GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 50 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40 48 49 50 51 52 60 100 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.471 - 1.500 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

  1. #1471
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukkis Katso viesti
    Nojaa, lieneekö enemmän arvoinenkaan ? Etenkin kun Prisma myy "oikeaa" nastarengasta Continental Nordic Spike 240:ä 34.95 €
    En minä ainakaan yhtään yli 30€ maksaisi W106:sta, vaikka se voi ehkä olla kevyempi rullaamaan puhtailla väylillä kuin moni muu nastakumi?

    Esim. suolattua valtatien reunaa, jos talvella joku tykkää pyörämatkailla, niin se kevyiten rullaava nastakumi voi olla hyväkin vaihtoehto, että ne satunnaiset jääpaikat ei suotta jännitä? Tourityyppiseen pyörään harvemmin ISP käy, joten itse kuvittelisin, että tuo W106 saattaisi siitä kohtaa löytää sopivan rakosen, tosin en ole käsissä hiplannut, että onko siinä yhtälailla toimiva se kumiseos kuin muissa Nokian talvikumeissa?

    Toi Nordic Spike mun käsittääkseni on samaa luokkaa raskas kuin Mara Winter? Pitäisi joku taulukko väsätä raskaudesta asfaltilla ja toinen jäällä, kolmas lumella, olisi kansan helpompi valita, vielä jos pitoarvio vastaavalla alustalla olisi mukana

    Jotenkin ei pyörien nastakumit oikein mua ole vakuuttaneet, kaikissa tuntuu olevan mahdottoman jäykät kyljet, kun autoissa ne parhaiten pitävät nastarenkaat ovat omanneet oikein pehmeät kyljet, toki radial kumi on vähän toinen juttu konstruktionakin, mutta ihmettelen miksi talvikumeissa pyörissä on aina niin turkaisen jäykät kyljet, sehän tekee renkaasta raskaan eikä se kumin pitoakaan paranna, tehdäänkö talvirenkaiden pito pyörän renkaissa yhä lähinnä nastoilla?

    Autojen renkaissahan kumiseokset ja kuvio on pitkään ollut se millä pito tehdään ja nastat vain vähän avustavat, olisiko Rollspeed W nastoitettuna sitten jotain samaa?

    Tai ehkä pyörän renkaissa vaan pätee erilaiset lainalaisuudet erilaisesta konstruktiosta johtuen?

    Tälläistä geneeristä ihmettelyä vähän otsikon hengessä.

    Muistaakseni Bilteman nastarenkaat ostin vuosia sitten tarjouksesta 20€/2kpl, ihan hyvät nekin ovat olleet, mutta niissä on kaksi nastaa sitten nappula ilman nastaa ja onpa vielä niin hölmösti että toisella puolen rengasta melkein samalla kohtaa se nastaton nappula, jolloin aika helposti urissa lipsuu. Paljon kevyemmät ne on kuin Mara Winterit ajaa ja samoilla paineilla ei juuri eroa pidossa jäällä, Bilteman vanhoissa kumeissa on pitävämpi kumiseos. Silläkin alkanut nyt miettimään ihan yleisesti tuota kuinka vähän kumilla tuntuu olevan painoarvoa fillarin talvirenkaiden suunnittelussa. ISP ja Extreme ehkä sitten jo erijuttu, ei kokemusta.

    Mulla autossa talvirenkaiden kumi oli 50A kovuutta, Nokian w106 taisi olla 58A, muistelenkohan väärin, että Mara Winter olisi ollut yli 60A? Löysinpäs, Mara Winter 67A http://www.bikeforums.net/archive/in.../t-581963.html

    Eipä siis mikään ihme, että tuntuvat liukkailta, auton kesärenkaissa samaa luokkaa kovuus ja mitä matalempi tuo kovuus, sitä pitävämpi ja sitä paremmin toimii pakkasella. Eli Mara Winterin voi odottaa menevän vielä liukkaammaksi kunnon pakkasilla.

    ISP on varmaankin sitten tuota 58A tasoa, kuten Nokian kaikki talvikumit (tai ainakin pikaisen etiskelyn tuloksena myös Extremet sama seos kuin W106)?

    Nordic Spike ilmeisesti Nokian kumiseoksella, joten pitäisi olla Mara Winteriä selvästi pitävempää seosta.

