ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 55 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 45 53 54 55 56 57 65 105 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.621 - 1.650 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

Törkeän matalat paineet ja rauhallista ajoa. Ja kaupunkialueella voi mennä lähimpään paljaaseen tunneliin tai parkkihalliin ajelemaan ympyrää

vaan mistä asfalttia tähän hätään?? Eli mitä suosittelette?? Olis kiva että nastat pysyis renkaissa...
    http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp, Lopun Real Faq osiossaanhan Peteri väittää ettei sisäänajo olisi niin tarpeellista... Itse olen kyllä sisäänajanut kaikki. Toki irvileuat vois väittää että mun talvinenkin ajaminen ylipäätään on yhtä sisäänajoa.

Nyt huomasin taas peilijäällä kuinka paljon polkemistyyli vaikuttaa silloin kun ollaan pidon rajamailla. Tommosella mummismetodilla takapää polkemistahtiin luiskahteli puolelle ja toiselle. Sitten kun nostin kadenssin säälliselle tasolle eli aloin kohtuudella kampia pyörittämään niin nuljuaminen loppui. Renkaana tämä kapea sakemanni jonka nimeä en mainitse.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Amfinaut Katso viesti
    Törkeän matalat paineet ja rauhallista ajoa. Ja kaupunkialueella voi mennä lähimpään paljaaseen tunneliin tai parkkihalliin ajelemaan ympyrää
    Tämä ei paras metodi, pitää välttää voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja kurvailuja, parempi ajaa tunnelin läpi suoraan, nostaa pyörä kainaloon, kääntyä ympäri, laskea pyörä alas ja välttäen eturenkaan kääntelyä lähteä taas suoraan ajamaan tunnelin läpi, toistaen kunnes säädetyt kilometrit tulevat täyteen.

Pahinta on se, että melkein paikoillaan kääntelee ohjaustangosta pitääkseen tasapainonsa.

En minäkään asfaltilla sisäänajoa tehnyt kokonaan, hiekalla, sepelillä ja jäällä, enemmän kuin 100km.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FoMoCo Katso viesti
    Vaimo veti "molemmat renkaat alta nanosekunnissa" lipat Marathon Wintereillä viime viikolla.
    Tähän asti ne ovat toimineet hyvin mutta nyt oli pelkkää jäätä kun vesi oli päässyt valumaan.
    Hän ei suostu ajaa niillä renkailla enää.
    Tuollaisia ne on, Bilteman rengasta haukutaan kun nastat kuluu nopeasti, mutta jäällä ja lumella pysyen ei multa ole kulunut ja noita nanosekunnin lippoja ei vaan tapahdu (ei, ne ei pidä vaan luistelevat, mutta luisto on hidasta).
    Jotenkin säälittäävää kuinka iso ja tunnettu valmistaja ei noin monella nastalla saa rengasta toimimaan tuossa kelissä jossa sitä pitoa nimenomaan tarvitseisi ja tuollainen 'surkea' rengas ei niin täydellistä pidonmenetystä koe.

Mulle ainakin on tullut aika vahva kuva siitä, että pelkkää hypeä ja mielikuvaa ko. rengasmerkin hyvyys, ennemmin mikä tahansa muu rengas siis talvikelissä alle kuin ko. tehtaan tuotokset, mutta kokeillaan nyt saako tuon Schwalbemaisuuden korjattua kuviota muokkaamalla. Säät vaikuttaisi kehittyvän ainakin siihen suuntaan, että pian pääsee taas testaamaan.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Tuollaisia ne on, Bilteman rengasta haukutaan kun nastat kuluu nopeasti, mutta jäällä ja lumella pysyen ei multa ole kulunut ja noita nanosekunnin lippoja ei vaan tapahdu (ei, ne ei pidä vaan luistelevat, mutta luisto on hidasta).
    No paljonkos sinä nyt painoitkaan Ja paljonkohan FoMoCon rouva?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wekkuli Katso viesti
    Noin loogisesti ajatellen, eikö hyvä nastarengas olisi juurikin sellainen, että vähänkin kallistettaessa (eli kun pitoa tarvitaan enemmän kuin suoraan ajettaessa), sieltä reunasta tulee lisää nastoja antamaan ekstrapitoa? Vastaavasti suoraan ajettaessa niitä on vähemmän vierintäkitkaa kehittämässä.

Siinä mielessähän Nicotinen idea on hyvä, mutta parinastat keskellä on tyhmä idea ja reunanastat liian reunassa (tai rengasprofiili talvirenkaaksi liian pyöreä); eli sitten kun ne tapaavat maahan, oli jo myöhäistä, eikä ne enää ehdi hillitsemään vauhtiin päässyttä liukua...
    Tämä se olisi optimi, mietin, että renkaan rungollakin tuossa osansa, pitäisi pystyä pienellä paineella ajamaan kaikki nappulat tukevasti maassa ja sitten korkeammilla paineilla reunanappulat vähän irti maasta, mutta heti kun vähänkin kallistuu niin jo pitäisi ottaa maahan.

Toi vanteen leveys on varmaan osatekijänä munkin tuskassa Mara Wintereiden kanssa, joku 30-40mm vanne voisi olla ihan toinen stoori (onko sellaisia edes?) ja mulla on sellainen onnettoman kapea, 17-19mm tämä vannevalikoima, jossa 50mm rengas tietty tahtoo pyöristyä.

Talvirenkaalle vanteen kai pitäisi olla sieltä asteikon yläpäästä mahdollisia leveyksiä, että saisi tuon renkaan muotoilmiön toimimaan oikein kunnolla.

Mullakin tuo 50mm pitäisi olla vähintään 21mm vanteella (sisämitta), mutta ei noita leveitä kiekkoja v-jarruille ja perinteisellä pulttikiinnityksellä kovin paljoa 'ota tästä' osastolla ole näkynyt.

Parinastoissakin on tietty sellainen idea, että se toisen puolen nasta ei kyllä tee yhtään mitään sitten kun kallistaa, niitä nastoja pitäisi olla keskellä paljon tiuhemmassa, että se yksi vähintään olisi koko ajan kontaktissa jäähän.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    No paljonkos sinä nyt painoitkaan Ja paljonkohan FoMoCon rouva?
    Rouvasta en tiedä, mutta itselläni on painoa riittävästi, että mikä tahansa nasta kyllä pitäisi upota jäähän ja iloiseen, eikä suoraan ajettaessa vähäisen tien kaltevuuden pitäisi millään ilveellä riittää tempaisempaan pyörää alta.

Mun talvivarusteet painaa ehkä himpun liikaa, kun niistä tulee liki 20kg lisämassaa, jollekkin pienemmälle voisi alkaa tuntumaan, mutta ei tuo niin mahdottomasti tunnu, no noissa tiukoissa ylämäissä kyllä pitää vähän pitoa etsiä ja puuskutus on kova

Täydessä talvivarustuksessa pyörän kanssa (tolkuttoman painavat mara winterit pyörässä) yli 130kg kirkkaasti, siinä kyllä pistovoimaa pitäisi riittää nastalle.

Jos Mara Winterin vetopidolle antaisi arvon 1, niin Bilteman rengas olisi ehkä 0.7, jarrutuspito ehkä 0.6 molemmilla, sivuttaispito jäällä Mara 0 Biltema 0.4. Se muistikuva mikä on nokian mahdottoman moninastaisesta 90-luvulta (26") olisi kaikissa noissa 2.0 tai jotain vastaavaa, muistelen että olisi ollut W240, mutta kun muistelen myös nappuloiden olleen neliskulmaiset ja keskellä nastat paririvissä, etten sitten tiedä mikä oli, mutta vaikka vesi lainehti jään päällä, niin ei sitä saanut lipsumaan millään.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Tämä se olisi optimi, mietin, että renkaan rungollakin tuossa osansa, pitäisi pystyä pienellä paineella ajamaan kaikki nappulat tukevasti maassa ja sitten korkeammilla paineilla reunanappulat vähän irti maasta, mutta heti kun vähänkin kallistuu niin jo pitäisi ottaa maahan.
    Kuulostaa ihan kotimaiselta extremen renkaalta. Itse ainakin pystyn paineilla valkkaamaan vain keskinappulat tai kaikki. Vanteen sisämitta säälittävät 19mm.

Tänään pääsi w106 jääkelin testiin. Muhkuraisia ja uraisia vesisateen liukastamia jääpintoja 20 km. Paikotellen aika kaltevaakin ajorataa. Hyvin pysyi pystyssä. Parissa risteyksessä vähän lipsahti jyrkässä 90 käännöksessä, mutta nastakengillä sai potkaistua pyörän taas oikealle linjalle. Yhden 0,5 km mutkapätkän jälkeen oikein hymyilytti, kun sain jätettyä nastarenkailla liikkeelä olevaa autoa yli 200m. Eikä mulla ollut vauhtia kuin 35km/h. Autolla oli ilmeisesti täys työ saada pidettyä auto poissa ojasta kaltevalla pinnalla.

Lähtiessä latoin icebugit jalkaan kun arvelutti, että joutuuko lenkin keskeyttämään ja tulemaan taluttaen häntä koipien välissä kotiin väärän rengastuksen takia, mutta pelko osoittautui turhaksi.

Onnistumisesta huolimatta suosittelen tälle kelille kyllä ice spiker - extreme tason kumia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Kuulostaa ihan kotimaiselta extremen renkaalta. Itse ainakin pystyn paineilla valkkaamaan vain keskinappulat tai kaikki. Vanteen sisämitta säälittävät 19mm.

Tänään pääsi w106 jääkelin testiin. Muhkuraisia ja uraisia vesisateen liukastamia jääpintoja 20 km. Paikotellen aika kaltevaakin ajorataa. Hyvin pysyi pystyssä. Parissa risteyksessä vähän lipsahti jyrkässä 90 käännöksessä, mutta nastakengillä sai potkaistua pyörän taas oikealle linjalle. Yhden 0,5 km mutkapätkän jälkeen oikein hymyilytti, kun sain jätettyä nastarenkailla liikkeelä olevaa autoa yli 200m. Eikä mulla ollut vauhtia kuin 35km/h. Autolla oli ilmeisesti täys työ saada pidettyä auto poissa ojasta kaltevalla pinnalla.

Lähtiessä latoin icebugit jalkaan kun arvelutti, että joutuuko lenkin keskeyttämään ja tulemaan taluttaen häntä koipien välissä kotiin väärän rengastuksen takia, mutta pelko osoittautui turhaksi.

Onnistumisesta huolimatta suosittelen tälle kelille kyllä ice spiker - extreme tason kumia.
    Kuulostaa aika järkyttävän paljon pitävemmiltä kumeilta kuin Mara Winterit tai Bilteman kumit jotka on nyt ainoat käytettävissä olevat mulla.

Täällä on W288 Nokialainen, siinä on samanlaiset nappulat kun mun Noksussa oli, mutta mielestäni keskellä oli nastat vierekkäin?

http://www.icebike.org/Equipment/tires.htm

Monta kertaa niillä tuli kumminkin jarrutettua takarengas ilmassa alamäessä, kun töihin laskettelin sen minkä pyörästä pääsi ja kivitalon kulman takaa tulikin joku, yllättäen, ei lipsunut millään ja ajotyyli oli mallia itsemurhakanditaatti.

Eteen mulla menisi ehkä extreme juuri ja juuri, joko se tai 106 taitaa olla vaihtoehdot joilla lipsuminen loppuisi, takana nyt menee mikä vaan.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Kuulostaa aika järkyttävän paljon pitävemmiltä kumeilta kuin Mara Winterit tai Bilteman kumit jotka on nyt ainoat käytettävissä olevat mulla.
    Meillä on ollut yhdet bilteman kumit lapsella. Onhan ne paremmat, kuin ilman nastoja. Lahjoitettiin ekan talven jälkeen nastattomalle talvipyöräilijälle. Ei niistä kegdannut edes rahaa pyytää. Suomi tyresin kumiseos peittoaa bilteman kumin mennen tullen. Mutta mitä olen sun olosuhteista ymmärtänyt, niin en haaskaisi rahaa W106 kumeihin, vaan hankkisin kyllä järeämpää. Kaltevat pinnat on jänniä. Mun matalahko paine huolehtii siitä, että molemmat rivit pysyy pitkään mukana. W106 on kohtuu pienellä kuviolla ja lumi alkaa kantamaan ja jännitys lisääntymään paljon aikaisemmin, kun järeämmällä nappulalla. Toisessa vaakaupissa on hiekoitussepeli, joka toimii apuna paremmin W106 kanssa, kuin esim Extremen kanssa. (eipä extreme sitä sepeliä kaipaakkaan) Mutta tuo W106 on talvikunnosspidon alaisen kelvin kumi, ei mihinkään vaativiin oloihin. Jos tuon eilisen tasoista muhkuraista vesijäätä olisi enemmän, niin alle vaihtuisi aika nopsaan Extremet.

Nyt aamulla oli jo "rikkinäinen" hiekoituskone ripotellut sinne tänne laikkuja sepeliä. Olisko ollut sepelikasa jäässä ja paakut tukkineet konetta? Sääennusteen mukaan luultavsti taas päivän parin päästä sulaa asfalttia.

vielä sen verran disclaimeria, että noilla mun kumeilla on ajettu sekalaista ajoa yli 1000 km, saattaa nastat olla pakasta vedettyä pidemmät kumin kulumisen takia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Meillä on ollut yhdet bilteman kumit lapsella. Onhan ne paremmat, kuin ilman nastoja. Lahjoitettiin ekan talven jälkeen nastattomalle talvipyöräilijälle. Ei niistä kegdannut edes rahaa pyytää. Suomi tyresin kumiseos peittoaa bilteman kumin mennen tullen. Mutta mitä olen sun olosuhteista ymmärtänyt, niin en haaskaisi rahaa W106 kumeihin, vaan hankkisin kyllä järeämpää. Kaltevat pinnat on jänniä. Mun matalahko paine huolehtii siitä, että molemmat rivit pysyy pitkään mukana. W106 on kohtuu pienellä kuviolla ja lumi alkaa kantamaan ja jännitys lisääntymään paljon aikaisemmin, kun järeämmällä nappulalla. Toisessa vaakaupissa on hiekoitussepeli, joka toimii apuna paremmin W106 kanssa, kuin esim Extremen kanssa. (eipä extreme sitä sepeliä kaipaakkaan) Mutta tuo W106 on talvikunnosspidon alaisen kelvin kumi, ei mihinkään vaativiin oloihin. Jos tuon eilisen tasoista muhkuraista vesijäätä olisi enemmän, niin alle vaihtuisi aika nopsaan Extremet.

Nyt aamulla oli jo "rikkinäinen" hiekoituskone ripotellut sinne tänne laikkuja sepeliä. Olisko ollut sepelikasa jäässä ja paakut tukkineet konetta? Sääennusteen mukaan luultavsti taas päivän parin päästä sulaa asfalttia.

vielä sen verran disclaimeria, että noilla mun kumeilla on ajettu sekalaista ajoa yli 1000 km, saattaa nastat olla pakasta vedettyä pidemmät kumin kulumisen takia.
    Tänään olikin vesi lillumassa kaltevan jään päällä, oikein yrittämällä yritin, mutten saanut kuin takarenkaan liirailemaan ja se liiraili pari kertaa myös ihan normaalisti suoraan ajaessakin, mutta eturenkaan kanssa ei ollut nyt mitään ongelmaa, paitsi sohjossa. Tosin se jää oli nastojen karhentamaa, eikä päällä ollut ohutta huntua lunta, lisäksi mulla oli vain keskimmäiset nastarivit tietä vasten, kun oli 2bar painetta edessä ja reilu 3bar takana, rullasi oikein mukavasti kauppareissulla.

Sen nastan pistovoiman kai voisi jopa laskea eri ilmanpaineille, mutta ehkä niin pienet paineet, että kaikki nastat ottaa kiinni alustaan, on sitten niin matala, ettei sitä pistovoimaa siksi ole tarpeeksi, rengas siis joustaa liian helposti 'sisäänpäin' kun nasta kohtaa jään? Vaikka nastan kulmanhan se pitäisi hieroutua jäähän, mutta ehkä liiallinen pehmeys myös osaa vaikuttaa asiaan.

Toisaalta ehkä nastan alle jäävä lumi osaltaan sitten tekee laakeriefektiä, nastan kulma ei sitten tartu sileän jään pintaan?

Sehän noissa Mara Wintereissä onkin se petollinen, kun ne pitää ihan hyvin, kunnes sopiva olosuhde sattuu renkaan alle ja sitten se on kerrasta kaikki pito kadoksissa ja lipat tapahtuu nopeammin kuin silmänräpäys.

Luulen, että monet ei vaan ole kohdanneet niitä olosuhteita noilla maroilla joissa ne ei toimi lainkaan.

Sohjossa tosin 2bar edessä on aivan liikaa, noin 1bar olisi sopivampi, takanakin alle 2 bar, sitten taas jäällä jos pitää olla se 2bar luokkaa edessä, niin onhan mielenkiintoista ajella.

Sitten sekin, että millainen geometria pyörässä on, mulla tahtoo aika selvästi kääntyä rengas kyljelleen, jos vähänkin kääntää, mutta paremmissa pyörissä rengas ei kaadu kyljelleen, koska geometria on toisenlainen.

Plussakeliä oli tänään ja huomennakin, lauantaille povataan pakastuvaa ja sitten pitäisi olla se toivoton olosuhde taas, kun lunta pakastumisen jälkeen pitäisi tulla. Extreme eteen olisi ehkä kuitenkin se varmin ratkaisu.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Tänään olikin Itä-Suomessa oikein passeli nastarenkaan testauskeli. Suojaksi muuttui ja hiekoitusautoista huolimatta runsaasti märkää peilijäätä joten MW 35-622 crossarissa alla. Pakkaantunutta sohjoakin piisas kohtuuvella. Turun puulaaki kauppaa 35-622 kokoista W240 siedettävään hintaan joten josko laittais tilaukseen. Tulin siihen tulokseen etten pitävämpää crossariin tarvitse. Sitten kun ja jos kelit tästä pahenee niin maasturi alle ja nauttimaan oikeesti leveämmän renkaan eduista. Varmastikin W240 35-622 pakkaantuneessa sohjossa kuvionsa ansiosta ynnä aivan peilijäällä kunnollisten nastojensa takia toimii erinomaisen hyvin ja voittaa MaraWinterin mutta kapealla crossarirenkaalla on kuitenkin rajoituksensa. Ugh.

Mutta kuka kaipaa niin tilatkaa ihmeessä niin kauan kun niitä siellä on, tai jos olen aamulla eri mieli-alassa niin saatan tilata ittekin Riippuen ihan siitä kuin eurojen ohimarssipäivänä muuta haluttavaa keksin...

Tilasin Mara Winterit työmatkapyörään ennen kuin luin tätä ketjua. Vanhasta maasturista viritetty kulkine, jossa alla kiekot Mavic D521-kehillä. Kumit kokoa 26x1.75. MW oli ainoa tuon koon nastakumi, jonka äkkiseltään löysin. Täyspitkien lokareiden alle ei mahdu isompaa, toivottavasti nämä edes sopivat.

Kannattaako kumit laittaa heti alle ja ajella huomenna töihin kuivalla asfaltilla sisäänajoa? Onko erityinen sisäänajo ylipäätään tarpeen vai ajaako rauhallinen työmatka-ajelu jäisillä teillä saman asian?

Alkuviikosta ajoin parina päivänä maasturilla töihin hiekkateiden muhkuraisella märällä jäällä. Alla oli nokialaiset Freddies Revenzit. Eipä juuri rullannut, mutta ei kyllä lipsunutkaan.

Meitsi ei aikanaan paljon sisäänajellut marawintereitä, mutta kyllä sieltä takarenkaasta sitten joku 5-6 nastaa lähtikin. Edestä ei ole lähtenyt yhtään. Mutta juuri tänään toi postisetä minulle tuon setin, jolla painelin uudet nastat kohtuu helposti marawintereihin, sekä parit paremman fillarin melko tuoreeseen isp-eturenkaaseen, josta myös oli kaksi lähtenyt.

Eli ei se nyt kauhean vaikea tai kallis juttu ole nastoja korvata, vaikka jokunen lähtisikin.

Kannattaako kumit laittaa heti alle ja ajella huomenna töihin kuivalla asfaltilla sisäänajoa? Onko erityinen sisäänajo ylipäätään tarpeen vai ajaako rauhallinen työmatka-ajelu jäisillä teillä saman asian?
    Jonkimmoisella perstuntumalla; Elä huolehdi Tema, ajoon vain.

Valitse kovapintaisimpia reittejä, aja rauhallisesti, vältä äkkijarrutuksia.

Ja ennenkaikkea älä hitaassa vauhdissa / paikoillaan kääntele rengasta, kun se hieroo nastat irti, voit ajatella, että ne nastat on kuin löyhässä olevia hampaita ja ajelet sitten sen mukaan ettei nuo 'hampaat' irtoisi, joku 40-120km omavalintaisesti, niin pitäisi noiden pysyä sen jälkeen kovemmassakin menossa, vaikkei ne hirmuisen lujassa ole kiinni noissa renkaissa.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

http://www.bike-discount.de/shop/k62...ire-tires.html

Eli ei se nyt kauhean vaikea tai kallis juttu ole nastoja korvata, vaikka jokunen lähtisikin.
    Tuo 50 kpl setti on sitten eri nastoja kuin ISP:ssä. ISP:ssä terävät nastat alumiinikannalla, muissa pyöreä nasta teräskannalla. http://www.schwalbetires.com/spikes_page

Ice spiker pro 2.35" leveenä 19mm vanteelle. Toimii kun junan vessa mutta kyllä silläkin poluilla saa olla tarkkana nyt kun lumen alla on epämääräisen muotoinen luistinrata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marko.k Katso viesti
    Ice spiker pro 2.35" leveenä 19mm vanteelle. Toimii kun junan vessa mutta kyllä silläkin poluilla saa olla tarkkana nyt kun lumen alla on epämääräisen muotoinen luistinrata.
    Reunimmaiset nappulat taitaa sojottaa jo melkein suoraan sivulle?
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Amfinaut Katso viesti
    Tuo 50 kpl setti on sitten eri nastoja kuin ISP:ssä. ISP:ssä terävät nastat alumiinikannalla, muissa pyöreä nasta teräskannalla. http://www.schwalbetires.com/spikes_page
    Juu tiedossa on, mutta sama nasta kuin kysyjän maratoonissa. Noilla meinaan kyllä korvailla niitäkin, mitä ISPstä lähtee.

Mielenkiintoista olisi tietää, mikä on pitoero noilla nastatyypeillä
    a) uutena
    b) tuhannen kilometrin asfalttijurnutuksen jälkeen.

Veikkaisin, että piikikäs pitää uutena paremmin, mutta vanhana voi asetelma kääntyä toisteppäi...

Reunimmaiset nappulat taitaa sojottaa jo melkein suoraan sivulle?
    No onhan se kumi aika pyöreä mutta niin sen pitää ollakkin maasturissa kun sillä ajetaan muutakin kun suoraan. Ja ei reunimmaiset sivulle sojota vaan joka nappulasta jää lumeen jälki.

Mielenkiintoista olisi tietää, mikä on pitoero noilla nastatyypeillä
    a) uutena
    b) tuhannen kilometrin asfalttijurnutuksen jälkeen.

Veikkaisin, että piikikäs pitää uutena paremmin, mutta vanhana voi asetelma kääntyä toisteppäi...

Veikkaisin että veikkauksesi on väärä. Omat ISP:t sekä maastossa että kelveillä ajettuna muutamia satasia ja ne nastat kuluu vain rungoistaan ja keskellä olevat piikit terottuu.

Tyttären filon marawintterit, niiden nastat kuluu tasaseen ja terävä särmä pyöristyy.

Meidän talouden renkaista ISP vaan paranee käytön myötä, MW entisestään pahenee.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Perjantaina ISP 29x2.25 huolellinen ~50km sisäänajo assulla - kaikki nastat tallella
    Eilen maastoajelua sisältävä ~36km lenkki - takakumista kolme reunanastaa hävinnyt.

Hävikki on toistaiseksi n. yksi nasta kymmentä kilometriä kohti. Veikkaan, että hävikki pienenee kunhan tulee kunnolla lunta, eilen sai aika paljon paljaita kiviä vielä raapia.

Mutta jospa nuo olisivat ajokelpoiset siihen asti kunnes vaikkapa kolmasosa 402:sta nastasta on hävinnyt, mikä tarkoittaisi, että olisi ~1300 kilometrin kumi

Sain tuossa fakta-tiedon että Heikki Kuvan kirjassa Kaksipyöräisten vuosisata kerrotaan ensimmäisen, silloisen Nokian fillarinastarenkaan tulleen markkinoille kaudelle 1968-69. Sen kyllä itse muistan. Olin silloin keskikoulussa ja olihan ne ihanat kumit. Muista kumeista sillon tiennytkään. Mikä se renkaan nappulakuviointi niin onkin toinen asia.

Kaivoin mapin esiin ja näen että tasan vuosi sitten olen tilannut Schwalbe Ice Spiker Performance renkaan. (26x2,1) Kertoi B-componentsin lähetyslista että loppuunmyyntimallia???

No tuo rinkula on palvellut takasena, mutta aina kun oikea talvikeli eli yli -10 niin vaihoin mennä talvena Rocket Ron kiekon taakse. Tänään sattumoisin tutkailin nastoja. Keskirivin piikit on osittain kuluneet olemattomiin, mun peukalotuntumalla. Ja edessä pyörii neljännelle kaudelleen lähtevä Extreme, pari ekaa talveaan hää oli takasena. Extremen nastat on edelleenkin terhakkaan terävät.

Sikäli mikäli crossarin Marathon Winterin samanlaiset nastat on tulevan talven koitoksissa ja aikamoisissa kilometreissä yhtä kulutuskestämättömiä niin se on sitte mulla ikuiset hyvästit Schwalben halvemmillekin nastakumeille. Keväämmällä olen taas jotain kokemusta viisaampi mutta jos maksamalla tuplahinnan Suomen kumitehtaan tuottteesta saat nelinkertaisen käyttö-iän niin munkin matikalla asia kannattaa, Lisäeduksi jää kunnollisen teräväpäisen nastan sanoisinko hieno pito verrattuna halpissakemannin lattapäihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Perjantaina ISP 29x2.25 huolellinen ~50km sisäänajo assulla - kaikki nastat tallella
    Eilen maastoajelua sisältävä ~36km lenkki - takakumista kolme reunanastaa hävinnyt.

Hävikki on toistaiseksi n. yksi nasta kymmentä kilometriä kohti. Veikkaan, että hävikki pienenee kunhan tulee kunnolla lunta, eilen sai aika paljon paljaita kiviä vielä raapia.

Mutta jospa nuo olisivat ajokelpoiset siihen asti kunnes vaikkapa kolmasosa 402:sta nastasta on hävinnyt, mikä tarkoittaisi, että olisi ~1300 kilometrin kumi
    Ei pelkkä nastojen irtoilu tee Ice Spikerista automaattisesti ajokelvotonta. Se mikä jääpidossa menetetään, saadaan takaisin parempana rullaavuutena.

Ajoin viime talvena varsin tyytyväisenä ISP-kombolla, jonka takarenkaan keskilinjasta puuttui useita kymmeniä nastoja. En muista yhtään tilannetta, jossa pito olisi ollut irronneiden nastojen takia riittämätöntä. Roskiskamaa renkaasta tuli vasta sivuvallin repeämisen jälkeen.

Sormella jos hiplaan Bilteman renkaan nastoja, niin eipä niissäkään enää särmää tunnu, sillä tavalla pyöristyneitähän nekin on, mutta ei sillä suurta eroa ole Mara Winterin uusiin teräviin nastoihin pidon määrässä, ehkä se pallopäisyys jopa parantaa pitoa, mutta tietty ISP:n terävien nastojen osalta tilanne ei ehkä ole niin onnellinen.

Kunhan aine on riittävän kovaa, niin pehmeään se taitaa upota kumminkin kohtuullisesti.

Noissa tasapäisissä nastoissakin se nastan reunahan on se mikä pidon tekee, reuna tarttuu kiinni jäähän ja repii sitä jäätä sitten, ei se nasta pysy tasallaan jäätä vasten.

Jos nastassa on kolo keskellä, niin silloin tietty saa sen nastan reunalla pitoa, mutta nasta myös helpommin pureutuu kovankin jään sisään.

Piikki nyt on sitten piikki, uppoaa kaiketi syvimpään, mutta luistaessa kääntyy epäedullisempaan kulmaan, kun ei se kumi täysin joustamatonta ole. Korkeampi pintapaine kuitenkin pitää ihan hyvin.

Ne 45NRTH nastat joissa on kuoppa keskellä on siis teoriassa varsin hyvät, mutta kulutuskestävyys voi olla kyseenalainen ja kuluessaan menevät ehkä huonommaksi kuin ISP tai Mara Winter nastat.

Noin pieniä nastoja vähän toivotonta alkaa viilailemaankaan ja kun on niin monta, voi ikävä tulla piankin.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Just tuossa katselin mun WXC300 renkaita 2006 vuodelta. Aika kehnoon kuntoonhan noi on kulunu, vaikken pariin talveen ole ajanutkaan niillä. Kaikki ehjät nastat oli vielä teräviä piikeiltään. Alumiinirunko oli kyllä kulunut aikamoisesti ja keskimmäiset nastat painunu jonkin verran.
    Takarenkaasta oli irronnut, poikki tai nappula murtunut ja nasta tippunut kaikkiaan vissiin 158 kpl. Vastaavasti etusesta oli muistaakseni ~30 kpl. Eturenkaassa oli ihan oikeaa kulumista kumissakin. Ajoin sen kanssa yhtenä talvena monta tuhatta kilometriä kuitenkin työmatkaa.
    Kovasti kuitenkin maastoajo näytti kuluttavan nastoja takaa
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Tämmösellä talven näppituntumalla IS performance maasturikoossa on yhden talven hyödyke...
    Sen muistan silloin ensimmäisiä Extremeitä ajaessani etten oikeen kivikkoon niillä mennyt, oiskoon jokunen kaverini vuosituhannen alkupuolella sillai koestanut että repeäähän ne nastat irti, jotain kestorajaa niilläkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Veikkaisin että veikkauksesi on väärä. Omat ISP:t sekä maastossa että kelveillä ajettuna muutamia satasia ja ne nastat kuluu vain rungoistaan ja keskellä olevat piikit terottuu.

Tyttären filon marawintterit, niiden nastat kuluu tasaseen ja terävä särmä pyöristyy.

Meidän talouden renkaista ISP vaan paranee käytön myötä, MW entisestään pahenee.
    Nastan kuluminen on alustasta kiinni. Asfaltilla lähtee kyllä nopsaan extremestä (ISP:ssä sama nasta?) terävä kärki pois. Samalla tavalla lähtee myös tasapäisestä w106/w240 renkaasta särmä hieman pyöreksi. Jos sekaan tulee sora-ajoa, niin sitten kuluu myös reunoilta ja piikki pitenee ja pito paranee. Ei sillä piikin muodolla mitää hirveän dramaattista vaikutusta pitoon ole. Kunhan pituutta piisaa, niin piisaa pitoakin. Jos mun pitäisi veikata, niin väittäisin, että 2000 km asfalttiajon jälkeen W106/w240 nasta on paremmassa iskussa, kuin extremen. (pituus ei lyhene yhtä paljoa, vaikka särmä pyöristyy). Schwalben IS:n nastoilla ei tullut ajettua koskaan asfaltilla sellaisia määriä, että niistä voisi sanoa jotain.

Jotenkin tuntuu tätä ketjua lukiessa, että kotimaisen suosiminen saattaa olla ihan järkevää näissä fillarin nastakumeissa. Made in Finland renkaan kyljessä on mulla vaikuttanut sen verran ostopäätökseen, että muista on aika vähän kokemusta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •