1. #331
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    http://www.sks.fi/www/_alumiiniprofi...miiniprofiilit

    tuolta tilasin joskus kun suunnittelin hiomakonetta... ääh susi siittä tuli ja painava

  2. #332
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Mites Juhan rojekti etenee?

    Läski on maalauksessa, joten uusi yksivaiheinen rojekti alotettu.
    Ensin haarukka, Max Paragonin dropouteilla. Pientä siistimistä vielä tarvitsee tehdä.




  3. #333
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    146
    Kiitos kysymästä. Eipä ole edennyt. Jospa vaikka ensi viikolla saisi putket kuosiin ja vaikka seuraavalla juotokset. Kivan näköinen keula.

  4. #334
    Onko teillä aloittelevalle rungontekijälle ohjeita? Aloitin opinnot aikuispuolella metallipuolella ja fättirungon teko olisi hyvä projekti ajatellen opintojakin Olette tilailleet noita putkia ihan spesiaaliliikkeistä. Murtolujuudet näillä putkilla vissiin lähempänä tuhatta. Sehän mahdollistaa ilmeisesti vaikka millisellä putkella rungon teon. Rautaruukillakin olisi 900 murtolujuudella olevaa levyä, ja näitä ilmeisesti koululla. Onko mitään mahdollisuuksia esimerkiksi manuaalisorvauksella tehdä navat pyöriin, kun ovat kalliimmasta päästä kuitenkin. Tuo taito pitää kuitenkin hallita jossain vaiheessa koulutusta.

  5. #335
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    358
    Anteeksi, etten malttanut olla vastaamatta, vaikka en juuri mitään metallitöistä tiedäkään.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti riding highstone Katso viesti
    Rautaruukillakin olisi 900 murtolujuudella olevaa levyä, ja näitä ilmeisesti koululla.
    Ajattelitko taivuttaa levyn itse putkiksi?
    Miten olisi vanhan Jopon tyylinen yhden viistoputken levyrunko? Eikös se vaatisi jonkinlaisen muotin tekemisen levyprässiä varten? Haarukat ja keskiö pitäisi varmaan edelleen tehdä putkista tai valmiista aihioista.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti riding highstone Katso viesti
    Onko mitään mahdollisuuksia esimerkiksi manuaalisorvauksella tehdä navat pyöriin, kun ovat kalliimmasta päästä kuitenkin. Tuo taito pitää kuitenkin hallita jossain vaiheessa koulutusta.
    Epäilen kovasti tuota napojen sorvaamista ilman CNC-välineitä. Etunapa voisi ehkä onnistua helpommin, mutta siinäkin saanee miettiä, miten pinnanreiät työstetään navan laippohin ja pitääkö laakeripintoja jotenkin karkaista (jos käytät kuulakehiä vaikkapa teollisuuslaakerin sijaan). Joissain vanhoissa etunavoissa näyttäisi olevan niin, että kuoressa on yhdistetty ontto putki kahteen päätykappaleeseen, joissa on pinnanreiät ja laakerikupit. Yhdestä kappaleesta työstämällä riittäisi jyrsittävää, ja mahtaakohan kovin moni napa olla alumiinia?

  6. #336
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Aika moni napa on alumiinia. Urakuulalaakereilla kun tekee, niin pääsee jo aika helpolla. Takanap on haastava vapaarattaanosalta. Jos napojen tekemiseen lähtee niin kannattaa ehdottomasti tutkia valmiita (hyviä) ratkaisuja ja kopioda niitä sieltä. Esim DT-navat.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  7. #337
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skela Katso viesti
    Anteeksi, etten malttanut olla vastaamatta, vaikka en juuri mitään metallitöistä tiedäkään.

    Ajattelitko taivuttaa levyn itse putkiksi?
    Miten olisi vanhan Jopon tyylinen yhden viistoputken levyrunko? Eikös se vaatisi jonkinlaisen muotin tekemisen levyprässiä varten? Haarukat ja keskiö pitäisi varmaan edelleen tehdä putkista tai valmiista aihioista.

    Epäilen kovasti tuota napojen sorvaamista ilman CNC-välineitä. Etunapa voisi ehkä onnistua helpommin, mutta siinäkin saanee miettiä, miten pinnanreiät työstetään navan laippohin ja pitääkö laakeripintoja jotenkin karkaista (jos käytät kuulakehiä vaikkapa teollisuuslaakerin sijaan). Joissain vanhoissa etunavoissa näyttäisi olevan niin, että kuoressa on yhdistetty ontto putki kahteen päätykappaleeseen, joissa on pinnanreiät ja laakerikupit. Yhdestä kappaleesta työstämällä riittäisi jyrsittävää, ja mahtaakohan kovin moni napa olla alumiinia?
    Ehkä tuo viistoputki voisi mennä vielä itse pyöristelemällä ja tehä siihen jonkilaiset kantit jäykistyksen takia, mutta varmaan näin aluksi menen valmiilla, yksinkertaisilla putkilla. Eiköhän niitäkin löydy koululta taikka sitten tilaamalla vaikka tuolta ceewayltä, muhvitkin vaikka samalla jos niillä väsään.

    Koululta löytyy cnc-välineetkin.

    Varmaan pitää uhrata rahaa valmiiseen napaan ja tutkia sitä. Tietenki vapaaratas-systeemin voisi tilata valmiina pakettina, eikä alkaa tekemään koko napasysteemiä itse.

    Onkohan kellään linkkiä valmistajien tarkempiin napojen mittoihin?
    Runkoputkien mitatkin kelpaisi.

  8. #338
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    146
    Seat stayt ilmestyivät. Olivat kyllä tähän mennessä hankalimmat viilattavat kun ei ollutkaan paperikaavaa apuna. Tarvitsee vielä pikkuisen viilailla että istuvat hyvin. Vähän ehkä menivät lyhyiksi kun en osannut arvioida oikein pituutta kun aloin päätä työstää. Jarrusiltaa täytyy miettiä seuraavaksi, taidan tehdä jonkun lattarautaversion, jota muotoilen. Ehkä ontto, ehkä ei.
    Maastoonpolje!

  9. #339
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Seatstayt osaa olla hankalat, yleensä on joutunut tekemään lopullisen sovituksen silmämääräisesti paperimallin jälkeen. Seatstay-satulaputki liitos on tähän mennessä ainut minkä haluaisin tehdä muuten kuin viilaamalla.
    Tällä onnistuu seatstay paperimallien teko, joko kuvasta kulmien määritys tai mittaamalla

  10. #340
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti riding highstone Katso viesti
    Onko teillä aloittelevalle rungontekijälle ohjeita? Aloitin opinnot aikuispuolella metallipuolella ja fättirungon teko olisi hyvä projekti ajatellen opintojakin Olette tilailleet noita putkia ihan spesiaaliliikkeistä. Murtolujuudet näillä putkilla vissiin lähempänä tuhatta. Sehän mahdollistaa ilmeisesti vaikka millisellä putkella rungon teon. Rautaruukillakin olisi 900 murtolujuudella olevaa levyä, ja näitä ilmeisesti koululla. Onko mitään mahdollisuuksia esimerkiksi manuaalisorvauksella tehdä navat pyöriin, kun ovat kalliimmasta päästä kuitenkin. Tuo taito pitää kuitenkin hallita jossain vaiheessa koulutusta.
    Suosittelen käyttämään hieman aikaa ja tutustumaan moniin eri lähteisiin ja tekemään niistä omat johtopäätökset miten mikäkin olisi hyvä tehdä. Eli blogeja, foorumeita jne. lukemaan.
    Oma läskirunko on 0.9/0.6/0.9 seinämäistä putkea etukolmion osalta ja takapään putket ohentamatonta 0.9mm seinämäistä 4130 cromoa. Etukolmion putkia en lähtisi tuosta ohentamaan ilman halkaisijan kasvattamista, tässä tapauksessa vaakaputki on 31.75mm ja alaputki 34.925mm.

  11. #341
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    146
    Hoo. Kiitos tästä. Seuraavassa rungossa sitten tämä käyttöön.

  12. #342
    Liittynyt
    12/2012
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    12
    Menee hieman otsikon ohi, mutta uuden jigin rakentelu, joka on siis alumiinia, on edennyt hitaasti mutta varmasti. Lähes kaikki osat on valmiina, joten seuraavaksi olisi edessä niputtaminen.




    Tuossa vielä pieni teaseri myös teräsrungosta.


    Riding highstone; Kuten J_K tuossa jo aikaisemmin mainitsikin, niin käytä aikaa asiasta lukemiseen. Foorumeilta ja blogeista löytyy englanniksi materiaalia todella hyvin. Taitaapa jonkin verran suomeksikin löytyä. Ei tietenkään mikään helpoin tie, mutta palkitsevin vs. että joku sanoisi suoraan mitä materiaalia, putkea, vahvuutta jne. Mm. Columbuksen ja Reynoldsin putkia voi kysellä jossain määrin myös minun kautta, tilailen kuitenkin säännöllisen epäsäännöllisesti tehtailta suoraan.

  13. #343
    Kiitos vihjeistä. Luen ja tulen opiskelemaan vielä paljon. On tämä niin mukavaa hommaa. Ei niinkään määränpää vaan matka siihen työn aloittamiseen. Tuli tilattua kehät jo niin rupeaa projekti hissunkissun etenemään.

  14. #344
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Fatsosta tiiseri, ketjua ja kampia vaille valmis, kammista puuttuu tarvittavat spacerit joita ooteltu neljä viikkoa ja piti olla perjantaina täällä.



  15. #345
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    826
    Menikö väri niin överiks että kehtaat vaan laittaa mustavalkosta kuvaa
    http://www.pellossalo.fi/

  16. #346
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    No ei nyt sentään vaikka yritystä oli, mutta näytetään väri kun kokonaan kasassa

  17. #347
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    No ei nyt sentään vaikka yritystä oli, mutta näytetään väri kun kokonaan kasassa
    Ääh, tätä on venattu ja sit vielä kiusaa. Värikuvia kiitos!

  18. #348
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hissitolppa Katso viesti
    Ääh, tätä on venattu ja sit vielä kiusaa. Värikuvia kiitos!
    Hyvä etten ole ainut joka oottaa valmistumista
    Jatkan kiusaamista niin pitkään kun ne spacerit tulee ja saan kasaan.

  19. #349
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    J_K.
    Miten pystyt laskemaan poljinkampien tarvitseman tilan, etei osu runkoon? Ja riittävän ketjulinjan.

  20. #350
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    924
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti


    Harvemmin on tullut näin spontaanisti kirosana mieleen - on se pähee !

    Jotenkin tuo renkaitten ja itse rungon materiavahvuuden epasuhta on silmäänottavan hienoa, etenkin takahaarukan putkien 'nöyrä' (= vähemmän kulmikas ) muotoilu on kaunista silmälle.
    I'm a member of a A(prilia) & A(udi) Club

  21. #351
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    J_K.
    Miten pystyt laskemaan poljinkampien tarvitseman tilan, etei osu runkoon? Ja riittävän ketjulinjan.
    Vaikka näin, kun tiedetään kampien sisäleveys ja ketjulinja.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti steelmän Katso viesti

    Jotenkin tuo renkaitten ja itse rungon materiavahvuuden epasuhta on silmäänottavan hienoa, etenkin takahaarukan putkien 'nöyrä' (= vähemmän kulmikas ) muotoilu on kaunista silmälle.
    Tämä oli tavoitteena ja vaikuttaisi onnistuneen aika hyvin. Satulaputkikin on mitoitettu niin lyhyeksi kuin 410mm Thomson vaan antaa käyttää, tällä sai takakolmiota pienennettyä hyvin.

  22. #352
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Nostan hattua. Toimivan, keveähkön ja hyvän näköisen rungon tekeminen on kyllä tosi ammattilaisten touhua.

  23. #353
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    14,56kg läskiä valmistui tänään, muuta kevennysosaa ei ole kuin kammet. RAL4010 hilelakalla tuli väriksi.

    Tässä kuvaspämmiä.




    Tilaa on ns. reilusti, renkaan ja ketjun väliin jää n.15mm isolla takarattaalla ja renkaaksikin menisi helposti ainakin 10mm leveämpi.




    Tästä näkyy väri vähän paremmin, ensin perusväri pohjalle ja päälle hilelakka.

  24. #354
    IncBuff Guest
    Oijoi kun on hieno. Värikin on kiva.

  25. #355
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Vau !

  26. #356
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    kypärän nosto jäsen J K:lle... todella huikee peli!!
    The end of the road is just the beginning...

  27. #357
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    891
    No huhhuh hattua nostettava, sain inspiraatiota mopedin laittoon kun lueskelin ketjua
    Älköön äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken

  28. #358
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Se voi olla livenä varsin häikäisevä näky tuo väritys. Joko on tuotantoon siirtymässä toi läski? Kysyntää varmaan löytyis.

  29. #359
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hissitolppa Katso viesti
    Se voi olla livenä varsin häikäisevä näky tuo väritys. Joko on tuotantoon siirtymässä toi läski? Kysyntää varmaan löytyis.
    Ei se väri häikäisevä livenä ole, mutta ei kuvissa pääse kunnolla oikeuksiinsa.
    Ei siirry tuotantoon varmaan sen enempää kuin, että yhden vähän isomman teen kunhan saadaan kuviot selviksi. Varmaan omaan käyttöön tulee tehtyä toinen joskus myöhemmin.

    Tuossa vielä yksi kuva mistä väri näkyy ehkä vähän paremmin, vähän hankala väri kun sävy muuttuu aika paljon riippuen valaistuksesta ja lakka vaalenta perusväriä aika paljon.

  30. #360
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    924
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    14,56kg läskiä valmistui tänään, muuta kevennysosaa ei ole kuin kammet. RAL4010 hilelakalla tuli väriksi.
    Onko tästä jo jonotusnumeroja hetkelle kun myyt tätä ? B-)
    I'm a member of a A(prilia) & A(udi) Club

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •