HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 125 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 75 115 123 124 125 126 127 135 175 225 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.721 - 3.750 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Mun käsitys, toki vaikutteille altis, on etten mitään uljaan kehoni osaa altista pakkasviimalle. En ees nenänpäätäni. Ymmärrän että verenkierto pitää kropan lämpöä yllä. Miksi siis tieten tahtoen jotain paikkaani jäähdyttäisin? Nää Jonakset sun muut hengitysilmaa lämmittävät viritelmät ei taida aivan huuhaata olla. Rautalanka-esimerkkinä jos -20 pakkasessa keuhkojen saama ilma on vaikkapa 5 celsiusta lämpösempää niin kaikki kotiapäin. Sisäinen villapaita ilman konjakkia.
    I väntan på ännu dåligare tidet

voi helposti saada jonkunlaisen kylähullun maineen...
    Toki noin ja sitten kun se seitsemäs kysyy että eikö oo kylymä ajaa näin pakkasella... Fitut.

Aamulla -31C, kiinan heijastintarranauha viritykselle se oli liikaa ja muovinen nauha napsui poikki ennen kuin pihasta pääsi pois.

Noissa lämpötiloissa normaalisti hyvinkin pehmeää kangasta olevat asusteet muuttuvat peltisiksi, rätinä on melkoinen kun sitten moista peltiä taivuttelee polkiessaan.

Kuuma meinasi tulla, mutta ensin kylmä, hyvin kylmä, meni yli puoli tuntia ennen kuin alkoi lämmintä olemaan ja sitten sitä lämpöä alkoikin olemaan jo aivan liikaa ja yläkroppa hikoili pahasti, lasit huurtuivat sisältä ja geneerisesti pukeutuminen tuntui jälleen epäonnistuneen, todella hankala sellaista sopivaa kompromissia löytää, kun maasto on välillä kovasti mäkistä ja tuulensuojassa ja taas välillä hyvin avointa viimalle ja tasaisempaa tai alamäkistä.

Varpaat ei tahdo vaan tareta, tosin pahimmalta kivulta välttyi kun lämmöt nousi ylös täysin selittämättömästi pienen rasituksen alueella, luulisi että mäessä, mutta ei, yks kaks vaan elimistö lämpesi kuin katkaisijaa olisi käännetty.

Huppua sai välillä vedellä niskalle, välillä taas takaisin, siinäkin joku puolivälimalli olisi kai toiminut parhaiten.

Mun pitäisi -18C ajaa yli 70km tuossa yksi tuleva päivä, jos ennusteet pitää kutinsa, luulen että jää ajamatta, on hurjan raskasta ajaa kylmällä kelillä, en tiedä onko se astma vai se lisäpaino vaatteista, mutta puolittuu se matka minkä pyörällä mäkiä pääsee ylös, siinä missä kesällä menee ihan reilukin mäki, niin talvella paljon pienemmässä mäessä alkaa tähtiä näkymään jo puolivälin jälkeen.

Enemmän talvella sitten pitäytyykin sellaisessa tosi hitaassa ajossa katsellen kuvauskohteita ympäristöstä.

Ehkä sitten kun suksille pääsee tilanne paranee, mutta lunta on niin että maa juuri ja juuri on peitossa, ei vielä voi hiihtää.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Eilen harjun päällä oli lenkille lähtiessä -16, alavilla mailla taisi olla pari kolme astetta kylmempää. Jalassa Laket ja keskipaksut Sealkinzit sekä Motonetin akkupohjalliset. Kolmen vartin kohdalla alkoi varpaissa tuntua kylmälle, joten napsaisin sähköt 2-teholle (3 tehoa). Ihan hyvin varpaat sitten tarkenivat parituntisen lenkin. Ei noissa pohjallisissa juuri mitn lämpöä tunnu, mutta kyllä niillä joku plasebo -vaikutus on
    Mulla myös noilla keleillä vararengas sai kirkkaanpunaisen kutituksen, joten ostin Kaskin merinoshortsit fleecevälihousujen lisäksi, hyvin on läski pysynyt lämpimänä.

Lopussa oli melko pitkä alamäki ja kolme kilometriä vastatuulta, vähän tuli kylmä poskiin ja yöllä jomotti poskionteloita. Pitäisi tähyillä jotain naamasuojaa joka ei huurruta silmäajolaseja.

Pitihän tuota jäämäkeäkin kokeilla, ei pitkälle päässy. Tuossa oli vasta 20 m jääpolkua takana ja 60-70m edessä. Eipä kuvassa oikein näy tuo nousu, jatkuu mutkan jälkeen.

Hyvältä näyttää !Kävitkö puskas.. Taisit kuvata..vaan..

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

Eipä ollut tänään kylmyydestä tietoakaan, kun osasi pukeutua, päinvastoin puin liiankin lämpimästi
    Fleecekerrasto, softshell housut ja -takki, tavalliset sukat, vaelluskengät mitkä on -40 pakkaseen asti, kaks puffihuivia kasvoilla, pipo ja kypärä sekä toppahanskat. Sen fleecekerraston olis voinut ehkä jättää viel pois ja laittaa teknistä alusasua.

Kyllähän se 15km meni -14 pakkasessa hienoisessa hiessä - uskalsivat vielä töissä hulluksi sanoa! Ei vaan kiinnosta ruveta skrapaamaan ikkunoita, pyörällä pääsee kaikin tavoin helpommalla. Muutenki Turun keskusta sellainen h*lvetti ruuhka-aikana autolla, että mieluiten jätän välistä ja menen fillarilla.
    Pahin pakkanen missä olen polkenut on tainnut olla -30, eikä palellut, kun osasi pukeutua kerroksittain.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nizcu Katso viesti
    ...Ei vaan kiinnosta ruveta skrapaamaan ikkunoita, pyörällä pääsee kaikin tavoin helpommalla...
    Tossa kanssa yksi nainen alkanut tulla kävellen töihin kun ei jaksa joka aamu skrapata laseja. Ja eräs pyörällä tuleva mies kanssa sanoi että niin on lämpimämpi kuin kylmässä autossa värjötellä muutaman kilsan matka.

Tänään oli vissiin kylmin aamu tähän mennessä ja kyllähän tuo jo vähän kylmä hiipi kesähousujen läpi, mut on merinot onneksi alla. Tuli myös hanskat vaihdettua lämpöisempiin aamulla kun tuultapitämättömät pikkupakkasen hanskat olleet vähän vilpoisat koko alkuviikon. Kypärän vaihdoin viime viikolla laskettelumalliseksi ja tänään laitoin siitä ilmanvaihdon kiinni.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

https://www.google.fi/search?q=In-Vi...MYnX4ATr4YDwAg
    Omana värkkäilynä mulla on yhdessä kypärässä Peltorin visiiri, ei sinänsä paha huurtumaankaan kunhan muistaa Fairylla käsitellä. Noita ihan tehtaassa tehtyjä kattelen pikkuhilijaa ostomielellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Tossa kanssa yksi nainen alkanut tulla kävellen töihin kun ei jaksa joka aamu skrapata laseja. Ja eräs pyörällä tuleva mies kanssa sanoi että niin on lämpimämpi kuin kylmässä autossa värjötellä muutaman kilsan matka.
    Itse pohdin samaa, kun poljin kotia päin "mieluummin sitä polkee itsensä lämpimäksi, kuin että menee paleltumaan kylmään autoon ja auto on lämmin vasta kun pääset perille" ja katsoin kun ihmiset istuu kylmissään, kylmissä autoissaan turun keskustassa neljän ruuhkassa eipä siinä kohtaa yhtään kaduttanut että lähti pyörällä.
    Parina aamuna kun joutu lähtee autolla töihin, niin muisti miksi mieluummin aina polkee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Mä kävin viikonloppuna -20 kelissä ja varustus kutakuinkin sama. Onneksi kelistä riippumatta joudun tunkkaamaan vartin välein niin ongelmaa ei varsinaisesti ole. Nyt pitäisi vaan löytää yläkroppaan jotain lisälämmikettä kun kotona huomasin, että vyötäröltä vararengas oli paleltunut ja loisti punaisena kuin takavalo uusilla pattereilla.
    Tuo vatsan seudun kylmettyminen johtunee ilman pumppautumisesta takin helman alta sisään ja ulos. Liepeet kannattaa viritellä siten ettei takin sisätilavuus polkiessa paljon muutu. Sopiva lisätoppauskin auttaa kun se pidättää sopivasti ilmaa sisällään ja vähentää myös helman lepatusta.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nizcu Katso viesti
    Itse pohdin samaa, kun poljin kotia päin "mieluummin sitä polkee itsensä lämpimäksi, kuin että menee paleltumaan kylmään autoon ja auto on lämmin vasta kun pääset perille" ja katsoin kun ihmiset istuu kylmissään, kylmissä autoissaan turun keskustassa neljän ruuhkassa eipä siinä kohtaa yhtään kaduttanut että lähti pyörällä.
    Parina aamuna kun joutu lähtee autolla töihin, niin muisti miksi mieluummin aina polkee.
    Eikö etelän ihmisillä ole autoissa lämmittimiä

Jos kadun varresta lähdetään matkaan niin ei lämmitin lämmitä

Ittellä peltilehmä nyt majaillut katoksen alla eikä huurru lasit mutta eipä
    tee mieli ottaa muutaman kilometrin matkalle autoo

Olihan se ihan karseaa joskus kun joutui ajamaan alle 200km kerrallaan autolla, ekat 100km menee siihen, että se lämpenee edes jotenkin sidettäväksi eikä varpaita enää nipistele, tai ehkä mulla oli liian polttoainetaloudellinen malli.

Koko ikäni minä olen ihmetellyt sitä miten jotkut ajaa autolla alle 10km matkoja ihan yksinään, ilman tavarankuljetusta ja ilman tarvetta autolle päivän aikana, mutta niin vain sitä ihmiset tekee, parhaat ajaa alle kilsan matkaa autolla.

Johan siihen muutaman kilsan matkan matkalla mikä pyörällä menee, kerkeää juuri ja juuri putsaamaan auton lumesta ja skrapaamaan ikkunat, sitten pitää vielä toinen mokoma aika viettää odotellessa valojen vaihtumista yms.

Eniten pahaa kuitenkin teki se, että moottori ei moisilla matkoilla päässyt oikeastaan yhtään lämpenemään. Auto kuluu kovasti moisesta, jatkuvasti rikastetulla polttoaineseoksella kun mennään.

Pyörä on aina ollut niin helppo ottaa lyhyille matkoille, mutta työjutuissa se ei ollut mahdollista, kun rojut piti auton mukana siirrellä.

Mutta siinä kai se on, että suoritetaan niin kovasti, jolloin ollaan ajauduttu siihen helpoimman mukaan suoriutumiseen, muttei osata ottaa enää etäisyyttä ja pohtia kokonaisuutena sitä hommaa vaan suoritetaan sillä totutulla mallilla ilman ehdollistamista, ilman uuden kokeilua.

Pyörällä ei voi lähteä ajamaan ajattelematta, etenkään talvisin, vaatetusta joutuu vähän pohtimaan vallitsevan olosuhteen mukaan ja äärimmilleen ulosmitattu tehotyöntekijä on niin kovasti kuormitettu ajatustoiminnoiltaan työn suhteen ettei sillä ole enää kapasiteettiä ajatella, halutaan olla ajattelematta mitään, että jaksettaisiin töissä ajatella.

Sairaintahan tietty on, että valitsemalla sen pyörän se antaisi enemmän virtaa siihen ajatteluunkin
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Hulluksi ne duunissa väittää, mutta ajattelen päinvastoin juuri tuon muutaman kilometrin autoilun takia. Meillä duunissa paras suoritus myös n. 1km. Keli mikä keli niin autolla tullaan. En viitsisi kauheasti arvostella kun itse olin taannoin samassa jamassa. Ylipainoa, laiskuutta, turhaa kaljan kanssa lutrausta yms. Olen jotenkin herännyt henkiin pyöräilyn ja liikkumisen ansiosta. Nyt homma on kääntynyt niin, että on kauhea vitutus jos pitää mennä autolla töihin. Kaksi pakollista autopäivää on ollut tämän vuoden puolella.

mutanaama Guest
    Varusteista.

Tänään jalassa 303 ja lisarskinzin paksut sukat, kädessä saman firman käsineet.
    Yllä merino aluspaita, paksu villapaita ja puuvilla anorakki.
    Jalassa pitkät merinohousut ja päällä shimanon talvihousut.
    Päässä tuulipipo ja ohut merino sen alla.

Pakkasta oli noin -18. Varpaita ei juuri palellut, hiukan viileää kun pumppasin renkaisiin painetta.
    Alkumatkasta sormia paleli ihan perkeleesti, mutta noin puolen tunnin kohdalla alkoi tunto palailemaan, loppumatkasta oikein mukavan lämmin olo.
    Koivet oli oikein mukavan lämpöiset, ei kuitenkaan hikoillut, mutta yläkroppaan olin taas tunkenut ihan liikaa vaatetta, joka johtu osittain siitä, että kuvittelin ajelevani itsekseni hissukseen.
    Mut vaikka kävin jälkeenpäin tankkaamassa, ei kostea villapaita kuitenkaan aiheuttanut seisoskellessa mitään hytinöitä, aluspaitana toiminut merino oli alla täysin kuiva.

Ja sitten tuo anorakki ei oikein sovellu tekniseen maastoon, helma perkule estää satulan taakse laskeutumisen.

Mä tuun taas seivaamaan mutiksen kun mä tiedän paremmin mitä osia sen pyörässä on... näköjään tiedän myös paremmin mitä vaatteita se käyttää, eli Sealskinz...

Nimim.

Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeliT Katso viesti
    Sähköpohjallisia olen harkinnut laskettelumonoihin mutta ei ole tullut hankittua kun epäilen, että johto painaa jalkaan.
    Niin on ohuet johdot, että ei niitä talvireleiden seassa huomaa. Niitä akku/patterikoteloita kylläkään en ole keksinyt mihinkään hyvään paikkaan laittaa, oudot palikat nilkoissa pidettäväksi. Nykyisillä Oikeilla TalvikengilläTM ei kyllä ole vielä ollut edes tarvis.

tempokisu Guest

Punapää reipas kylähullu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKeats Katso viesti
    Näillä ilmoilla kun ajaa työmatkaa fillarilla (helpompaa kuitenkin kuin auton lämmitys ja lasien skrabaus 5 km takia), voi helposti saada jonkunlaisen kylähullun maineen...
    Auton lasia ei tosin tarvisi skrabata, mutta bensaa kuluu ihan turhaan. En viitti maksaa työpaikalle menosta jos ei ole pakko - kotiinpäin sekin raha on.

Mutta olen kyllä jonkinmoisen "kylähullun" maineen saanut aiempien vuosien ajelullani. Käyn vielä kaupassakin ( eikä vain ruokakaupassa) pyöräilyvermeet päällä. Kun tulen töihin pyörällä - kuljen nimittäin odotushuoneen läpi kamppeet päällä - niin ei se ainakaan huonoa kuvaa anna.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Varusteista.

Tänään jalassa 303 ja lisarskinzin paksut sukat, kädessä saman firman käsineet.
    Yllä merino aluspaita, paksu villapaita ja puuvilla anorakki.
    Jalassa pitkät merinohousut ja päällä shimanon talvihousut.
    Päässä tuulipipo ja ohut merino sen alla.

Pakkasta oli noin -18. Varpaita ei juuri palellut, hiukan viileää kun pumppasin renkaisiin painetta.
    Alkumatkasta sormia paleli ihan perkeleesti, mutta noin puolen tunnin kohdalla alkoi tunto palailemaan, loppumatkasta oikein mukavan lämmin olo.
    Koivet oli oikein mukavan lämpöiset, ei kuitenkaan hikoillut, mutta yläkroppaan olin taas tunkenut ihan liikaa vaatetta, joka johtu osittain siitä, että kuvittelin ajelevani itsekseni hissukseen.
    Mut vaikka kävin jälkeenpäin tankkaamassa, ei kostea villapaita kuitenkaan aiheuttanut seisoskellessa mitään hytinöitä, aluspaitana toiminut merino oli alla täysin kuiva.

Ja sitten tuo anorakki ei oikein sovellu tekniseen maastoon, helma perkule estää satulan taakse laskeutumisen.
    Sun anorakissa taitaa vetoketju alkaa liian alhaalta, mulla on sellainen takki, että vetoketju alkaa vasta jostain reilun 10cm päästä helmasta leukaa kohti, helmassa on tarra, että saa kiinni jos tarvitsee, mutta helma auki on kohtalaisen hyvin edessä vapaata, vaikka helma onkin suht pitkä suojaten vatsan hyvin tuulelta.

Tietty jos helma takaakin on niin pitkä, että ottaa siinäkin kiinni, niin se on oma ongelmansa kokonaan.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Olihan se ihan karseaa joskus kun joutui ajamaan alle 200km kerrallaan autolla, ekat 100km menee siihen, että se lämpenee edes jotenkin sidettäväksi eikä varpaita enää nipistele, tai ehkä mulla oli liian polttoainetaloudellinen malli.
    Tai sitten rikkinäinen termari. Kolme kilsaa taitaa päästä tuosta pihasta kun auto alkaa olemaan lämmin kun roikasta lähtee -15 pakkasella.

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    Niin on ohuet johdot, että ei niitä talvireleiden seassa huomaa. Niitä akku/patterikoteloita kylläkään en ole keksinyt mihinkään hyvään paikkaan laittaa, oudot palikat nilkoissa pidettäväksi. Nykyisillä Oikeilla TalvikengilläTM ei kyllä ole vielä ollut edes tarvis.
    Jos ThermIc`it kyseessä, niihin löytyy tarvikkeena jatkojohto. Saa patterikotelot vaikka vyötärölle. Ja vahvistusta myös siihen, että johdot ovat ohuet (=litteät).
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Sun anorakissa taitaa vetoketju alkaa liian alhaalta, mulla on sellainen takki, että vetoketju alkaa vasta jostain reilun 10cm päästä helmasta leukaa kohti, helmassa on tarra, että saa kiinni jos tarvitsee, mutta helma auki on kohtalaisen hyvin edessä vapaata, vaikka helma onkin suht pitkä suojaten vatsan hyvin tuulelta.

Tietty jos helma takaakin on niin pitkä, että ottaa siinäkin kiinni, niin se on oma ongelmansa kokonaan.
    Anorakissa on vetoketju vain pään aukolle, alempi osa on yhtenäinen. Jos siinä on vetoketju alas asti, se ei ole anorakki (Tähän tuo HC:n kuva )

X9 liipasinkoneiston pakkasraja tuli tänään selväksi, kun hirtti ykkösen liikennevaloissa paikalleen ja 24 asteen pakkasessa suoritettu kotelon avaus/kolistelu/räplääminen lopulta tehosi.
    Kivaa tuo huolto ei näillä lämmöillä ole, joten taitaa seuraavaa kertaa ennen olla notkeammat lubrikantit paikallaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    X9 liipasinkoneiston pakkasraja tuli tänään selväksi, kun hirtti ykkösen liikennevaloissa paikalleen ja 24 asteen pakkasessa suoritettu kotelon avaus/kolistelu/räplääminen lopulta tehosi.
    Kivaa tuo huolto ei näillä lämmöillä ole, joten taitaa seuraavaa kertaa ennen olla notkeammat lubrikantit paikallaan.
    kömpelömpi asentaja ois lyönyt enempi vaan kierroksia kampeen

Näköjään hyvänä pääeristeenä toimii myös lumi... Ihmettelin kun alkumatkasta kypärän rakojen läpi tuntui viima ja myöhemmin en huomannut koko ilmiötä. Olin melko alkumatkasta rymyämässä kapealla polulla, jossa puut olivat jo aikatavalla taipuneet lumen alla ja niiden seassa poukkoillessa sain sitten kypärän kolot täyteen höttölunta. Kotona vasta tajusin kengännauhoja aukoessa, että päässä on kamalat määrät lunta, hyvänä vihjeenä toimi matolle ilmestyvät lumikasat

Talvipyöräily

Jäänyt pakkasten vuoksi talvipyöräily ja myös tämän ketjun lukeminen väliin. Palataanpa noihin Therm-ic sähköpohjallisiin kun pari sivua taaksepäin oli kommentteja moisista. Mittasin eilen omista Therm-ic pohjallisista lämpötilat. 1, 2 ja 3 tehoilla lämpötilat oli vastaavasti 16°C, 24°C ja 42°C. Ympäristön lämpötila 10°C. Lämmöt mittasin laserlämpömittarilla. Noissa on ainoastaan se huono puoli, että täyttä tehoa ei voi oikein käyttää, sillä polttaa varpaat.

Tänään palattiin talvipyöräilyyn, Canyon hassun mallisella tangolla.

pätkä muokkasi tätä : 24.01.2014 at 20.43

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Tai sitten rikkinäinen termari. Kolme kilsaa taitaa päästä tuosta pihasta kun auto alkaa olemaan lämmin kun roikasta lähtee -15 pakkasella.
    3,5l/100km sekalaisessa ajossa, ei kai siinä olisi tarvinnut edes vesikiertoa, termareita vaihtelin 2 vuoden välein, kun eihän nykyiset pisempään hyvänä kestä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Anorakissa on vetoketju vain pään aukolle, alempi osa on yhtenäinen. Jos siinä on vetoketju alas asti, se ei ole anorakki (Tähän tuo HC:n kuva )
    Vai sellainen pakkopaita, siihen pitäisi leikata sitten halkiota pikkaisen, kyllä sen toimivammaksi varmaan saisi pienellä virittelyllä, jos muuten on hyvä.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Lämmöt mittasin laserlämpömittarilla
    Pätkälle iso kiitos tästä!.Puolueettoman testin perusteella uskaltanen moiset poistaa,silläkin uhalla,että varpaat kärvistyvät

Käväsin tos äsken ajelulla pakkanenkin oli lauhtunut muka vasti oli kelpo ajella. .tuli pieni hikikin....Tästä jatketaan..

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

On näissä pakkasissa se kiva puoli, että hiekkatiet ovat mukavasti kovettuneet. Tosin siihen päälle on tullut aavistuksen verran lunta tasaamaan menoa.

Anorakkeihin liiittyen, aikoinaan ajoin aika monta vuotta sellaisen kanssa, mutta nyt on jäänyt aika vähälle käytölle. Enimmäkseen tulee käytettyä ohutta windstopper-takkia ja sen alla kahta paitaa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •