Alkujaan tämän lähetti
marmar
Meillä on ollut yhdet bilteman kumit lapsella. Onhan ne paremmat, kuin ilman nastoja. Lahjoitettiin ekan talven jälkeen nastattomalle talvipyöräilijälle. Ei niistä kegdannut edes rahaa pyytää. Suomi tyresin kumiseos peittoaa bilteman kumin mennen tullen. Mutta mitä olen sun olosuhteista ymmärtänyt, niin en haaskaisi rahaa W106 kumeihin, vaan hankkisin kyllä järeämpää. Kaltevat pinnat on jänniä. Mun matalahko paine huolehtii siitä, että molemmat rivit pysyy pitkään mukana. W106 on kohtuu pienellä kuviolla ja lumi alkaa kantamaan ja jännitys lisääntymään paljon aikaisemmin, kun järeämmällä nappulalla. Toisessa vaakaupissa on hiekoitussepeli, joka toimii apuna paremmin W106 kanssa, kuin esim Extremen kanssa. (eipä extreme sitä sepeliä kaipaakkaan) Mutta tuo W106 on talvikunnosspidon alaisen kelvin kumi, ei mihinkään vaativiin oloihin. Jos tuon eilisen tasoista muhkuraista vesijäätä olisi enemmän, niin alle vaihtuisi aika nopsaan Extremet.
Nyt aamulla oli jo "rikkinäinen" hiekoituskone ripotellut sinne tänne laikkuja sepeliä. Olisko ollut sepelikasa jäässä ja paakut tukkineet konetta? Sääennusteen mukaan luultavsti taas päivän parin päästä sulaa asfalttia.
vielä sen verran disclaimeria, että noilla mun kumeilla on ajettu sekalaista ajoa yli 1000 km, saattaa nastat olla pakasta vedettyä pidemmät kumin kulumisen takia.
Tänään olikin vesi lillumassa kaltevan jään päällä, oikein yrittämällä yritin, mutten saanut kuin takarenkaan liirailemaan ja se liiraili pari kertaa myös ihan normaalisti suoraan ajaessakin, mutta eturenkaan kanssa ei ollut nyt mitään ongelmaa, paitsi sohjossa. Tosin se jää oli nastojen karhentamaa, eikä päällä ollut ohutta huntua lunta, lisäksi mulla oli vain keskimmäiset nastarivit tietä vasten, kun oli 2bar painetta edessä ja reilu 3bar takana, rullasi oikein mukavasti kauppareissulla.
Sen nastan pistovoiman kai voisi jopa laskea eri ilmanpaineille, mutta ehkä niin pienet paineet, että kaikki nastat ottaa kiinni alustaan, on sitten niin matala, ettei sitä pistovoimaa siksi ole tarpeeksi, rengas siis joustaa liian helposti 'sisäänpäin' kun nasta kohtaa jään? Vaikka nastan kulmanhan se pitäisi hieroutua jäähän, mutta ehkä liiallinen pehmeys myös osaa vaikuttaa asiaan.
Toisaalta ehkä nastan alle jäävä lumi osaltaan sitten tekee laakeriefektiä, nastan kulma ei sitten tartu sileän jään pintaan?
Sehän noissa Mara Wintereissä onkin se petollinen, kun ne pitää ihan hyvin, kunnes sopiva olosuhde sattuu renkaan alle ja sitten se on kerrasta kaikki pito kadoksissa ja lipat tapahtuu nopeammin kuin silmänräpäys.
Luulen, että monet ei vaan ole kohdanneet niitä olosuhteita noilla maroilla joissa ne ei toimi lainkaan.
Sohjossa tosin 2bar edessä on aivan liikaa, noin 1bar olisi sopivampi, takanakin alle 2 bar, sitten taas jäällä jos pitää olla se 2bar luokkaa edessä, niin onhan mielenkiintoista ajella.
Sitten sekin, että millainen geometria pyörässä on, mulla tahtoo aika selvästi kääntyä rengas kyljelleen, jos vähänkin kääntää, mutta paremmissa pyörissä rengas ei kaadu kyljelleen, koska geometria on toisenlainen.
Plussakeliä oli tänään ja huomennakin, lauantaille povataan pakastuvaa ja sitten pitäisi olla se toivoton olosuhde taas, kun lunta pakastumisen jälkeen pitäisi tulla. Extreme eteen olisi ehkä kuitenkin se varmin ratkaisu.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Kirjanmerkit