    Jos autossa tuo 50A seos kesti roimasti yli 50tkm, että kului sen 7 milliä, niin samaa kumiseosta oleva fillarin rengas olisi varmaan ikuinen ja pitäisi kuin tauti? Ainahan sitä voi haaveilla.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  2. #1472
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    Onko mitään konsensusta siitä että riittääkö 29er-täpäriin vain eteen nasta, jos tarkoituksena on ajaa vain maastossa talvella eikä työmatkaa tms? Taakse kaavailin Hans Dampfia, tai sitten nykyisellä X-Kingillä mennään. Nastaksi 29x2.35 ISP
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  3. #1473
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfake Katso viesti
    Onko mitään konsensusta siitä että riittääkö 29er-täpäriin vain eteen nasta, jos tarkoituksena on ajaa vain maastossa talvella eikä työmatkaa tms?
    Ei ja Ei.

    Mun mielipide on, että pelkkä etunen ei riitä. Seuraava vastaa varmaan, että pelkkä etunen riittää

  4. #1474
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Ei ja Ei.

    Mun mielipide on, että pelkkä etunen ei riitä. Seuraava vastaa varmaan, että pelkkä etunen riittää
    Yllätys yllätys, on vielä kolmaskin mahdollisuus: jos maasto on lumista, ei nastoista ole mainittavaa etua siellä metsässä. Eräissä tapauksissa nastaton rengas voi olla nopeampi ja helpompi ajaa lumella kuin nastarengas, vaikka Ice Spiker Pro onkin lumella nastarenkaiden parhaimmistoa. Tilanne tietysti muuttuu, jos poluilla tai sinne johtavilla siirtymillä on sileää jäätä.

    - Tomi

  5. #1475
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    Eikös nyt luvattu leutoa talvea Nyt vielä varmaan ehtii Hans Dampfitkin tilaamaan ja koeponnistamaan, samalla tässä voi speksata nastarenkaidenkin määrää 0-2kpl.
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  6. Leuto talvi = nastat. Nastojahan tarvitsee vain jäällä ja leutona talvena lumi sulaa ja jäätyy ja sulaa ja jäätyy. Nastoja tarvitsee maastoajossa varsinkin keväällä kun lämpötila heittelee, tosin röpelöinen jäähän ei ole jollain maastorenkaallakaan kovin liukasta. Itse olen päätynyt käyttämään nastoja, mutta kehotan kokeilemaan ilman. Maksaahan nastarenkaat aivan tolkuttomasti, joten jos ei nyt kelistä riippumatta aja montaa viikkolenkkiä niin kokeile ajaa ilman.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  7. #1477
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Onkos Nicetrac nastarenkaista mitään uutta tietoa? Onko joku koeajanut ja löytyykö vieläkään kaupoista muuta kuin 100 basic mallia? Onko niitä 200 nastaisia ja taittuvakylkisiä oikeasti valmistettu yhtään kappaletta?
    -

  8. #1478
    IncBuff Guest
    Ei maastossa mitään nastoja tartte kunhan lunta on vähänkin.

  9. #1479
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Varsinais-suomi
    Viestit
    402
    Kaksysiin olis nyt valmiina Kenda Klondike nasta kumit. 400 nastaa pitäis olla yhdessä renkaassa. Tulis nyt talvi, että pääsis testailemaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #1480
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfake Katso viesti
    Eikös nyt luvattu leutoa talvea Nyt vielä varmaan ehtii Hans Dampfitkin tilaamaan ja koeponnistamaan, samalla tässä voi speksata nastarenkaidenkin määrää 0-2kpl.
    Jokainen loka-marraskuu sitä on leutoa talvea povattu, mutta niin vain aika kylmiä ne on viimeaikoina olleet, joten noilla ennustuksille en laittaisi mitään painoarvoa.

    Nastarengastarve tosiaan riippunee maastosta, mahdollisimman pehmeä, eli mahdollisimman lähelle 50a kovuusluokitusta saattaisi vähän jäälläkin tarttua, mutta jos sileää kirkasta jäätä on, niin vain nasta auttaa. Alijäähtynyttä vettä kun sataa, niin siinä alkaa äkkiä nastoja kaipaamaan.

    Jos taas on lumista tai muuten pehmeää alustaa tarjolla, niin siinähän nasta ei tee oikein mitään.

    Millaisia olosuhteita sitten on ollut aiemmin sillä alueella millä olet ajellut, millaista oli 10 vuotta takaperin kun oli pari leudompaa talvea välissä?

    Siitä sitten arpomaan sitä millaista vaihteluväliä ne kelit on.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  11. #1481
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Olipas lipsuttelua Mara Winterillä, kun sohjoa päällä ja pehmeää jäätä alla, asfaltissa kun on aika paljon vikaa, niin kaikki painaumat, jossa piti ajaa kaltevalla pinnalla olivat kovin liukkaita, 0,5bar yli minimin rengaspaineet ja kovasti yritin ottaa etunojaa.

    Takana nastaton trekking tyyppiseen käyttöön tehty rengas 28" 38C kun Mara Winter taas oli 50-622, taas tuli häkellyttyä kuinka Mara Winterin kumiseos ei vaan toimi. Takarenkaassa 5,5bar painetta.

    Käytännössä vain peilijäällä Mara Winter samalla rullaavuudella pärjää tuolla vuosia vanhalle halparenkaalle, mikä on vähän huolestuttava havainto. Jarrutustestissäkään en saanut juuri eroa etu ja takajarrulla jarruttamisen välille, ellen etujarrulla jarruttaessa keikkunut tangon päällä.

    Kannattaa silti muistaa, että Mara Winter alle minimipaineiden pitää kyllä oikein hyvin ja menee paksussakin sohjossa kohtuullisesti, mutta se vaatii todella löysää rengasta, mutta kun kaikki nastat ja koko kuvio on tietä vasten, niin kyllä se sitten pitää kelvollisesti, mutta tosi raskas ajaa.

    Ajelin nurmella, jossa märkää lunta 5cm ja siinäkin Mara Winteristä loppui ensin pito, aika rankasti piti etunojaa ottaa, että tiukoissa käännöksissä ei lipsunut, takarenkaalta ei pitoa puuttunut, aika yrittämällä sai yrittää että sai edes jossain kohtaa lipsumaan.

    En ole saanut vielä myöskään eroa Bilteman nastan ja Mara Winterin välille, mutta kunhan kelin haastavuus kasvaa, niin eiköhän se ero löydy.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  12. #1482
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Sinänsä mielenkiintoista! Nyt kun sitten vuoden 2001 tarvitsen toista kertaa maan-
    tiekokoiset nastarenkaat. Edelliset on W109 tottakai, hyvin pykineet. Molemmin puolin kulutuspintaa kankaat näkyy! Aika raskaat oli ajaa nää Maraton Winterit, 35-622 kokoisina. 64kg/9,5kg/5kg yhdistelmällä sulalla asfaltilla. Loppulenkillä laskin paineet 2,3/2,9 bar tasolle. Mulla oli siis irtomittari mukana! Noilla paineilla muuttuivat ihan siedettäviksi.

    Laitan yhdelle eläköityneelle etukiekolle piruuttaan W109renkaan. Nokialaisessa on sen verran korkeampi tuo nappulahomma jotta luulisin oikeessa lumipöperössä olevan parempi. Pitäähän tuo omakohtaisesti koestaa, heti kun lunta tulee.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  13. #1483
    Terve!

    Mitä teen väärin nastarenkaiden asennuksessa kun en millään saa niitä suoraan, aina vipattaa johonkin suuntaan. Renkaat on Nokian Freddies Revenz tai jotain sinnepäin.

    Onko sisäkumit liian isot tai pienet? Kesärenkaat oli ulkomitoiltaan samat, eikä niissä muistaakseni ollut mitään ongelmia asennuksessa.

  14. #1484
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Itse olen saanut kumit keskittymään käyttämällä paineet renkaaseen merkityssä maksimissa, tai vanteen, kumpi on pienempi. Jos ei sillä napsahda reunalle kunnolla jolloin heittokin poistuu olen sivellyt saippuavettä vanteen sisäreunaan ja sitä vasten tuleviin renkaan reunoihin.

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  15. #1485
    Paineita käytin 4,5, mutta ei nousseet paikalleen, tarvii huomenna koittaa vielä laittaa tuota saippuaa.

  16. #1486
    Liittynyt
    10/2010
    Viestit
    104
    Ostinpa maaliskuussa Prismasta Continental Nordic Spike - nastarenkaan, silloin vain 30€. Nyt katselin niitä, kun olleet syksyllä kuukauden alla, ja kaksi nastaa irronnut. Menisikö takuukeikaksi? Ei ole mitään kovaa ajoa nähnytkään. Ei tule talvesta lasta eikä paskaa jos ennen talvikelejä irtoaa kaksi nastaa. Ei sillä, että olisin tiukkapipo, vaan sillä, että keväällä voisi puolet nastoista irti. Rengas ollut vielä vain edessä ja maaliskuussa huolella sisäänajettu. Syksyllä ostin toisen samanlaisen ja se ollut takana saman kuukauden ja nastat tallella.


  17. #1487
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    ^kaksi hukassa... eipä ole paha. Onhan niitä vielä jokunen jäljellä ?

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  18. #1488
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Oobu
    Viestit
    219
    En itsekään olisi kahdesta nastasta kovin huolissani. Omasta etunakista (Nokian Extreme) irtosi sisäänajon aikana kaksi nastaa, takarenkaasta ei yhtään. Sen jälkeen kaikki ovat pysyneet kiltisti sijoillaan.

  19. #1489
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    oiskohan noista 42mm marawinttereistä muutaman sadan työmatkakilsamäärällä neljä lähtenyt. Uudet nastat tais olla bike-discountissa 3e/10kpl joten ei nyt nin suurta vahinkoa
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  20. #1490
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    506
    Mitä mieltä olette, tarviiko Cyclocrossarissa nelirivisen Maran vai pärjäisikö halvemmalla kaksirivisellä? Siis nastojen riveistä kyse...

  21. #1491
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    ^ Rullaavuus on joka tapauksessa mennyttä, joten miksei samantien 4?

  22. #1492
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    59
    Kaksirivisellä varmasti pärjää, mutta se toinen rivi voi joskus olla kaltevalla tiellä tarpeen. Omasta mielestäni tuo lisää pitoa ja rauhoittaa ajoa kun vauhti kasvaa mikä saattaa CC:llä käydä jäiselläkin tiellä. Tosin kokemuksia maran 4 rivisestä ja Nokialaisen kaks rivisestä

  23. #1493
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    4-rivinen puree jäätyneisiin uriin, 2-rivisestä ei kokemusta. Urat saattavat viedä renkaita hyvinkin omituisiin suuntiin.

  24. #1494
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTS Katso viesti
    En itsekään olisi kahdesta nastasta kovin huolissani. Omasta etunakista (Nokian Extreme) irtosi sisäänajon aikana kaksi nastaa, takarenkaasta ei yhtään. Sen jälkeen kaikki ovat pysyneet kiltisti sijoillaan.
    Mulla on yksi nasta paennut marawinteristä, eturenkaasta, tai sitten sitä ei koskaan ollutkaan, Bilteman nastoista 7 talven aikana samoin yksi nasta ja vain toisesta renkaasta. Se riippuu vähän millaisiin tilanteisiin rengas joutuu, jos paikoillaan ollessa kääntelee renkasta niin tahtoo helpommin lähteä nastoja kuin monessa muussa tilanteessa.



    Tänään testasin muuten Camelia jääpinnalla, järkytys oli jonkinlainen, kun en löytänyt oikein mitään eroa Bilteman nastarenkaaseen, joka oli edessä, Camel takana, sen verran on kumiseoksella merkitystä. Mara Winter pitää suurinpiirtein saman kuin Bilteman nasta jos on hyvin rullaavat paineet, vasta minimissä tai vähän alle alkaa se Mara Winter puremaan paremmin, mutta toi on 50-622 kokoinen, kapeammat voi olla parempia tuossa suhteessa.

    Bilteman kumissa sen verran painetta, että lähinnä keskiharjanne kosketti tietä, nastat ihan kevyesti, samoin Camelissa lähinnä keskiharjanne kosketti tietä ja nappulat vain vähäsen, takana siis 5,5bar luokkaa ja edessä noin 4 bar muistini mukaan. Nuo Bilteman nasta ja Camel on sitä 37-622, 38-622 kokoa.

    Tuollainen noin hyvin pitävä kumiseos kun olisi noissa nastarenkaissakin, olisihan tautisen pitävä rengas. Kumiseos on siis aika pehmeää, kun Mara Winterissä kumiseos on aika kovaa.

    Olisin kyllä odottanut, että sileällä jäällä tulisi enemmän eroa, mutta eipä siinä oikein eroa saanut tulemaan.

    Testailin sitten oikein yrittämällä yrittäen sudittaa ja ei se oikein sutannut, mun mielestä Mara Winter suttasi helpommin, mikä on täysin järjen vastaista, mutta ilmeisesti jos nastat eivät ohueen jääkerrokseen pääse uppoamaan ja kumi on kovaa seosta, niin silloin rengas ei vaan pidä niin hyvin kuin jos kumi on pehmeää seosta. Paksummalla jäällä nastat ehkä sitten alkaa viemään.

    Eli on olemassa renkaita sellaisella kumiseoksella, että ne toimivat ilman nastojakin ihan kelvollisesti.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  25. #1495
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    79
    Lähdin hakemaan kovuutta ja paiskasin crossariin 40mm W240 Nokialaiset alle. Ekalla työmatkalenkillä meinasi päästä itku ja harkitsin vakavasti kevyempiä renkaita. Nyt kun noilla on tullut joku viikko ajeltua, on homma alkanut maistumaan. Onhan noi kyllä ihan järkyttävän raskaat ajaa, mutta otan homman reenin kannalta. Varsinaisia jääkelejä ei vielä ole osunut kohdalle, joten pitoa en ole päässyt testaamaan.

  26. #1496
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    562
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Tänään testasin muuten Camelia jääpinnalla, järkytys oli jonkinlainen, kun en löytänyt oikein mitään eroa Bilteman nastarenkaaseen,--- Mara Winter pitää suurinpiirtein saman kuin Bilteman nasta ---
    ---
    Olisin kyllä odottanut, että sileällä jäällä tulisi enemmän eroa, mutta eipä siinä oikein eroa saanut tulemaan.

    Testailin sitten oikein yrittämällä yrittäen sudittaa ja ei se oikein sutannut, mun mielestä Mara Winter suttasi helpommin, mikä on täysin järjen vastaista, mutta ilmeisesti jos nastat eivät ohueen jääkerrokseen pääse uppoamaan ja kumi on kovaa seosta, niin silloin rengas ei vaan pidä niin hyvin kuin jos kumi on pehmeää seosta. Paksummalla jäällä nastat ehkä sitten alkaa viemään.

    Eli on olemassa renkaita sellaisella kumiseoksella, että ne toimivat ilman nastojakin ihan kelvollisesti.
    En tiedä millaisissa olosuhteissa kokeesi teit. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että kovalla pakkasella jäänkin pinnalla voi olla yllättävän paljon kitkaa. Etenkin, jos siihen pintaan on muodostunut tiukka kerros karheaa kuuraa.

    Jos tällainen testi tehtäisiin suojakelillä, niin että jään pinnalla olisi ohut kerros vettä, lopputulos voisi olla toisenlainen

  27. #1497
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bomba Katso viesti
    En tiedä millaisissa olosuhteissa kokeesi teit. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että kovalla pakkasella jäänkin pinnalla voi olla yllättävän paljon kitkaa. Etenkin, jos siihen pintaan on muodostunut tiukka kerros karheaa kuuraa.

    Jos tällainen testi tehtäisiin suojakelillä, niin että jään pinnalla olisi ohut kerros vettä, lopputulos voisi olla toisenlainen
    Korjaan hieman väitettäni, Bilteman nastat pitää roimasti paremmin kuin Mara Winter, oikeastaan korjaan vieläkin, Mara Winterit ovat suorastaan hengenvaarallisen liukkaat, niillä ei tee yhtään mitään, koska jopa Nokian LX on turvallisempi tälläisessä tyypillisessä kelissä, jossa on jäätä alla ja vähän lunta päällä.

    Niin paskoja nastarenkaita kuin Mara Winterit ei varmaan ole olemassakaan tälläiseen keliin, olin liki pysähtynyt, eli paikoillaan, pyörä vaan karkasi alta, onneksi oli jalka jo valmiina ojennettuna:


    Bilteman nastoilla ei koskaan moista ole tapahtunut, eikä etenkään noin tasaisella ne edes lipsu, vaikka sitä lunta olisi jään päällä, järkyttävän huono pito noissa Mara Wintereissä.

    Tämä on sama, mutta erilainen kuvakulma, tasaista, aivan aavistuksen kallellaan tie, mutta hyvin tasaista, mutta Mara Winteristä katoaakin kaikki pito välittömästi jos vähänkään on kaltevaa pintaa eli rengas ei kohtisuorassa maahan nähden, Bilteman nastallakin tulee toki pitovaikeuksia, mutta sentään se ei yks kaks muutu nollakitkaiseksi luistimeksi, joka jättää raapimisjälkiä:


    Sitten eräässä alamäessä kävi näin, kun ei ollut pitoa hidastaa ja pystyi vain toivomaan, että onnistuu pitämään nuljuamisen kurissa, no ei kyennyt ja sitten lennettiin:


    Kolme kertaa lensin nurin siten, ettei mitään kerennyt tekemään, yks kaks ilman mitään varoitusta pyörä vaan salamana hävisi alta, jopa alle 10km/h nopeudessakin, mustelmia on paljon, paikat kipeänä, mutta ei sentään luita mennyt poikki, heijastinta ja muuta pientä tappiolistalle.

    Noiduin sitten kuin merimies, että eihän näin luokattomia renkaita olekkaan ja heitin eteen Bilteman nastalla varustetun kiekon ja eikun takaisin samoihin olosuhteisiin, joo, kyllä sekin lipsuu, mutta hyvin kerkeää laittamaan jalan maahan ja se varottelee aikaisin siitä lipsumisesta, noissa olosuhteissa Bilteman nastalla noin 30% lyhyempi jarrutusmatka kuin Mara Winterillä ja Bilteman nasta on 38mm kapea, kun Mara Winter on 50mm leveä, lisäksi Bilteman nastassa on kaksi riviä nastoja, onkohan noin 100 vai allekkin? Mara Winterissä 208kpl.

    Schwalbessa on hyvää vain ulkonäkö ja markkinointi mun kokemuksien mukaan, renkaita ne ei osaa tehdä, ainakaan näitä vähän edullisempia versioita.

    Eilisen kauppareissun jäljiltä oli muuten takaa Mara Winteristä kaksi nastaa kääntynyt kyljelleen, vaikka nuo on hyvin huolella sisäänajetut, painelin takaisin paikoilleen, mutten nyt katsonut ovatko ne pysyneet.

    Jokainen voi tietty vetää omat johtopäätökset, mutta itse en jääkelissä tule käyttämään Mara Wintereitä, loskalle ja lumelle ne on ihan ok, kun ovat leveämmät, mutta jääkelissä on mun tyytyminen Bilteman nastoihin.

    Haikeudella muistelen 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun 26" Nokian nastarengasta, jossa oli turkaisen paljon nastoja, vettä jäänpäällä ja ei sillä ollut mitään ongelmaa pidossa, takarengas nousi ylös, niin paljon pitoa löytyi kelissä kuin kelissä.

    Yli 20 vuotta talvipyöräilykokemusta ilman nastoja ja nastojen kera, enkä ikinä ole lentänyt näin pahasti nurin kuin tänään vieläpä monta kertaa ja vastaavissa keleissä sekä pahemmissakin on tullut ajettua, jopa ilman nastojakin. Kun oikein muistelen, niin en ole tainnut kaatua pyörällä koko 20 vuoden aikana niin usein mitä tänään, kertoo ehkä jotain siitä kuinka huonosti nuo renkaat toimivat mun pyörän alla.

    Jostain syystä noi Schwalben kumit ei kestä yhtään sitä, että tienpinta on kallellaan, en tiedä sitten onko ne varsinaiset maasturikumit tuossa suhteessa parempia, mutta jos halpis Camelikin selviää moisesta paremmin, niin kyllä mulla usko menee merkin kykyyn tuottaa renkaita, jotka toimisivat mun käytössä.

    Mulle tulee tosta Mara Winterin pidosta mieleen pyramidi, joka on terävä kärki edellä tietä vasten, vähänkin kun kallistaa niin karkaa, kun taas muut kuin Schwalben tekemät kumit tuntuu enemmän pallomaisilta sen suhteen miten pito karkailee, jos tuosta nyt mitään käsitystä saa mikä se ongelman ydin mun käytössä näissä on.

    Sitten se, että 50-622 Mara Winterissähän on vähemmän nastoja kuin niissä kapeammissa, onko noissa muitakin eroja?

    Edit: Sen unohdin mainita, että Bilteman nastat on ostettu 2005 vuonna, eli tuleekos siitä nyt 8 vuotta ja keli oli noin 0 astetta lämpöä, mutta reilu tuuli, niin että oli kuivaa.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  28. #1498
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    562
    Omat kokemukset marawinteristä ovat kyllä täysin päinvastaiset, eli mulla ne toimii kuten kuuluukin. Ehkä sulla oli niissä vaan liikaa painetta? Nehän on suunniteltu niin että kovalla paineella rengas rullaa keskikuvion päällä, nastat ottaa kiinni vasta pienemmillä paineilla.

  29. #1499
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bomba Katso viesti
    Omat kokemukset marawinteristä ovat kyllä täysin päinvastaiset, eli mulla ne toimii kuten kuuluukin. Ehkä sulla oli niissä vaan liikaa painetta? Nehän on suunniteltu niin että kovalla paineella rengas rullaa keskikuvion päällä, nastat ottaa kiinni vasta pienemmillä paineilla.
    Laitoin eteen 1,5bar ja taakse 2,5bar, laskin paineita pois kesken lenkin noin 0,5bar molemmista, sudittaessa jäi neljä raitaa, samoin jos jarrutti eturengas lukossa, jolloin kaikki nastat on töissä, mutten tiedä sitten noista paineista, kovempaa painetta jos pitää niin pito kyllä mielestäni heikkenee. Kuten ekasta kuvasta näkee, varsinkin eturenkaasta aika monta nastaa ottaa kyllä tiehen kiinni, onkohan siinä nyt 9kpl naarmuja jäässä, eli pitäisi olla aika hyvin paineet pidon kannalta?

    Sehän tässä onkin merkillistä, kun ne jutut mitä on lukenut renkaista on hyvin erilaisia kuin mitä nämä etenkin tämänpäivän kokemukset ovat.

    Enimmäkseen ajelen vielä aika maltillisesti, eikä nopeudetkaan päätä huimaa, en kanttaile oikeastaan lainkaan, joten voisi kuvitella että renkaiden kuuluisi ehdottomasti pitää paremmin, eikä olla tuollaiset saippuapalat ja sillä nyt tänne laitan näitä juttuja, että ehkä joku keksii jotain.

    Sitä olen miettinyt, että voisiko vanteen leveydellä olla jotain tekemistä asian kanssa? 17-19mm leveitä mun vanteet muistaakseni on kaikki, toimisiko 50mm leveä Mara Winter sitten paremmin jollain 23mm levellä vanteella tai jopa leveämmällä?

    En minä oikein mitään muuta osaa enää keksiä kuin sen tai sitten 50-622 ja kapeammat on täysin erilaiset renkaat vaikka muistuttavat toisiaan.

    Mun kokemukset toistaiseksi ainakin on, että sohjolle ja lumelle noita Mara Wintereitä voin käyttää, samoin mutakeliin, mutta en jäällä.

    edit: Laitoinpa sitten postia valmistajalle selvityksineen ja kyselyineen, että onko mitään tehtävissä, tiedä sitten jaksavatko vaivautua vastaamaan.
    CwA muokkasi tätä : 28.11.2013 at 21.02
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  30. #1500
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    731
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bomba Katso viesti
    Omat kokemukset marawinteristä ovat kyllä täysin päinvastaiset, eli mulla ne toimii kuten kuuluukin. Ehkä sulla oli niissä vaan liikaa painetta? Nehän on suunniteltu niin että kovalla paineella rengas rullaa keskikuvion päällä, nastat ottaa kiinni vasta pienemmillä paineilla.
    Samat kokemukset itsellänikin, juuri kuvan kaltaisessa kelissä pito ja ajettavuus oli vallan mainio.
    Voisiko erot johtua renkaan leveydestä / eri leveyksien eri paine suosituksista? Harkitsin aluksi 42mm leveetä rengasta mutta päädyin 35mm malliin enkä ole katunut.

    Luultavasti paksummalla lumella kiemurtelee jonkun verran mutta omat ajot talvella sijoittuu useimmiten ok hoidetuille kevleille. Viime talvi meni edessä nokian w106 47 millisellä ja takana nastaton, oli aivan kamala ajaa lumessa, tosin oli eri pyöräkin alla joten vaikea vertailla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •