Ei verota, jos kyse on varsinaisesta talkootyöstä http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_y...tus%2810116%29 hartiapankissa taisi ongelmaksi tulla se, että ei ollut vastikkeetonta vaan sinne pankkiin talletettiin aikaa joka oli se vastike, jos teet talkootyötä eli kolaat kelvin pätkän ilman vastiketta, niin tällöin ei tule veroseuraamuksia.
Toisaalta taas, maksaisiko veroja enemmän kunnalle tietämättä tuleeko siltikään parempaa, vai tekisikö itse maksaen veroja tietäen että tulee parempaa?
Sinällään mulla on aika iso kivi kengässä verottajan nykyistä kansalaisia passivoivaa toimintaa kohtaan, mutta se nyt ei ainakaan mahdu tänne
Byrokratialla tässä maassa on kyllä tapettu paljon hyvää, onneksemme täältä maalta se on lähtenyt palvelujen myötä aika tehokkaasti pois. Toisaalta porukkaa ajaa ilman korttia, katsastamattomilla autoilla ja osa vieläpä kännissä, ei ole mitään valvontaa, miksi noudattaisivat lakeja? On muuten pyöräilijälle tiettyä mielenkiintoa lisäävivä juttuja tuolla maanteillä kun joutuu pimeässä ajelemaan ilman niitä pientareita. Toi nyt osoituksena siitä, kuinka helkkarin hyvin ne huonokuntoiset kelvitkin kumminkin monia siellä kaupungeissa palvelee. Aina toki voisi olla paremmin, mutta usein ei nähdä kuinka hyvin asiat oikeastaan onkaan ja kuinka paljon huonommin ne voisivat olla, ollaan oman pienen maailmamme vankeja ja luullaan paljon, tiedetään vähän.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Offarina avautumisiin: Tuosta talkootyöstä sain juuri seuraavanlaisen postauksen:
![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Oho. Lähetettäessä näkyi hyvin "Lähetä pikavastaus"-ruudussa. CwA ilmeisesti vähintään osapäivämeedio, kun näki viestin. Noinhan se meni.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Tänään piti kotimatkalla avautua oikein voima sanoin yhdelle puupäälle Kilossa, kaveri lähti kerrostalon pihasta huurteisilla sekä jäisillä ikkunoilla ajamaan. Hän sai juuri peitettyä koko kevyenliikenteen väylän kun hän pysähtyi siihen kun ei nähnyt eteensä, sen verran se kyllä näki mun valot että se joutu silmiä oikein siristämään, mutta silti oli pakko valuttaa se auto siihen eteen että ohi ei päässyt kun ojan kautta jalkautumalla.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Se alkaa olemaan pian sitten tuo iglukausikin taas, mun ymmärrykseen ei mitenkään mahdu se että ikkunoita ei putsata ja sitten sokkona mennään luottaen korkeampiin voimiin ja muiden joustamiseen.
Mulla ei ollut autoillessani koskaan mitään ongelmia putsata lumia pois ja raaputella laseja, joskus kyytiläinen saattoi avautua siitä, että raaputtelin lasit huolella ja putsasin katoltakin lumet tarkasti pois, mutta yleensä hiljentyi kummasti kun havaitsivat, että kävelyksi saattaa mennä.
Joskus oli kyllä sellainen ranskanihme, jossa tuulilasi jäätyi ulkopuolelta liikkellelähdön jälkeen, lämpötilaero ja ilmankosteus syynä, ainoa auto joka kumminkin moisen osasi, sen kanssa piti vaan rikkoa sitä joutokäyntilakia, että pääsi turvallisesti kulkemaan, mutta edes sillä ei tarvinnut mun ajaa sokkona, pari minuuttia ei nyt paljoa merkkaa ihmiselossa, mutta paria minuuttia kun yrittää 'säästää', niin se voi käydä jonkun toisen hengelle kohtalokkaaksi ja en ymmärrä kuinka sitä ei nuo ajattele pätkääkään, jotka ajelevat igluillaan.
Ehkä ongelma on siinä ettei vaan ylipäätään ajatella.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Pitäisi varmaankin opetella vähän jotakin inuiitti-kieltä, niin voisi sujua paremmin kommunikointi noiden igluilla ajelijoiden ja muiden elämäntapa-eskimoiden kanssa.
Luntahan täällä etelässä ei ole vielä oikein nähty, mutta noita huurteisia ikkunoita on tullut bongattua aika monena aamuna - onneksi pääasiassa pysäköintipaikoilta eikä liikenteestä.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Ehkä huomisaamuna helpottaa kun ruuvasin taas kiinni tuon
![]()
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Perkele. Tollanen olis aika kool
Jos ei muuten ole riittävän vaikeaa liikkuminen niin täällä oli kaupunki laittanut rinnakkain kulkevalle pyörätielle ja jalkakäytävälle (merkki 425) vaihtelun vuoksi yhden merkin (424) toistepäin kuin muut. Täytyy yrittää muistaa ottaa kamera muaan, kun kaksi peräkkäistä merkkiä on ihan parinkymmenen metrin päässä toisistaan niin saa hyvin samaan kuvaan.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Kelvin pyöräkaistalla citymaasturi noin puolenmetrin päässä betoniporsaista ja sika odotti parturista kantturaa. Melkein pääsi ohi. Piti oikeen pydähtyä ja näyttää peukkua kun kinkesin välistä.
Helsingin Töölössä oli Rajasaarenkadulle onnistuttu sijoittamaan kuormalava taidokkaasti siten, että se tukki huolellisesti pyörätien koko leveydeltään. Kiertäminen ajoradan kautta ei tosin ollut kovin vaikeaa.
Enemmän on kyllä jäänyt ihmetyttämään, miksi kyseiselle kadulle on ylipäänsä tehty pyörätie (= maalattu pyörän kuvat jalkakäytävän pintaan), koska siinä ajoradalla ei ole juuri ollenkaan liikennettä.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Joo, saattaa olla. Tuo merkki ilmestyi vasta tuohon kerrostalotyömaan valmistuttua niin on voinut jäädä niin löysälle että saa käsin kierrettyä ympäri.
Sitten kanssa ihmettelin lehdestä kun suurlohjankadulle tehdään 100m pyörätietä kirjastolta ylöspäin, mutta vielä jää yksi korttelinväli, joka pitää ajaa ajoradalla. Pappilankorvesta tultaessa ensin ajetaan jaetulla kelvillä. Sitten pyörällä liikennevaloissa yli, 50m pyörätietä, ajoradalle 100 matkaksi ja taas pyörätielle. Yksi liikennesuunnittelemattomuuden kukkasista.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Ohitin aamulla ylämäessa raskaasti polkevan rouvas-henkilön. Hetken päästä alamäessä ao. rouva huutelee takaa "pitää olla takanakin valo!", huomautin ettei lain mukaan tarvi. Vastauksena jotain mutinaa "omapahan on vika" tms.
Taisi tulla kuumia aaltoja ohituksesta![]()
Vaikkei laki vaadikaan sitä takavaloa, niin hämärinä syysaamuina se voi olla mukavasti yleistä liikenteen sujuvuutta helpottava tekijä (kunhan ei vilku). Erityisesti kun kovin kalliista investoinnista ei ole kyse.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Täysin oppikirjan esimerkin mukainen tilanne: äiti, puhelin, lastenvaunut, omin jaloin vapaasti kulkevat esikoinen ja (flexihihnan päässä) koira täyttävät kelvin koko leveyden ja siitä että tajutaan muitakin kelvinkäyttäjiä olevan liikkeelle siihen että muodostelma tiivistyy sen verran että turvallinen ohitus on mahdollinen kestää pienen tovin (eikä syynä suinkaan ole puuttuva kello).
Tilanteen rasittavuutta vähentää tietenkin sen yllätyksettömyys (ja tietty resignoitunut suhtautuminen), mutta tällä kertaa myös ilmeisesti kyselyikäisen sisaruksen kommentti: "Äiti, miksi pyörässä on valot?" ja siihen saatu vastaus: "Sitä varten että autot näkee pyörän."
Ja korvalaput...
Aikaisemmin muuten ihmettelin joidenkin foorumikollegojen nuivaa suhtautumista vilkkuviin etuvaloihin, ikäänkuin siitä pikku vilkusta olisi jotain oikeaa haittaa, saatikka että se aiheuttaisi jotain epilepsikohtauksia. Mutta en ihmettele enää. Parin viime päivän aikana on tullut vastaan sellaisia tolkuttoman kirkkaita, varmaan väärin suunnattuja ja diskostrobon lailla vilkkuvia valoja, että olisi tehnyt mieli vetää ko. pyörien ajajia avokkaalla naamaan. Ja olisin vetänytkin jos olisin sen valosaasteen seasta jotain erottanut. Luulin, että moisia laitteita käytetään vain Somalian vesillä seilaavissa rahtialuksissa merirosvojen karkottamiseen, mutta olin näemmä väärässä.
Näkemäni lamput alkoivat ihan oikeasti aiheuttaa fyysisesti pahaa oloa välkynnällään, enkä ihmettelisi jos joku herkempi saisi niistä kohtauksenkin.
Mosse muokkasi tätä : 13.11.2013 at 12.25
Tuppaa häviämään tuolla kylillä noi lamput kun unohtaa fillariin .. vähän kyllästyttävää hommata uutta vähän väliä.
Mulla on rungossa nippusiteellä kärryn mukana tullut halpa takavalo suorassa vesisuihkussa ja kumma vaan pelaa. Yhdellä sedällä oli käsivarressa todella kirkas strobo vastaantulijoihin sojottamassa, laitoin omasta kypärävalosta 850lumenia stropona suoraan naamaan toisella tapaamisellamme.
En ole tiennyt, että tuo on ongelma. Pitkään ja joka säällä palveli ihan Bilteman halpis patteriledituikku. Vieläkin kovia kokeneena muistona nurkissa. Parin vuoden suht vähäisellä käytöllä myös Asaklitt - ei ongelmaa.
Mulla valot olleet aina satulatolpassa kiinni ja fillarissa lokarit, niin lähinnä vedellehän ne on altistunut. Ja vähänkin huonommalla/kylmemmällä kelillä napannut ne sisälle lämpimään toipumaan, jos fillari jää kylmään.
Ainakaan noin toimien ei mitään ongelmia ole ollut, taisi piilteman valossa päivittäisellä käytöllä mennä parit paristot per vuosi. Siinäpä ne murheet noiden kanssa...
Onneksi noiden vilkkumoodien suurkuluttajien käyttämät lamput kuitenkin useimmiten ovat himmeitä markettilamppuja, jotka eivät ainakaan meikäläisessä herätä erityisempiä tunteenpurkauksia suuntaan eikä toiseen. Ei ainakaan jos niitä ei ihan minuuttitolkulla tarvitse tuijottaa.
Omalle kohdalle ei onneksi ole vielä sattunut tuollaista ärsytyskynnyksen ylittävää tehokkaalla strobovilkkumoodilla ajelevaa fillaristia, mutta jos sellainen joskus sattuisi tulemaan vastaan, niin voin taata että kyseinen sankari pääsee maistamaan omaa lääkettään 2600 lumenin strobon voimalla.
Ja tällä samalla pahamaineisella tienpätkällä onkin viimeisen vuoden ajan ollut joka aamuisena riemastuttavana työmatkan piristyksenä ja jännitysnäytelmänä se, minkälaisen giljotiinin Destian työmaaporukka on sinne pimeyteen milloinkin onnistunut väsäämään. Sen tämän viikkoisen siirtolavan nyt osasi lapsikin väistää, mutta kolme viikkoa sitten siihen hajonneen katuvalon kohdalle oli rintakehän korkeudelle viritetty vaakatasoon metalliputki ... Siinä menin retkuun ja se putki onkin sitten viimeinen muistikuvani asiasta. Koko päivä meni Haartmanin sairaalassa pään ja niskan tutkimuksissa, mutta onneksi (tai Giron palasiksi menneen kypärän ansiosta) mitään pysyvää vammaa ei jäänyt. Kiivaan kirjeenvaihdon jälkeen Destian työturvallisuusvastaava oli kuitenkin sitä mieltä että heidän giljotiininsa täyttää kaikki standardit ja vika on ... yllätys yllätys - pyöräilijässä.
Ei voi pitää paikkaansa.
Jos asetat vaikka yksityistielle puomin etkä laita varoituskylttiä ja joku ajaa siihen autolla maksaa puomin asettaja kaiken. Vaikka olisi kielletty ajosuunta maksaa asettaja jos puomi varoitusta ole.
Näin kertoi yrittäjä muinoin kun oli kyseinen tapaus käynyt teollisuusalueella.
Kirjanmerkit