GiantEfatGarminElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 14 / 14

Aihe: Rengaskoko ja fyysinen koko

  1. #1
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Hanko
    Viestit
    84

    Rengaskoko ja fyysinen koko

    Olette kaikki varmaan huomaneet niin se että rengas on 2,2 luokitettu niin se ei tarkoita attä kaikki 2,2 renkaat ovat saman kokoiset fyysisesti.
    Se ei koske pelkästään leveyttä, vaan myös korkeutta eli ilmatila.
    Hassu on myös se että samalla valmistajalla saattaa olla 2,2 kokoinen rengas eri kokoinen eri malleissa. Esimerkki varmaan on Continentalin 2,2 MountanKing, 2,2 RaceKing ja 2,2 RubberQueen. Ja sitten koko 2,4 niin ero viellä suurempi. Taitaa esimerkiksi Contin X-King 2,2 ja 2,4 ero olla enemän ilmatila kun leveys. 2,4 (26") X-King kun 54-55mm leveä vantella ja metrinen merkintä kyljessä 60mm. Conti on vissin tunnettu että koko fyysisesti on pieni kokomerkintää nähden, mutta se RK on ilmatilaalta isohko, ja ne RQ ovat ISOJA, 2,4 kun ei mahdu pyörimään ihan joka fillarissa.
    Olen todennu että Spessun 2,1 Renegade on fyysisesti yhtä leveä ja häviää ilmatilassa vaan milli tohon 2,4 X-Kingiin!

    Itse luin tuoresta numerosta "WhatMountainbike" (hyvä britti lehti jos englanti sujuu, suosittelen) jossa oli 29er täysjoustovertailu. Siellä todettiin että yhden pyörän Maxxis Ikon 2,2 on fyysisesti pienempi sekä ilmatilassa että leveydessä kun Spessun FastTrak joka on koko 2,0!
    Toi Ikon on vähän kiinostanut, kun on hirveesti kehuttu mainitsemassani lehdessä. Se on toki näyttänyt että olisi aika iso ilmatila kun siitä kuvia nähnyt. Tarkistellessa Maxxisin sivustoa niin vaikka kaikki Ikon renkaat on merkitty kokoksi 2,2 (sekä 26 että 29, löytty toki 2,35/60mm koko myös) niin tietyllä rungolla niin millimetri mitta on 54mm ja muut 57mm? Siis

    Onko kellä tieto onko joku nähnyt nettissä listaus jossa olisi kootu eri renkaiden fyysisiä mittoja?
    Minulla kun hakusessa hyvällä ilmatilalla ja suht leveitä kumeja tänne Hangon hiekkaan ja juurakkoon.
    keny muokkasi tätä : 19.03.2013 at 10.47

  2. #2
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.263
    Noinhan se juuri on. Maailma on valitettavan epästandardi paikka

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti keny Katso viesti
    Minulla kun hakusessa hyvällä ilmatilalla ja suht leveitä kumeja tänne Hangon hiekkaan ja juurakkoon.
    Kesällä 2006 pyöräilin työkseni(kin) paljon Hanko-Tammisaari -välillä ihan 2.2-kumeilla. Mun mielestä se "hiekka" on kuriositeetti. Onhan sitä siellä Hankoniemellä, mutta vain paikoin ongelmaksi asti. Silloinkin tunkkaamisen paras vaihtoehto olis Läskipyörä.

    Otat vaan mahdollisimman leveät. 2.35 RalliRane tai Rampage... tai sitten 2.4 Ardent jos mahtuu haarukkaan.


  3. #3
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti keny Katso viesti
    Olette kaikki varmaan huomaneet niin se että rengas on 2,2 luokitettu niin se ei tarkoita attä kaikki 2,2 renkaat ovat saman kokoiset fyysisesti.
    Se ei koske pelkästään leveyttä, vaan myös korkeutta eli ilmatila.
    Hassu on myös se että samalla valmistajalla saattaa olla 2,2 kokoinen rengas eri kokoinen eri malleissa. Esimerkki varmaan on Continentalin 2,2 MountanKing, 2,2 RaceKing ja 2,2 RubberQueen. Ja sitten koko 2,4 niin ero viellä suurempi. Taitaa esimerkiksi Contin X-King 2,2 ja 2,4 ero olla enemän ilmatila kun leveys. 2,4 (26") X-King kun 54-55mm leveä vantella ja metrinen merkintä kyljessä 60mm. Conti on vissin tunnettu että koko fyysisesti on pieni kokomerkintää nähden, mutta se RK on ilmatilaalta isohko, ja ne RQ ovat ISOJA, 2,4 kun ei mahdu pyörimään ihan joka fillarissa.
    Olen todennu että Spessun 2,1 Renegade on fyysisesti yhtä leveä ja häviää ilmatilassa vaan milli tohon 2,4 X-Kingiin!

    Itse luin tuoresta numerosta "WhatMountainbike" (hyvä britti lehti jos englanti sujuu, suosittelen) jossa oli 29er täysjoustovertailu. Siellä todettiin että yhden pyörän Maxxis Ikon 2,2 on fyysisesti pienempi sekä ilmatilassa että leveydessä kun Spessun FastTrak joka on koko 2,0!
    Toi Ikon on vähän kiinostanut, kun on hirveesti kehuttu mainitsemassani lehdessä. Se on toki näyttänyt että olisi aika iso ilmatila kun siitä kuvia nähnyt. Tarkistellessa Maxxisin sivustoa niin vaikka kaikki Ikon renkaat on merkitty kokoksi 2,2 (sekä 26 että 29, löytty toki 2,35/60mm koko myös) niin tietyllä rungolla niin millimetri mitta on 54mm ja muut 57mm? Siis

    Onko kellä tieto onko joku nähnyt nettissä listaus jossa olisi kootu eri renkaiden fyysisiä mittoja?
    Minulla kun hakusessa hyvällä ilmatilalla ja suht leveitä kumeja tänne Hangon hiekkaan ja juurakkoon.
    Heität tähän vielä vanteen leveyden vaikutuksen renkaan kokoon niin siinäpä onkin listoissa tekemistä.

  4. #4
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.069
    Bike ja Bike-magazin mittaavat rengastesteissään todellisen leveyden ja aina sisäleveydeltään 19 millisellä vanteella. Jossain kuiten vakioitu.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #5
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.306
    Jaa, mää kun luulin, että täällä olisi ollut jotain rengaskoko vs. kuskin fyysinen koko -aiheista juttua

    mtbtires.com-sivustolta löytyy aika paljon renkaiden todellisia mittoja eri vanteille asennettuna.

    Esimerkiks:
    Maxxis: http://mtbtires.com/site2/tire-specs...xis-tire-specs
    Schwalbeja: http://mtbtires.com/site2/tire-specs/56-schwalbe/59-schwalbe-tire-specs
    Kaksysigummeja: http://mtbtires.com/site2/tire-specs...00c-tire-specs
    Eri vanneleveyksillä: http://mtbtires.com/site2/tech/38-ge...dth-comparison
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #6
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti

    mtbtires.com-sivustolta löytyy aika paljon renkaiden todellisia mittoja eri vanteille asennettuna.
    Tuoreimmat tiedot melkein kolme vuotta vanhoja. Kyllä saksalainen tietää paremmin.

  7. #7
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.187
    Luulin aihetta avatessani että olisi suosituksia rengaskoille kuskin fyysiseen kokoon nähden.
    Sen verran sanon että Jos haluaa ajaa järkevillä paineilla niin menee suunnilleen näin :
    70kg: mikä tahansa
    80kg:2.1 ->
    90kg:2.2 ->
    100kg 2.3 ->
    110kg 2.4 ->
    Vanha mutta lihava.

  8. #8
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Hanko
    Viestit
    84
    Kiitos vastauksista, toi saksan sivun linkki todella hyödyllinen!

  9. #9
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.184
    Itse tilasin eilen kamaa saksanmaalta ja laitoin samalla tilaukseen 28 milliset contin four seasonit sokkona. Sokkona siinä mielessä, että en yhtään tiedä mahtuvatko pyörimään maantiepyörässäni johon ne ostin tyyliin tämän vuodenajan keleille. Pyörä oli töissä talvisäilössä, kun kumeja eilen kotoota käsin tilailin eli edes suunnilleen haarukan leveyttä ei päässyt mittailemaan. No kohta saattaa siis olla myynnissä käyttämättömät renkaat tai sitten ne jäävät odottamaan jos vaikka joskus saisi ostettua sen cyclon.

  10. #10
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Tulipahan tämäkin aihe todettua, kun rengasmerkintöjä katsoin. Nokian W106 37-622. Renkaan leveys vanteella (en tiedä leveyttä, ilmaa peukalotuntumalla sopivasti) n. 34 mm.

    Jostain syystä toisten standardien mukaiset merkinnät, jotka renkaan kylkeen on merkattu sulkuihin 700-35C ja 28 x 1 5/8 x 1 3/8 kuvaa rengasta paremmin.

  11. #11
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.069
    Elikkä Ulkorengas lähetit täysin hyödyttömän viestin... No annetaan anteeksi tämän kerran.
    Vanteen sisäleveys ja renkaan korkeus siitä vanteen laidasta mitattuna kertois enempi.
    arctic biker muokkasi tätä : 25.01.2014 at 21.26
    I väntan på ännu dåligare tidet

  12. #12
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Hienoa, voin jatkaa taas elämääni kun sain syntini anteeksi.

    Renkaan halkaisija on n. 703 mm. Ehkä se on tiukoissa paikoissa sopivuutta rajavat tekijä. Minua kuitenkin alkoi kiinnostaa se, miksi 37 mm rengas onkin 34 mm levyinen. Tuossa renkaassa kulutuspinnan nappulat ovat levein kohta, joten vanteen leventäminen tuskin kovin paljon kulutuspintaa leventää. Kylkien muoto kai muuttuu enemmän. Mutta kun kokomerkintöjä katselin, nykyisen standardin mukaiset millit ovatkin erilaisia kuin vanhan (37-622 -> 700x35c).

    Vanteen ulkoleveys on 25 mm, mutta se tuskin ketään kiinnostaa kun sisäleveyttä kysyttiin.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Keskusteluun liittyen piti lisäämäni että kun pitkän Schwalbe-kauden jälkeen laitoin 2.2 Race Kingit pyörään niin olin
    vähän yllättynyt siitä ettei ne sitten sen paksummat ollut. Lukemastani olin antanut itseni ymmärtää että olisivat
    poikkeuksellisen paksut mutta eipä niissä mitään eroa ole Rocket Ron 2.25:iin.

  14. #14
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    No niin, viestissä #10 mitattu W106 on siis 19 mm vanteella. Ihmetys oli suuri, kun hankin W106 koossa 47-622/700-45c. Saman kokoiselle vanteelle asennettuna ja samalla tavalla mitattuna sen leveys onkin vain 37 mm. Mitattu siis kulutuspinnan nappuloiden kohdalta. Halkaisija eli renkaan korkeus on huomattavasti suurempi kuin pienemmässä renkaassa, noin 718 mm. Tuossa on kuitenkin pientä epätarkkuutta, kun mittasin halkaisijan renkaan olleessa pyörässä kiinni.

    47-622 painaa n. 1080 g.

    Suomi Tyresin W160 ja Schwalben MW ovat koossa 47/50 mm selvästi leveämpiä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •